Permalänk
Medlem

99%

Hej, undrar en sak om mitt grafikkort, det körs inte 100%, utan jag kan max få 99% gpu usage. Allt tyder på det.
På MSI Afterburner står det bara 99% hela tiden när jag kollar på grafen, det går aldrig till 100% usage, och nu undrar jag, om man kan låsa upp den extra procenten på ett säkert sätt, och också om detta är normalt, annars kanske jag fått en defekt enhet. Tack på förhand!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hej, undrar en sak om mitt grafikkort, det körs inte 100%, utan jag kan max få 99% gpu usage. Allt tyder på det.
På MSI Afterburner står det bara 99% hela tiden när jag kollar på grafen, det går aldrig till 100% usage, och nu undrar jag, om man kan låsa upp den extra procenten på ett säkert sätt, och också om detta är normalt, annars kanske jag fått en defekt enhet. Tack på förhand!

Det är väldigt svårt att få program att utnyttja 100% av GPUn och det är normalt att man endast kommer upp i 99%.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Det är väldigt svårt att få program att utnyttja 100% av GPUn och det är normalt att man endast kommer upp i 99%.

okej, detta är alltså helt normalt? Har inte sett en enda instans där min GPU används till 100%, inte ens i furmark.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

lite inte på vad sådan mjukvara säger. ditt kort fungerar 100% normalt

och när jag såg trådtiteln trodde jag det handlade om Wall-Street protester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

lite inte på vad sådan mjukvara säger. ditt kort fungerar 100% normalt

och när jag såg trådtiteln trodde jag det handlade om Wall-Street protester

I know right? Försöker alltid fixa så mycket trafik så möjligt till mina trådar med titeln

OnT så säger ALLA mjukvaror att den bara kör på 99%. i CCC när jag kör max load, i MSI Afterburner, i furmark när jag kör BURN IN - test. ALLA program säger 99%, alla moderna program kan inte ha fel, det kan dom bara inte ha.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid överklocka grafikkortet 1%

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Det går väl ner i idle och så? När jag stänger ner furmark efter att klockningen har failat så fastnar ett kort på 99% och efter 1 minut så kraschar datorn.

Testa bencha och se vad du får för score

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det går väl ner i idle och så? När jag stänger ner furmark efter att klockningen har failat så fastnar ett kort på 99% och efter 1 minut så kraschar datorn.

Testa bencha och se vad du får för score

Ja, det går ner i idle.
Benchar om en halvtimme, lyssnar till en podcast atm.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Du kan ju alltid överklocka grafikkortet 1%

Hur överclockar man GPU usage? Och om du menar överklocka mhzen så ligger jag redan på max.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Det är nog helt normalt, sluta oroa dig 99% räcker väl? Hehe

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Det är nog helt normalt, sluta oroa dig 99% räcker väl? Hehe

Hoppas kunna pressa ut 1-2 extra fps, ligger runt 55 fps på high i betan, vill nå 60 fps märket på high, annars måste jag kompromissa för att få 60 fps, 55 räcker inte.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

I know right? Försöker alltid fixa så mycket trafik så möjligt till mina trådar med titeln

OnT så säger ALLA mjukvaror att den bara kör på 99%. i CCC när jag kör max load, i MSI Afterburner, i furmark när jag kör BURN IN - test. ALLA program säger 99%, alla moderna program kan inte ha fel, det kan dom bara inte ha.

Efersom grafikprocessorn hela tiden blir avbruten av frågan hur mycket den jobbar kommer den aldrig upp i 100%

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Efersom grafikprocessorn hela tiden blir avbruten av frågan hur mycket den jobbar kommer den aldrig upp i 100%

CCC ligger alltid körandes eftersom det är driversen, och den displayar gpu usage, alltså menar du att det aldrig kommer köras i 100%?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hur överclockar man GPU usage? Och om du menar överklocka mhzen så ligger jag redan på max.

Ja överklocka mhz så att 99% blir som 100% oklockat, men de går ju inte om du redan är på max =/.
Får du 99% oklockat också eller gäller det bara med öveklockningen?

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Ja överklocka mhz så att 99% blir som 100% oklockat, men de går ju inte om du redan är på max =/.
Får du 99% oklockat också eller gäller det bara med öveklockningen?

Ingen aning!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Om du vill att det ska prestera ännu bättre får du väl slänga på en bättre kylare (kanske inte behövs, beror på temp) och klocka det + höja spänningen lite smått om det behövs...

Om du inte vill klocka det något så får du väl kompromissa genom att sänka inställningarna i spelet lite.. Och sen kanske det kommer ännu bättre drivrutiner och bättre kod i spelet sen är det släpps som gör att du får högre FPS, jag vet inte, men kan mycket väl vara möjligt!

MVH Simon Wellander

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll jag får bara 20-50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Ja överklocka mhz så att 99% blir som 100% oklockat, men de går ju inte om du redan är på max =/.
Får du 99% oklockat också eller gäller det bara med öveklockningen?

Det kör på 99% oklockat också!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

1% extra borde ju bara göra som best en halv fps skillnad.. så sluta oroa dig och hitta något annat sätt att få upp fpsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hoppas kunna pressa ut 1-2 extra fps, ligger runt 55 fps på high i betan, vill nå 60 fps märket på high, annars måste jag kompromissa för att få 60 fps, 55 räcker inte.

Dagens ungdomar alltså. Du startar en tråd om att du har 5 fps för lite? Jag förstår att den här forumdelen är till för frågor av den här typen, men kom igen, det är 5 fps.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

99% är bra så ska det fungera 1 procent till gör ingen skillnad...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floot:

Dagens ungdomar alltså. Du startar en tråd om att du har 5 fps för lite? Jag förstår att den här forumdelen är till för frågor av den här typen, men kom igen, det är 5 fps.

Han kanske vill ha vsync?

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floot:

Dagens ungdomar alltså. Du startar en tråd om att du har 5 fps för lite? Jag förstår att den här forumdelen är till för frågor av den här typen, men kom igen, det är 5 fps.

Sant 5 fps vem ser det i blotta ögat? HEHE

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Sluta gnäll jag får bara 20-50%.

Antingen så har du ett sjukt bra graffekort eller så har du en defekt enhet, om du inte har ett sjukt graffekort så lämna in det till service!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Antingen så har du ett sjukt bra graffekort eller så har du en defekt enhet, om du inte har ett sjukt graffekort så lämna in det till service!

Vissa spel behöver inte 100% grafik gpu heller pgr av processorn tar över kraften...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hej, undrar en sak om mitt grafikkort, det körs inte 100%, utan jag kan max få 99% gpu usage. Allt tyder på det.
På MSI Afterburner står det bara 99% hela tiden när jag kollar på grafen, det går aldrig till 100% usage, och nu undrar jag, om man kan låsa upp den extra procenten på ett säkert sätt, och också om detta är normalt, annars kanske jag fått en defekt enhet. Tack på förhand!

Har kollat runt på olika forum och det verkar som att alla ati korten stannar på 99% så finns nog inget du kan göra åt saken =/
Btw 55fps + 1% = 55.55fps =P

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

1% extra borde ju bara göra som best en halv fps skillnad.. så sluta oroa dig och hitta något annat sätt att få upp fpsen

Skrivet av Floot:

Dagens ungdomar alltså. Du startar en tråd om att du har 5 fps för lite? Jag förstår att den här forumdelen är till för frågor av den här typen, men kom igen, det är 5 fps.

Skrivet av Bean:

99% är bra så ska det fungera 1 procent till gör ingen skillnad...

Skrivet av shocker:

Han kanske vill ha vsync?

Skrivet av Bean:

Sant 5 fps vem ser det i blotta ögat? HEHE

Haters gonna hate! Känner ni er träffade för att ni också ligger på 99% usage och tvingar er själva att tänka: Det påverkar inte prestandan! Jag verkar vara den enda av oss som har tagit tummen ur röven och vill göra någonting åt det. Hatar inte på er/oss men sweclockers är ett tidsfördriv och därför kommer jag göra en ny tråd där jag har minsta lilla eventuella problem med min dator, PUNKT.

Edit: Gjorde t.o.m en tråd för att mitt grafikkort gick att röra på lite, bara för att eliminera ALLT som kan vara fel och kan åtgärdas med min dator, har inget spel att spela t.o.m 24:00 den 26:e så under tiden så finjusterar jag min dator/hittar eventuella fel, bara för att jag inte har något bättre för mig. När BF3 kommer vill jag ha så mycket tid som möjligt att spela och så lite tid som möjligt att fixa problem jag kunde fixat under väntan på BF3.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Kanske också är en driver sweeper sen ta bort drivrutinerna sen installera om...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Haters gonna hate! Känner ni er träffade för att ni också ligger på 99% usage och tvingar er själva att tänka: Det påverkar inte prestandan! Jag verkar vara den enda av oss som har tagit tummen ur röven och vill göra någonting åt det. Hatar inte på er/oss men sweclockers är ett tidsfördriv och därför kommer jag göra en ny tråd där jag har minsta lilla eventuella problem med min dator, PUNKT.

Edit: Gjorde t.o.m en tråd för att mitt grafikkort gick att röra på lite, bara för att eliminera ALLT som kan vara fel och kan åtgärdas med min dator, har inget spel att spela t.o.m 24:00 den 26:e så under tiden så finjusterar jag min dator/hittar eventuella fel, bara för att jag inte har något bättre för mig. När BF3 kommer vill jag ha så mycket tid som möjligt att spela och så lite tid som möjligt att fixa problem jag kunde fixat under väntan på BF3.

Lugna ner dig.. Gör som jag sa i senaste inlägg och testa det..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Haters gonna hate! Känner ni er träffade för att ni också ligger på 99% usage och tvingar er själva att tänka: Det påverkar inte prestandan! Jag verkar vara den enda av oss som har tagit tummen ur röven och vill göra någonting åt det. Hatar inte på er/oss men sweclockers är ett tidsfördriv och därför kommer jag göra en ny tråd där jag har minsta lilla eventuella problem med min dator, PUNKT.

Edit: Gjorde t.o.m en tråd för att mitt grafikkort gick att röra på lite, bara för att eliminera ALLT som kan vara fel och kan åtgärdas med min dator, har inget spel att spela t.o.m 24:00 den 26:e så under tiden så finjusterar jag min dator/hittar eventuella fel, bara för att jag inte har något bättre för mig. När BF3 kommer vill jag ha så mycket tid som möjligt att spela och så lite tid som möjligt att fixa problem jag kunde fixat under väntan på BF3.

Vrf är jag en hater, försöker ju hjälpa dig ='(

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T