Acer Aspire S3 Ultrabook till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Bättre batteritid är mer uppskattat i en laptop än utrymmet.

Jo sex timmar kanske inte är så mycket.

Edit: Macbook air har ju bara 5.

Permalänk
Medlem

Den levererar sju timmar med ssd utförande, 6h med mekanisk disk.
Bootad och klar på nedan tid oavsett om du kör ssd eller mekanisk disk.

- 6 sek deep sleep
- 2 sek sleep
- 2,5 sek ifrån sleep till internet access

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allroundnörd:

Är det bara jag bland pc-folket som tycker det är lite synd att hela laptopindustrin hela tiden försöker ta rygg på Apple? Kan inte någon pc-tillverkare, eller allra helst intel - nu när de ändå tar fram en ny plattform - försöka vara steget före och fundera på vad som kan komma konsumenter/proffs till nytta. Det känns så jäkla ängsligt att ultra book-standarden är en sån uppenbar rip off på MacBook Air.

Tex hela idén med netbooks. Det var egentligen rätt smart. Men genomförandet sög (slöa och värdelösa var dom). Så vad händer. PC-industrin lämnar netbook-skeppet. Och in träder Apple, med en 11-tumsversion av Air och du har den perfekta andra (eller möjligen tredje-)datorn (som en netbook - fast bra!). Och under tiden ska alla pc-tillverkare göra slimmade 13-tummare. 3 år efter Apple.

Det är så synd. Jag vägrar mac, men det ska vara fan om man ska hitta en pc-tillverkare som verkligen tänker själv och inte bara härmar apple.

Och det faktum att Apple kopierar saker hej vilt pratar vi inte högt om... Senaste designen är ju rakt av rip off från Braun och det gäller Mac Pro, iMac och appar. De stjäl även idéer friskt från sina egna kunder. Det lysande exemplet är ju den nya funktionen i ios 5 som Apple är så stolta över. Att man kan använda volymknappen för att ta bilder. Det låter ju smart eftersom den sitter mycket bättre till och rätt naturlig att använda. Bara det att Apple stal idén. Det var nämligen så att någon gjorde en väldigt populär kameraapp till iPhone som hade just den funktionen. Apple spärrade appen från appstore med motiveringen att man inte kan använda samma knapp till flera funktioner då det förvirrar användarna. Eftersom appstore är enda sättet att sprida appar till iOs så fick de vackert lägga ner sin app helt. Nu kommer Apple och slår på stora trumman att de minsann har en ny fräck funktion som gör livet lättare för alla. Har deras kunder helt plötsligt blivit mycket smartare?

Jag är rätt trött på de här meningslösa diskussionerna av att företag A stjäl från företag B. Det har alltid varit så i alla brancher och kommer så förbli. Apple har stulit från allt och alla och sammtidigt har allt och alla stulit från Apple. Är inte det bra att alla får del av bra idéer och lösningar eller hur skulle världen se ut om Henry Ford skulle ha ensamrätt på att sälja serietillverkade bilar?

Netbooks fyllde sitt syfte. De var små, enkla och framförallt väldigt billiga. Sen att folk blev besvikna handlade nog mer om att vissa inte fattar att man inte kan köra Crysis på en Atom med integrerad grafik. Netbooks har alltid varit lysande för det de var tänkta till, en enkel surfdator.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Och det faktum att Apple kopierar saker hej vilt pratar vi inte högt om... Senaste designen är ju rakt av rip off från Braun och det gäller Mac Pro, iMac och appar. De stjäl även idéer friskt från sina egna kunder. Det lysande exemplet är ju den nya funktionen i ios 5 som Apple är så stolta över. Att man kan använda volymknappen för att ta bilder. Det låter ju smart eftersom den sitter mycket bättre till och rätt naturlig att använda. Bara det att Apple stal idén. Det var nämligen så att någon gjorde en väldigt populär kameraapp till iPhone som hade just den funktionen. Apple spärrade appen från appstore med motiveringen att man inte kan använda samma knapp till flera funktioner då det förvirrar användarna. Eftersom appstore är enda sättet att sprida appar till iOs så fick de vackert lägga ner sin app helt. Nu kommer Apple och slår på stora trumman att de minsann har en ny fräck funktion som gör livet lättare för alla. Har deras kunder helt plötsligt blivit mycket smartare?

