Var hittar man skruvar för infästning av fläktar?

Permalänk
Medlem

Var hittar man skruvar för infästning av fläktar?

Jag ska fästa 120 mm fläktar mot en XSPC-radiator med dämpning och fan shroud emellan men har inte tillräckligt långa (ca 45-50 mm) skruvar för detta. De skruvar jag har idag har diameter 4 mm och längd 30 mm.
Är det någon som kan tipsa om var man kan få tag detta? Finns någon välsorterad datorbutik som har bra urval av skruvar?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Hedersmedlem

En järnhandel brukar ha mycket större sortiment.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gängan är av lite speciell sort som brukar användas i datorchassier av plåt. Liknande fästkutsar för moderkort mm. Det får gärna vara gängad stång. I järnhandeln hittar man oftast metriska gängor tycker jag.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Ebay.co.uk, chilledpc.co.uk, Aquatuning.se. Skruvarna har 6-32 gänga.

Permalänk
Hedersmedlem

Då heter den UNC 6-32. Tumgänga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba tipsen! Jag var duktig och fotade skruven och tänkte lägga upp på forumet men jag lyckades inte med det. Kan man inte klippa in bilder direkt från bildmappen?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Jag ska fästa 120 mm fläktar mot en XSPC-radiator med dämpning och fan shroud emellan men har inte tillräckligt långa (ca 45-50 mm) skruvar för detta. De skruvar jag har idag har diameter 4 mm och längd 30 mm.
Är det någon som kan tipsa om var man kan få tag detta? Finns någon välsorterad datorbutik som har bra urval av skruvar?

Du kan hitta UNC 6-32 hos Sifverts Skruv i Stockholm. Oklart dock om de har fullt så långa skruvar som du behöver. Du kan alltid ringa och fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Hålen i XSPC radiatorer för att sätta fast fläktar ska vara gängade M4 alla fall enligt denna review http://martinsliquidlab.i4memory.com/XSPC-RS360-Radiator-Revi... så M40x30 borde fungera utmärkt, finns på vilken järn/bygg handel som helst.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

används verkligen UNC som standard gänga fortfarande?
Jag var övertygat om att det var utdött.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frankof:

används verkligen UNC som standard gänga fortfarande?
Jag var övertygat om att det var utdött.

Varför skulle det vara utdött? Det bor rätt många hundra miljoner i nordamerika (enbart USA 300milj+). Alla hårddiskgängor är fortfarande samma 6-32 som de alltid varit. http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Thread_Standard

Edit: Tydligen ska M3.5 x 0.6mm passa om någon lyckas hitta det. Omvandlare: http://www.elginfasteners.com/metric.htm

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför skulle det vara utdött? Det bor rätt många hundra miljoner i nordamerika (enbart USA 300milj+). Alla hårddiskgängor är fortfarande samma 6-32 som de alltid varit. http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Thread_Standard

Edit: Tydligen ska M3.5 x 0.6mm passa om någon lyckas hitta det. Omvandlare: http://www.elginfasteners.com/metric.htm

Var väl mest förvånad att det användes på datorkomponenter eftersom det mesta görs i Asien.
(nu har ju förvisso Japanerna också ett lite avvikande beteende när det kommer till gängor, dom använder en finare stigning än vad som är vanligt i "västvärlden")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Hålen i XSPC radiatorer för att sätta fast fläktar ska vara gängade M4 alla fall enligt denna review http://martinsliquidlab.i4memory.com/XSPC-RS360-Radiator-Revi... så M40x30 borde fungera utmärkt, finns på vilken järn/bygg handel som helst.

Jag köpte en XSPC RS120 nyligen och den kom med UNC 6-32 gänga. RS serien är dock lite äldre så det är möjligt att RX kommer med M4. Vore skönt isf. UNC gäng är ju en pita att hitta och M3 är så himla klena.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

används verkligen UNC som standard gänga fortfarande?
Jag var övertygat om att det var utdött.

Allt annat än utdött, tragiskt nog. XSPC har ju varit väldigt skumma när det kommer till val av gängor.. Deras 360 använder M4 och 240 6/32, förhoppningsvis så har dom slutat med det numera.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag har ett set med skruvar som är urplockade från mitt förra chassi och som fäste fläktarna mot hdd burarna.
De mäter ca. 3.5 x 30.3 mm. Enligt Antec ska man använda "UNC 6-32 31,75 mm" skruvar för att fästa fläktarna vid Kuhler H2o 620. Kan dem skruvarna jag har passa och behöver jag även brickor till?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Lånar tråden lite.

Jag har ett set med skruvar som är urplockade från mitt förra chassi och som fäste fläktarna mot hdd burarna.
De mäter ca. 3.5 x 30.3 mm. Enligt Antec ska man använda "UNC 6-32 31,75 mm" skruvar för att fästa fläktarna vid Kuhler H2o 620. Kan dem skruvarna jag har passa och behöver jag även brickor till?

Skulle tro att det funkar bra. Fläktar är 25 mm tjocka så du har 5 mm att gänga in i radiatorn. Det brukar vara lagom. Antar att du bara har mätt den gängade delen på dina skruvar? Det är nämligen bara den som räknas.

3.5 mm diameter låter som UNC 6-32. Om du vill testa så prova på en hårddisk; de använder alltid 6-32 för sina infästningsskruvar. Skruva inte in dem för långt bara. Jag tror att även moderkortsdistanser brukar använda UNC 6-32 så om du har en sån över kan du testa på den.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Skulle tro att det funkar bra. Fläktar är 25 mm tjocka så du har 5 mm att gänga in i radiatorn. Det brukar vara lagom. Antar att du bara har mätt den gängade delen på dina skruvar? Det är nämligen bara den som räknas.

3.5 mm diameter låter som UNC 6-32. Om du vill testa så prova på en hårddisk; de använder alltid 6-32 för sina infästningsskruvar. Skruva inte in dem för långt bara. Jag tror att även moderkortsdistanser brukar använda UNC 6-32 så om du har en sån över kan du testa på den.

Alright, testade med en hårddisk och den gick in jättefint dock går den att vicka på lite. Kanske inte spelar så stor roll med fläkten sen?
Hmm, mäter jag enbart den gängade delen så får jag det till ca. 28mm. Nu har jag inget batteri i skjutmåttet men däromkring torde det ligga på om jag inte läst av det fel.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Alright, testade med en hårddisk och den gick in jättefint dock går den att vicka på lite. Kanske inte spelar så stor roll med fläkten sen?
Hmm, mäter jag enbart den gängade delen så får jag det till ca. 28mm. Nu har jag inget batteri i skjutmåttet men däromkring torde det ligga på om jag inte läst av det fel.

Att det går att vicka lite på den är nog bara ett tecken på att gängen är rätt. Om gängstigningen skulle vara bara lite fel så kan det gå att få in den ett par varv, men sen brukar det börja kärva och ta stopp.

Även 28 mm tycker jag låter ok (fläktarna är inte tunga så det räcker om de bara går ett par varv in i radiatorn) men det lär knappast gå att få in någon vibrationsdämpare där emellan.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware