Permalänk
Medlem

AIDA 64 vs Bios temp?

Hej.

När jag kollar CPU temp i AIDA 64 så står det 26grader i IDLE, kollar jag mina bios står det 37 grader i idle.
Vilken ska man lita på? Eller finns det något bättre program för att se tempraturer?
Kan tilllägga att jag testa Speedfan för att kolla tempen oxå, den visade -60... Hmmm!

Har en oklockad 2500k Processor samt ett p8z68-v Moderkort.

Permalänk
Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Du kan lita på både AIDA64 och BIOS.
När du är i BIOS så är inga strömsparfunktioner aktiva som de är inne i Windows så idle temp i Windows är naturligt lägre än den i BIOS.
Dock föredrar jag själv CoreTemp eller RealTemp.
Speedfan ska du bara hålla dig borta från.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:
Skrivet av TiasE:

Du kan lita på både AIDA64 och BIOS.
När du är i BIOS så är inga strömsparfunktioner aktiva som de är inne i Windows så idle temp i Windows är naturligt lägre än den i BIOS.
Dock föredrar jag själv CoreTemp eller RealTemp.
Speedfan ska du bara hålla dig borta från.

Tack för dom svaren!
Ska genast ta en titt på coretemp.

Coretemp och aida64 visade rätt så exakt samma tempraturer
Men bra, då behöver jag inte vara orolig iaf.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad kan det bero på om det är tvärtom? Ligger på runt 40-45c idle i alla software program, kollar jag temp i BIOS är tempen runt 35 istället.