Jag är inget Apple-fan. Just det där hade jag inte hört talas om, men nu blev jag inte mer förtjust i dem.

Skrivet av Zotamedu:

Jag är rätt trött på de här meningslösa diskussionerna av att företag A stjäl från företag B. Det har alltid varit så i alla brancher och kommer så förbli. Apple har stulit från allt och alla och sammtidigt har allt och alla stulit från Apple. Är inte det bra att alla får del av bra idéer och lösningar eller hur skulle världen se ut om Henry Ford skulle ha ensamrätt på att sälja serietillverkade bilar?

Håller med! Mjukvarupatent är tja... skit helt enkelt.

Men det jag var inne på är inte huruvida det är fel ur nån moralisk aspekt att knycka idéer. Utan att utvecklingen inte går så mycket framåt (bara) av det. Tittar man på UltraBook-konceptet så är det liksom ingenting som känns nytt med det.

Det är en sak om man tar en bra idé och vidareutvecklar den. Ex. Alla har ju snott idén med paddor från Ipad. Men Asus har med Transformer och Slider tagit padd-konceptet ett snäpp vidare. Var finns innovationen i Ultrabook? När ska pc-laptops inte bara komma ifatt Apple, utan också gå om? Det är det jag saknar. Att det kommer nåt som verkligen känns nytt, inte bara en macbook utan äpple på.

Skrivet av Zotamedu:

Netbooks fyllde sitt syfte. De var små, enkla och framförallt väldigt billiga. Sen att folk blev besvikna handlade nog mer om att vissa inte fattar att man inte kan köra Crysis på en Atom med integrerad grafik. Netbooks har alltid varit lysande för det de var tänkta till, en enkel surfdator.

Jag håller med, för vissa var det helt ok med netbooks. Jag köpte ingen back then. Men nu när jag flyttat upp all dokumenthantering i molnet och det har blivit lättare att köra flera olika datorer så funderar jag på det. Hellre en lite vassare netbook än en padda. Men återigen, Air 11" verkar grym. Varför kom den från Apple och inte från tex Asus som ju var först ut med netbooks?

Permalänk
Medlem

Wannabe MBA på designen, fast ful. Konstig spec också, varför mekanisk hårddisk? Dummaste jag hört...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allroundnörd:

Jag är inget Apple-fan. Just det där hade jag inte hört talas om, men nu blev jag inte mer förtjust i dem.

Håller med! Mjukvarupatent är tja... skit helt enkelt.

Men det jag var inne på är inte huruvida det är fel ur nån moralisk aspekt att knycka idéer. Utan att utvecklingen inte går så mycket framåt (bara) av det. Tittar man på UltraBook-konceptet så är det liksom ingenting som känns nytt med det.

Det är en sak om man tar en bra idé och vidareutvecklar den. Ex. Alla har ju snott idén med paddor från Ipad. Men Asus har med Transformer och Slider tagit padd-konceptet ett snäpp vidare. Var finns innovationen i Ultrabook? När ska pc-laptops inte bara komma ifatt Apple, utan också gå om? Det är det jag saknar. Att det kommer nåt som verkligen känns nytt, inte bara en macbook utan äpple på.

Jag håller med, för vissa var det helt ok med netbooks. Jag köpte ingen back then. Men nu när jag flyttat upp all dokumenthantering i molnet och det har blivit lättare att köra flera olika datorer så funderar jag på det. Hellre en lite vassare netbook än en padda. Men återigen, Air 11" verkar grym. Varför kom den från Apple och inte från tex Asus som ju var först ut med netbooks?

Alla har inte alls snott idén med surfplattor från Apple. Samma koncept har funnits länge. Dock krävdes vissa tekniska inovationer innan det blev billigt och bra nog. Till exempel behövde ARM bli snabba nog för att man skulle kunna göra dem tunna nog för att vara attraktiva för den stora massan. Även touchskärmarna behövde en del utveckling. Apple tog ett befintligt koncept och vidareutvecklade och sedan arbetade många andra vidare på det. Surfplattor hade dykt upp även utan Apple, kanske inte just det året men förr eller senare för det har alltid funnits en marknad för det.

Microsoft XP släpptes som slate-version för tio år sedan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Tablet_PC
Titta, en rektangulär platta med rundade hörn som har touchskärm och en matris med färgglada ikoner. Samma beskrivning som Apple använde för ett designskydd på en surfplatta.

Du ser, en platta är en naturlig utveckling av laptopen som var en naturlig utveckling av hemdatorn. Att snacka om vem som uppfann vad först blir snabbt väldigt krångligt eftersom det är en kontinuerlig utveckling.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Wannabe MBA på designen, fast ful. Konstig spec också, varför mekanisk hårddisk? Dummaste jag hört...

S3 finns även i SSD utförande.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Att snacka om vem som uppfann vad först blir snabbt väldigt krångligt eftersom det är en kontinuerlig utveckling.

Fast vem har pratat om att uppfinna. Du kan ju sitta och uppfinna botemedlet mot cancer eller vad sjutton som helst om du gör det på din kammare. Om du inte för ut det till en publik eller marknad som anammar det då har du inte lyckats med mycket i mina ögon. Och att hänvisa till beskrivningar i patent... det kan ju du göra om du villl. Personligen försvarar jag inte mjukvarupatent och tycker att de gör mer skada än nytta.

Det finns ett amerikanskt företag som har tagit patent på en manick som fräschar upp bröd genom att hetta upp det med värmeelement (=toast). Det finns patent på allt från himmel och jord.

Men är det gamla patent på någon 10 år gammal xp-platta som gör att alla tillverkare nu gör paddor? Om du vill tro det kan du ju göra det. Själv tror jag att de tillverkar plattor för att de ser att Apple har framgång med plattor och de vill ha en del av den marknaden. Och det är inget fel med det, men 1. Blunda inte för vad det är. och 2. Det skadar inte att produktutveckla själv nån gång och föra ut det man utvecklat till en massmarknad. Och 3. Om man nu ska sno, kan man sno med finess och göra en vidareutveckling och göra något ännu bättre.

Permalänk

Rätt najs dator, dock inte någon jag skulle köpa, klarar itne av dom styrplattorna som har knapparna inbyggda i "touch" delen, jag sitter alltid med tummen på vänsterknappen, och då går det itne att styra på en sån platta, den får fnatt och pekaren hoppar runt som en galning tyvärr, men kanske någon av dom andra som släpper ultrabooks har knappar, då kan ja tänka mig en sån.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Ett stort fel med den här datorn är att den kommer ifrån Acer och deras support och hantering av kunder är inte bra. Här har kritik riktakts mot den lågupplösta skärmen och det plastiga tangentbordet. Om ni nu lider av fobier mot Apple men vill ha något som liknar detta så vänta hellre på Asus datorer, zenbook eller vad de ska kallas...

Permalänk

Apple är inte alltid först på bollen med saker, däremot är dom riktigt duktiga på att förfina ett koncept så att det helt plötsligt funkar för den stora massan. Den gamla Windows-plattan slog ju inte igenom direkt... Apple är duktiga på att ha en komplett produkt (Hårdvara + app store) och sälja in sin produkt.

Apple erkänner ju också att dom ibland har kopierat (eller inspirerats). T.ex. är iPhone 4 är inspirerad av gammal Leica-design. Skillnaden är att dom gör det på ett snyggt sätt, till skillnad från den här rip-offen.

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allroundnörd:

Fast vem har pratat om att uppfinna. Du kan ju sitta och uppfinna botemedlet mot cancer eller vad sjutton som helst om du gör det på din kammare. Om du inte för ut det till en publik eller marknad som anammar det då har du inte lyckats med mycket i mina ögon. Och att hänvisa till beskrivningar i patent... det kan ju du göra om du villl. Personligen försvarar jag inte mjukvarupatent och tycker att de gör mer skada än nytta.

Det finns ett amerikanskt företag som har tagit patent på en manick som fräschar upp bröd genom att hetta upp det med värmeelement (=toast). Det finns patent på allt från himmel och jord.

Men är det gamla patent på någon 10 år gammal xp-platta som gör att alla tillverkare nu gör paddor? Om du vill tro det kan du ju göra det. Själv tror jag att de tillverkar plattor för att de ser att Apple har framgång med plattor och de vill ha en del av den marknaden. Och det är inget fel med det, men 1. Blunda inte för vad det är. och 2. Det skadar inte att produktutveckla själv nån gång och föra ut det man utvecklat till en massmarknad. Och 3. Om man nu ska sno, kan man sno med finess och göra en vidareutveckling och göra något ännu bättre.

Det var inte ett patent utan designskydd vilket är något helt annat. Sen förstår jag inte alls varför du blandar in mjukvarupatent här.

Fortfarande inte patent utan designskydd och du har helt tappat tråden. Att någon lyckas ta patent på en brödrost i USA säger bara att deras patentsystem är dåligt, inte att konceptet med patent är dåligt. Dålig implementering innebär inte automatiskt dåligt koncept. USA har ett väldigt dåligt implimenterat system för konsumenträtt också som i princip betyder att man måste stämma företaget i fråga själv och därför kunna hosta upp tiotusentals kronor för en advokat för att överhuvudtaget kunna dra igång en process och då finns det inga garantier att man får några pengar i slutändan även om man har rätt. Betyder det att konsumenträtt är dåligt?

Men det var då ett jävla tjat om patent. Jag tror inte att varken Microsoft eller HP tog några patent på den där plattan. Du missade helt poängen och jag börjar tro att du gör det med flit. Poängen var att konceptet surfplatta och slatedator har funnits långt innan Apple släppte sin iPad. Idén är inte ny men just det utförandet är nytt vilket inte är så konstigt. Det hade inte gått att bygga en ARM-baserad platta med multitouch för 10 år sedan eftersom tekniken inte fanns tillgänglig. De nuvarande surplattorna är en utveckling av tidigare iterationer av slate-datorer som är en avknoppning från laptopar.

Sen förstår jag inte varför alla tillverkare måste slänga in extra funktioner av ren princip. Det finns hundratals laptopar som är i princip likadana men där skriker ingen om stöld och plagiat eller att de måste vara extra innovativa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Du missade helt poängen och jag börjar tro att du gör det med flit.

Ja, antingen är det så att jag på ren illvilja missförstår dig. Eller... så har vi helt olika åsikt i frågan. Det är nåt av dem.

Poängen med ipad är ju att det var en färdig produkt som tillförde något till miljontals användare som valt att köpa Ipad. Det gjorde uppenbarligen inte tidigare plattor. Du säger att det bara var tekniken som vi väntade på för att det skulle bli vettiga plattor och att det skulle kommit plattor oavsett om apple släppt ipad eller ej. Jag säger att det är att missa poängen. Apple har med sina användarvänliga gränssnitt drivit konkurrenterna att också göra gränssnitt som man inte behöver manual för att begripa och det har gjort att folk faktiskt använder och älskar sina produkter.

Det jag saknar, som fick mig att ge mig in i den här tråden öht, var pc-tillverkare som hittar på produkter, produktkategorier och användargränssnitt som kommer med något nytt - inte bara spec-hets. UltraBook tycker inte jag känns så upphetsande, just av de skäl som jag beskrivit - ren rip off på MBA. Plattformen tillför ingenting som inte redan fanns på marknaden - förutom en äpplelös macbook air. Trots dina långa inlägg tycker jag fortfarande samma sak: det finns en stor brist på nya idéer och självförtroendet att marknadsföra dem inom pc-industrin.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allroundnörd:

Ja, antingen är det så att jag på ren illvilja missförstår dig. Eller... så har vi helt olika åsikt i frågan. Det är nåt av dem.

Poängen med ipad är ju att det var en färdig produkt som tillförde något till miljontals användare som valt att köpa Ipad. Det gjorde uppenbarligen inte tidigare plattor. Du säger att det bara var tekniken som vi väntade på för att det skulle bli vettiga plattor och att det skulle kommit plattor oavsett om apple släppt ipad eller ej. Jag säger att det är att missa poängen. Apple har med sina användarvänliga gränssnitt drivit konkurrenterna att också göra gränssnitt som man inte behöver manual för att begripa och det har gjort att folk faktiskt använder och älskar sina produkter.

Det jag saknar, som fick mig att ge mig in i den här tråden öht, var pc-tillverkare som hittar på produkter, produktkategorier och användargränssnitt som kommer med något nytt - inte bara spec-hets. UltraBook tycker inte jag känns så upphetsande, just av de skäl som jag beskrivit - ren rip off på MBA. Plattformen tillför ingenting som inte redan fanns på marknaden - förutom en äpplelös macbook air. Trots dina långa inlägg tycker jag fortfarande samma sak: det finns en stor brist på nya idéer och självförtroendet att marknadsföra dem inom pc-industrin.

Du missar också effekten av att Apple är duktiga på att skapa en efterfrågan.

Fast Sony hade superslimmade små laptopar innan Apple hade det så "PC" tillverkade den typen av datorer först. Så Apple "kopierade" Sony men det får man väl inte säga högt...
Vadå tillför ingenting till marknaden? Det är väl klart den tillför massa till marknande. Nu har du helt plötsligt fler alternativa ställen att köpa en Ultabook. Sonys små lätta datorer är svindyra. Apples är också dyra. Nu kommer de bli lite billigare och förhoppningsvis kommer modeller i plast sen som blir ännu billigare. Själv är jag inte ett dugg intresserad av att betala för massa metall som gör att hela datorn blir obehagligt varm och omotiverat dyr. Acer skulle väl dessutom arbjuda en ultrabook med hdd vilket inte Apple kan erbjuda. Sen är jag glad Windowsanvändare och jag är inte alls sugen på att betala för osx när jag inte tänker använda det. Kan tänka mig att det inte är helt trivialt att få till drivrutiner för touchpad och sånt heller. Så det är klart som korvspad att det tillför något.
Det är väl snarare så att Apple ofta hypar sin egen inovationsförmåga och många nya smarta grjer är egentligen gammal skåpmat som de dammat av och polerat upp lite.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara en liten dum fråga. Funderar på att skaffa denna och jag undrar om det går att spela minecraft på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Ultrabooks brutalt sågade av Charlie på semiaccurate. Han har en del poänger. Hur som helst skönt med andra perspektiv för känner på mig att de flesta kommer hylla denna maskin som kommer vara väldigt imponerande i PCmark men ganska värdelös för riktigt användande..

http://semiaccurate.com/2011/10/20/ultrabooks-shiny-things-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Ultrabooks brutalt sågade av Charlie på semiaccurate. Han har en del poänger. Hur som helst skönt med andra perspektiv för känner på mig att de flesta kommer hylla denna maskin som kommer vara väldigt imponerande i PCmark men ganska värdelös för riktigt användande..

http://semiaccurate.com/2011/10/20/ultrabooks-shiny-things-fo...

Strö läste bara lite men det kändes som att författaren hade en hel del åsikter redan innan han påbörjade testet, jag skulle utan tvekan ta detta test med en nypa salt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

:/ bärbara behöver inte vara så smala, inte mitt mål är jag är efter nåt sånt... visst är det med i de lite mer högre prioriteringarna men finns andra saker som prestanda för pengarna, kvalitet på andra saker (tangentbord t.ex), skärm/upplösning, varmt/kallt och kamera o mic kanske så att den är 3 mm eller att den är 9 mm bryr jag mig inte så mycket om... som människor säger, "ta god tid på er", men man gör ju det så snarast, alltså precis som med laptops, ta god "plats" eller hur nu man ska säga ^^

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Jag har exakt denna och kan intyga om att det enda som är dåligt med den är touchpaden som är mycket känslig och lätt att klicka fel med. Men som med allt så vänjer man sig och man bör ändå koppla in en mus. Annars är den snygg, tunn, lätt, tyst, bra batteritid och bra prestanda.

En liten "hemlighet" är att det finns en 20GB SSD i modellerna med 320 och 500GB hårddisk. Denna kan man partitionera och använda som systemdisk precis som jag gjort och givetvis är det en rejäl prestandaökning. 20GB är inte mycket men räcker till OS gott och väl om man stänger av systemåterställning och flyttar växlingsfilen samt installerar program och lagrar filer på den vanliga hårddisken istället. Växlingsfilen kan man också flytta till den vanliga disken eller inaktivera den om man är säker på att man inte överskrider mängden RAM man har i datorn.

Min processor ska enligt Intel ligga på 2.3Ghz i Turbomode, men CPU-z visar 2GHz under load. Den får iaf 17sek i s-pi.

En annan sak, förstå konceptet. En Ultrabook är enligt mig ett lyckat koncept från Intel. Det är för dom som vill ha en mycket smidig PC i mobilt utförande men bra prestanda och viss elegans. Det är lite som att sitta med en mac book air med Windows och bra mycket mer flexibel och kraftfull än en ipad.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]