Permalänk
Medlem

Byta ut minne/uppgradera

Hej gott folk.

Ni hjälpte mig för något år sedan att plocka ihop datorn jag använder idag och den har jag varit riktigt nöjd med.
Dock kör jag slut på mina 6GB minne och vill kasta i lite mer. Minne är ju skitbilligt just nu

Idag har jag ett ASUS P6T Deluxe V2 och enl denna PDFen ska följande minne passa bra:
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T_Deluxe_...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639448&cks=ASS&assoc=B99...

Första frågan är då om jag kan använda dubbelt av det, dvs 6st stickor.
I minnesguiden ser det ut som följer:
KINGSTON KHX1600C9D3K3/12GX(XMP) DDR3 1600 12GB(3 x 4GB) DS N/A Heat-Sink Package (1066-7-7-7-20) 1.65
Där är tre svarta prickar efter, jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan de gröna, svarta och vita.

Kort och gott, kan jag peta i 6 x 4GB totalt 24GB minne i min burk utan problem?
Om det spelar någon roll så har jag en Intel Core i7-930.

Väldigt tacksam för svar.
MVH

EDIT: När vi ändå är igång. Räcker mitt Radon HD 5870 för BF3 eller ska jag köpa mig ett till?
Tack igen.

Permalänk
Medlem

Tillåtet att bumpa?

Permalänk
Medlem

Klart du kan peta i 24gb, frågan är snarare varför ?
DDR3 är billigt idag och jag förstår lockelsen, men redan 12gb är väldigt mycket minne och traditionellt sett så faller ju minnespriser ytterligare
Att fylla alla minneskanaler öppnar även dörren för problem (därmed inte sagt att det kommer att strula).

BF3 verkar vara mycket GPU krävande, och dessutom väldigt SLI/XF vänligt, så ett till kort är definitivt inte bortkastat för det

Permalänk
Medlem

Ska virtualisera lite också och behöver då lite minne. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Klart du kan stoppa i 24gb, du kommer aldrig använda allt oavsätt vad du gör, men visst

Permalänk
Medlem

Klart som korvspad jag kommer.
Frågan var om det fungerar att slänga i 24GB på det sättet jag beskrev.

Permalänk
Medlem

Just de där minnena har jag inte testat, men 24GB är inga problem på en 920. Kingston är ju allmänt räknat som ett bra märke.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)