Permalänk
Avstängd

Trasig fläkt

Jag har ett Fractal Design R3-chassi, där en fläkt lagt av och datorn kör ganska varmt, antar att den gått sönder så jag hade tänkt köpa en ny, men är ganska dålig på detta med kylning så jag vet inte ens vad det är för slags fläkt. Det är den stora vita högst upp på baksidan på denna bild jag pratar om:

En andra fråga, processorfläkten lever om väldigt mycket, beror det på att den får jobba hårdare när fläkten jag nämnde ovan står still eller borde jag byta ut processorfläkten också?

Permalänk
Medlem

Det är en 120mm fläkt. Chassit är ju riktigt tätt i övrigt så kan tänka mig att det blir som en ugn där inne efter ett tag. Kolla kontakten till fläkten först. Låter konstigt att den bara slutar fungera. Men bara att byta ut fläkten om den är trasig, inga konstigheter.

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Avstängd

Tack för svaret Kollat kablarna, och dom sitter som dom ska, så det blir nog beställa en ny fläkt.

Någon som har ett råd gällande min andra fråga om processorfläkten?

Permalänk
Medlem

Har detta chassi själv och innan jag fick dit extra fläktar så levde min processorfläkt om som en jetmotor.
Nu sitter det 2st 120mm i front och en i botten som blåser in, samt 1 st 120mm bak och 2 st 140mm i taket
som blåser ut.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Har också tänkt på att sätta dit fler fläktar, men vet inte ifall jag har tillräckligt många uttag till botten- och takfläktar på mitt ASUS kort. Men skönt att slippa byta ut processorfläkten, tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Emmet45:

Har också tänkt på att sätta dit fler fläktar, men vet inte ifall jag har tillräckligt många uttag till botten- och takfläktar på mitt ASUS kort. Men skönt att slippa byta ut processorfläkten, tack

Det går att koppla extra fläktar direkt till nätdelen men du lär behöva en adapter: http://www.inet.se/artikel/8600942/adapterkabel-4-pins-till-4...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det går att koppla extra fläktar direkt till nätdelen men du lär behöva en adapter: http://www.inet.se/artikel/8600942/adapterkabel-4-pins-till-4...

Eller en fläkt som har båda anslutningarna, t.ex. http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm
(att den är billig och tyst är väl inte direkt någon nackdel heller )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Beställt efter några Noctua 120mm-fläktar, nu borde datorn gå ganska svalt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Beställt efter några Noctua 120mm-fläktar, nu borde datorn gå ganska svalt igen

Man kan säga mycket om Noctuas fläktar, men prisvärd är inte det första som faller in

http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Allt jag läst om deras fläktar har varit bra, bättre än de Fractal Design-fläktarna jag kört med hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emmet45:

Allt jag läst om deras fläktar har varit bra, bättre än de Fractal Design-fläktarna jag kört med hittills

Joda, dom ÄR bra, det är inte där det felar, det är priset, upp mot en 200ing för en fläkt är lite drygt när du hittar likvärdig prestanda för under en hundring.
En Noctua eller 3 Nexus, hmmm, svårt val

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds