Intel 520-serien "Cherryville" innehåller kontrollerkrets från Sandforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Haha, knappast. Jag vet INGEN som har haft problem med en Intel-ssd, inklusive mig själv som har tre stycken av varierande modell och ålder. De bara fungerar. Faktiskt.

Hälften av de jag känner som har Sandforce-baserade ssd:er har haft massiva problem. Blåskärmsfestival eller totaldöd efter 3-4 uppstarter.

Gissningsvis beror det säkert en hel del på att Intel har tillräckligt med pengar för att köra rigorösa tester på varje tillverkad ssd, och skrota icke-fungerande eller instabila enheter innan de kommer ut till försäljning...

Vi köpte flera dussin Intel G2 på mitt förra arbete, och fick returnera(eller rättare sagt försöka) ca 10% av dessa. Problemet var att intel krävde att vi skulle utföra ett flertal tidskrävande procedurer för att verifiera att de verkligen var trasiga, trots att de fungerat ett tag innan och vi testat i andra maskiner samt att de nu inte gick att komma åt alls. Pga att det skulle ta flera timmar per disk så valde vi att slänga dem istället, då tid är pengar när man arbetar..

Skrivet av BengansBlogg:

Det där var ett märkligt uttalande minst sagt...
Den statistik som presenterats bygger väl ändå på returfrekvens ifrån återförsäljarled? Knappast svårare att återlämna en Inteldisk till butiken än någon annan.

Statistiken baseras vad jag vet inte på återföräljarna utan på vad intel får returnerat till sig, må det vara från återförsäljare eller direkt från slutkund. Alla köper inte från någon "butik"(vilka dock förstås också kan kräva att du skall utföra ett antal tidskrävande procedurer innan du får returnera), utan från grossister och liknande som hänvisar till tillverkaren.

Skrivet av nME:

Fel! Bara 510-serien som använt annan kontroller. Ex X25 G1/G2 som var kungar på sin tid baserade på Intels då på alla sätt överlägsna kontroller (stabilitet såväl som prestanda). Med 320-serien har konkurrensen kommit ikapp och förbi på prestanda-sidan.

Notera att jag sa budgetmodeller, X25 G1 och G2 var just budgetmodeller, modeller för den breda massan dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Dessa flumlösningar har ju uppenbarligen varit mer stabila än andra?
!

Det beror väl på hur man ser det, Visst, deras G2 var SNABB på sin tid, säger inget om det, men det var många som hade oerhörda problem med försvunna diskar, bsod's med mera, vilket inte har verkat vara fallet med Sandforce. Visst, de har också haft problem med sina kretsar, men ser man till antalet sålda enheter kontra hur många det var fel på ligger intel sämre till.

Dessutom skulle de knappast gå ifrån sina egna lösningar om de fungerade tillfredställande.

Vad som har hänt är att de insett att Sandforce är nu ikapp och förbi och de vill väl hoppa på tåget medans de kan. Bara att gratulera dem och hoppas att de kan återupprätta förtroendet på SSD-marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Synd, vore ju trevligt om Intel kunde fortsatt tillverka egna SSD kontrollerkretsar.
Hoppas att inte alla SSD diskar nu kommer att använda Sandforce kretsar, vill ju ha lite konkurrens och valmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Hur ska man nu kunna köpa sig en stabil ssd. Skulle vilja se att intel har en bra motivering om jag ska acceptera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Synd, vore ju trevligt om Intel kunde fortsatt tillverka egna SSD kontrollerkretsar.
Hoppas att inte alla SSD diskar nu kommer att använda Sandforce kretsar, vill ju ha lite konkurrens och valmöjligheter.

Intel har väl redan vissa modeller med 3:e parts kontroller från Marvell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Statistiken baseras vad jag vet inte på återföräljarna utan på vad intel får returnerat till sig, må det vara från återförsäljare eller direkt från slutkund. Alla köper inte från någon "butik"(vilka dock förstås också kan kräva att du skall utföra ett antal tidskrävande procedurer innan du får returnera), utan från grossister och liknande som hänvisar till tillverkaren.

