HD 6950 Känner inte av båda skärmarna.

Permalänk

HD 6950 Känner inte av båda skärmarna.

Hej

Satt in mitt nya XFX 6950 idag och den känner inte av båda mina skärmar.
Har avinstallerat alla mina gamla drivrutiner.
Har provat att byta sladdar på skärmarna och det är inte sladdarna som krånglar.
Datorn kan inte detecta den andra skärmen via kontroll panelen eller via Catalyst controll center.
Skärmen får ström och när den inte sitter i grafikkortet så säger den att det saknas en kabel. När jag sedan sätter i kabeln så blir bara skärmen svart.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

om jag tolkade det rätt så funkade det alltså innan med ditt gamla grafikkort eller?

skulle rekommendera en ominstallation av windows till att börja med, så du har det uteslutet i alla fall.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Exakt som du sa så funkade det med det gamla grafikkortet så sent som idag.

Jag skulle helst se att jag inte behöver ominstallera då jag ser detta som en sista utväg.

Permalänk

Du har inte skrivit vad du har för skärmar. Är båda VGA är det inte konstigt att den ena inte funkar då 6xxx serien bara klarar en VGA-skärm.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Hej igen.
Tack för de snabba svaren.
Båda uttagen är DVI. Det borde väl kortet klara?
Om jag ska avinstallera Catalyst ska jag avinstallera drivrutinera då också?

Permalänk

Märkte precis att båda skärmarna är VGA men har båda två VGA till DVI adaptrar.
Klarar inte kortet av det då eftersom båda ursprungligen är VGA?

Permalänk
Medlem

Jag har två vgaskärmar till mitt system. en till mitt hd6950 men är tvungen att köra den andra skärmen på det integrerade graffet (funkar med z68). Får bara fungerande vgasignal på ena dviutgången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Du har inte skrivit vad du har för skärmar. Är båda VGA är det inte konstigt att den ena inte funkar då 6xxx serien bara klarar en VGA-skärm.

Fast en 6950 ska klara av 6 skärmar, den har 6 uttag av vilka 2 är VGA och 4 är DVI, så ifall den inte känner av 2 VGA skärmar så är ju något fel

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Blueson:

Fast en 6950 ska klara av 6 skärmar, den har 6 uttag av vilka 2 är VGA och 4 är DVI, så ifall den inte känner av 2 VGA skärmar så är ju något fel

Stämmer inte, den har 2 DVI, varav bara en är DVI-I, dvs. klarar analoga signaler.
Den andra är DVI-D och resterande uttag är Displayport och HDMI beroende på modell.
För att köra fler än en VGA-skärm behövs en aktiv DVI-VGA eller Displayport-VGA adapter.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Stämmer inte, den har 2 DVI, varav bara en är DVI-I, dvs. klarar analoga signaler.
Den andra är DVI-D och resterande uttag är Displayport och HDMI beroende på modell.
För att köra fler än en VGA-skärm behövs en aktiv DVI-VGA eller Displayport-VGA adapter.

Okej förlåt mig, hade fel och glö,de bort vad som var vad <.<

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag skulle jämföra min nya och gamla skärm. Den nya vägrade visa någon bild tills jag stängde av datorn och startade den igen, då fungerade båda skärmarna helt plötsligt samt att Win7 installerade drivisarna i vanlig ordning. Två DVI körde jag med (Radeon 5850).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Hej!

Kan bekräfta att det är likadant på mitt HIS 6950 2 Gb. Endast en port går det att köra VGA-skärm i.

Var dock en liten lapp med i lådan som förklarade detta bra så jag slapp sitta och svära över vilket uttag jag skulle koppla in min skärm i.
Man kan även se på själva "DVI"-kontakten att det skiljer lite mellan dem.

Lycka till!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderbiff:

Hej

Satt in mitt nya XFX 6950 idag och den känner inte av båda mina skärmar.
Har avinstallerat alla mina gamla drivrutiner.
Har provat att byta sladdar på skärmarna och det är inte sladdarna som krånglar.
Datorn kan inte detecta den andra skärmen via kontroll panelen eller via Catalyst controll center.
Skärmen får ström och när den inte sitter i grafikkortet så säger den att det saknas en kabel. När jag sedan sätter i kabeln så blir bara skärmen svart.

Tack på förhand.

Om jag förstått detta rätt så har du köpt dig ett nytt grafikkort med bra prestanda och du tänker inte installera om windows? Får man fråga varför? Det är det första man gör när man byter grafikkort, du får aldrig bort allt skit från dina gamla drivers.

Permalänk
Medlem

jag handlade en billig displayport till vgaadapter från ebay som fungerar. jag kan alltså använda två vgaskärmar med mitt hd6950. kan så klart inte garrantera att det funkar på alla kort, men funkar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com