Permalänk
Medlem

En överklockningsfråga!

Jag har en fråga angående överklockning av processor.

Måste man ta det stegvis? Grejen är att jag har samma komponenter som Sweclockers har i deras guide:
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/1

Normalt sett ska man ju ta det stegvis så man vet hur mycket processorn klarar. Men nu vet jag vad den klarar, då jag har samma grejer.
Jag tänkte bara överklocka den till deras Steg 2, som inte ska vara några problem.

Så frågan är, kan jag ställa in dom inställningarna så direkt eller måste man ta det stegvis ändå?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Hjälpsam

Du kan testa, och nej din dator klarar inte precis som Swecs gör, kanske mer, kanske mindre. Varje enskild processor är unik i hur mycket den går att klocka och hur mycket ström som behövs för det.

Testa med Swecs inställningar om du vill, kommer antagligen att funka, men inte garanterat. Om det funkar kanske du kan få ut mer fart eller köra samma fart med lägre vcore än vad Swec lyckades med.

Huvudsakliga faktorer som påverkar max CPU klock;
CPU
Moderkort
Nätaggregat
Minnet (om man klockar med BCLK)
Kvalitet på strömmen i hushållet
Temperatur och luftfuktighet i rummet man klockar

Mitt förslag är att du följer guiden och ser vad just din dator klarar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

du kan ställa in det men jag skulle inte ha gjort så. varje Processor är som en egen individ det är inte säkert att du kan komma upp i samma bara för att nån annan med samma Processor gjorde det

**edit var lite sen

Permalänk
Medlem

Jo, det skiljer ju förstås på varje exemplar. Men det känns som att alla i7 920 åtminstonde borde klara deras Steg 2...

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Jag började seriös bench när jag klättrade över 4 ghz.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Jag började seriös bench när jag klättrade över 4 ghz.

Så högt vågar jag inte gå. Alldeles för noob för det. Inte tillräckling CPU-kylare heller.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4