Radeon 6950 1gb eller 2 gb?

Permalänk
Medlem

Radeon 6950 1gb eller 2 gb?

Hej! Tänkte bara höra hur stor skillnaden blir egentligen mellan 1gb och 2gb på ett grafikkort. Såg att prisskillnaden blir några hundra men vad blir skillnaden för spel och dylikt? Hade tänkt köpa ett nytt grafikkort inför Battlefield 3 och såg att de hade använt Radeon 6950..dock så stod det inte vilken gb de använde sig av.

MvH Airikr

Permalänk
Medlem

hur många skärmar tänkte du spela bf3 på? 1 skärm = 1gb räcker

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

1 skärm tack för svaret!

Permalänk
Medlem

1gb-varianterna kan man inte låsa upp på samma sätt som 2gb, om du nu tänkte göra det.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Ta 2 gb för framtida CF-setup!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

1gb-varianterna kan man inte låsa upp på samma sätt som 2gb, om du nu tänkte göra det.

jag har 1gb versionen....behövde bara flasha om... sluta dra era jävla myter om att 1gb versionen inte går att flasha eller att det är svårare.

Permalänk

Bör nämnas att GB:n på ett graffe är mängden arbetsutrymme(DUH!) den använder då den arbetar med upplösningen ( ju större upplösning du använder (tex en 40" tv) får du större glädje av 2 GB än 1 GB). Sedan så är det vanligast att man sammankopplar Storleken på utrymmet på graffet i sammanhang med CF uppsättningar då det är vanligast men bör tänkas på om du även använder andra större displayer.

EDIT: Stavfel

Permalänk
Medlem

Skiljer så lite i pris mellan 1GB och 2GB att det inte är värt att vara dumsnål med 1GB versionen. Du tjänar bara på det i längden ändå.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av KungFuFrog:

Bör nämnas att GB:n på ett graffe är mängden arbetsutrymme(DUH!) den använder då den arbetar med upplösningen ( ju större upplösning du använder (tex en 40" tv) får du större glädje av 2 GB än 1 GB). Sedan så är det vanligast att man sammankopplar Storleken på utrymmet på graffet i sammanhang med CF uppsättningar då det är vanligast men bör tänkas på om du även använder andra större displayer.

EDIT: Stavfel

Spelar väl ingen roll hur många " en tv/skärm har när dem kör i samma upplösning, alltså påverkas inte minnesmängden till antalet " utan snarare upplösningen om jag inte är ute och cyklar på hal is?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Skrivet av 0n0ffknappen:

Spelar väl ingen roll hur många " en tv/skärm har när dem kör i samma upplösning, alltså påverkas inte minnesmängden till antalet " utan snarare upplösningen om jag inte är ute och cyklar på hal is?

Du har helt rätt och KungFuFrog har fel. Storleken på skärmen påverkar inte någonting utan det är upplösningen som gör det. Att det är en 40" Tv säger inte speciellt mycket om vad som krävs av grafikkortet då TV'n kanske bara är HD-ready, 1280 × 720, medans man kanske har en 24" monitor med en upplösning på 1920*1080.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Droih:

hur många skärmar tänkte du spela bf3 på? 1 skärm = 1gb räcker

Med mitt överklockade Twinfrozr 3 så räcker inte 1gb på ultra, ja använder 1456Mb grafikram enligt afterburner. Och jag har inte ens alla settings på max. 1920x1080

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Medlem

2GB då Battlefield 3 tar ganska mycket på minnet. Onödigt att snåla på minnet!

Permalänk
Medlem

Jag har hört att bf3 betan på ultra låg folk på 1,5 gb i Vram användning

Permalänk
Medlem

Lika bra att köra på 2GB, det skadar ju inte

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airirk:

Hej! Tänkte bara höra hur stor skillnaden blir egentligen mellan 1gb och 2gb på ett grafikkort. Såg att prisskillnaden blir några hundra men vad blir skillnaden för spel och dylikt? Hade tänkt köpa ett nytt grafikkort inför Battlefield 3 och såg att de hade använt Radeon 6950..dock så stod det inte vilken gb de använde sig av.

MvH Airikr

Bf3 kommer käka Vram som kakmonstret käkar kakor så kör på 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171458:

Bf3 kommer käka Vram som kakmonstret käkar kakor så kör på 2gb

Whatever he said! (Kör på 2GB)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av -Blommen-:

Med mitt överklockade Twinfrozr 3 så räcker inte 1gb på ultra, ja använder 1456Mb grafikram enligt afterburner. Och jag har inte ens alla settings på max. 1920x1080

Skrivet av MrApA:

Jag har hört att bf3 betan på ultra låg folk på 1,5 gb i Vram användning

Kanske i inlägget ovanför ditt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |