Permalänk
Medlem

Defekt Radeon HD 6870

vilket är bästa sättet att kolla om kortet är defekt?

har kört stabilitets testet i MSI kombustor, då krashar testet eller datorn låser sig efter bara någon sekund, det verkar skita sig när temperaturen är ~67 grader.
(Windows xp 64bits, med senaste drivrutinerna från AMD's sida)

Så fort ett spel skall starta i Startcraft 2 så låser sig datorn, kör jag i ett fönster så kommer spelet att start och det går att spela ett 10-tal sekunder. Det fungerar fint att navigera i menyerna. (OSX Lion)

Det verkar som det skiter sig så fort tempraturen blir över 67 grader, skall inte grafikkort klar temperaturer upp mot 100 grader?

Nätaggregat: Corsair HX 650
Moderkort: Gigabyte GA-H55M-UD2H
Grafikkort: PowerColor 6870

Permalänk
Medlem

Furmark är ett bra sätt att testa vad ditt kort går för

Permalänk
Medlem

Hur ser temperaturen på VRM och minnen ut?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Hur ser temperaturen på VRM och minnen ut?

vilket är det bästa programmet för att se dessa tempraturer?

Permalänk
Medlem

GPU-Z tycker jag fungerar bra.

Ser temperaturerna bra ut kan du prova att klocka ner kortet lite och titta om det fungerar då.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Hur ser temperaturen på VRM och minnen ut?

jag får inte upp någon sensor om temperatur i GPU-Z på minnena, bara Gpu, och Gpu 1, Gpu 2, GPU 3.

uppmätta max värden:

GPU 1: 68,5
GPU 2: 154
GPU 3: 107
fan: 64 %

ett nytt kort borde ju fungerar utan några krångel.
Det funkar bra så länge man inte belastar kortet, så problemet borde vara bundet till grafikkortet tycker jag, någon som har några andra ideér, annars RMA jag det.

Permalänk
Medlem

Nur är jag inte säker på vilken sensor som är vilken på ditt kort men varken 154C eller 107C torde vara hälsosamt vart det än mäts.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

Nur är jag inte säker på vilken sensor som är vilken på ditt kort men varken 154C eller 107C torde vara hälsosamt vart det än mäts.

I GPU-Z tror jag att det stod det var olika dela på GPU kärnan.

Permalänk
Medlem

GPU #1 = DispIO
GPU #2 = MemIO
GPU #3 = Shader

Tror jag.

Hur som helst bör du reklamera eftersom kylaren verkar vara felmonterad. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Kan ju vara en bugg när det gäller windows xp och deras senaste drivers, nån speciel anledningen varför du inte har windows 7?

Visa signatur

^____________^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

GPU #1 = DispIO
GPU #2 = MemIO
GPU #3 = Shader

Tror jag.

Hur som helst bör du reklamera eftersom kylaren verkar vara felmonterad. Rätta mig om jag har fel.

kollade in från sidan på kylaren tyckte det verkade lite mysko, så jag provade att montera om kylaren och flytta ett kylbleck. Nu fungera det hur bra som hellst och GPU # är under 100 nu.

TAck för hjälpen!