Permalänk

Passar CPU fläkt? Desperat!

Hejsan,

Har ett lite annorlunda problem, jag bytte nyss moderkort, Asus P8Z68-V, när jag skulle sätta på CPU fläkten till min i7 2600k så insåg jag att de skruvar som satt på fläkten inte passade i skruvhålen på mitt nya kort. Denna fläkt kom med den färdigbyggda Hpe-530sc jag köpte för ett tag sen, och verkar som att HP satt på någon extra metallplatta under sitt egna moderkort, som fått skruvarna att passa till det tidigare moderkortet.

Jag har ingen som helst erfarenhet av CPU fläktar, vet inte alls hur det brukar gå till att montera dem, och blev nu lite oroad att om jag köper en eftermarknadsfläkt så kanske skruvhålen inte passar? Det enda jag vet är att i5s standard fläkt med plastgrunkor istället för skruvar passar utmärkt.
http://demo.idg.com.au/images/pcw/Corei5cooler.jpg

SNÄLLA HJÄLP MIG! D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Problemet är att din gamla kylare inte är till den sockel som din processor och moderkort använder.
Ska du ha en ny kylare så är det socket 1155 du ska leta efter.
Här har du ett par alternativ.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Hm, det är ju samma sockel på den Hpe'n och det moderkortet du köpt, så det borde inte vara ngt konstigt!
Om du jämför hålen socklarna på Hpe'n och Asus-kortet, är dom likadana?
Kan hända att HP har en egen standard på sina moderkort?

//Eirike

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]

Permalänk
Skrivet av Piinmu:

Problemet är att din gamla kylare inte är till den sockel som din processor och moderkort använder.
Ska du ha en ny kylare så är det socket 1155 du ska leta efter.
Här har du ett par alternativ.

Är det så simpelt? då bör även Antec KUHLER H2O 920 passa?
http://www.webhallen.com/hardvara/132691-antec_kuhler_h2o_920

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Har ett lite annorlunda problem, jag bytte nyss moderkort, Asus P8Z68-V, när jag skulle sätta på CPU fläkten till min i7 2600k så insåg jag att de skruvar som satt på fläkten inte passade i skruvhålen på mitt nya kort. Denna fläkt kom med den färdigbyggda Hpe-530sc jag köpte för ett tag sen, och verkar som att HP satt på någon extra metallplatta under sitt egna moderkort, som fått skruvarna att passa till det tidigare moderkortet.

Kolla om den metallplattan är löstagbar från det gamla moderkortet. Det är meningen att den ska sitta på moderkortet du ska sätta kylaren på så att man kan skruva fast den. Och är du säker på att kylaren från HP ens är bättre än stockkylaren från Intel?

Skrivet av Lasergurka:

Är det så simpelt? då bör även Antec KUHLER H2O 920 passa?
http://www.webhallen.com/hardvara/132691-antec_kuhler_h2o_920

Ja, den passar.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Kolla om den metallplattan är löstagbar från det gamla moderkortet. Det är meningen att den ska sitta på moderkortet du ska sätta kylaren på så att man kan skruva fast den. Och är du säker på att kylaren från HP ens är bättre än stockkylaren från Intel?

Ja, den passar.

Har kollat om plattan är löstagbar, men det är den inte, den sitter fast med samma skruvar som håller fast "metallfodralet" man låser fast processorn i på moderkortet, och dessa skruvar är någon sorts blandning mellan en insexnyckel och en stjärnmejsel. Nej jag är inte säker på att HPs kylare är bättre än stock, men detta är den ända kylare jag har, testade bara med min flickväns kylare för att se om den passade

Okej så det spelar ingen roll att jag inte har någon metallplatta eller liknande? allt som behövs för montering ska följa med?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

HP och andra märkestillverkare gillar att ha egna mått på saker, ja jag gissar att du behöver något på baksidan för att montera HP fläkten. Men den passar ju inte ditt nya kort, så det är ganska kört att försöka använda den kylaren.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej så det spelar ingen roll att jag inte har någon metallplatta eller liknande? allt som behövs för montering ska följa med?

Ja, köper du t.ex. en Antec Kuhler H2O 920 så följer det med backplate om det behövs.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av xfade:

HP och andra märkestillverkare gillar att ha egna mått på saker, ja jag gissar att du behöver något på baksidan för att montera HP fläkten. Men den passar ju inte ditt nya kort, så det är ganska kört att försöka använda den kylaren.

Jag är inte intresserad av att slänga på den gamla kylaren, tänkte köpa en ny, och undrar om samma problem skulle kunna uppstå där

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Ska du ha en ny kylare så är det socket 1155 du ska leta efter.

Eller 1156. De är kompatibla med varann

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eller 1156. De är kompatibla med varann

Ja visst, bra att du påpekade det

Förövrigt så bör TS ha i åtanke att Corsair Vengeance är höga och att de kan bli problem om du köper en alldeles för stor kylfläns såsom Noctuas D14 t ex.
Vattenlösningar av alla sorter ska dock inte vara något problem.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Skrivet av Eirike93:

Hm, det är ju samma sockel på den Hpe'n och det moderkortet du köpt, så det borde inte vara ngt konstigt!
Om du jämför hålen socklarna på Hpe'n och Asus-kortet, är dom likadana?
Kan hända att HP har en egen standard på sina moderkort?

//Eirike

Nja, hålen var likadana, men på baksidan av HP kortet så satt en metallplatta som man fäster i, denna metallplatta är fastskruvad med skruvar det är tänkt att man inte ska kunna skruva upp, skitskumma skruvhål D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Piinmu:

Ja visst, bra att du påpekade det

Förövrigt så bör TS ha i åtanke att Corsair Vengeance är höga och att de kan bli problem om du köper en alldeles för stor kylfläns såsom Noctuas D14 t ex.
Vattenlösningar av alla sorter ska dock inte vara något problem.

Okej har så gott som slagit till på Antec Kuhler H2O 920.

Nja finns ju olika Vengance, och dom jag har är nog de lägsta som finns http://www.alina.se/images/produktbilder/thumb/800/tn_6b90ed6...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nja, hålen var likadana, men på baksidan av HP kortet så satt en metallplatta som man fäster i, denna metallplatta är fastskruvad med skruvar det är tänkt att man inte ska kunna skruva upp, skitskumma skruvhål D:

Skruvhålen du beskrev är förmodligen torx. Och dom är väldigt vanliga. Finns verktyg till torx att köpa överallt, tex Biltema.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE | Cooler Master Hyper 212 Plus | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | KFA2 GeForce GTX 560Ti 1024MB OC SLI | Fractal Design Define R3 | NZXT HALE90 850W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Nismojuh:

Skruvhålen du beskrev är förmodligen torx. Och dom är väldigt vanliga. Finns verktyg till torx att köpa överallt, tex Biltema.

Jag trodde också att det var torx till en början, men en sån mejsel har jag, funkade inge vidare ^^

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |