Hyper 212 plus låter som en JETMOTOR (pga mycket kylpasta?)

Permalänk

Hyper 212 plus låter som en JETMOTOR (pga mycket kylpasta?)

Hello,

Har byggt ihop en dator för första gången och tror jag lyckades med alla moment förutom kylpasta/kylning

Jag hade på betydligt mer kylpasta än vad det står här — vilket jag såklart läste efteråt. Jag tog säkert 4-6 "riskorn".

Allt verkar funka bra (har installerat BIOS-CDn, kommit ut på nätet osv, men inte installerat grafikkorten ännu) förutom att Hyper 212 plus-fläkten låter något sjukt från första sekunden man startar datorn, tills man stänger av den. Så mycket att jag var tvungen att ta på mig öronproppar.

I BIOS stod det att Hypern gick i 1100 rpm och chassifläkten i 1000rpm.

Är det på grund av att ja tog så mycket kylpasta?
Kan ja ha pajat processorn?

Datorn:
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Vit
MK Asus P8Z68-V Pro 1155, ATX, Z68
SSD 120GB Intel 320 OEM 2 2.5''/3Gbps
CPU Core i5 2500K
2 st XFX PCIe HD6970 2GB
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE
Cooler Master Hyper 212
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM
PSU Corsair HX 850W Nätdel, modulära kablar

Supertacksam för hjälp, då min enda tidigare erfarenhet på ämnet är att ha installerat ett Voodo 2-kort på en NICATOR Hem-Pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Hello,

Har byggt ihop en dator för första gången och tror jag lyckades med alla moment förutom kylpasta/kylning

Jag hade på betydligt mer kylpasta än vad det står här — vilket jag såklart läste efteråt. Jag tog säkert 4-6 "riskorn".

Allt verkar funka bra (har installerat BIOS-CDn, kommit ut på nätet osv, men inte installerat grafikkorten ännu) förutom att Hyper 212 plus-fläkten låter något sjukt från första sekunden man startar datorn, tills man stänger av den. Så mycket att jag var tvungen att ta på mig öronproppar.

I BIOS stod det att Hypern gick i 1100 rpm och chassifläkten i 1000rpm.

Är det på grund av att ja tog så mycket kylpasta?
Kan ja ha pajat processorn?

Datorn:
Fractal Design Define R3 USB 3.0, Vit
MK Asus P8Z68-V Pro 1155, ATX, Z68
SSD 120GB Intel 320 OEM 2 2.5''/3Gbps
CPU Core i5 2500K
2 st XFX PCIe HD6970 2GB
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGE
Cooler Master Hyper 212
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM
PSU Corsair HX 850W Nätdel, modulära kablar

Supertacksam för hjälp, då min enda tidigare erfarenhet på ämnet är att ha installerat ett Voodo 2-kort på en NICATOR Hem-Pc

Temperaturerna kan vara bra att veta
Annars kan du montera om kylaren

Visa signatur

C>++

Permalänk

torka bort kylpastan och gör om det ska finnas en tråd om hur man gör här någonstans tror jag

Visa signatur

| NZXT S340 Elite | i5 6600K @ 4.6Ghz | Vengeance LPX 16GB |
| ASUS 1070 @ 2.1Ghz | Z170 Pro Gaming | Samsung 850 pro 250GB |
| Western Digital Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Temperaturerna kan vara bra att veta
Annars kan du montera om kylaren

Temperaturen på CPUn är 47 C!

Permalänk
Medlem

Du måste använda ett helt annat sätt att applicera kylpasta när det gäller Hyper 212 kylarna. Dom har ingen plan kontaktyta utan det är flera faktorer som spelar in hur bra värmeavledningen blir i slutändan.

Dels har du skåror mellan kopparn och basen. Dessa måste du fylla först så att ytan blir plan. Torka av det du kan, men inte det som är i skårorna.

Sedan så tar du och smetar in processorn med ett TUNT lager kylpasta, bästa metoden för det tycker jag är att använda ett rakblad.

Så gör jag på Hyper 212 kylaren iallafall och har fått bäst resultat hitills med just denna metod

Lycka till!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv

Ligger hyper fläkten i 1100rpm ska du inte kunna höra den, i alla fall inte om du har andra fläktar i datorn. Kanske är lagret defekt, ingen kabel eller liknande som ligger an mot fläkten?

Permalänk
Medlem

Hyper 212 låter så mycket. Kör på ett 5v motstånd. Så blir den tyst.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag ställde in i mitt bios under hardware monitor att den skulle hålla processorn på 45grader eller 50% så min fläkt ligger på 1200varv när jag softar och kollar på film men går upp till 1900varv när jag kör igång spel/prime95.

Kanske du kan fixa samma i ditt bios?

Permalänk
Medlem

ställ i den på silent i bios! då går den på ca 800 varv!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Du måste använda ett helt annat sätt att applicera kylpasta när det gäller Hyper 212 kylarna. Dom har ingen plan kontaktyta utan det är flera faktorer som spelar in hur bra värmeavledningen blir i slutändan.

Dels har du skåror mellan kopparn och basen. Dessa måste du fylla först så att ytan blir plan. Torka av det du kan, men inte det som är i skårorna.

Sedan så tar du och smetar in processorn med ett TUNT lager kylpasta, bästa metoden för det tycker jag är att använda ett rakblad.

Så gör jag på Hyper 212 kylaren iallafall och har fått bäst resultat hitills med just denna metod

Lycka till!

Tack så mycket Ska testa detta!

Skrivet av Kunzite:

Ligger hyper fläkten i 1100rpm ska du inte kunna höra den, i alla fall inte om du har andra fläktar i datorn. Kanske är lagret defekt, ingen kabel eller liknande som ligger an mot fläkten?

Nu när ja kollade låg den mellan 1040-1070rpm.
Vet att Hyperns egna kabel låg mot fläkten lite, men bara mot höljet, inte mot bladen.
Vad är "lagret" i sammanhanget?

Permalänk
Medlem

det är inte kylaren låter utan fläket -.-
hur som helst, fläkten låter som fan! men jag gick in i bios, ställde in CPU FAN till level 2 / 10, snurrar väl 400rpm nu kanske om ens de, har en Idle temp på 34-36, tog bara en ärta i mitten och tröck på kylaren. inte mer än så

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Nico.v:

det är inte kylaren låter utan fläket -.-
hur som helst, fläkten låter som fan! men jag gick in i bios, ställde in CPU FAN till level 2 / 10, snurrar väl 400rpm nu kanske om ens de, har en Idle temp på 34-36, tog bara en ärta i mitten och tröck på kylaren. inte mer än så

Skrivet av linde:

ställ i den på silent i bios! då går den på ca 800 varv!

Skrivet av slusk:

Jag ställde in i mitt bios under hardware monitor att den skulle hålla processorn på 45grader eller 50% så min fläkt ligger på 1200varv när jag softar och kollar på film men går upp till 1900varv när jag kör igång spel/prime95.

Kanske du kan fixa samma i ditt bios?

Skrivet av Kunzite:

Ligger hyper fläkten i 1100rpm ska du inte kunna höra den, i alla fall inte om du har andra fläktar i datorn. Kanske är lagret defekt, ingen kabel eller liknande som ligger an mot fläkten?

Har ställt in den på "Silent" i BIOS – men ingen skillnad, så jag antar att det är kylpasta-problem.
(Även om det är lite förvirrande iom att "1100rpm inte ska höras"?)

Har nu handlat Aceton, tops och kaffefileter

Permalänk
Medlem

Kylpastan kan aldrig få fläkten att låta mera, om jag vore du skulle jag kontakta inköpsstället och meddela att din fläkt är trasig. Det är en VÄLDIGT liten utgift för dom och du får en ny skickad istället. Inte samma som orginal, men oftast mycket bättre

Du kanske rentav får välja någon själv. Rekommenderar två stycken i PnP. Det skrapar av några grader iallafall!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

om kylpastan styr fläkten så är det moderkortet själv som driver dina komponenter, troligt? nej...

kan man köra Hyper 212 passivt om man så vill i Idle... det är ditt moderkort isf. som inte kan sänka hastigheten på CPU fläkt, vilket nog nästan alla kan.. men iallafall, kolla med SpeedFan

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Kylpastan kan aldrig få fläkten att låta mera, om jag vore du skulle jag kontakta inköpsstället och meddela att din fläkt är trasig. Det är en VÄLDIGT liten utgift för dom och du får en ny skickad istället. Inte samma som orginal, men oftast mycket bättre

Du kanske rentav får välja någon själv. Rekommenderar två stycken i PnP. Det skrapar av några grader iallafall!

