Permalänk
Medlem

Ny dator, cpu ovanligt höga temps

Plockade ihop datorn för ett tag sen. Går in i bios, eller uefi och så de första jag lägger märke till är hur hög temperaturen på processorn är. ligger runt 42 grader i bios bara. Är inte det ganska högt? Kör dessutom med cooler master hyper 212 plus + 2 st Scythe GentleTyphoon 1450 rpm fläktar på. Andra som har den kylaren med originalfläkten (som också kyler sämre) ligger runt 25 i idle. Har en i5 2500k. Vad är felet? Har monterat allt rätt osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mycket kylpasta?
Bara en tanke kan ej mycket inom ämnet

Permalänk
Medlem

Vad man främst är intresserad av är temperaturen under belastning (load), vad får du då?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Antingen är den inte monterad rätt, eller monterad med för mycket eller inte tillräckligt mycket kylpasta, eller så har du dålig ventilation i chassit. Det är nog de mest rimliga förklaringarna.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Och hur mycket är för mycket? drog bara en "sträng" lodrätt över CPUn, för trycket av kylaren gör väl slå att kylpastan fördelas jämt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnk1:

Plockade ihop datorn för ett tag sen. Går in i bios, eller uefi och så de första jag lägger märke till är hur hög temperaturen på processorn är. ligger runt 42 grader i bios bara. Är inte det ganska högt? Kör dessutom med cooler master hyper 212 plus + 2 st Scythe GentleTyphoon 1450 rpm fläktar på. Andra som har den kylaren med originalfläkten (som också kyler sämre) ligger runt 25 i idle. Har en i5 2500k. Vad är felet? Har monterat allt rätt osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en H80 och har runt 40 grader i BIOS men i windows har jag runt 30 i idle. 55C full load med överklockning

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Min 2500k ligger runt 45-50 idle och 50-55 när jag spelar (ej testat prime95) så tror du inte behöver oroa dig.

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnk1:

Och hur mycket är för mycket? drog bara en "sträng" lodrätt över CPUn, för trycket av kylaren gör väl slå att kylpastan fördelas jämt

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju som sagt bero på annat, men det räcker gott och väl med en klick i storleksordningen "ett och ett halv riskorn", som man brukar uttrycka det.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Jag har en H80 och har runt 40 grader i BIOS men i windows har jag runt 30 i idle. 55C full load med överklockning

Ojda hur kan de vara lägre i windows egentligen? men du har ju dessutom överklockat. Jag ligger på 42 grader stock i bios. Har bra kylning i chassit för övrigt. Var väldigt noga med monteringen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnk1:

Och hur mycket är för mycket? drog bara en "sträng" lodrätt över CPUn, för trycket av kylaren gör väl slå att kylpastan fördelas jämt

Skickades från m.sweclockers.com

Hyper 212+ kylaren är byggd på ett helt annat vis då kontaktytan inte är plan, utan du har "B - K - B - K - B - K - B- K - B" (B=Bas, K=Koppar).
Mellan varje del så är det en liten skåra.

Så ifall du bara la lite kylpasta på CPUn och tryckte dit kylaren så är det nog rätt stor sannolighet att du inte har fått kylpasta på kopparrören utan lite överallt, dels i skårorna. Därav får du inte bästa möjliga värmeavledning från CPUn.

Ifall du får dåliga temperaturer i Load så montera av kylaren, rengör både kylaren och CPUn. Lägg en klick kylpasta på CPUn och smeta ut så du får ett väldigt tunt och jämt lager (Fungerar riktigt bra med ett rakblad).

Detta ger bästa resultat för mig och många andra

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Kan ju som sagt bero på annat, men det räcker gott och väl med en klick i storleksordningen "ett och ett halv riskorn", som man brukar uttrycka det.

Okej kanske blev en aning för mkt då om man jämför med 1 och ett halvt riskorn får testa att montera om den. Hur får man bort den gamla kylpastan på bästa sätt? Nått som finns i hemmet? Har inte lust att köpa ett sådant "rengöringskit".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnk1:

Ojda hur kan de vara lägre i windows egentligen? men du har ju dessutom överklockat. Jag ligger på 42 grader stock i bios. Har bra kylning i chassit för övrigt. Var väldigt noga med monteringen också.

Skickades från m.sweclockers.com

I Windows så är energisparfunktioner på CPU aktiva det är de inte i BIOS, därför har man oftast lägre idle i Windows än man har i BIOS.
Så skit fullständigt i vad du har i BIOS för tillfället och kolla vad du har för load temps i Windows istället

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Hyper 212+ kylaren är byggd på ett helt annat vis då kontaktytan inte är plan, utan du har "B - K - B - K - B - K - B- K - B" (B=Bas, K=Koppar).
Mellan varje del så är det en liten skåra.

Så ifall du bara la lite kylpasta på CPUn och tryckte dit kylaren så är det nog rätt stor sannolighet att du inte har fått kylpasta på kopparrören utan lite överallt, dels i skårorna. Därav får du inte bästa möjliga värmeavledning från CPUn.

Ifall du får dåliga temperaturer i Load så montera av kylaren, rengör både kylaren och CPUn. Lägg en klick kylpasta på CPUn och smeta ut så du får ett väldigt tunt och jämt lager (Fungerar riktigt bra med ett rakblad).

Detta ger bästa resultat för mig och många andra

Okej det hade jag ingen aning om. Ska testa detta. Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag körde min i 4.5 ghz 1.275 v med h50 pnp kom upp i 72 grader som högst under bc2 lir. för mycket??

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

jag körde min i 4.5 ghz 1.275 v med h50 pnp kom upp i 72 grader som högst under bc2 lir. för mycket??

Ja.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Min ligger i 45 grader i UEFI, men inne i Windows ligger jag på 35, under stress test med prime95 gå jag aldrig över 60 grader. Frågan är då varför det är så stor skillnad mellan BIOS och väl inne i Windows, kanske är någon bugg eller dylikt.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Tempen i bios kan vara fel, den är ofta högre än temptester i windowsmiljö.
Kolla även om du har senaste bios. Min bios temp "sänktes" med 10 grader när jag uppdaterade till nyaste bios version.
Men testa hellre med typ coretemp i windows.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen allihopa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har också 38-40c när jag är inne i UEFI/BIOS, då har jag inte satt fast sidoplåtarna på lådan ännu utan den är helt öppen. Har inte hunnit installera Windows ännu så jag vet inte tempen där. Det är en i7 2600+ som sitter i.

Det jag undrar är, sitter eran också lite löst? de går lixom att vrida på den och jag har dragit fast skruvarna hårt. Läste på något annat forum att dom kan va lite lösa.

Och jag försökte få ett jämnt lager på kylflänsen eftersom de är lite räffligt där...

/Simon

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av ErsdaHL06:

jag körde min i 4.5 ghz 1.275 v med h50 pnp kom upp i 72 grader som högst under bc2 lir. för mycket??

Ja , 55 grader i överclockning är oftas gränsen man vill hålla sig under
och när du testar så testa med prime95 då lär du också få ännu högre temps , så försök håll dig under 55 eller max 60 i load över 60 så kan cpu ta skada tillslut

Permalänk
Skrivet av Pettson27:

Ja , 55 grader i överclockning är oftas gränsen man vill hålla sig under
och när du testar så testa med prime95 då lär du också få ännu högre temps , så försök håll dig under 55 eller max 60 i load över 60 så kan cpu ta skada tillslut

enligt intel själva så ska man hålla den under 70

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Skrivet av ErsdaHL06:

enligt intel själva så ska man hålla den under 70

Ja jo nog kan man alltid vara runt 60 65 men man bör nog kanske inte ligga vid max , även om nu intel säger 70 så skulle jag kanske inte lita på ligga vid 70 i all load och då får du tänka att man kommer upp i högre värme om du kör tex prime 95 och inte bf2 lir i en timma + att du i sånna fall måste vara 100% att ditt program visar rätt temp också

Nä om man frågar vilken temp man ska ha så brukar jag anta att man inte är 100% kunning och burkar därefter rekomendera runt 55 till 60 om det inte är testat fullt ut dvs utan prime eller liknade och att temp programen kan visa en aning fel

Men ja du har rätt om man är 100% kunning har en intel vet att ens temp program visar exakt rätt + att ens sensorer visar exakt rätt och att man har testat i prime95 i 4 timmar+ eller liknade så kan man ligga vid runt 70+
fast om man nu är 100% kunnig så skulle man nog inte fråga
Just my two cents

Edit : fast det jag skrev om att vid 60 kan cpu,n ta skada är fel , var ganska morgon trött med intel så kan du ligga vid 70+ som förra talare skrev om man nu vet att man exakt ligger där