Fredagspanelen 23: Bildskärmsspecial, Intel Ultrabook och Google Android

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll, men hur länge har sweclockers haft fredagspaneler med dom här sköna snubbarna, samt är det bara varannan vecka dom gör en? Tänkte också fråga om dessa fredagspaneler är planerade att fortsätta länge till?

Uppskattar panelerna otroligt mycket!

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan som diskuteras 18 minuter in i videon (direktlänk) är oerhört viktig. Den korrekta åsikten i frågan är att det ska se ut som på http://www.sweclockers.com/upload/red/2011/10/22/Korrekt_utse.... Man ska alltså använda ungefär det klassiska utseende som var standard i Windows 2000 (själv använder jag Vista). Vidare är Cleartype av ondo. Jag begriper verkligen inte hur folk kan stå ut med det. Som framgår av videon verkar flera av redaktionsmedlemmarna lite förvirrade i sina åsikter om Windowstema och Cleartype. Jag är dock övertygad om att de flesta av er forumbesökare är betydligt mer klarsynta och tycker rätt.

På temat Cleartype kan det för övrigt nämnas att livet har blivit svårare efter installation av IE9. Jag använder i och för sig inte IE, men uppdateringen påverkar även många andra program. För att utseendet ska bli ordentligt igen i många program måste man nämligen installera en dll-fil från http://www.softwareninjas.ca/dwrite-dll-wrapper, vilket är oerhört irriterande.

På tal om webbläsare bör uppmärksamma läsare även notera det perfekta utseendet i Firefox som framgår av min bild ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Frågan som diskuteras 18 minuter in i videon (direktlänk) är oerhört viktig. Den korrekta åsikten i frågan är att det ska se ut som på http://www.sweclockers.com/upload/red/2011/10/22/Korrekt_utse.... Man ska alltså använda ungefär det klassiska utseende som var standard i Windows 2000 (själv använder jag Vista). Vidare är Cleartype av ondo. Jag begriper verkligen inte hur folk kan stå ut med det. Som framgår av videon verkar flera av redaktionsmedlemmarna lite förvirrade i sina åsikter om Windowstema och Cleartype. Jag är dock övertygad om att de flesta av er forumbesökare är betydligt mer klarsynta och tycker rätt.

På temat Cleartype kan det för övrigt nämnas att livet har blivit svårare efter installation av IE9. Jag använder i och för sig inte IE, men uppdateringen påverkar även många andra program. För att utseendet ska bli ordentligt igen i många program måste man nämligen installera en dll-fil från http://www.softwareninjas.ca/dwrite-dll-wrapper, vilket är oerhört irriterande.

På tal om webbläsare bör uppmärksamma läsare även notera det perfekta utseendet i Firefox som framgår av min bild ovan.

Haha Korrekt utseende my ass

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

När man har tappat 100% av produktionen så producerar man ju inte längre någonting. Hur kan man då tappa 150% av produktionen?

Reagerade på det med. Man kan ju inte tappa MER än HELA produktionen.. Man går baklänges och plockar isär häften av vad man producerar..

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GAPa:

Frågan som diskuteras 18 minuter in i videon (direktlänk) är oerhört viktig. Den korrekta åsikten i frågan är att det ska se ut som på http://www.sweclockers.com/upload/red/2011/10/22/Korrekt_utse.... Man ska alltså använda ungefär det klassiska utseende som var standard i Windows 2000 (själv använder jag Vista). Vidare är Cleartype av ondo. Jag begriper verkligen inte hur folk kan stå ut med det. Som framgår av videon verkar flera av redaktionsmedlemmarna lite förvirrade i sina åsikter om Windowstema och Cleartype. Jag är dock övertygad om att de flesta av er forumbesökare är betydligt mer klarsynta och tycker rätt.

På temat Cleartype kan det för övrigt nämnas att livet har blivit svårare efter installation av IE9. Jag använder i och för sig inte IE, men uppdateringen påverkar även många andra program. För att utseendet ska bli ordentligt igen i många program måste man nämligen installera en dll-fil från http://www.softwareninjas.ca/dwrite-dll-wrapper, vilket är oerhört irriterande.

På tal om webbläsare bör uppmärksamma läsare även notera det perfekta utseendet i Firefox som framgår av min bild ovan.

GAPa har till stor del rätt.

MEN!

Man kör inte webläsaren i fullskärm och man ser dessutom till att byta till lite stilfullare färger på namnlisten. Dessutom ska man använda sweclockers blåa winamp-skin.. och självklart ska det vara winamp 2.97 och inget nyare

Och ja, cleartype är enbart av ondo.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Trevligt att det kommer bli fler recensioner framöver! Kontakta mig när ni inte hinner med längre!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Förlåt, men vem sjutton vill INTE ha ClearType igång?
:/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

GAPa har till stor del rätt.

MEN!

Man kör inte webläsaren i fullskärm och man ser dessutom till att byta till lite stilfullare färger på namnlisten. Dessutom ska man använda sweclockers blåa winamp-skin.. och självklart ska det vara winamp 2.97 och inget nyare

Och ja, cleartype är enbart av ondo.

Ni är konstiga

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Men shit, har aldrig tänk på det här med cleartype förräns ni nämnde det i videon, så jag provade stänga av, och fy sjutton va fult och gräsligt det såg ut, gick ju knappt att läsa texter.

Nä cleartype får vara kvar.

även om man är en gammal windows 2000 fan

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt problem som "gammal" datoranvändare är att mina ögon och hjärna har vant sig vid skarp text. Cleartype upplever hjärnan som suddigt och försöker därmed kompensera det tills det blir skarpt vilket sen leder till huvudvärk efter bara någon timma.

Därav, problem med cleartype.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Gjorde min lördagskväll, ersatte långfilmen (och flickvännen) :=)

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Jag använder cleartype, det är väl standard i Win7, men inte i xp. Ärligt talat vet jag inte om jag tänker på det egentligen, jag känner bara att det är en schysst grej som ger mig lite "valuta för pengarna" känsla. Jag vet inte om cleartype är bra eller inte dock. Det är trivsamt för skrivbordet, men kanske inte för att läsa texter som wrappar sida runt och ner.
Ubuntu 10.04/10.10 har något liknande tror jag, iallafall rör det sig om någon slags gråtonad font med solid struktur, jag gillar det starkt. Fungerar mycket bra i Firefox och är vid sidan av snabbheten och GTK+ gränssnittet vad som gör att jag föredrar Firefox på Ubuntu framför den för Windows. Sedan 6.0 är Firefox "SMOOTH" i GNU/Linux (eller Hurd, jag vet inte ) helt enkelt

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Vaf... !? Har OCZ köpt Indililx?

Men varför? Var inte de skit ganska så tidigt? Alltså efter Intel och sandforce släppts?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen fredagspanelen.

Någon som vet ifall det finns några andra datorsidor som kör något liknande?
Har försökt kolla på några videosnuttar från en del amerikanska och nån engelsk sida, men de är alltid så otroligt dåligt gjorda att det är rena skämtet, när man jämför med fredagspanelen, eller de andra klippen från sweclockers gänget.

Brukar vara nån fåne sitter och stakar sig, glömmer bort vad han skall säga och får springa runt och leta efter saker som han skulle visa upp, men glömt vart han lagt. o.s.v. o.s.v. Inte klipper de bort tabbarna heller, utan verkar lägga ut filmen precis som den blev när den spelades in.
Har inte lyckats hitta någon annan sida med ens i närheten av samma klass på sina videoklipp. Finns det ens?

Permalänk
Medlem

Tyckte det var intressant det med input lag men hur märker man om man har ett problem med input lag? Det borde rimligtvis visa sig som ett sync problem mellan tal & läpprörelser, jag sitter själv med en HP L2335 som är en S-IPS skärm från anno 2005 & jag har inga problem med lipsync ... det är varje fall det intrycket jag får ... Man kanske ska fråga såhär vid vilket inputlag (xx ms) blir det ett problem?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Asså oj vad rörigt det blev i huvet vid val av skärm känner jag Ska spela battlefield 3, kan nån ge tips på en bra halvbillig skärm till detta spel?! Vilken skulle ni köpt, 24" då

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Avstängd

det är kul hur dem säger att man väljer 120 hz eller färgåtergivning och liknande men dem sa aldrig något om crt skärmar där man får både och

Permalänk
Medlem

Det finns inga genvägar till den perfekta bilden! CRT 22" från Eizo är det som gäller. Har man plats så tveka icke ;p Färgåtergivning i referensklass, perfekt detaljrikedom i svärtan, slipper wide, inga som helst latenser mer än fotonernas färd från skärmytan till ögat möjligtvis. 85-100hz i 1600x1200 beroende på modell, vilket jag anser är lagom. Man slipper också onaturlig skärpa som tft dispayer automatiskt medför. Öka upplösningen istället för att lägga på kantutjämning kan man göra t.ex. Spel ser sjukt mycket bättre ut på crt än någon tft jag sett. Man behöver knappast något element i rummet heller skulle tippa på att den tar 70cm från framkant på skärmen till vägg. Väger någonstans mellan 30-40 kg så ett ordentligt skrivbord är ett krav. Nypriset på dessa brukade ligga omkring 16000-18000 om jag inte missminner mig. Nu går de att få tag på för typ 500-1000 kr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det finns inga genvägar till den perfekta bilden! CRT 22" från Eizo är det som gäller. Har man plats så tveka icke ;p färgåtergivning i referensklass, perfekt detaljrikedom i svärtan, slipper wide, inga som helst latenser mer än fotonernas färd från skärmytan till ögat möjligtvis. 85-100hz i 1600x1200 beroende på modell, vilket jag anser är lagom. Man slipper också onaturlig skärpa som tft dispayer automatiskt medför. Öka upplösningen istället för att lägga på kantutjämning kan man göra t.ex. Spel ser sjukt mycket bättre ut på crt än någon tft jag sett. Man behöver knappast något element i rummet heller skulle tippa på att den tar 70cm från framkant på skärmen till vägg. Väger någonstans mellan 30-40 kg så ett ordentligt skrivbord är ett krav. Nypriset på dessa brukade ligga omkring 16000-18000 om jag inte missminner mig. Nu går de att få tag på för typ 500-1000 kr. Har man plats så tveka ej

har själv en sony gdm fw900 och en dell p1130 så jag vet precis vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Tyckte det var intressant det med input lag men hur märker man om man har ett problem med input lag? Det borde rimligtvis visa sig som ett sync problem mellan tal & läpprörelser, jag sitter själv med en HP L2335 som är en S-IPS skärm från anno 2005 & jag har inga problem med lipsync ... det är varje fall det intrycket jag får ... Man kanske ska fråga såhär vid vilket inputlag (xx ms) blir det ett problem?

Inputlag är dagens kanske största i-landsproblem x) Det blir ett problem när du märker av det. Har du någon gång lirat q3 t.ex. och går in och kör, och du känner av det så kommer du antagligen tänka på det konstant efter det i andra spel också. Man kan ju klona bilden mellan tft skärmen och en crt som referens, sen köra ett räkneverk på skärmarna som räkna millisekunder och fota båda samtidigt (uppställda bredvid varandra). Då kommer du se tft skärmens inputlag. Har du inte möjlighet till det så testa typ supermario genom någon emulator med handkontroll. Har man kört spelet mycket tidigare så känner man av inputlag om skärmen lider av det. Idag anses väl 10-15ms va optimalt för plattskärmar (iaf tv apparater) men vet inte hur vanligt det är med så låga värden nu för tiden. För min del blir det för högt om man dessutom har ping på 30-50 i QL så jag är fast på min CRT Dock vet jag att polarens 24" benq skärm är helt okey. Känner typ inte av lagget på den. Dock är man fast vid 60hz så det funkar ändå inte för mig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Belzhadar: Du kan hitta en del intressant borta hos revision3.com
Diggnation tjötar om trådar från digg.com, dock ska de lägga ner snart efter nästan 7 års produktion.
The Totally Rad Show tar upp filmer, spel och serier och liknande.

Sen så finns det en hel uppsjö av andra videopodcasts, det är bara att sätta sig och kika igenom.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Ni är så jävla bra.

ps. Jag är gravid.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem

Testa gärna nätverksprestanda på Ultrabooks och testa även gärna någon med inbyggt ethernet-nätverk. 100Mbit och USB2-adapter känns snålt så här 2011-12 särskilt om det är ens enda riktiga (skrivbords och huvud) dator. USB3.0 (Gigabit) nätverksadaptrar finns ju inte. Möjligen att ni kan testa någon tredje-parts USB2 Gigabit-nätverksadapter? Mer än 12.5MB/s vore ju önskvärt. Trådlöst har ju sina andra problem dessutom. Vet att Asus bara skickar med 100Mbit-adaptrar iaf.

Skulle gärna se en Ultrabook med DP (DisplayPort) så att man kan få mer än 1920x1200 från dom, men man kan inte förvänta sig allt, man får väl köpa en traditionell ultraportabel om man ska ha det i business-klassen.

Permalänk
Medlem

Älskar fredagspanelen!

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!

Permalänk
Medlem

Kan man skicka ett Fax?