Permalänk
Medlem

Hoppande temperaturer med H70

Hej

Har precis klockat upp min i5 2500k till 4.5ghz med 1.25v. Jag har kört prime95 ett tag och temperaturen går upp mot 80 grader medans den ligger på 30-35 grader i idle. Är tämligen säker att kylaren sitter korrekt och har även 'rätt' mängd kylpasta. Har mätt temperaturerna med RealTemp och Core Temp med samma resultat. Fläktarna på min H70 sitter i Push n pull konfiguration i mitt NZXT H2 chassi med ytterligare en fläkt i botten av lådan för utblås.

Någon som vet vad som skulle kunna spöka?

Permalänk
Medlem

På min Hyper 212 plus så hade jag runt 30 i idle men 100 under load, oklockad. Fattade inte problemet, men insåg senare att jag inte skruvat i skruvarna hela vägen, och antagligen hade alldeles för mycket pasta. Kommer inte H70 med pastan redan på? Det är det enda jag kan tänka på förutom att temperaturerna kanske faktiskt är korrekta. 4.5 är rätt högt ändå.

Permalänk

Den ska inte bli 80 °C med 1.25. Rimlig temp vore runt 55-60 °C. Har du prövat montera om den?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Den ska inte bli 80 °C med 1.25. Rimlig temp vore runt 55-60 °C. Har du prövat montera om den?

Ska montera om den direkt. Återkommer alldeles strax med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Den ska inte bli 80 °C med 1.25. Rimlig temp vore runt 55-60 °C. Har du prövat montera om den?

Har nu monterat om och den går upp i max 75 grader i prime95. Värt att nämna är att jag har två grafikkort i lådan som ger av värme, kan detta vara problemet? Lådan är för övrigt öppen nu vid senaste prime95 runda.

Permalänk
Skrivet av Brigoo:

Har nu monterat om och den går upp i max 75 grader i prime95. Värt att nämna är att jag har två grafikkort i lådan som ger av värme, kan detta vara problemet? Lådan är för övrigt öppen nu vid senaste prime95 runda.

Vad är det för fläktar du har och vad snurrar de i? Du kan ju pröva köra båda som inblås istället för pnp och se ifall det hjälper.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Vad är det för fläktar du har och vad snurrar de i? Du kan ju pröva köra båda som inblås istället för pnp och se ifall det hjälper.

En fläkt är av de medföljande till kylaren och en är en av NZXT's fläkter som följde med till lådan. Vet inte riktigt vad dom snurrar i men dom låter som bara den, har spelat SC2 i ungefär 20 minuter vilket är ett ganska cpu intensivt spel och temperaturen går inte över 55 grader. Kanske får införskaffa mig ett par bättre fläktar, även om det bara är prime95 som får temperaturerna så högt?