Permalänk

H80 75 grader i IDLE

Hej, jag har köpt en helt ny dator, och nu när jag har satt i min H80 så ligger CPUn i ilde runt 75-80 grader, stock kylaren hade jag på 1 dag innan och då låg cpun på runt 40-50 grader, vad kan jag ha gjort fel? ligger runt 84 grader när jag har internet igång

EDIT: Kylfläktarna blåste ut när cpun låg på 80grader idle, vände håll på dem och nu ligger den på 32grader

Skrivet av Oxidious:

okej.... efter att datorn precis gick upp i över 90 grader igen (kom till 97) och den sänktes till 33 grader så fort jag körde min fläktkontroller till max så tror inte jag att det vi gjorde spelar någon roll.... Detta är fortfarande inte löst med andra ord.

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

kylpastan? Har du monterat den rätt? Har du dragit åt skruvarna?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

har du satt i så att pumpen funkar?^^

Permalänk
Skrivet av Hymer:

kylpastan? Har du monterat den rätt? Har du dragit åt skruvarna?

den kom med kylpastan på, och jag har dragit åt den.

Skrivet av Ginta:

har du satt i så att pumpen funkar?^^

kollade review på youtube och ser ut som allt sitter rätt

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Jubileumsmästare

Tog du bort den gamla kylpastan innan du monterade din H80?

Permalänk
Skrivet av Fahrbot:

Tog du bort den gamla kylpastan innan du monterade din H80?

nej, men det var bara små klickar från stock kylaren så det var knappt något på processorn

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Puffinbird:

nej, men det var bara små klickar från stock kylaren så det var knappt något på processorn

Då kan det vara så att du har fått luftfickor mellan kylaren och processorn. Tvätta rent både processor och kylaren, applicera sen ny kylpasta.

Permalänk
Skrivet av Fahrbot:

Då kan det vara så att du har fått luftfickor mellan kylaren och processorn. Tvätta rent både processor och kylaren, applicera sen ny kylpasta.

skall testa det senare

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Använd tex aceton och gör rent både processor och kylare från gammal pasta med tops.
Applicera sedan ny kylpasta (på processorn)
Sätt dit kylblocket, rotera det lite fram och tillbaka för att trycka ut ev. luft innan du skruvar fast det.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffinbird:

skall testa det senare

Var glad att du har en modern processor, för några år sedan hade du eldat upp den istället för att få höga temps å långsamt system...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

Använd tex aceton och gör rent både processor och kylare från gammal pasta med tops.
Applicera sedan ny kylpasta (på processorn)
Sätt dit kylblocket, rotera det lite fram och tillbaka för att trycka ut ev. luft innan du skruvar fast det.

Skall testa

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Skrivet av Puffinbird:

Skall testa

Jag gjorde det nyligen och fick ner tempsen markant. Ett tips är att köra först med tops, sen torka rent med kaffefilter som inte luddar, risken med tops är alltså just det att det luddar, det vill du inte ha på processorn

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Skrivet av Sampabowie:

Jag gjorde det nyligen och fick ner tempsen markant. Ett tips är att köra först med tops, sen torka rent med kaffefilter som inte luddar, risken med tops är alltså just det att det luddar, det vill du inte ha på processorn

Problemet löst, Fläktarna till kylaren blåste ut luft och det var tydligen problemet, när jag vände på dem fungera det och har nu ca 32grader på cpu:n

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffinbird:

Problemet löst, Fläktarna till kylaren blåste ut luft och det var tydligen problemet, när jag vände på dem fungera det och har nu ca 32grader på cpu:n

Sådan skillnad blir det garanterat inte av att bara vända fläktarna så något annat var problemet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffinbird:

Problemet löst, Fläktarna till kylaren blåste ut luft och det var tydligen problemet, när jag vände på dem fungera det och har nu ca 32grader på cpu:n

Om det var problemet så måste du ha 70-80 grader inuti burken och det är väldigt tveksamt, du måste ha gjort nåt mer än att bara vända på fläktarna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Sådan skillnad blir det garanterat inte av att bara vända fläktarna så något annat var problemet.

kan mycket väl vara så har du en burk med dålig luftgenomströmning så kanske luften ligger på 50-60grader kanske ännu högre i burken då blir de inte lätt å kyla prollen på de..tar du däremot luft utifrån ca 25-30grader så blir de en jikla skillnad

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

kan mycket väl vara så har du en burk med dålig luftgenomströmning så kanske luften ligger på 50-60grader kanske ännu högre i burken då blir de inte lätt å kyla prollen på de..tar du däremot luft utifrån ca 25-30grader så blir de en jikla skillnad

Fast har man en burk med så dålig luftgenomströmning så kommer övriga komponenter ta skada väldigt snabbt, såna temps är alldeles för höga för t.ex HDDs och grafikkort kommer även det få problem med överhettning.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fast har man en burk med så dålig luftgenomströmning så kommer övriga komponenter ta skada väldigt snabbt, såna temps är alldeles för höga för t.ex HDDs och grafikkort kommer även det få problem med överhettning.

absolut men de var ju inte de frågan handlade om

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

kan mycket väl vara så har du en burk med dålig luftgenomströmning så kanske luften ligger på 50-60grader kanske ännu högre i burken då blir de inte lätt å kyla prollen på de..tar du däremot luft utifrån ca 25-30grader så blir de en jikla skillnad

Borde bli svårt att komma upp i sådana temperaturer så länge som han har utblås via radiatorn. Det är ändå en hel del varmluft som försvinner den vägen.

Å andra sidan, OM så skulle vara fallet så vill jag inte ens tänka på vilka temperaturer han får nu utan något utblås alls.

Jag är fortfarande övertygad om att något annat var fel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte vänt fläktarna oregelbundet, så att de blåser mot eller från varandra?

