Mycket att vinna på 120hz med 70fps i BF3?

Permalänk

Mycket att vinna på 120hz med 70fps i BF3?

Hej,

Har inte superkoll på Hz-fronten.
Vad jag däremot vet är att min Apple Cinema LED Display (2009) funkar riktigt dåligt med rörelser. Vare sig man drar ett fönster i Windows eller spelar ett spel, så blir det suddigt/ghostat som fan.

Det känns helt enkelt inte rättvist mot mina ~70 fps jag lyckligtvis fick i BF3 helt enkelt

Innan jag slår till på något skulle jag dock vilja kolla med er — hur mycket tror ni en 120hz-skärm hjälper?
Den jag funderat på är:

http://www.inet.se/artikel/2203189/samsung-tft-23-s23a700d-le...

Mvh

Permalänk
Avstängd

60fps på en 120hz skärm är likadant som 60fps på en 60hz skärm så där vinner du inget.
det är när du börjar komma upp i runt 100fps som grafiken börjar rinna på som vatten på en 120hz skärm.

sen kan det ju vara så att just din 60hz skärm har högt inputlag och känns allmänt slö?
då känar du nog mer på att köpa en snabbare 60hz

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Hade du fått 85+ fps hade jag nog sagt att det började bli lönt... men de 10 fps extra över 60 kommer du inte märka av särskilt mycket. Än mindre om din fps går ner under 60 vid mycket action.

Håller helt med pg_ice om att 100 fps är det man vill ha. Över det så tror jag ingen kan se skillnad men 85-100 är bra mycket trevligare att se på än 60hz, den saken är klar.

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

60fps på en 120hz skärm är likadant som 60fps på en 60hz skärm så där vinner du inget.
det är när du börjar komma upp i runt 100fps som grafiken börjar rinna på som vatten på en 120hz skärm.

sen kan det ju vara så att just din 60hz skärm har högt inputlag och känns allmänt slö?
då känar du nog mer på att köpa en snabbare 60hz

Har inte koll på dess input-lag och hur input-lag fungerar generellt. Lägger det på extra "responstid"?
Det är en viss fördröjning nu från musrörelse-bildändring iom att responstiden vet jag är ca 14ms. Men det störs jag inte av, det är suddigheten/ghostningen vid rörelser som är irriterande. Känns som jag "förstår" vad som finns i en bild/hänt i spelet med 1 sekunds fördröjning

Skrivet av Cimlite:

Hade du fått 85+ fps hade jag nog sagt att det började bli lönt... men de 10 fps extra över 60 kommer du inte märka av särskilt mycket. Än mindre om din fps går ner under 60 vid mycket action.

Håller helt med pg_ice om att 100 fps är det man vill ha. Över det så tror jag ingen kan se skillnad men 85-100 är bra mycket trevligare att se på än 60hz, den saken är klar.

Har inte mätt min FPS supernogrant, men när ja tryckt CTRL-ALT-S ligger den oftast på 70-80, mellan 60-105 och fått drops i helikopter på caspian till 55.
Men nu kör jag allting på Ultra (förutom motionblur som är avstängt) — kanske är värt att ställa ner lite, för att synka upp mot en 120hz-are ändå?

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med dom andra. Min erfarenhet av 120 hz är bättre även vid lägre fps, nej jag har ingen vetenskaplig bevisning. Men som du säger att fönstrena känns suddiga när man drar dom, så upplever jag många 60hz skärmar efter att jag använt 120 hz länge. Så jag tycker inte att du ska tveka!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Alla som säger att man måste ha 120fps för att verkligen känna av 120hz vet inte vad de pratar om. Som du ser i min sign har jag en 120hz skärm och det riktigt goa 120hz flytet får du även i 40 FPS. Men det är ju klart att det blir bättre flyt desto högre, men 70fps räcker gott o väl.

Själv körde jag med cirka 50-70 FPS i Betan, det var hur grymt som helst! Men ska stoppa i ett till 5850 i dag så man kommer upp i 90fps krokarna.

Permalänk
Skrivet av Holm01:

Jag håller inte med dom andra. Min erfarenhet av 120 hz är bättre även vid lägre fps, nej jag har ingen vetenskaplig bevisning. Men som du säger att fönstrena känns suddiga när man drar dom, så upplever jag många 60hz skärmar efter att jag använt 120 hz länge. Så jag tycker inte att du ska tveka!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lindgren92:

Alla som säger att man måste ha 120fps för att verkligen känna av 120hz vet inte vad de pratar om. Som du ser i min sign har jag en 120hz skärm och det riktigt goa 120hz flytet får du även i 40 FPS. Men det är ju klart att det blir bättre flyt desto högre, men 70fps räcker gott o väl.

Själv körde jag med cirka 50-70 FPS i Betan, det var hur grymt som helst! Men ska stoppa i ett till 5850 i dag så man kommer upp i 90fps krokarna.

Ok, intressant.
Ligger i linje med min egen noob-teori om Hz vs. FPS; Grafikkortet producerar ett antal bilder/s. Dessa ska ju sedan visas genom en annan bildfrekvens vid nästa instans, dvs skärmen och dess Hz-värde. Ju högre hz-värde, desto mindre risk att projiceringen sker precis när grafikkortet "byter bild". För det är just när detta bildbyte råkar visas av skärmen, som suddigheten/ghostningen uppstår.
Samt/falskt?

Anyway, givet att ja köper en skärm (vilket det lutar åt nu), vad tror ni om Samsung 700dn jag länkade till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Anyway, givet att ja köper en skärm (vilket det lutar åt nu), vad tror ni om Samsung 700dn jag länkade till?

Jag har själv en samaung lcd 120 hz och den du länkat är förmodligen en uppföljare och jag tror det är en riktigt bra skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cowabunga:

Ok, intressant.
vad tror ni om Samsung 700dn jag länkade till?

jag har inte sett den men jag tror den är prisvärd.
om det nu är samma skärmteknik som 950n jag har så måste även 700an vara bra

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk
Medlem

En viss fördel kan man få med högre frekvens om skärmen har väldigt lågt input lag, isf ger en högre frekvens helt enkelt den uppdaterade bilden snabbare från det att den skickas från datorn än vad en lägre frekvens gör. Extra tydligt är det på en skärm av modell CRT som inte har något input lag, men på en CRT är allt ändå ospelbart på under 75Hz då skärmen blinkar.
Men om man vill undersöka skillnaden så märker man även att responsen blir sämre om man sänker frekvensen mycket på en CRT skärm.

Permalänk
Medlem

Input lag har ingenting med Respons tiden som skrivs med i besrkivningen av skärmar. Input lag är den tid det tar från att du trycker på knappen tills spelet skjuter.(kan jämföras som att köra med delay online)
tyvärr är inte bf3 eller cod snabba spel så du kommer inte att känna så enorm skillnad ifall du kör på en skärm under 16 ms (1 fps)
eller en med 30 ms.
Men i tex cs,fighting spel och guitar hero är det som natt och dag.

jag har hela tiden kört på 60 hz när jag spelat eftersom jag också trodde att detta 120 hz pladder var skitsnack.. och nu när jag fick en skärm med 120 hz så testade jag och det är stor skillnad!
även på 60 fps är det stor skillnad.

Permalänk
Skrivet av Holm01:

Jag har själv en samaung lcd 120 hz och den du länkat är förmodligen en uppföljare och jag tror det är en riktigt bra skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pg_ice:

jag har inte sett den men jag tror den är prisvärd.
om det nu är samma skärmteknik som 950n jag har så måste även 700an vara bra

Skrivet av skewgen:

En viss fördel kan man få med högre frekvens om skärmen har väldigt lågt input lag, isf ger en högre frekvens helt enkelt den uppdaterade bilden snabbare från det att den skickas från datorn än vad en lägre frekvens gör. Extra tydligt är det på en skärm av modell CRT som inte har något input lag, men på en CRT är allt ändå ospelbart på under 75Hz då skärmen blinkar.
Men om man vill undersöka skillnaden så märker man även att responsen blir sämre om man sänker frekvensen mycket på en CRT skärm.

Skrivet av Cervatoz:

Input lag har ingenting med Respons tiden som skrivs med i besrkivningen av skärmar. Input lag är den tid det tar från att du trycker på knappen tills spelet skjuter.(kan jämföras som att köra med delay online)
tyvärr är inte bf3 eller cod snabba spel så du kommer inte att känna så enorm skillnad ifall du kör på en skärm under 16 ms (1 fps)
eller en med 30 ms.
Men i tex cs,fighting spel och guitar hero är det som natt och dag.

jag har hela tiden kört på 60 hz när jag spelat eftersom jag också trodde att detta 120 hz pladder var skitsnack.. och nu när jag fick en skärm med 120 hz så testade jag och det är stor skillnad!
även på 60 fps är det stor skillnad.

Tack för allas input!

Sprang och köpte 700d:n på lunchen!

Skrev kortrecension här också: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...