Hur ställa in BIOS för att få stabiil dator?

Permalänk

Hur ställa in BIOS för att få stabiil dator?

Har en hel del bekymmer med datorn. Bland annat syns endast 4 / 6 GB minne i BIOS och windows (dock inte i GPU-z). Vidare startar datorn om 3 ggr innan windows laddas. Alltid 3 ggr och sedan laddas windows. Detta började sedan jag flashat BIOS till 1201.

Jag har en core i7 920 @ 2.66 Ghz (har inte klockat). Mitt moderkort är ett Asus Sabertooth x58.

Mycket talar för att mina bekymmer är relaterade till felaktiga BIOS-inställningar. Jag prövade därför att ändra lite voltages, bland annat QPI och Dram bus voltage. Fortfarande syns endast 4 / 6 GB minne. Däremot startar datorn om "endast" 2 ggr nu innan windows laddas.

Skulle behöva hjälp av någon att begripa lite mer hur jag kan ändra i BIOS så datorn framförallt blir stabil. Har läst introduktionsguiderna men behöver fortfarande vägledning. Är det någon som kan assistera mig?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Medlem

Om det inte är något fel på din hårdvara så ska default inställningarna i BIOS vara helt stabila.
Har du provat att byta slots på dina minnen?
Och om en del av dina problem började med 1201 BIOS så kanske du bör uppdatera till 1304 BIOS?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Om det inte är något fel på din hårdvara så ska default inställningarna i BIOS vara helt stabila.
Har du provat att byta slots på dina minnen?
Och om en del av dina problem började med 1201 BIOS så kanske du bör uppdatera till 1304 BIOS?

Tack för ditt svar!

Har kört minnena i memtest samt testat dem individuellt utan att hitta fel. Anledningen till att jag misstänker att det kan handla om BIOS-inställningar grundar jag främst på att väldigt många rapporterar felaktiga minnesmängder med x58-moderkort.

http://i4memory.com/f54/asus-x58-6-12gb-memory-overclocking-d...

I och med att jag provat att lyfta ur CPU och inspektera socket utan att hitta något fel, hoppas jag att felet kan åtgärdas med BIOS-inställningar. Efter att flashat till 1201 så gissar jag att inställningarna var default. Det var även då datorn började starta om flera gånger innan windows laddades.

Ska undersöka BIOS 1304. Dock tveksam till att det kan lösa mina problem, men det är definitivt värt ett försök (även om jag ogärna flashar i onödan)

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Avstängd

Provat att sänka minnena till 1333Mhz? Provat Command Cycle T1 Ist för T2 eller diversa. Kör med en sticka i utan att den startar om 3ggr? Och vad har du för minnen?

Stänga av datorn, rycka ut nätsladden och sedan ta bort batteriet i 30min. Sen starta upp och gå in i bios på en gång. Ladda in Optimized default eller nåt form av default och spara och starta om.

Men prova först med att updatera bios, kan vara icke supportade minnen du har med den gammla.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Provat att sänka minnena till 1333Mhz? Provat Command Cycle T1 Ist för T2 eller diversa. Kör med en sticka i utan att den startar om 3ggr? Och vad har du för minnen?

Stänga av datorn, rycka ut nätsladden och sedan ta bort batteriet i 30min. Sen starta upp och gå in i bios på en gång. Ladda in Optimized default eller nåt form av default och spara och starta om.

Men prova först med att updatera bios, kan vara icke supportade minnen du har med den gammla.

Ok. Börjar med att uppdatera BIOS. Enligt Asus hemsida, http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=Saberto...

Citat:

[ 1304 ]
----------------------
Improve stability on Marvell controller

Vilket gör mig tveksam till att flashat BIOS kan vara lösningen. Hursomhelst kommer jag prova och återkomma. De minnen jag har är: Corsairminnen 1333 Mhz (enligt GPU-z står det "CMX6GX3M3A1333C9).

Jag har inte provat ändra Command Cycle eller tagit ut batteriet. Som sagt, jag börjar med att uppdatera BIOS. I länken i ursprungsinlägget föreslås att ändra voltages. Jag är dock extremt osäker på hur man gör detta. Har du tid/lust och kika kanske det är mer begripligt för dig?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk

BIOS flashat till 1304.

Tyvärr ingen skillnad. Varken avseende minnesmängden (fortfarande 4 av 6 GB) eller omstarterna innan windows bootar (fortfarande 2 omstarter innan windows laddas).

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Avstängd

Men har du ställt in default i bios? Man måste göra det efter man flashat om bioset. Det brukar så stå i "how to flash" dokumentet.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Men har du ställt in default i bios? Man måste göra det efter man flashat om bioset. Det brukar så stå i "how to flash" dokumentet.

Japp, valde "Load Setup Defaults". Skillnaden är att det blir ytterligare en omstart innan windows laddas. 3 omstarter istället för 2.

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Avstängd

Prova och gå tbx till den första bios versionen du hade där det fungerade bra. har du provat?

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Prova och gå tbx till den första bios versionen du hade där det fungerade bra. har du provat?

Nej, det har jag inte provat. Sen gissar jag att det kan innebära fler andra problem än lösningen på mina nuvarande.

Jag gissar, baserat på läsning på forumet jag länkade till i första inlägget, att lösningen ligger i att tweaka voltsen. Hade hoppats det fanns någon med sådan erfarenhet här...

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Avstängd

Ok, kör jag med 4 stickor ram får jag öka cpu i/o voltage heter det på mitt moderkort. Men den ökas endå per automatik. Den är mkt lägre nöär jag kör med 2 stickor. Är det nåt sånt du är inne på? Om du länkar till din moderkorts manual kan jag slå en öga på vad/vilken typ av volt du ska kolla på.

har du kolla Mem OK lampan?

prova detta.
QPI/DRAM Core Voltage 1.25
IOH Voltage 1.20
ICH Voltage 1.20

Permalänk
Medlem

Har du kollat Boot priority så att os disken är först, kan kanske lösa problemet att datorn startas om?

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Ok, kör jag med 4 stickor ram får jag öka cpu i/o voltage heter det på mitt moderkort. Men den ökas endå per automatik. Den är mkt lägre nöär jag kör med 2 stickor. Är det nåt sånt du är inne på? Om du länkar till din moderkorts manual kan jag slå en öga på vad/vilken typ av volt du ska kolla på.

har du kolla Mem OK lampan?

prova detta.
QPI/DRAM Core Voltage 1.25
IOH Voltage 1.20
ICH Voltage 1.20

Stort tack! Bakgrunden till min hypotes att det handlar om voltages är följande;

Skrivet av Eva2000@i4memory.com:

Intel Core i7 X58 platform can result in missing DDR3 memory or incorrect physical DDR3 memory amounts being reported. Reasons and solutions to fixing these mis-detected DDR3 memory issues are outlined below with the advice also applicable to running stable and optimal memory configuration settings for your particular X58 chipset motherboard. I urge you to read this info below carefully and for more extensive help, best to start your own thread in relevant Intel motherboard / cpu forum as listed here http://i4memory.com/f21/. Don't forget to bookmark the shorter url which would be easier to remember at http://i4memory.com/ramdetect/

Base starter settings"

If you must start from some basic settings, I'd recommend turning off XMP profiles and setting voltages and timings manually, basic CAS-TRCD-TRP-TRAS timings I'd start with is 9-9-9-24 2T with tRFC 110 and tFAW 31 to 39. Voltage wise from my experience, for 3x2GB configs > 160-180+ bclk and >1600mhz memory speeds, CPU VTT of 1.3-1.4v is needed depending on cpu IMC quality and cpu cooling used. 180-200bclk and >1800mhz memory speeds, CPU VTT 1.35-1.55v. For 200+ bclk and 1950+ mhz mem speeds CPU VTT 1.4-1.65v needed. For 6x2GB will need higher CPU VTT and VDIMM memory volts than 3x2GB configs. That should be loose enough to start with and you can work your way up to the values your memory is rated for via trial and error testing.

Ensure that you set AI OverClock tuner (for Asus boards) to manual and NOT AUTO or XMP and set Bclk, uncore (UCLK) and mem (DRAM) frequencies manually

och:

Skrivet av Eva2000@i4memory.com:

Across various forums, folks reporting sometimes that they detect less memory available in windows, bios, memtest86+/DOS, than physically installed. For example, installed 6GB or 12GB and only detecting 4GB or 8-10GB respectively.

I thought I'd outline some possible reasons for detecting less memory than installed:

1. incorrect CPU VTT (uncore) voltage set - what Asus terms as QPI/DRAM voltage, Gigabyte terms as QPI/VTT while most other boards refer to it as CPU VTT voltages. Vdimm is DRAM Bus Voltage in bios.
2. incorrect QPI/DRAM to VDIMM relationship - every cpu/mem pairing will have an optimal voltage differential between QPI/DRAM to VDIMM voltage usually between 0.01 to 0.5v difference. Fall out of the optimal differential voltage for cpu/mem pairing will = less memory detected and/or lower memory bandwidth reported compared to when optimal voltage differential is in place. You also want to read Intel Core i7 920 Overclocking Introduction Guide on X58 to observe some guidelines such as keeping Uncore memory frequency at 2x times that of DRAM memory frequency - so at 2:1 uncore to memory frequency ratio. If you set your uncore higher than 2x memory frequency you will need way more QPI/DRAM (uncore) and VDIMM memory voltage to get stable (see tests).

* Example, say you have 6x2GB @1333mhz working fine at 1.35v QPI/DRAM with 1.65v VDIMM. You try to overclock the memory to @1600mhz speeds, and you bump VDIMM from 1.65v to 1.75v and now only see 8-10GB detected. You've moved out of the optimal differential range for QPI/DRAM to VDIMM which @1333mhz was 1.65 - 1.35v = 0.3v. At 1.75v VDIMM you left QPI/DRAM at 1.35v so 0.4v differential voltage. Then you bump QPI/DRAM to 1.45v to keep 0.3v differential voltage and 12GB is detected again. Now this is just an example, it could be you need 1.85v VDIMM for your memory to be stable and if 0.3v is optimal differential voltage it means you need QPI/DRAM set at 1.55v
3. Setting some important voltage settings to AUTO instead of lowest manual available voltage option. See 2nd post here for suggestions.
4. faulty memory modules
5. faulty memory dimm slots
6. sort of combination of 4+5 above where memory modules like particular memory dimm slots - could come down to PCB differences for each module along with voltages for QPI/DRAM and VDIMM.
7. If you see full memory size in DOS/memtest but not within windows, then it could be due to 32bit/64bit memory addressing size being chewed up by video card and pci/pci-e devices as explained at [info] Windows maximum supported memory size and http://msdn.microsoft.com/en-us/libr...8VS.85%29.aspx. So if you have 6GB installed, but have 1GB video card on 32bit OS you may only see between 2.25-3GB of memory available in windows. On 64bit OS, you may only see 3.5-4.5GB memory available. If you add other PCI-E devices like sound cards, then that also further eats into available windows memory. Windows 7 users: read [info] Windows 7 usable memory less than physically installed memory
8. Update: Added another possible reason, too tight tension in mounting cpu cooler to motherboard. Improper contact of cpu pads with socket might also result in less memory detected. So especially for water cooling folks to try loosening the screws and tension a tad for cpu mount. You can try removing cpu from socket as well and reinstalling/remounting cpu cooler and see if that helps.
9. Update: Apparently short circuiting the motherboard can cause memory detection errors as well i.e. check cpu cooler's back plates and if they short any part of the backside of the motherboard. Example here and here.
10. Update: For Core i7 980X Gulftown owners, the uncore to mem frequency ratio requirements changed from 2x ratio to allowing 1.5x ratio, but 1.5x and 2.0+ ratios may need more CPU VTT and VDIMM than normal, thus safe uncore ratios usually between 1.66x and 1.84x for slightly lower CPU VTT and VDIMM usage. So for 12x mem multi might try between 22-23x uncore multi instead of 24x. For 14x mem multi might try 26-27x uncore multi instead of 28x uncore multi. For 8x mem multi might try 15x uncore multi instead of 16x uncore multi. All just practical experience with my Core i7 980X - full details here.

Notes:

1. Also don't count out needing to tweak, IOH, IOH/ICH PCI-E, ICH voltages as well as DRAM DATA/CTRL REF voltage tweaks for each memory Channel A/B/C
2. When testing full memory dimm slot populated configurations (6x2GB) or any configs, it's also worth testing each memory module (label them with masking tape from #1 to #6 etc) in each of the 6 dimm slots, jot down notes as to how each module performs in each of the 6 dimm slots, then pair them up with best matching of memory modules for dimm slots. Reason is triple channel kits while sold to you as matched, they are rarely really matched in terms of overclocking characteristics - you'll always have a module or two which either does better or worse than the average of the 3 modules. Now take that to 6 modules and you can see why sometimes it might not work that well.
3. It's also worth testing each module (labeled #1 to #3 or #6), rotating them in the dimm slots. If the same module doesn't get detected in cpuz spd tab (drop down menu to access other dimm slot inserted module info) and in bios RTL channel A/B/C (one channel reports RTL = 0 - so if RTL channel B = 0) that means module in dimm slots 3 or 4 is the problem module. On other hand if same dimm slot has issues regardless of module used in that slot, then could be dimm slot/board. Of course these symptoms don't rule out other reasons as listed above

Jag har som sagt provat minnen individuellt. CPU-z rapporterar även 6 GB minne. Därför får jag för mig att det kan handla om voltages.

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Avstängd

Släng på QPI/DRAM Core Voltage 1.45 direkt då så får vi se hur det funkar. Enligt många snubbar så ska det hjälpa. Också att man ökar volten till minnena VDIM

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Släng på QPI/DRAM Core Voltage 1.45 direkt då så får vi se hur det funkar. Enligt många snubbar så ska det hjälpa. Också att man ökar volten till minnena VDIM

Oki! Ska testa detta! Ska jag börja med att endast ändra QPI/DRAM eller bör jag ändra DRAM bus voltage också?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Släng på QPI/DRAM Core Voltage 1.45 direkt då så får vi se hur det funkar. Enligt många snubbar så ska det hjälpa. Också att man ökar volten till minnena VDIM

Ändrade QPI/DRAM Core Voltage till 1.45

Fortfarande endast 4 / 6 GB minne synligt i windows och BIOS. Intressant nog startar datorn om endast 1 gång nu, till skillnad från Default Setting då datorn startade om 2 ggr innan POST.

Märkligt, vilka slutsatser kan man dra av detta?

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Avstängd

Har du ställt in dina minnen manuelt efter en default inställning i bios? Kan du prova med ett minne i och QPI/DRAM Core VOltage 1.35, DRAM Bus Voltage 1.65. Funkar inte det så har kvar dina inställningar jag nyss gav dig och ha kvar 1 minne och sen sänker du hastigheten DRAM Frequency 1066 eller liknande. Har du möjlighet till att prova nåt annat ram minne? Från en kompis eller nåt.

Jag hade minnes strul, det visade sig inte i memtest86 bara så du vet:)

Och så kan du prova att byta ut CMOS batteriet. Finns att köpa på tex elgiganten kostar runt 20spänn. Värt att prova. (fast ett lång skott, oftast om den bootar om i all oändlighet så kan det vara CMOS batteriet)

Update: Har du satt dina 3 minnen i slot #2 #4 #6 ? Om inte. gör det:)

Update2: Kan du montera av cpu och kolla efter böjda pinns på sockeln? Använd stark ficklampa och ta kort med kameran fungerar fint.

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Har du ställt in dina minnen manuelt efter en default inställning i bios? Kan du prova med ett minne i och QPI/DRAM Core VOltage 1.35, DRAM Bus Voltage 1.65. Funkar inte det så har kvar dina inställningar jag nyss gav dig och ha kvar 1 minne och sen sänker du hastigheten DRAM Frequency 1066 eller liknande. Har du möjlighet till att prova nåt annat ram minne? Från en kompis eller nåt.

De ändringar jag gjort sedan flashning av BIOS och "Load Setup default" är att jag ändrade QPI/DRAM core Voltage till 1, 45. Jag ändrade även timings på minnet, enligt anvisningar i länken till 9 - 9 - 9 - 24.

Du menar att jag bör ta bort två DIMM och endast köra med ett minne? Tyvärr har jag inga alternativa minnen att prova med.

Skrivet av silicon111:

Jag hade minnes strul, det visade sig inte i memtest86 bara så du vet:)

Och så kan du prova att byta ut CMOS batteriet. Finns att köpa på tex elgiganten kostar runt 20spänn. Värt att prova. (fast ett lång skott, oftast om den bootar om i all oändlighet så kan det vara CMOS batteriet)

Kanske är det ändå trasiga minnen. Märkliga är som sagt att GPU-z rapporterar samtliga minnen som fungerande.

Skrivet av silicon111:

Update: Har du satt dina 3 minnen i slot #2 #4 #6 ? Om inte. gör det:)

Har provat. Enligt manualen måste 3 DIMM installeras på respektive A1 B1 C1. När jag provade A2, B2, C2, så gick det inte alls.

Skrivet av silicon111:

Update2: Kan du montera av cpu och kolla efter böjda pinns på sockeln? Använd stark ficklampa och ta kort med kameran fungerar fint.

Har gjort det. Kunde inte hitta böjda pins.

Visa signatur

Herbert Spencer-"Allt går från enkelt till komplext"
Ta bort chassit och se efter.....

Permalänk
Avstängd

Japp, prova med ett minne och QPI/DRAM Core Voltage 1.35. Om det inte fungerar då, så skulle jag börja med att testa med andra minnen.

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows har du mer exakt? Har du 32 eller 64 bitars Windows t ex?

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10