Det låter mysko. Jag vet att jag lyckats sänka min H50 med typ 5-10c genom att byta håll, men 50c låter helt absurt. Enda gången min varit uppe så högt var en gång när jag glömt koppla i pumpen.

Skönt att det löste sig iaf

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag var med när vi satte fast kylaren, och vi är helt hundra på att båda fläktarna var riktade åt samma håll, och tog luften inifrån chassit och blåste ut det. Då nådde CPU'n ända upp till 90c, vi vända på fläktarna trots att vi inte trodde det skulle hjälpa, men de gjorde det. Temperaturen gick ner till runt 30c, möjligheten att vi lyckats med något som vi inte varit medvetna om är ju möjligt. Något kanske kom till rätta vid flytten av fläktarna. Men det var den ända ändringen vi gjorde.

Edit. Chassit (Cooler Master Storm Sniper Mesh) har inte dåligt luftgenomströmning och eftersom vi inte förändrade något på chassit när kylaren var på så kan inte det heller vara en faktor till varför temperaturen blev som den blev.

Permalänk
Skrivet av A.H.Z:

Jag var med när vi satte fast kylaren, och vi är helt hundra på att båda fläktarna var riktade åt samma håll, och tog luften inifrån chassit och blåste ut det. Då nådde CPU'n ända upp till 90c, vi vända på fläktarna trots att vi inte trodde det skulle hjälpa, men de gjorde det. Temperaturen gick ner till runt 30c, möjligheten att vi lyckats med något som vi inte varit medvetna om är ju möjligt. Något kanske kom till rätta vid flytten av fläktarna. Men det var den ända ändringen vi gjorde.

Edit. Chassit (Cooler Master Storm Sniper Mesh) har inte dåligt luftgenomströmning och eftersom vi inte förändrade något på chassit när kylaren var på så kan inte det heller vara en faktor till varför temperaturen blev som den blev.

Dessutom hade vi inte något av chassits sidor på, så luft hade det ;D

Hdd:n låg på 28 grader, grafikkortet (6990) låg på ca 50-65 grader stadigt och CPU:n på 70-90 grader, vi vände fläktarna och CPU:n sjuk till 30 grader, vet ej om det var något annat vi gjorde, men medvetet vände vi bara på fläktarna så dem blåste in i chassit istället för att blåsa ut

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

Efter att ha diskuterat detta med en person som jobbar en del med vanliga swiming poler faktiskt. Han sa det att de aggregaten dom har för att värma vattnet i polerna används även i poler som ska få vattnet kylt , bara de att man vänder på hela aggregatet. Det kan ha varit det som gjort att vi fick sådan motsatt effekt, vi kanske råkade gör så att kylaren producerade värme istället för kyla....

Permalänk
Medlem

Tror din polare misstar en vanlig kylare med en värmepump.
Den enda värmen som eventuellt skapas i ett vattenkylningssystem är möjligtvis lite friktionsvärme från pumpen.

Permalänk
Medlem

Nej det stämmer inte, med tanke på att de använder samma aggregat för att kyla och värma vattnet i en pool så misstar jag mig inte. Men det betyder inte att det måste vara så på en processor-kylare, det var bara en möjlig förklaring.

Permalänk

okej.... efter att datorn precis gick upp i över 90 grader igen (kom till 97) och den sänktes till 33 grader så fort jag körde min fläktkontroller till max så tror inte jag att det vi gjorde spelar någon roll.... Detta är fortfarande inte löst med andra ord.

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem

knepigt.....

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och skyllde på trasig pump eller något liknande. Gav H80:n ett sista försök och monterade den igen, bytte kylpastan till Arctic Cooling mx4 fast Corsair rekommenderar sin egen kylpasta.. Startar upp och ser plötsligt bättre temperaturer i bios.

Prova lossa på radioatorn och håll den i lite olika vinklar och lyft den en bit ovanför kylblocket, tar bort luftbubblor tror jag?
är du 100% säker du kopplat rätt? Om du kopplat pumpen till cpu_fan kolla Rpm, tror den ska ligga vid 2100rpm cirka.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Skrivet av nawidek:

Jag hade samma problem och skyllde på trasig pump eller något liknande. Gav H80:n ett sista försök och monterade den igen, bytte kylpastan till Arctic Cooling mx4 fast Corsair rekommenderar sin egen kylpasta.. Startar upp och ser plötsligt bättre temperaturer i bios.

Prova lossa på radioatorn och håll den i lite olika vinklar och lyft den en bit ovanför kylblocket, tar bort luftbubblor tror jag?
är du 100% säker du kopplat rätt? Om du kopplat pumpen till cpu_fan kolla Rpm, tror den ska ligga vid 2100rpm cirka.

Nästan 100 på att den e rätt kopplad, dock tror jag att den går ihop med min fan controller till chassi fläktarna, skall koppla om den till annan kabel och se om den slutar att höja/sänka fläkt speed när jag gör det i chassit

Visa signatur

CPU: Intel Core™ i5-4690K, 3.50GHz | Motherboard: Minns Ej :( | GPU: AMD Radeon (TM) R9 390 Series | HDD: Samsung SSD 850 PRO 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puffinbird:

Nästan 100 på att den e rätt kopplad, dock tror jag att den går ihop med min fan controller till chassi fläktarna, skall koppla om den till annan kabel och se om den slutar att höja/sänka fläkt speed när jag gör det i chassit

Om du kopplat själva pumpen till din fläktkontroller så måste du sätta den så den går på 100% hela tiden annars kan du ha sönder pumpen då den är gjord för att köra på runt 2100rpm (detta har inget med fläktarna att göra, bara pumpen)

Och med en korrekt monterad kylare kan du inte få så höga temps om det inte är något fel på pumpen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.