Permalänk

CPU level up

Hej Sweclockers!

Har i dagarna köpt nya delar och byggt ihop en dator lagom till BF3.
Inhandlade moderkortet Asus Maximus Extreme-Z där jag finner en meny som heter "Extreme Tweaker" där man verkar kunna "levla up" sin CPU.

Den är automatiskt ställd på "Auto" men finns "4.20G" och "4.60G" att välja på.
Då jag kör på med vattenkylning skulle jag inte ha något emot lite högre Ghz på processern så min fråga är den.

Frågan

Är det säkert att ändra till en högre frekvens via "CPU level up"?
Följer allt vad spänning, volt och allt vad det heter med till en acceptabel och säker nivå av sig själv?

Alla svar uppskattas!

Permalänk
Inaktiv

Det kallas att klocka, Googla CPU + moderkort.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Det kallas att klocka, Googla CPU + moderkort.

Jag frågade om denna funktion är en sorts automatiskt klockning.
Om funktionen ställer in volt, spänning m.m av sig själv för att få en stabil klock på 4.2 och 4.6.

Är ingen höjare på klockning så tänkte att jag kunde spara mig "besväret" att fördjupa mig om det fanns en funktion på mitt moderkort som fixade det av sig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av NemezisDDH:

Jag frågade om denna funktion är en sorts automatiskt klockning.
Om funktionen ställer in volt, spänning m.m av sig själv för att få en stabil klock på 4.2 och 4.6.

Är ingen höjare på klockning så tänkte att jag kunde spara mig "besväret" att fördjupa mig om det fanns en funktion på mitt moderkort som fixade det av sig själv

Det är en automatiskt klockning ja och dessa är inte att rekommendera.
Ta hellre några minuter på att lära dig hur du gör detta själv så kommer du få ett stabilare system och säkerligen högre klock med lägre Vcore än vad autoklockningen gett dig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.