AMD FX-6100 och FX-4100 hos distributör, fortsatt prispress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Hoppas priset på phenom II x6 sjunker det med, så kanske man kan fynda en 1090T framåt jul

+1

(OT min upplåsta phenom II X2 (X4)@ 3.7 flaskar mina 6850 tror jag, en 1090T borde väl ge en lite skjuts?)

C

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

Detta är pga att windows inte vet hur det ska använda kärnorna på bd, blir n liten ökning senare när w8 kommer i större utsträckning...skulle hellre kalla 81xx en 4 kärnig rather än en 8 kärnig dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är hur mycket hjälp win8 är. Dels så kommer Intels CPUer med HT också få en (liten) boost på Win8 av samma anledning som BD får det. Dels så är det bara program som INTE använder alla CPU-trådar som får en boost i Win8 då förbättringen ligger i vilka CPU-kärnor ska bör användas i de fall man inte använder allihopa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Dyrare än Phenom II
Sämre än Phenom II
Drar ofantligt mycket mer ström än Phenom II

Har jag missat något? (Allt är sett ur normalkonsumentens vinkel.)

Japp, du har missuppfattat.

Hur många har entrådade applikationer som kräver hög prestanda? De finns säkert men de är utrotningshotade. Så fort applikationer faktiskt är i behov av prestanda då är de nästan alltid trådade och där fungerar BD bra, ofta slår den i7 2600K
Strömförbrukningen är ett problem när processorn överklockas, så länge den körs på normaklock så är den lägre än phenom, dock inte lika låg som i5 och i7. Förhoppningsvis har de förbättrat strömförbrukningen ordentligt till nästan stepping, i första hand för att få upp klockfrekvensen

Permalänk
Avstängd

bulldozer kommer äga! amd <3

Visa signatur

<3 Apple <3 AMD <3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Frågan är hur mycket hjälp win8 är. Dels så kommer Intels CPUer med HT också få en (liten) boost på Win8 av samma anledning som BD får det. Dels så är det bara program som INTE använder alla CPU-trådar som får en boost i Win8 då förbättringen ligger i vilka CPU-kärnor ska bör användas i de fall man inte använder allihopa.

Till och med AMDs egen marknadsföring skvallrar ju om minimala prestandavinster i Windows 8.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Till och med AMDs egen marknadsföring skvallrar ju om minimala prestandavinster i Windows 8.

suck intel fanboy,..

jag har läst att bulldozers prestanda komer öka med minst 40 prosent i windows 8 om inte ännu mer eftersom det är anpassat för det mycket bättre!!

Visa signatur

<3 Apple <3 AMD <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amd_ulf:

jag har läst att bulldozers prestanda komer öka med minst 40 prosent i windows 8 om inte ännu mer eftersom det är anpassat för det mycket bättre!!

Upp till 10% sade de väl själva?
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av amd_ulf:

suck intel fanboy,..

jag har läst att bulldozers prestanda komer öka med minst 40 prosent i windows 8 om inte ännu mer eftersom det är anpassat för det mycket bättre!!

Haha jag gillar AMD men fan lägg ner..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

va det inte typ lika dant när Phenom kom? Jag menar strömslukande utan dess like och medioker till usel prestanda och dyra priser. Men sen fixade dom ju till Phenom-serien, och sen kom Phenom II som ändå va helt okej. Phenom II slogs mot intel, inte i topprestandan, men i mellansegmentet. Jag tror nog AMD kan göra samma sak igen, men kan dom inte det lär vi se ett ännu tydligare monopol av högprestandan och priser över en vanlig dödligas budget, samt att speltillverkarna nästan får stanna upp lite då de inte kommer känna någon press att komma med nya processorer eftersom de redan har tronen helt ohotat. Kul för dom, mindre kul för oss konsumenter.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

2500K och 2600K är så pass billiga att det inte finns någon anledning att köpa en BD hur billiga de än blir.

Jag hade själv tänkt köpa en BD nu när jag ska uppgradera men det skippar jag.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jioop:

va det inte typ lika dant när Phenom kom? Jag menar strömslukande utan dess like och medioker till usel prestanda och dyra priser. Men sen fixade dom ju till Phenom-serien, och sen kom Phenom II som ändå va helt okej.

Då hade de ju i alla fall en bugg att skylla på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Då hade de ju i alla fall en bugg att skylla på...

...det kanske är en bugg nu oxå, som gör att BD får dåliga resultat....nä....fast kanske
Det blir nog bra när det blir färdigt....år 2012 eller så...:)

Edit: Nu är det 2012 och jag har köpt min första BD FX-4100 För 514:- Helt ok pris
Ska tillockmed testa den med Win8

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av amd_ulf:

suck intel fanboy,..

jag har läst att bulldozers prestanda komer öka med minst 40 prosent i windows 8 om inte ännu mer eftersom det är anpassat för det mycket bättre!!

Takes one to know one?

De enda testerna jag har sett från Bulldozer i Windows 8 är en liten bild från AMD själva där de redovisar ett par spel och där anger de 2-10 % ökning i prestanda. De flesta ger dock 5 % ökning i prestanda. Hur testet är gjort och hur de definierar prestanda är det ingen som vet. Så den enda källan vi har till ökad prestanda i Windows 8 är AMD själva och de har ju störst intresse av alla att visa upp bra resultat. Kan de inte visa upp något bättre en den ensamma bilden, vilket de inte verkar ha gjort, så får vi nog räkna med en 5 % ökning av prestanda vilket verkar vettigt. En bättre scheduler kommer inte automagiskt revolutionera en arkitektur. Tillsammans med B3 och ytterligare prissänkningar kanske det gör Bulldozer prisvärt i alla fall. Sen får vi se om de lyckas lösa de verkliga problemen med Piledriver och resten av versionerna. Jag hoppas på det för det är tråkigt om bara Intel producerar prestandakretsar. Jag hade faktiskt sett fram emot Bulldozer för den hade troligtvis passat mina behov bra men som det är nu blir det inget med det. Får se hur läget ser ut om ett år när det är dags för uppgradering.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Då hade de ju i alla fall en bugg att skylla på...

Det är enkelt att skylla på en bugg, de lansera ofärdiga produkter.
Nu kräktes dom fram bulldozer för att få ut en produkt. Den blev försenad och försenad. Det behövdes en produkt, men en papperslansering hade varit smartare i det här fallet och pillat färdigt med produkten.

Finns det något tisslande och tasslande om BD2 eller liknande?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Det är enkelt att skylla på en bugg, de lansera ofärdiga produkter.
Nu kräktes dom fram bulldozer för att få ut en produkt. Den blev försenad och försenad. Det behövdes en produkt, men en papperslansering hade varit smartare i det här fallet och pillat färdigt med produkten.

Finns det något tisslande och tasslande om BD2 eller liknande?

De har en riktigt stark produkt i Bulldozer - bara att det inte hjälper "hemmapularna" - och det är för servrar. "Cores is everything" brukade man säga när det gäller virtualiseringsplattformar, och där är BD mycket stark (hellre många cores med heltalsprestanda än flyttalsprestanda t ex). I mitten av november kommer bland annat HP med bladservrar som prismässigt ligger under iNTEL-baserade dito och prestandamässigt är före eller lika i alla avseenden.

BD för hemmapulare - nja, det kommer ta år innan det slår igenom (även enligt AMD själva), men för servrar och de med krav på vissa specifika programvaror (Adobe t ex brukar anpassa sina program rätt snabbt) kan BD mycket väl bli en hit redan nu. Åtminstone jag vill gärna lägga vantarna på några BD-servrar och se vad de kan prestera och jag är nog inte ensam om att vilja ta in grejjerna i datorhallarna.

(Och just ja, det var ju en fråga också: tisslas gör det men väldigt lågt.)

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

De har en riktigt stark produkt i Bulldozer - bara att det inte hjälper "hemmapularna" - och det är för servrar. "Cores is everything" brukade man säga när det gäller virtualiseringsplattformar, och där är BD mycket stark (hellre många cores med heltalsprestanda än flyttalsprestanda t ex). I mitten av november kommer bland annat HP med bladservrar som prismässigt ligger under iNTEL-baserade dito och prestandamässigt är före eller lika i alla avseenden.

BD för hemmapulare - nja, det kommer ta år innan det slår igenom (även enligt AMD själva), men för servrar och de med krav på vissa specifika programvaror (Adobe t ex brukar anpassa sina program rätt snabbt) kan BD mycket väl bli en hit redan nu. Åtminstone jag vill gärna lägga vantarna på några BD-servrar och se vad de kan prestera och jag är nog inte ensam om att vilja ta in grejjerna i datorhallarna.

(Och just ja, det var ju en fråga också: tisslas gör det men väldigt lågt.)

Men varför då kalla det för en FX? Det är vad vi alla hänger upp oss på. Du är optimist, och det respekterar jag, men vad som talades om va inte vad vi fick se. AMD förespråkar till denna dag att det är för oss som du kallar hemmapulare, och då får vi väl ändå gå på det spåret. Hade de i stället kallats Opteron i stället för FX t.ex. hade det varit en annan femma.
Men kul att se någon som talar för denna produkt, allt mer sällsynt ju längre från lanseringen man kommer.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Dyrare än Phenom II
Sämre än Phenom II
Drar ofantligt mycket mer ström än Phenom II

Har jag missat något? (Allt är sett ur normalkonsumentens vinkel.)

Nej du har inte missat något, AMD har gjort det.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

jag har kanske kommit på ett användningsområde där de slår intel:

en hemmaserver där man vill ha ecc-minnen. Bulldozer har trots allt lägre strömförbrukning än phenom 2

vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

+1

(OT min upplåsta phenom II X2 (X4)@ 3.7 flaskar mina 6850 tror jag, en 1090T borde väl ge en lite skjuts?)

C

Då måste du ha en vidrigt dålig dualcore eller köra dina spel i otroligt låg upplösning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Tråkigt med AMD's misslyckande igen! AMD kanske står för Another Major Disappointment!

Jag har varit ett AMD fanboy sedan 2003, och har aldrig ägt en Intel men nu får måttet fan vara rågat. Det blir Intel Sandy Bridge 2500K för min nästa dator som jag köper snart.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

jag har kanske kommit på ett användningsområde där de slår intel:

Kan du säga ett enda program idag som är i behov av processorprestanda och som inte är trådat? Om det inte är trådat så är programmet antingen gammalt eller så har de problem med utvecklingsresurser.
I princip alla som är i behov av processorprestanda tror jag tittar intresserat på bulldozer, den slår 2500K i nästan allt, ibland slår den 2600K. De. som kör flera program samtidigt som också jobbar tycker också den är intressant.

Det egentliga problemet de haft är marknadsföringen och benämningen FX i kombination med att de inte verkar fått till önskade klockfrekvenser än. Men en FX-8120 kan i många fall mäta sig med en 2600K med lite klockning för applikationer där det är viktigt med en snabb processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kan du säga ett enda program idag som är i behov av processorprestanda och som inte är trådat? Om det inte är trådat så är programmet antingen gammalt eller så har de problem med utvecklingsresurser.
I princip alla som är i behov av processorprestanda tror jag tittar intresserat på bulldozer, den slår 2500K i nästan allt, ibland slår den 2600K. De. som kör flera program samtidigt som också jobbar tycker också den är intressant.

Det egentliga problemet de haft är marknadsföringen och benämningen FX i kombination med att de inte verkar fått till önskade klockfrekvenser än. Men en FX-8120 kan i många fall mäta sig med en 2600K med lite klockning för applikationer där det är viktigt med en snabb processor.

Enligt Sweclockers test så överdriver du rätt mycket hur den presterar. Jag förstår att du är AMD fanboy, jag vill gärna va en själv. Men jag är inte dum. Det va därför jag försökte komma på nåt fall där Amd bulldozer faktiskt var bättre. Det va inte menat som sarkasm.

För att svara på din fråga, ta valfritt spel som kräver lite CPU. T.ex Supreme Commander, Civilization 5, Starcraft 2 (tror jag?) och Battlefield BC2 och kanske 3.

Visa signatur