Permalänk
Medlem

Fläktar med bra luftflöde

Hej! ska köpa några fläktar nu. Dom ska sitta uppe i mitt 700d, alltså 3 st 120mm. Vill att dom ska kunna flytta mycket luft men jag vill helst inte att dom överstiger 18db. har kollat på gelid gamer fan med uv blå, då jah ska sleeva med turkos,vit sleeve och tycker dom matchar färgmässigt. Men hur mycket bättre är dom änn t.ex scythe gt 1450rpm? färgerna får bara vara svart,vit,blå,turkos.

Och jag tänkte passa på att fråga vad ett vatten kylning kit kostar med pump,radiator,slangar osv. Vill helst ha så billigt som möjligt.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Kör med Scythe silent typhoon 4200 rpm

Mycket luft och mycket ljud! Dock kör jag bara på 4200 rpm efter att jag spelat och vill trycka ut den varma luften ur lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500k @4,2GHz CPU-kylning: Corsair Hydro H100 RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) 1866Mhz Vengance MB: AsRock P67 Extreme6 Gen3 Chassi: Cooler Master ATCs 840 Silver Nätaggregat: Corsair AX 1200W Gold Grafikkort: 2 x Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce Rev 2.0 SLI HDD: 1TB Western Digital Caviar Black SSD: Corsair Force GT 120GB Skärm: Dell ultrasharp 27" u2711 Mus: Roccat Kova Tangentbord: SteelSeries 6G v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskete:

Kör med Scythe silent typhoon 4200 rpm

Mycket luft och mycket ljud! Dock kör jag bara på 4200 rpm efter att jag spelat och vill trycka ut den varma luften ur lådan.

Skickades från m.sweclockers.com

hehe nej tack. har på datorn 24/7 och jag har redan problem med sömnen.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Har en gentle typhoon 1850 rpm, knappt hörbart under load.
Du har gentle typhoons med lägre rpm också.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Detta är en helt okej fläkt: http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm

Den är dryptyst, samtidigt som den flyttar oförväntat mycket luft för detta priset!
Har även 2 st scytche 120mm Gentle Typhoon 1150rpm / http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Priset skiljer sig lite men de är absolut ingen stor skillnad, Man kan dock nästan tro att viss av de som kommenterat på Nexus-Fäktarna har fått pengar för att rekommendera Scytche fläktar istället...

Mina fläktar fungerar väldigt lika med andra ord, scytche är dock lite, lite bättre, men det är en prissak... Hoppas detta hjälpte dig på traven!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Har en gentle typhoon 1850 rpm, knappt hörbart under load.
Du har gentle typhoons med lägre rpm också.

jo jag har 6 scythe gt fläktar på 1150rpm och 1450rpm, dock har jag tröttnat lite på scythe. Och gelid wing 12 verkar vara en mer gedigen fläkt
Gelid Ljud:25 dB Luftflöde 64,3 cfm
Scythe Ljud: 28 dB Luftflöde:57.7 cfm

Finns det nån annan fläkt som flyttar mer luft än gelid fast med lägre ljudnivån? Annars blir det nog gelid tror jag. 119kr på cdon är inte illa heller.

Tänkte bara fråga vad man kan få för ett r2 chassi med 5 scythe fläktar och 1 bequiet silentwing? kan man få 400kr må tro??

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Sluta kolla på det som tillverkaren skriver i specifikationen då det är ett skitsnack och det är inget som man ska tro på eftersom alla tillverkare testar de i olika miljö och med olika inställningar på deras verktyg och den bästa sättet att tro vilken flyttar bra med luft och vilken är tyst är att testa alla i samma miljö och med samma verktyg, det gäller inte bara ljudnivå men luftflöde också. Scythe Gentle Typhoon är inget bra idée om man vill köpa den som chassifläkt... stfu, lager på alla Scythes fläktar börjar krångla efter några månader när de är monterade horisontell men jag nekar ej att t.ex. Scythe S-Flex flyttar extremt bra med luft.

Säg hur mycket kan du spendera på en fläkt så hittar vi något som flyttar bäst med luft upp till 18dB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dskjono:

jo jag har 6 scythe gt fläktar på 1150rpm och 1450rpm, dock har jag tröttnat lite på scythe. Och gelid wing 12 verkar vara en mer gedigen fläkt
Gelid Ljud:25 dB Luftflöde 64,3 cfm
Scythe Ljud: 28 dB Luftflöde:57.7 cfm

Finns det nån annan fläkt som flyttar mer luft än gelid fast med lägre ljudnivån? Annars blir det nog gelid tror jag. 119kr på cdon är inte illa heller.

http://www.inet.se/artikel/5321294/noctua-nf-s12b-flx-120mm 18.1 dB, 59.3 cfm
http://www.inet.se/artikel/6308704/noctua-nf-s12b-uln 6,8 dB, 33.5 cfm

Dyra, men tysta.

Edit: Och 6 års garanti.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Sluta kolla på det som tillverkaren skriver i specifikationen då det är ett skitsnack och det är inget som man ska tro på eftersom alla tillverkare testar de i olika miljö och med olika inställningar på deras verktyg och den bästa sättet att tro vilken flyttar bra med luft och vilken är tyst är att testa alla i samma miljö och med samma verktyg, det gäller inte bara ljudnivå men luftflöde också. Scythe Gentle Typhoon är inget bra idée om man vill köpa den som chassifläkt... stfu, lager på alla Scythes fläktar börjar krångla efter några månader när de är monterade horisontell men jag nekar ej att t.ex. Scythe S-Flex flyttar extremt bra med luft.

Säg hur mycket kan du spendera på en fläkt så hittar vi något som flyttar bäst med luft upp till 18dB.

Jag har ej saxat specsen från deras hemsida utan har tagit det ifrån coolingstuf.se och inet visar. max 150kr skulle ja säga, mer än så tycker jag inte att en 120mm ska vara värd.

Skrivet av kabex:

Ja, fast jag gillar ej färgen, och dom känns riktigt dyra.

Ja om den hade funnits i en annan färg så hade det varit intressant.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

vill du ha högt luftflöde eller låg ljudnivå? nexus silent är referensfläkt hos silentpcreview.com för att de flyttar hyfsat med luft och är riktigt tysta. deras tester är riktigt tillförlitliga med både luftmätning och ljutmätning i akustikrum, men de har inte testat alla fläktar, framför allt nyare. annars är det svårt att hitta ordentliga mätvärden som är tillförlitliga tycker jag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Proffsmobbare

Jag hade rekommenderat ett mindre antal fläktar istället för att sänka varvtalen. Eftersom det är i toppen så räcker det i stort sett med bara en fläkt som drar ut luften, resten letar sig själv ut så länge du har öppet.

Angående vattenkylning så skulle jag vilja veta varför du vill ha det. Är det prestanda, utseende eller bara ljudvolym?
Att vattenkyla enbart för att sänka ljudnivån brukar i regel vara ganska "dumt", en påkostad luftkylning är smidigare, kan kyla till samma ljudnivå som en vettig vattenkylning och är i princip bara hälften så dyrt.

Effektivisera luftlödet, byt kylare om nödvändigt och lista framför allt ut exakt vad det är som låter och varför. Det finns många billigare sätt runt ljudvolym än vattenkylning om det är enda kravet.

Permalänk
Medlem

Jag har tre av dessa i mitt 800D. 800rpm, tysta samt med ett förvånande bra luftflöde...

http://www.webhallen.com/hardvara/127939-cooler_master_chassi...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

köp en fläkt du tror är bra o måla om den om det är fel färg från början....

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Okej, om du handlar bara på coolingstuff.se så bland alla fläktar på deras hemsida rekommenderar jag och ta Enermax TB silence VR - en grym fläkt med extremt bra twisterlager och flyttar mycket med luft, du kan också ta bort bladen för att t.ex. tvätta dem. Det är samma fläkt som super tysta Enermax T.B Silence 12 fast här du kan styra hastigheten med kontroller som finns med så du kan anpassa hastigheten mellan 800-1500RPM vid din behov.

Permalänk
Medlem

Det vart ett par gelid wings 12 från cdon för 119 tycker dom verkar vara riktigt prisvärda för det priset.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Har 3x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631773 tysta och blåser riktigt bra och bra pris

sen finns det en bättre modell http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649592 med dubbla hastigheten om man vill.