Permalänk
Medlem

Funkar adapter 3-4 pins med pwn

Tja,

Undra ifall man köper en http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...
kan man använda pwn funktionen då(4-pins)?

Jag har 4 pins på alla uttag på moders lortet och vill inte köpa någon dyr fläktkontroller...

Tacksam för svar! /jachxz

Permalänk
Medlem

Formulerade jag mig dåligt? Funderar på att köpa gt fläktar men kan jag använda adapter så
jag slipper köpa fläktkontroller?

Permalänk
Medlem

Förmodar att du menar PWM styrning av fläktarna, svaret är nej, det är inga PWM fläktar och du behöver alla fyra signalerna hela vägen för det. Den 3-4 pins adapter som följer med är nog en för att koppla in på 12V Molex och inte på en PWM plint.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Förmodar att du menar PWM styrning av fläktarna, svaret är nej, det är inga PWM fläktar och du behöver alla fyra signalerna hela vägen för det. Den 3-4 pins adapter som följer med är nog en för att koppla in på 12V Molex och inte på en PWM plint.

Ok, tack för svaret...

Permalänk
Medlem

Du kan modifiera Scythe GT fläktar så dem fungerar som PWM fläkt. Det du behöver är en kabel från valfri PWM fläkt (Gul eller blå, iallafall den som reglerar RPM), en lödkolv med tillbehör och lite pillande med alltihopa.

Googla på det så ska det finnas en guide för hur du går tillväga.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Du kan modifiera Scythe GT fläktar så dem fungerar som PWM fläkt. Det du behöver är en kabel från valfri PWM fläkt (Gul eller blå, iallafall den som reglerar RPM), en lödkolv med tillbehör och lite pillande med alltihopa.

Googla på det så ska det finnas en guide för hur du går tillväga.

Nu är jag inte så bra på sånt men jag ska kolla på det:D

Är det nåt du har testat själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Tja,

Undra ifall man köper en http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...
kan man använda pwn funktionen då(4-pins)?

Jag har 4 pins på alla uttag på moders lortet och vill inte köpa någon dyr fläktkontroller...

Tacksam för svar! /jachxz

Du kan köpa en sån här kontroller som sköter konverteringen PWM -> Spänning:
http://www.tradera.com/Nanoxia-flaktkontroller-PWMX-for-3pin-...

Tyvärr verkar de ha försvunnit ur sortimentet. Jag har dock ett helt oöppnat exemplar liggandes hemma som du också skulle kunna få för 50 pix om du verkligen vill ha en sån.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Du kan köpa en sån här kontroller som sköter konverteringen PWM -> Spänning:
http://www.tradera.com/Nanoxia-flaktkontroller-PWMX-for-3pin-...

Tyvärr verkar de ha försvunnit ur sortimentet. Jag har dock ett helt oöppnat exemplar liggandes hemma som du också skulle kunna få för 50 pix om du verkligen vill ha en sån.

Tack! Men tror jag köper några noctua fläktar när dom sjunkit i pris lite.

Permalänk
Medlem

att köra adapter som omvandlar PWM till vanlig spänning är dumt
först, PWM ger dig 12V hela tiden på fläkten men PWM signal slår på och av för att justera hastighet, så man kan få starkare fläktar som drar mindre ström samt de startar mycket tidigare

de gt du vill köpa kommer fungera utmärk om du kopplar de till moderkort, den ska känna igen om fläktar är vanliga och sen i bios justerar du det som vanlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

att köra adapter som omvandlar PWM till vanlig spänning är dumt
först, PWM ger dig 12V hela tiden på fläkten men PWM signal slår på och av för att justera hastighet, så man kan få starkare fläktar som drar mindre ström samt de startar mycket tidigare

de gt du vill köpa kommer fungera utmärk om du kopplar de till moderkort, den ska känna igen om fläktar är vanliga och sen i bios justerar du det som vanlig

Tror jag köper gt fläktar och justerar i bios som du skrev.

Tack för hjälpen:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Tror jag köper gt fläktar och justerar i bios som du skrev.

Tack för hjälpen:D

tyvärr är det inte alltid man kan justera i bios. jag kunde på mitt förra mobo, men inte mitt nuvarande. på det förra kunde jag välja 3-pin eller 4-pin i bios och sen fungerade fläktstyrningen som den skulle, på mitt nu körs fläkten på max konstant för det finns ingenstans att välja att jag inte har 4-pins fläkt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

tyvärr är det inte alltid man kan justera i bios. jag kunde på mitt förra mobo, men inte mitt nuvarande. på det förra kunde jag välja 3-pin eller 4-pin i bios och sen fungerade fläktstyrningen som den skulle, på mitt nu körs fläkten på max konstant för det finns ingenstans att välja att jag inte har 4-pins fläkt

Har ett Asus maximus IV Gene-z kan man justera i det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Har ett Asus maximus IV Gene-z kan man justera i det?

vet inte, men du kan ju pm:a nån som har ett sånt mitt är ett asus matx med h67 chip, och på det går det som sagt inte

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

ASUS har Q-fan, iallafall på alla nyare modeller. Det värdelösa med det är att du oftast inte kan ställa in EXAKT hur fort fläktarna ska snurra, utan bara förbestämda profiler som antingen låter alldeles för mycker, eller så låter dom ingenting men dina temperaturer blir rätt höga.

Har inte hittat ett bra mellanting gällande ljudnivå/kylning med hjälp utav Q-Fan iallafall. Lättast är ju via fläktkontroller.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB