Permalänk
Medlem

Skruva åt noctua nh-u12p, hur hårt?

Hej, köpte förra veckan en i5 2500k.

Då jag bara använta mig av amd innan så har jag två frågor.

1: Hur hårt ska jag dra åt noctuas fästen på moderkortet? Alltså själva sockelfästet.
2: Hur hårt ska jag dra åt kylaren på själva sockeln?

Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Avstängd

Jag har dragit med en skruvdragare, Ställt in den på 1nm och korsdragit. arbetat upp mig till 3nm och där fick det räcka. Sitter mkt jämnt fördelat tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacob.90:

Hej, köpte förra veckan en i5 2500k.

Då jag bara använta mig av amd innan så har jag två frågor.

1: Hur hårt ska jag dra åt noctuas fästen på moderkortet? Alltså själva sockelfästet.
2: Hur hårt ska jag dra åt kylaren på själva sockeln?

Tacksam för svar

1: Så att den sitter ordentligt. Den ska inte kunna röra sig. Men du ska heller inte ta i allt du har för då finns risken att du mosar moderkortet.
2: Tills det tar stopp. Skruvarna är gjorda så att de går i botten när de sitter som de ska.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Lagom?
Inte så du tar i så att du blir röd i ansiktet, men de ska sitta fast. Detta gäller väl i princip allt så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Som flera andra säger, dra åt lagom.
Har du någonsin gängat sönder en skruv så vet du ungefär hur långt du kan gå.
Jag drar helt enkelt åt så pass att jag måste ta i ganska mycket, men inte så jag blir som en smurf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Då gjorde jag nog rätt, den bär upp kylaren enkelt, och skruvarna till kylaren är bottnade

Tråd kan låsas!

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk

Manual?
http://www.noctua.at/pdf/manuals/noctua_nh_u12p_manual_en.pdf

Det är ju småskruv så "lagom", dvs är ju inga problem att dra av en skruv av den storleken.
Moment är overkill, men vill man så finns det info:
http://www.swebolt.se/se/monteringsmoment.html

Dra skruven till du känner den börjar gå tungt, typ

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Inaktiv

Med vett.

Permalänk

Lite halvofftopic, men jag drog åt min H60 för hårt. Kylblocket gav med sig och det resulterade i att där är ett hack i det. Så man KAN, men det gäller kanske inte på alla kylare.