Lagg med HDMI sladd men inte med VGA? (720p & 1080p)

Permalänk
Medlem

Lagg med HDMI sladd men inte med VGA? (720p & 1080p)

Tja jag har börjat kolla film nu med en HDMI sladd istället för vga för då slipper jag dra min förstärkar sladd alltid till datorn och sen tillbaka men grejen är den att jag upplever mer lagg i filmerna som att FPSen sänks rejält sen kommer den tillbaka dit den ska vara och då rör sig folket på bilden snabbt och
kommer dit det egentligen ska vara.

som att en snubbe skakar hand, så går det i slowmo sen blir det Speed-up och de skakar snabbt som attan.

och som sagt, gäller bara Blu-Ray filmer, filmen laggar med HDMI och inte med VGA.

jag har testat OLIKA hdmi sladdar, 6m, 2m, 4m, och xbox360 medföljande. Kompis någon dyrare sladd etc.

Det är ett HD5850 kort.

var ligger felet? jag kör Media Player Home Cinema, det står "Playing [DXVA]" alltså har den Hårdvaru Acc. på, jag har ställt in i CCC att den ska ha Hårdvaru Acc. på där också.

VLC har jag inte testat men tror inte att de blir bättre med de, gillar inte vlc för de tar längre tid att spola fram och tillbaka i det. (blir alltid lagg när man ska hoppa i filmen fram och tillbaka)

edit: Filmen laggar inte HELA TIDEN, utan bara ibland!

edit2: kan bara säga att pappas dator med en äldre 3800+ CPU med ett HD4350 grafikkort kör HDMI flytande i 720p över en 9m 99krs HDMI kabel... :/ surt att de är strul för mig

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Tja jag har börjat kolla film nu med en HDMI sladd istället för vga för då slipper jag dra min förstärkar sladd alltid till datorn och sen tillbaka men grejen är den att jag upplever mer lagg i filmerna som att FPSen sänks rejält sen kommer den tillbaka dit den ska vara och då rör sig folket på bilden snabbt och
kommer dit det egentligen ska vara.

som att en snubbe skakar hand, så går det i slowmo sen blir det Speed-up och de skakar snabbt som attan.

och som sagt, gäller bara Blu-Ray filmer, filmen laggar med HDMI och inte med VGA.

jag har testat OLIKA hdmi sladdar, 6m, 2m, 4m, och xbox360 medföljande. Kompis någon dyrare sladd etc.

Det är ett HD5850 kort.

var ligger felet? jag kör Media Player Home Cinema, det står "Playing [DXVA]" alltså har den Hårdvaru Acc. på, jag har ställt in i CCC att den ska ha Hårdvaru Acc. på där också.

VLC har jag inte testat men tror inte att de blir bättre med de, gillar inte vlc för de tar längre tid att spola fram och tillbaka i det. (blir alltid lagg när man ska hoppa i filmen fram och tillbaka)

edit: Filmen laggar inte HELA TIDEN, utan bara ibland!

edit2: kan bara säga att pappas dator med en äldre 3800+ CPU med ett HD4350 grafikkort kör HDMI flytande i 720p över en 9m 99krs HDMI kabel... :/ surt att de är strul för mig

prova vlc. tråkigt att folk tror att kablar har med något att göra...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

prova vlc. tråkigt att folk tror att kablar har med något att göra...

vlc stöder la inte HD?

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

vlc stöder la inte HD?

Vad hände med swec egentligen? Jo, VLC stödjer HD.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

ska testa VLC men aldrig hört från NÅGON inte ens en okunnig att det skulle fungera bättre med VLC än MPCHC?!

dock KAN det vara hdmi porten på mitt 5850 som strular..? inte omöjligt, kollat samma film via pappas dator i vardagsrummet utan lagg, men på min tv i mitt rum så laggar det med HDMI och då har vi datorer som skiljer hur mycket som helst i prestanda...

för folk som kommit till mig har just HDMI filmer laggat i VLC och de blivit sträck och skit, sen när de skaffat MPC HC har allt fungerat bra med bild och ljud. men ska ge det en chans.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Vad hände med swec egentligen? Jo, VLC stödjer HD.

Nej, inte 1080p.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onYYx:

Nej, inte 1080p.

Jo VLC kan spela upp 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

ska testa VLC men aldrig hört från NÅGON inte ens en okunnig att det skulle fungera bättre med VLC än MPCHC?!

Inte ens en okunnig? Bra attityd där om du vill ha hjälp.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Nej, inte 1080p.

Det går - men huruvida mpc-hc är bättre optimerad är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Inte ens en okunnig? Bra attityd där om du vill ha hjälp.

Alltså, jag har okunniga i min omkrets, och de har alla föredragit VLC pga. de har vart de enda dom vetat om, jag har kommit in och sagt MPC HC är bättre och de har provat så har de märkt att allt flytit på bättre med bild och ljud, som de inte märkt av tidigare.
Jag har iallafall inte sagt att någon här är okunnig...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Självklart stödjer VLC 1080P, inte använt VLC på länge men sist jag testa 1080P funka det bra, däremot (om det inte hänt nått nyligen) stödjer det inte default DVXA.

Ide kan vara att testa VLC eller kanske att man testar ffdshow tryouts i MPC HD, video codec då.

Problemen låter lite som nån buffer tar slut, och sen snabbt fylls på igen, men aldrig upplevt problemet, eller nja nån gång när jag testat trådlöst eller uppspelning via USB minne, är inte nått sånt du spelar upp ifrån i så fall är det där problemet sitter?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Självklart stödjer VLC 1080P, inte använt VLC på länge men sist jag testa 1080P funka det bra, däremot (om det inte hänt nått nyligen) stödjer det inte default DVXA.

Ide kan vara att testa VLC eller kanske att man testar ffdshow tryouts i MPC HD, video codec då.

Problemen låter lite som nån buffer tar slut, och sen snabbt fylls på igen, men aldrig upplevt problemet, eller nja nån gång när jag testat trådlöst eller uppspelning via USB minne, är inte nått sånt du spelar upp ifrån i så fall är det där problemet sitter?

hmm ska kolla FFDSHOW saken vet inte vad det är men ska kolla i options/codecs i MPC HC

nopp kollar via min Spinpoint disk så det är inte så att filmen "tappar" bort sig pga. seg läsning eller så, förstår att de kan hända om man glor 1080p via en usbminne men... inte här

ska testa nästa film som ska ses ska ses i VLC

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7