Permalänk

Pjalligt grafikkort?

Hej, jag köpte XFX ATI Radeon 6450 1GB DDR3 för två veckor sedan. Den verkar aldrig anstränga sig över 40%!

Körde minecraft som test samma vecka, minecraft låg på 19fps och mitt grafikkort tog det chill och låg på 20% load. Den är kall, även fast den har passiv kylning så håller den sig vid 42 grader.

Permalänk
Medlem

Vad har du för övriga delar i datorn ? Nu är ju inte 6450 något höjdar kort men minecraft borde den ju käka upp som ingenting.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

AMD Phenom X4 9500 2.2GHz
Corsair 650W
1 St Samsung 1TB
1 St Western Digital Caviar Blue 1TB
1 St Vettifan 500gb (från en gammal Acer dator)
4 St Vettifan 1GB Ram, 7,1 I windows klassificering
Cooler Master Centurion Mid-tower Chassi
OS Win "8" x64

Permalänk
Medlem

Drivrutins problem? vad hade du för kort innan elr är det en ren installation du gjort efter kortbyte?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Jag avinstallerade aldrig riktigt mitt förra 4550, bara drog ur det, blev ingen skillnad i fps mellan den och den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Jag avinstallerade aldrig riktigt mitt förra 4550, bara drog ur det, blev ingen skillnad i fps mellan den och den nya.

Precis, inte konstigt att det går som ett 4550 när win tror att det är ett 4550 du har. Avinstallera ordentligt och lägg in ccc på nytt.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Jag avinstallerade aldrig riktigt mitt förra 4550, bara drog ur det, blev ingen skillnad i fps mellan den och den nya.

Där har du nog problemet, det ligger kvar gamla drivrutiner från ditt gamla kort och påverkar det nya. Kör en runda med Driver Sweeper och installera sedan om de nya grafikdrivrutinerna för ditt nya kort så ska du se att det löser sig

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Skrivet av Xamin:

win tror att det är ett 4550 du ha

Det står 6450 i enhetshanteraren. Jag fick inte samma problem när jag uppgraderade från 2450 till 4550, fast jag gjorde samma sak.

Hursomhelst, hur går jag tillväga om jag ska ta bort en gammal drivrutin? (Förutom att sätta in det igen, avinstallera och sätta in det nya igen )

Permalänk

Du kan alltid ladda ner nya drivrytiner och med programmet avinstallera gamla, eller så använder du CCleaner

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Det står 6450 i enhetshanteraren. Jag fick inte samma problem när jag uppgraderade från 2450 till 4550, fast jag gjorde samma sak.

Hursomhelst, hur går jag tillväga om jag ska ta bort en gammal drivrutin? (Förutom att sätta in det igen, avinstallera och sätta in det nya igen )

Avinstallera från kontrollpanelen, starta om. Kör driver sweeper http://phyxion.net/item/driver-sweeper.html och ta bort ATI drivrutiner. Låt den ta bort allt. Starta om, installera nya drivrutiner(dvs välj ditt grafikkort på AMDs sida och ladda ner igen).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petomatick:

Det står 6450 i enhetshanteraren. Jag fick inte samma problem när jag uppgraderade från 2450 till 4550, fast jag gjorde samma sak.

Hursomhelst, hur går jag tillväga om jag ska ta bort en gammal drivrutin? (Förutom att sätta in det igen, avinstallera och sätta in det nya igen )

Du behöver inte sätta tillbaka det gamla grafikkortet eftersom båda är från AMD.
Kör avinstallationen för catalyst manager och välj att den ska ta bort precis allting.
Starta om när den ber dig om det.

Sedan kör du Driver Sweeper och låter den leta efter AMD/ATI-drivrutiner (nVidia också om du haft ett sådant kort i datorn sedan senaste omformateringen)
Därefter startar du om.

När datorn startat igen installerar du senaste CCC-paketet från AMD.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Om du nu sitter på Win "8" som inte äns har stöd för något riktigt ordentligt än kan det va boven i det hela också.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Tagit bort alla drivrutiner på hela datorn och installerat om helt nya med hjälp av drivermax. FPSen håller sig fortfarande på 17-30 med ett medel på 20. Testade sätta på tripple-buffering, men då sjönk fpsen till 7.
När jag är i server-selection till minecraft så ligger den på 55%. Just nu ligger den på 68%, ingame ligger den på 0% och när minecraft är avstängt så ligger den på 0% och skiftar snabbt till 2% under ngt ögonblick.

Permalänk
Permalänk
Medlem

vad avläser du din gpu användning med?

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

verkar normalt mitt minecraft drar bara upp grafikkortet till 21% det är troligen för att minecraft använder openGL.
använder 60% i wow vid 60 FPS vertikal synk går troligen upp om det är fler inne.