Efter ombyggnad så står det CPU fan error! Hjälp?

Permalänk

Efter ombyggnad så står det CPU fan error! Hjälp?

Hejsan,

Byggde just klart datorn, bytte moderkort, skaffade mig ett extra grafikkort att köra SLI med, och en ny Cpu kylare ( Antec Kuhler H2O 920 )

Varje gång jag startar datorn så står det "Cpu fan error! Press F1 to SETUP"

tycker jag på F1 så kommer jag till något jag är rätt säker på är nya moderkortets BIOS. Härifrån kan jag välja om jag vill boota från HHD eller CD-ROM.

Efter det startar datorn som vanligt, och fungerar ( vad jag vet, har knappt hunnit använda den) som den ska.

Höll nästan på att glömma; Processorns IDLE temp ligger mellan 29-33 grader och CPU kylaren verkar fungera som den ska.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Byggde just klart datorn, bytte moderkort, skaffade mig ett extra grafikkort att köra SLI med, och en ny Cpu kylare ( Antec Kuhler H2O 920 )

Varje gång jag startar datorn så står det "Cpu fan error! Press F1 to SETUP"

tycker jag på F1 så kommer jag till något jag är rätt säker på är nya moderkortets BIOS. Härifrån kan jag välja om jag vill boota från HHD eller CD-ROM.

Efter det startar datorn som vanligt, och fungerar ( vad jag vet, har knappt hunnit använda den) som den ska.

Höll nästan på att glömma; Processorns IDLE temp ligger mellan 29-33 grader och CPU kylaren verkar fungera som den ska.

Gå in i under monitor och se vad fläkten varvar, det skall också gå att stänga av larmet där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Byggde just klart datorn, bytte moderkort, skaffade mig ett extra grafikkort att köra SLI med, och en ny Cpu kylare ( Antec Kuhler H2O 920 )

Varje gång jag startar datorn så står det "Cpu fan error! Press F1 to SETUP"

tycker jag på F1 så kommer jag till något jag är rätt säker på är nya moderkortets BIOS. Härifrån kan jag välja om jag vill boota från HHD eller CD-ROM.

Efter det startar datorn som vanligt, och fungerar ( vad jag vet, har knappt hunnit använda den) som den ska.

Höll nästan på att glömma; Processorns IDLE temp ligger mellan 29-33 grader och CPU kylaren verkar fungera som den ska.

om du inte har någon fläkt i cpu fan connector säger den så

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Byggde just klart datorn, bytte moderkort, skaffade mig ett extra grafikkort att köra SLI med, och en ny Cpu kylare ( Antec Kuhler H2O 920 )

Varje gång jag startar datorn så står det "Cpu fan error! Press F1 to SETUP"

tycker jag på F1 så kommer jag till något jag är rätt säker på är nya moderkortets BIOS. Härifrån kan jag välja om jag vill boota från HHD eller CD-ROM.

Efter det startar datorn som vanligt, och fungerar ( vad jag vet, har knappt hunnit använda den) som den ska.

Höll nästan på att glömma; Processorns IDLE temp ligger mellan 29-33 grader och CPU kylaren verkar fungera som den ska.

Det enklaste är bara att kolla om du kopplat in den i rätt uttag dvs CPU_FAN, för vad jag vet så gillar inte moderkortet om något saknas där (även om allt funkar som det ska)

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Skrivet av pollisoong:

om du inte har någon fläkt i cpu fan connector säger den så

Okej, tack för snabbt svar, började bli smått panikartad då jag fick för mig att jag råkat ha sönder nått >.<

har två frågor kvar; Hur stänger man av varningen, någon ovanför sa att jag ska gå in i "display", menar han i BIOS då eller?

Sen en fråga gällande grafikkorten; När jag går in i Nvidia Control Panel så finns ingen flik för SLI, hur fixar jag det? Vill ju gärna kunna använda båda korten

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Oskalliator:

Det enklaste är bara att kolla om du kopplat in den i rätt uttag dvs CPU_FAN, för vad jag vet så gillar inte moderkortet om något saknas där (även om allt funkar som det ska)

Men det är inte rätt antal pin på standard uttaget för CPU fan, därför används ett annat

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, tack för snabbt svar, började bli smått panikartad då jag fick för mig att jag råkat ha sönder nått >.<

har två frågor kvar; Hur stänger man av varningen, någon ovanför sa att jag ska gå in i "display", menar han i BIOS då eller?

Sen en fråga gällande grafikkorten; När jag går in i Nvidia Control Panel så finns ingen flik för SLI, hur fixar jag det? Vill ju gärna kunna använda båda korten

Installera om drivrutinerna kan hjälpa till med SLI problemet. Du har kopplat ihop grafikkorten va? ^^

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Gå in i under monitor och se vad fläkten varvar, det skall också gå att stänga av larmet där.

okej antar att du menar i BIOS då? okej, men vad SKA den varva? alltså hur vet jag om det är bra eller inte xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Byggde just klart datorn, bytte moderkort, skaffade mig ett extra grafikkort att köra SLI med, och en ny Cpu kylare ( Antec Kuhler H2O 920 )

Varje gång jag startar datorn så står det "Cpu fan error! Press F1 to SETUP"

tycker jag på F1 så kommer jag till något jag är rätt säker på är nya moderkortets BIOS. Härifrån kan jag välja om jag vill boota från HHD eller CD-ROM.

Efter det startar datorn som vanligt, och fungerar ( vad jag vet, har knappt hunnit använda den) som den ska.

Höll nästan på att glömma; Processorns IDLE temp ligger mellan 29-33 grader och CPU kylaren verkar fungera som den ska.

Det blev så för mig när jag kopplade in min cpu fläkt i min fläktstyrning ist för att koppla den till de reserverade fläktplatserna till cpu fläkten på mobot, sedan när jag bytte så försvann det

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Skrivet av Tomtelol:

Installera om drivrutinerna kan hjälpa till med SLI problemet. Du har kopplat ihop grafikkorten va? ^^

Jo jag har kopplat ihop dem xD märkte precis innan jag såg din kommentar att de nya drivrutinerna jag håller på att ladda ner innehåller just "SLI" xD

tack för svar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Gissar på att du tar bort varningen under boot-alternativen någonstans...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Men det är inte rätt antal pin på standard uttaget för CPU fan, därför används ett annat

Den passar ändå.

Permalänk

Med Asus lite modernare moderkort (och säkert alla andra också) så kan du ändra RPM-talet som den varnar för. Så ändrar du till typ 100-200rpm så kommer datorn starta som vanligt men om fläkten någon gång skulle paja så får du veta det.
Finns under avancerade inställningar i Bios:et (inte speciellt svårt att hitta, bläddra lite i flikarna bara).

Permalänk
Medlem

Jag fick samma meddelande när jag hade uppdaterat biosen på mitt moderkort.

Min lösning var bara att dra åt skruvarna runt CPU kylaren. Har inte haft ett ända meddelande sen dess.

Visa signatur

_________
Intel > AMD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lasergurka:

okej antar att du menar i BIOS då? okej, men vad SKA den varva? alltså hur vet jag om det är bra eller inte xD

Menar BIOS ja.
Så länge den varvar är det bra, men ibland är gränsen för när den skall varna vid låga varv för lågt satt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Den passar ändå.

Okej, så vilka 3 av de 4 ( tror de är 4) pinnsen på det vanliga uttaget ska jag använda ?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, så vilka 3 av de 4 ( tror de är 4) pinnsen på det vanliga uttaget ska jag använda ?

Matcha din 3pin kontakt med CPU_FAN kontaktens två plastflikar. Ska sitta som handen i en handske!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mej. Fick panik. Men så öppnade jag burken. Och tittade riktigt noga.. Du måste koppla din där det står CPU_FAN. Löste problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, så vilka 3 av de 4 ( tror de är 4) pinnsen på det vanliga uttaget ska jag använda ?

Det sitter en plastbit som gör att du bara kan montera på en position.

Permalänk
Medlem

Ni som har asus moderkort, oavsett vad man ställer cpu/chassi fläkten på så varvar den alltid fullt för er också? Jag har ett Gene-Z och för mig funkar det inte med 3pin, på min andra dator med ett asus Sabertooth moderkort så fungerar fläktstyrningen i bios med 3 pin fläktar.

Någon som har en lösning på det om det inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Ni som har asus moderkort, oavsett vad man ställer cpu/chassi fläkten på så varvar den alltid fullt för er också? Jag har ett Gene-Z och för mig funkar det inte med 3pin, på min andra dator med ett asus Sabertooth moderkort så fungerar fläktstyrningen i bios med 3 pin fläktar.

Någon som har en lösning på det om det inte fungerar?

Samma är på mitt P67 Pro. En lösning kan vara att använda en av de andra fläktuttagen som har fläktcontroller. (sysfan1 eller vad den nu hette?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Evolved:

Ni som har asus moderkort, oavsett vad man ställer cpu/chassi fläkten på så varvar den alltid fullt för er också? Jag har ett Gene-Z och för mig funkar det inte med 3pin, på min andra dator med ett asus Sabertooth moderkort så fungerar fläktstyrningen i bios med 3 pin fläktar.

Någon som har en lösning på det om det inte fungerar?

Se om du hittar Q-fan i BIOS och slå på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Se om du hittar Q-fan i BIOS och slå på det.

Den klarar dock inte styra 3pinsfläktar på CPU-fan fläktkontakten på många asusbrädor. (vilket är själva problemet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Se om du hittar Q-fan i BIOS och slå på det.

Det är just det som inte fungerar.

Skrivet av Roger W:

Den klarar dock inte styra 3pinsfläktar på CPU-fan fläktkontakten på många asusbrädor. (vilket är själva problemet)

Det känns konstigt, de flesta fläktar som säljs på nätet är ju 3pin. Även de kompakta vattenkylningssystemen drivs med 3pin.