Okej, tar och ringer Inet imorn!
Jag spelade in en film när ja startar upp datorn så att ni ser/hör hur det ser ut/låter http://dl.dropbox.com/u/135760/IMG_0861.MOV
(observera att ljudnivån är lika hög när chassit är stängt...)

Hur mycket mindre kommer en 212:a låta när den inte är defekt?
Kan det vara värt att köra på en sån här?
http://www.inet.se/artikel/5321833/corsair-cooling-hydro-h60
Eller kommer mina två 6970 överrösta det ändå? EDIT: pga kan tänka mig att dom går igång rätt hårt när ja försöker maxa BF3 sen

Permalänk
Hjälpsam

Ni som har problem med höga temperaturer i er vattenkylning, vänd fläkten så att den genom radiatorn blåser in kall luft utifrån, i stället för varm luft inifrån lådan, easy peasy japanesy!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Ni som har problem med höga temperaturer i er vattenkylning, vänd fläkten så att den genom radiatorn blåser in kall luft utifrån, i stället för varm luft inifrån lådan, easy peasy japanesy!

Tror du jag har mycket att vinna på att gå över till vattenkylning, givet min spec?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cowabunga:

Tror du jag har mycket att vinna på att gå över till vattenkylning, givet min spec?

Vet inte, jag tycker att det verkar vara något fel på din kylare, min CPU kommer upp i 35C i load och min är mer effekthungrig än din är.
Så jäkla stor skillnad skall det inte vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Tror du jag har mycket att vinna på att gå över till vattenkylning, givet min spec?

lite men inte mycket

överklockar du räcker din hyper 212, men försök lös att kunna styra dina fläktar.
min hyper låter inte ett shiet som sagt men de är för jag har ställt in den...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Vet inte, jag tycker att det verkar vara något fel på din kylare, min CPU kommer upp i 35C i load och min är mer effekthungrig än din är.
Så jäkla stor skillnad skall det inte vara.

Skrivet av Nico.v:

lite men inte mycket

överklockar du räcker din hyper 212, men försök lös att kunna styra dina fläktar.
min hyper låter inte ett shiet som sagt men de är för jag har ställt in den...

Är helt ny på SpeedFan. Har testat runt lite, och den verkar köra på sitt race, vilka inställningar jag än gör.
Testade att kryssa för "Automatic fan speed", "Automatically variated", trycka upp och ner "Speed01", "Speed02" osv.

Verkar som jag fått ett riktigt måndags-ex

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni som har problem med höga temperaturer i er vattenkylning, vänd fläkten så att den genom radiatorn blåser in kall luft utifrån, i stället för varm luft inifrån lådan, easy peasy japanesy!

Lite ointressant då TS har en luftkylare...........................

Skrivet av cowabunga:

Är helt ny på SpeedFan. Har testat runt lite, och den verkar köra på sitt race, vilka inställningar jag än gör.
Testade att kryssa för "Automatic fan speed", "Automatically variated", trycka upp och ner "Speed01", "Speed02" osv.

Verkar som jag fått ett riktigt måndags-ex

Speedfan är ett skitprogram. Det finns ingen som helst logik i hur man ska använda det, och dessutom mäter det i princip alltid fel.

När jag såg din video lät det som nåt körde i betydligt högre varvtal än 1000-1100rpm. Har du testat bromsa fläkten lite? Det kan man göra vid att sätta ett finger på fläktens motor (givetvis inte på bladen). Du har inte satt en annan fläkt i CPU uttaget och cpu fläkten i tex power uttaget (ifall det finns sådant)
Det kan inte vara ditt grafikkort som kör på max varv?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kent:

Lite ointressant då TS har en luftkylare...........................

--Text--

Stämmer, jag blandade ihop denna tråd med en annan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Testat med en annan PWM fläkt? Kan ju vara moderkortet som har knäppa sensorer eller dylikt, varför fläkten går på 100% direkt vid uppstart.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ställ in iställningarna i bios så den inte går på 100% jämt. Utan den på en hittemp, och lägsta varvtalet den ska gå på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomtelol:

Du måste använda ett helt annat sätt att applicera kylpasta när det gäller Hyper 212 kylarna. Dom har ingen plan kontaktyta utan det är flera faktorer som spelar in hur bra värmeavledningen blir i slutändan.

Dels har du skåror mellan kopparn och basen. Dessa måste du fylla först så att ytan blir plan. Torka av det du kan, men inte det som är i skårorna.

Sedan så tar du och smetar in processorn med ett TUNT lager kylpasta, bästa metoden för det tycker jag är att använda ett rakblad.

Så gör jag på Hyper 212 kylaren iallafall och har fått bäst resultat hitills med just denna metod

Lycka till!

Ser att du löd mitt råd om 212an! Helt underbar, eller hur?

OnT; Min 212 är knäpptyst med två stycken 1800rpmfläktar (Scythe Slipstream), och ger min x4 955bE (3.8ghz) 41c i full load. 29c Idle.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa allt men är rätt övertygad om att det är grafikortet/korten som låter.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av Kent:

Lite ointressant då TS har en luftkylare...........................

Speedfan är ett skitprogram. Det finns ingen som helst logik i hur man ska använda det, och dessutom mäter det i princip alltid fel.

När jag såg din video lät det som nåt körde i betydligt högre varvtal än 1000-1100rpm. Har du testat bromsa fläkten lite? Det kan man göra vid att sätta ett finger på fläktens motor (givetvis inte på bladen).
Det kan inte vara ditt grafikkort som kör på max varv?

Wow du hade rätt! Testade att pressa på CPU-fläkten så att den stannade helt — ingen skillndad — för det är 6970orna som ligger och hårdkör!
Vilket leder till den naturliga följdfrågan, varför gör dom det?
Till saken hör också att: jag installerade precis cataclyst 11.10 preview 3. Den verkar bara hitta ett av korten (man ska ju stoppa i displayporten i det översta, men inget kommer upp på skärmen då, så ja har skärmen inkopplad på det nedre). En lampa lyser också vid den 6-poliga strömtillförseln till det övre moderkortet.

Skrivet av Tomtelol:

Testat med en annan PWM fläkt? Kan ju vara moderkortet som har knäppa sensorer eller dylikt, varför fläkten går på 100% direkt vid uppstart.

Givet ovanstående, skulle du rekommendera att ja "pastade" om min processor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cowabunga:

Wow du hade rätt! Testade att pressa på CPU-fläkten så att den stannade helt — ingen skillndad — för det är 6970orna som ligger och hårdkör!
Vilket leder till den naturliga följdfrågan, varför gör dom det?
Till saken hör också att: jag installerade precis cataclyst 11.10 preview 3. Den verkar bara hitta ett av korten (man ska ju stoppa i displayporten i det översta, men inget kommer upp på skärmen då, så ja har skärmen inkopplad på det nedre). En lampa lyser också vid den 6-poliga strömtillförseln till det övre moderkortet.

Givet ovanstående, skulle du rekommendera att ja "pastade" om min processor?

Har du testat med endast ett grafikkort åt gången? Om både funkar kan man ju nästan utesluta att det är fel på korten. Du har väl givetvis kontrollerat alla sladdar och att grafikkorten sitter ordentligt?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Har du testat med endast ett grafikkort åt gången? Om både funkar kan man ju nästan utesluta att det är fel på korten. Du har väl givetvis kontrollerat alla sladdar och att grafikkorten sitter ordentligt?

Kollade precis sladdarna och dom hade åkt ut (*facepalm*) — rättade till det och nu låter allt som det ska och jag kör skärmen i översta kortet!

Crossfire-wizarden kom upp också upp när jag startade cataclyst control center.
Då ser det ut sähår:
http://dl.dropbox.com/u/135760/desktop.png
Det går inte att trycka på "Verkställ" när jag valt "Aktivera" — betyder det att det är aktiverat, eller att det inte går att aktivera?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cowabunga:

Kollade precis sladdarna och dom hade åkt ut (*facepalm*) — rättade till det och nu låter allt som det ska och jag kör skärmen i översta kortet!

Crossfire-wizarden kom upp också upp när jag startade cataclyst control center.
Då ser det ut sähår:
http://dl.dropbox.com/u/135760/desktop.png
Det går inte att trycka på "Verkställ" när jag valt "Aktivera" — betyder det att det är aktiverat, eller att det inte går att aktivera?

Bra att det lösta sig så pass lätt
CCC: Tror det ska räcka så (ett tag sedan jag körde CF).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...