Permalänk

Kan jag ha sabbat processorn?

Tja har precis köpt en ny dator med en I5 2500k. Skulle testa och överklocka lite så gick efter en guide för att klocka. Klockade till 4,5 GHz men fick då blue screen så jag sket i det och åsterställde bios. Satt och lirat nu i några timmar och den börja gå segare och segare tyckte jag och nu har jag kommit till det stadiet att jag bara kan ha den igång i en minut då jag startat den, sen så slutar i princip processorn att arbeta. Ligger på 1-2% hela tiden vad jag än gör. Känns fortfarande inte som att den gått sönder då den i början då man startar den funkar helt normalt. Får hoppas att en formatering funkar annars vad tror ni det kan vara?

Är inte tempen iaf, ligger på 35-40 i idle och ~60 i full load i prime65. Kollat detta med Core Temp.

Permalänk
Medlem

förstår inte riktigt.. Stängs datorn av efter att du har startat den och varit aktiv i bara en minut? Höjde du spänningen för mkt eller vad höjde du/justerade?

Permalänk
Skrivet av Maxudd:

förstår inte riktigt.. Stängs datorn av efter att du har startat den och varit aktiv i bara en minut? Höjde du spänningen för mkt eller vad höjde du/justerade?

Gjorde precis som denna guide: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/01/07/how-to-overc... (har samma moderkort) så höjde till exakt dom spänningarna och ändra dom inställningarna. Sen när jag starta om så fick jag blue screen vid windows loggan så startade om och ändra tebax till vanliga inställningarna. Sen några timmar efter det så börja den gå långsamt och visste inte varför, sen kolla jag hur mycket cpun arbetade och den stod på 1-5% även i load osv utom just vid start av datorn då den funkade normal. Har även testat köra prime95 och då går den upp i 100%, annars står den och gnager på 1-5% =S

Permalänk
Medlem

haru testat ngt spel?

Permalänk
Medlem

Är väl bara bra om din processor inte behöver anstränga sig i Load?

Vad är det du gör när det står på "1-5%"?

Permalänk
Skrivet av Maxudd:

haru testat ngt spel?

Jo gick inte att starta i princip för allt frös då processorn inte gick över 5% load på någon av kärnorna. Har dock formaterat datorn nu så håller på att installera drivrutiner osv, får hoppas att det funka =S

Om det av någon anledning inte skulle funka och jag har sabbat processorn (vilket jag inte tror dock) tror ni man kan få det på garantin. Har ju klockat lite med den osv men om man inte nämner det ^^

EDIT: Hmm konstigt, i Core temp står det att CPUn ligger på 50 MHz (99.78 x 0.5). Tror nog det kan bero på det Måste bara hitta nå sätt att ändra tebax den till 3,3 GHz

Permalänk

Processor är knappast trasig om du inte matat på med en vcore på över 1.7. Ta ut batteriet så resetas allt och det är frid och fröjd igen

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Är väl bara bra om din processor inte behöver anstränga sig i Load?

Vad är det du gör när det står på "1-5%"?

Den står ALLTID på 1-5%, därför jag inte kan göra nå för den ger inte ut nog med resurser för att t.ex starta ett spel. Därför allt fryser ihop, men verkar ha hittat anledningen som jag skrev ovan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Figgeduni:

Jo gick inte att starta i princip för allt frös då processorn inte gick över 5% load på någon av kärnorna. Har dock formaterat datorn nu så håller på att installera drivrutiner osv, får hoppas att det funka =S

Om det av någon anledning inte skulle funka och jag har sabbat processorn (vilket jag inte tror dock) tror ni man kan få det på garantin. Har ju klockat lite med den osv men om man inte nämner det ^^

EDIT: Hmm konstigt, i Core temp står det att CPUn ligger på 50 MHz (99.78 x 0.5). Tror nog det kan bero på det Måste bara hitta nå sätt att ändra tebax den till 3,3 GHz

Har du ingen "use default settings" i bios? Annars höj bara multipeln till 33. Håll koll på vcore.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Har du ingen "use default settings" i bios? Annars höj bara multipeln till 33. Håll koll på vcore.

Jo, har gjort det och har för mig att den står på 33 x 1000 så det blir 3,3 GHz, men verkar inte funka. Samma sak då jag körde med OC Genie, i bios stog det att den var överklockad till 4,2 GHz men i windows så var den 3,3 GHz. Kan hända att det är nå bug med bios. Får se efter jag ändrat i bios denna gång

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Processor är knappast trasig om du inte matat på med en vcore på över 1.7. Ta ut batteriet så resetas allt och det är frid och fröjd igen

Vars sitter batteriet? (A)

Permalänk
Skrivet av Figgeduni:

Vars sitter batteriet? (A)

Mellan båda pci-e slottarna. Ta ut det, vänta någon minut, stoppa in det igen. Då ska UEFI vara nollställt.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Okej ska försöka hitta det då, testade trycka in nå som kallades "CMOS" bak på datorn. Vet inte vad den gjorde men det funka då inte. Då jag startar datorn så är den i 3,3 GHz men klockar ner sig direkt till 50 MHz =S Ajja ska hitta det där jäkla batteriet!

EDIT: Sitter på ett exakt likadant moderkort som dig förövrigt, och sen tror jag även att det var knappen man skulle trycka =S

Permalänk

Fixat med hjälp av att ta bort batteriet frå moderkortet.

Tråden kan låsas elr tas bort ifall det behövs