hade ingen t-röd/liknande tillgängligt, gnuggade bort gammal kylpasta

Permalänk
Medlem

hade ingen t-röd/liknande tillgängligt, gnuggade bort gammal kylpasta

med kaffefilter... Kan det påverka temps något? Vi talar här om cpukylaren, det var en ny cpu så den var iaf ren. Jag gnuggade jävligt länge så det såg iaf rent ut, men man kan ju omöjligt få bort lika mycket med enbart kaffefilter som man kan om man även kör t.ex. t-röd.

Nu har jag fixat t-röd, men funderar på om det är meningsfullt att göra om, göra rätt? Idletemps är 35-40 på oklockad i72600k i ett h2-chassi. Kylaren är ett hydro h50 som blåser ut ur chassit mha GT 1450rpm i push och noctua s12b flx i pull. Tycker nog att tempsen borde ligga några grader lägre men men. I full load är den runt 55-60.

Permalänk

Med enbart kaffefilter får du ju inte bort fett och smuts så jag skulle nog göra rent ordentligt och montera om.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

ok då gör jag välan det då

tack!

Permalänk
Medlem

tempen ser normala ut, som vanligt, laga inte det som fungerar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt vanligt hushållspapper, bryr mig inte om det gör någon grad

Permalänk
Avstängd

Använder hushållspapper till att det bort det första. Sen kör jag med poler-paper som jag annars har till bilen med t-röd. Den luddar inte. funka prima

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär inte vara nån skillnad på nya delar, det är viktigt att ta bort gamma stelnad kylpasta, men var det ny mjuk gegga så bör det inte vara problem om du bara torkat, det är hårdnade knölar som gör så att avståndet mellan metallytorna ökar som skapar problem, fingeravtryck o dyl påverkar oerhört lite om ens något, det är min erfarenhet från diverse dator och elektronikbyggen, kylpastan i sig innehåller fetter och det lilla som återstår av det gamla efter en torkning integreras med den nya.
Som sagt, reparera inte det som funkar i onödan !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag bytte kylpasta och rengjorde många många ggr med t-röd och tops + kaffefilter. Blev några grader kallare nu och då har inte pastan fått "bränna in" ännu så det hjälpte faktiskt. har 25-33 i idle istället nu.

Kan ha varit en kombo av dels rester av gammal kylpasta på kylaren och dels för mycket ny kylpasta. Applicerade väldigt lite den här gången.

Permalänk

Själv använde jag bara kaffefilter och extremt lite vatten vilket jag senare var otroligt noga med att torka bort samt hårtorka.
Sen så hade typ allt fastnat på kylaren innestället för processorn så det var inte mycket som skulle bort.
Kanske inte helt korrekt men det verkar funka bra.

Amd Phenom II 955 @ stock 3,2Ghz
30 Idle >50 i load

Cooler master hyper tx3

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk

Köp en liter Isopropanol så har du resten av ditt dator-liv

http://www.kjell.com/?item=18303&path=

Permalänk
Medlem

Haha låter väldigt roande att en liten fettrest från kylpasta skulle ge dig 10grader högre temps.
Antingen hade du monterat något fel första gången, eller så har du bra mycket svalare när du kollade tempsen andra gången.

Har du torkat rent cpu/kylare så inga rester finns synliga så spelar det ingen roll om du torkar med sprit eller inte. Är de till ögat rent så duger de gott och väl.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump