Permalänk
Medlem

Överklocka amd phenom 965BE

Tjenare!

Har testat att överklocka min amd phenom 965BE 3.4 Ghz. Har testat att få upp den till 4Ghz men får alltid BSOD när jag testar prime. Sista volten jag körde på var 1.5 och då funkade de ändå inte, sedan ville jag inte köra mer volt.

Sedan testade jag att klocka till 3.8 Ghz och det verkar funka bra, prime är igång och har ännu inte fått någon BSOD.

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att få den till 4 ghz, har bara ökat volten än sålänge för att kunna öka Ghz.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mazzacra:

Tjenare!

Har testat att överklocka min amd phenom 965BE 3.4 Ghz. Har testat att få upp den till 4Ghz men får alltid BSOD när jag testar prime. Sista volten jag körde på var 1.5 och då funkade de ändå inte, sedan ville jag inte köra mer volt.

Sedan testade jag att klocka till 3.8 Ghz och det verkar funka bra, prime är igång och har ännu inte fått någon BSOD.

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att få den till 4 ghz, har bara ökat volten än sålänge för att kunna öka Ghz.

Tacksam för hjälp!

Tror du får nöja dig med 3,8 ghz.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

får upp min till 3,9 med 1,55 vcore. Går aldrig över 70c under stresstest med min Cooler master hyper 212

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tror du får nöja dig med 3,8 ghz.

ah verkar så xD. Trodde Black Edition gjorde att man kunde klocka mycket. Har ju sett andra klocka så mycket

Permalänk
Medlem

Ha ha satt precis o läste BF3 recensionen och grinade lite illa när jag såg hur phenom 2 presterade. Försökte själv trixa upp den till 4GHz men det är omöjligt. 3.8 går kanon men med 1.5V så klarar den precis över 3.9 med stresstest och över det så klarar den inte ens boot. Har ändå 8+2 fas på moderkortet, bra kylning etc... Har läst att vissa klockar riktigt högt men överlag tror jag att de endast är ett fåtal och möjligtvis av en nyare batch.

Summa: 3.8 galant, 3.9 med spänningsökning, 4.0 är tveksamt

Permalänk

testa att höja Bus speeden lite och kör multipiler i 19
testa att höja BS till typ 204mhz

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Ha ha satt precis o läste BF3 recensionen och grinade lite illa när jag såg hur phenom 2 presterade. Försökte själv trixa upp den till 4GHz men det är omöjligt. 3.8 går kanon men med 1.5V så klarar den precis över 3.9 med stresstest och över det så klarar den inte ens boot. Har ändå 8+2 fas på moderkortet, bra kylning etc... Har läst att vissa klockar riktigt högt men överlag tror jag att de endast är ett fåtal och möjligtvis av en nyare batch.

Summa: 3.8 galant, 3.9 med spänningsökning, 4.0 är tveksamt

Ah okey, men tror du 1.5V blir bra på 3.8 Ghz? Jag har det nu.

Btw, presterar denna dåligt på bf3?xD Har du nån länk dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

testa att höja Bus speeden lite och kör multipiler i 19
testa att höja BS till typ 204mhz

Men multiplier 19 är väl redan 3.8 ghz? måste jag ändra bs oxå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzacra:

ah verkar så xD. Trodde Black Edition gjorde att man kunde klocka mycket. Har ju sett andra klocka så mycket

Alla fungerar olika och dessutom beroende på hur bra kylarn fungerar. Men de flesta verkar ju ligga runt 3,8-4,1

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzacra:

Ah okey, men tror du 1.5V blir bra på 3.8 Ghz? Jag har det nu.

Btw, presterar denna dåligt på bf3?xD Har du nån länk dit?

Tror nog att du kan köra med 3.8 med defaultspänning, det gör att den går lite svalare + att du sparar lite fysisk livslängd.
Du kan jämföra med 980 @3.7 i BF3 prestandatest. En klockad Phenom II x4 är ju inte dålig men det är bara att glömma i BF3 om man siktar på ultra och crossfire-lösning. På High med ett 6970 är det väl hyfsat balanserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Tror nog att du kan köra med 3.8 med defaultspänning, det gör att den går lite svalare + att du sparar lite fysisk livslängd.
Du kan jämföra med 980 @3.7 i BF3 prestandatest. En klockad Phenom II x4 är ju inte dålig men det är bara att glömma i BF3 om man siktar på ultra och crossfire-lösning. På High med ett 6970 är det väl hyfsat balanserat.

Har testat att köra med defaultspänning men fick BSOD, ligger just nu på 50 grader när prime är igång. Är de okej eller?

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzacra:

Har testat att köra med defaultspänning men fick BSOD, ligger just nu på 50 grader när prime är igång. Är de okej eller?

tack

AMD har sagt att det är under 62 grader som gäller.

Prova med 1.475. och jobba dig neråt.

Permalänk
Skrivet av Mazzacra:

Men multiplier 19 är väl redan 3.8 ghz? måste jag ändra bs oxå?

Men bus speeden kan du få ut några mhz extra och ibland kan det bli stabilare om man använder både och få lite högre top klock
Jag är dock ingen expert på överklockning men jag tror du kan få ut lite extra klock på det sättet.
Jag kör min upplåsta phenom II x2 550 @ x4 med multipilier på 17,5 och BS 203mhz = 3,55ghz 1,425v.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)