Nja... Nu har vi tydligen sett helt olika statistik men jag är tveksam till att Intel (och andra tillverkare) publicerar sin interna rma statistik.

Orkar inte söka runt men hittade den här artikeln tex: http://www.sweclockers.com/nyhet/13859-fransk-datorsajt-publi...

Där är det statistik ifrån en stor återförsäljare som ligger till grund och inte tillverkarnas egna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på hur man ser det, Visst, deras G2 var SNABB på sin tid, säger inget om det, men det var många som hade oerhörda problem med försvunna diskar, bsod's med mera, vilket inte har verkat vara fallet med Sandforce. Visst, de har också haft problem med sina kretsar, men ser man till antalet sålda enheter kontra hur många det var fel på ligger intel sämre till.

Dessutom skulle de knappast gå ifrån sina egna lösningar om de fungerade tillfredställande.

Vad som har hänt är att de insett att Sandforce är nu ikapp och förbi och de vill väl hoppa på tåget medans de kan. Bara att gratulera dem och hoppas att de kan återupprätta förtroendet på SSD-marknaden.

Bryr mig faktiskt inte om snabbheten i en SSD när det kommer till Read/Write, åtkomsttiden spelar störst roll och den är ju inte så stor oberoende av vilken SSD du än har. Sen så kan man ju faktiskt inte särskilt ofta utnyttja snabbheten i en SSD när det kommer till R/W, om man kopierar filer som en galning på sin SSD kan det ju spelar roll antar jag men användningsområdet när det kommer till den biten är ju inte direkt enklet att utnyttja särskilt ofta.

Sen när det kommer till stabilitet kan jag säga ärligt att jag inte forskat i det hela men från vad jag sett i trådar här på forumet så är det Intel jag sett minst utav när det gäller problem, kanske Kingston ännu mindre men de har ju varit rätt så ointressanta ändå pga priser.

Och som tidigare nämnt så handlar det nog mer om snabbheten i sandforce som lockar Intel som du med poängterar, för folk kollar blint på R/W när det kommer till SSD i många fall. Och nu när det ändå är en lite "inkörd" kontroller så tänker väl Intel som så att de borde slippa problemen i lika stor utsträckning som den haft tidigare.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

betyder det att Intel kommer ge upp sin egen kretstillverkning? eller kommer de finnas kvar i low-end modeller?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på hur man ser det, Visst, deras G2 var SNABB på sin tid, säger inget om det, men det var många som hade oerhörda problem med försvunna diskar, bsod's med mera, vilket inte har verkat vara fallet med Sandforce. Visst, de har också haft problem med sina kretsar, men ser man till antalet sålda enheter kontra hur många det var fel på ligger intel sämre till.

Dessutom skulle de knappast gå ifrån sina egna lösningar om de fungerade tillfredställande.

Vad som har hänt är att de insett att Sandforce är nu ikapp och förbi och de vill väl hoppa på tåget medans de kan. Bara att gratulera dem och hoppas att de kan återupprätta förtroendet på SSD-marknaden.

Enligt den statistik jag sett så låg Intel-SSD i en helt egen klass var det gällde "failure-rate". 0.59% av diskarna har problem, närmaste konkurrent ligger på 2.17% vilket är nästan fyra gånger högre!

Har faktiskt inte läst om någon som har haft problem med sin X25M disk. 310-serien hade ju problem, med det löste man rätt snabbt och sedan har inga nya rapporter kommit.

Har själv två Intel SSD (X25M-G2 samt 310) och en SandForce 2. Visst är SandForce 2 disken snabbare på skrivning, men prestanda på den degenerera mer med tiden, medan Intel diskarna har nästan samma prestanda i dag som när de var helt nya. På läsning av små filer (t.ex. starta program) så är Intel diskarna klart snabbare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Excellent...

Eftersom Intel antingen skriver eget firmware eller använder en fullt fungerande version från SF så finns det en chans att vi äntligen kan få Intel funktionalitet och topp-prestanda i en och samma SSD och då tänker jag köpa en.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Vi köpte flera dussin Intel G2 på mitt förra arbete, och fick returnera(eller rättare sagt försöka) ca 10% av dessa. Problemet var att intel krävde att vi skulle utföra ett flertal tidskrävande procedurer för att verifiera att de verkligen var trasiga, trots att de fungerat ett tag innan och vi testat i andra maskiner samt att de nu inte gick att komma åt alls. Pga att det skulle ta flera timmar per disk så valde vi att slänga dem istället, då tid är pengar när man arbetar..

Statistiken baseras vad jag vet inte på återföräljarna utan på vad intel får returnerat till sig, må det vara från återförsäljare eller direkt från slutkund. Alla köper inte från någon "butik"(vilka dock förstås också kan kräva att du skall utföra ett antal tidskrävande procedurer innan du får returnera), utan från grossister och liknande som hänvisar till tillverkaren.

Notera att jag sa budgetmodeller, X25 G1 och G2 var just budgetmodeller, modeller för den breda massan dvs.

Ja, i egenskap av företag har man nog lite sämre skydd, men jag tvivlar på att t.ex. inet eller komplett skulle krångla så vid en ev. retur om man är en privatperson, vilket nog är fallet för de flesta här på forumet.

Då är väl frågan hur stor % av SSDs som säljs till företag.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

En SSD har ju länge varit förknippad med bra hållbarhet. Ska du nu börja samarbeta med Sandforce kan det ju bli lite grus i det maskineriet... Men hoppas kan man ju!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Har inte haft fler fel på min Sandforce-disk än på min Crucial M4 dvs inga alls ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på hur man ser det, Visst, deras G2 var SNABB på sin tid, säger inget om det, men det var många som hade oerhörda problem med försvunna diskar, bsod's med mera, vilket inte har verkat vara fallet med Sandforce.

Öh, nej nu blåljuger du. Enda problemet med G2 var en frivillig firmwareuppdatering som bara inbitna nördar drabbades av, angående SF har du tydligen noll koll där också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Haha, vem är copywritern som kommer på de här namnen, sandkraft och körsbärsby, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Öh, nej nu blåljuger du. Enda problemet med G2 var en frivillig firmwareuppdatering som bara inbitna nördar drabbades av, angående SF har du tydligen noll koll där också.

Vänligen kom med källor, annars är det lätt att ditt inlägg kommer ses som trolleri. Jag nedlåter mig i alla fall inte till personangrepp när jag kritiserar folk.

On topic så kan man väl, som sagt, konstatera att om intels egna kretsar hade varit bra så hade de fortsatt köra på dem. Nu är det inte så så då kör de sandforce istället.

"Mja... våra egna kretsar fungerar kanor... men vi kör Sandforce nu... bafatt."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vänligen kom med källor, annars är det lätt att ditt inlägg kommer ses som trolleri. Jag nedlåter mig i alla fall inte till personangrepp när jag kritiserar folk.

On topic så kan man väl, som sagt, konstatera att om intels egna kretsar hade varit bra så hade de fortsatt köra på dem. Nu är det inte så så då kör de sandforce istället.

"Mja... våra egna kretsar fungerar kanor... men vi kör Sandforce nu... bafatt."

Alla med lite koll vet att det är du som trollar eller i bästa fall har noll koll, och det är du som ska visa på källor om massiva problem med G2 som inte har med Trim-firmwaren att göra. Att det varit massiva problem med SandForce sedan SF1000 vet alla redan (men kan ses genom att besöka valfritt datorforum, som Sweclockers, Corsair Support, eller OCZ Support).

Självklart väljer de Sandforce för att få högre skriv/läs/iops-siffror, precis varför de valt Marvell, inte för att SandForce skulle vara pålitligare (vilket det förstås inte är heller).

Sen är det förstås någon chef på Intel som valt SandForce, knappast de ingenjörer som tagit fram tidigare SSDer. De hoppas väl kunna testa och fixa problemen som uppstår så att de tjänar på att konkurrera med billiga prestandadiskar, men risken finns ju att det går åt helvete som för Corsair och OCZ och att Intel får en massa badwill.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Alla med lite koll vet att det är du som trollar eller i bästa fall har noll koll, och det är du som ska visa på källor om massiva problem med G2 som inte har med Trim-firmwaren att göra. Att det varit massiva problem med SandForce sedan SF1000 vet alla redan (men kan ses genom att besöka valfritt datorforum, som Sweclockers, Corsair Support, eller OCZ Support).

Självklart väljer de Sandforce för att få högre skriv/läs/iops-siffror, precis varför de valt Marvell, inte för att SandForce skulle vara pålitligare (vilket det förstås inte är heller).

Sen är det förstås någon chef på Intel som valt SandForce, knappast de ingenjörer som tagit fram tidigare SSDer. De hoppas väl kunna testa och fixa problemen som uppstår så att de tjänar på att konkurrera med billiga prestandadiskar, men risken finns ju att det går åt helvete som för Corsair och OCZ och att Intel får en massa badwill.

Källor till siffror som med all önskvärd tydlighet visar på kvalitetsbrister finns längre upp i tråden.

Största kvittor är som sagt ändå intel själva. De vill gärna profilera sig som driftsäkra (Finns väl ingen som köper en 320 för att den är snabb t. ex), och skulle de fixa stabiliteten själva skulle de behållt de egna kretsarna.

Intel är hur kapitalstarka som helst och har egna fabriker etc, så det skulle vara en ren förlustaffär för dem att köra sandforce om de inte var tvingade pga kvalitetsproblem med egen utveckling.

Sedan att de får lite badwill av intel-fanboys som gärna ser intels egna kretsar i sina SSD's är inget de bryr sig om. Det är en försvinnande liten del av de som köper SSD som ens vet vad en kontrollerkrets är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Källor till siffror som med all önskvärd tydlighet visar på kvalitetsbrister finns längre upp i tråden.

Största kvittor är som sagt ändå intel själva. De vill gärna profilera sig som driftsäkra (Finns väl ingen som köper en 320 för att den är snabb t. ex), och skulle de fixa stabiliteten själva skulle de behållt de egna kretsarna.

Intel är hur kapitalstarka som helst och har egna fabriker etc, så det skulle vara en ren förlustaffär för dem att köra sandforce om de inte var tvingade pga kvalitetsproblem med egen utveckling.

Sedan att de får lite badwill av intel-fanboys som gärna ser intels egna kretsar i sina SSD's är inget de bryr sig om. Det är en försvinnande liten del av de som köper SSD som ens vet vad en kontrollerkrets är.

I de länkar som postats i tråden har Intel bäst statistik av alla, förutom det är det bara en massa skitsnack (mest från dig) och anekdoter.

Så du tror på allvar att 510 och 520-serierna ERSÄTTER 320? och det för att de inte "fixar stabiliteten"? Då behöver jag inte slösa mer tid på att diskutera med ett TROLL som har absolut noll koll (innan du skämmer ut dig mer så är ett tips att jämföra priserna).

Du har helt missat att man fixade 8mb-buggen på Intel 320 som nästan ingen drabbades, medan Sandforce släpper uppdateringar år efter år som "ska fixa alla problem" men som ändå inte gör det (eller ärligt talat säger de inte ens att de fixar alla problem, läser man releasenotes från OCZ brukar det stå om alla kvarvarande problem i SandForce-firmwaren, medan Corsair kör med locket på).

Gå till Lagrings-delen av forumet så ser du att det är fullt med trådar som SandForce-strul. Intel kommer få badwill av att skiten inte fungerar, inte av att den inte har en Intel-kontroller.

Om du inte har några källor så svara inte på fler inlägg!

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W