Permalänk
Medlem

Hög temp på CPU/GPU i BF3

Tjenare! (Vet inte om detta är rätt ställe att posta på)

Jag har lite funderingar kring GPU/CPU tempen när jag spelar BF3..
GPU tempen ligger på runt 85-90 , CPU temp på 70-75 . Är dessa värden för höga? Är det isåfall "farligt?
Jag har 3 st fläktar installerade (1st in fram, 1 st in från sidan, 1st ut bak)

Finns det något man kan göra för att få ner tempen?
Kör med i7 2600K processor , ZOTAC GTX 560 TI
Jag har stock kylare till processorn, hur mycket bättre kan det bli om man köper något bättre?

MvH Niclas

Permalänk
Skrivet av saldnic:

Tjenare! (Vet inte om detta är rätt ställe att posta på)

Jag har lite funderingar kring GPU/CPU tempen när jag spelar BF3..
GPU tempen ligger på runt 85-90 , CPU temp på 70-75 . Är dessa värden för höga? Är det isåfall "farligt?
Jag har 3 st fläktar installerade (1st in fram, 1 st in från sidan, 1st ut bak)

Finns det något man kan göra för att få ner tempen?
Kör med i7 2600K processor , ZOTAC GTX 560 TI
Jag har stock kylare till processorn, hur mycket bättre kan det bli om man köper något bättre?

MvH Niclas

Ja farligt eller farligt det är varmt du borde försöka sänka din temp kolla upp att dam och annt inte kommit i vägen .
kolla så kylaren sitter som den ska på cpun

Visa signatur

Intel core I7 2600K 8Gb ram grafik gtx 260 Sli. 650w fractal design. Asus p67p69 m Pro B3

Permalänk
Medlem

cpu temp över 70 grader är skadligt, gpu temp över 90-100 är skadligt. så jag skulle först och främst byta processorkylare, det är en ofantlig skillnad mot originalkylaren nästan oavsett vilken du väljer. för grafikkortet är det nog bara att se till så det får tillräckligt med kalluft som gäller, har du massa kablar i vägen? vad har du för fläktar? vad för chassi?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

cpu temp över 70 grader är skadligt, gpu temp över 90-100 är skadligt. så jag skulle först och främst byta processorkylare, det är en ofantlig skillnad mot originalkylaren nästan oavsett vilken du väljer. för grafikkortet är det nog bara att se till så det får tillräckligt med kalluft som gäller, har du massa kablar i vägen? vad har du för fläktar? vad för chassi?

Så jag ligger på gränsen med andra ord
Chassi: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=602546
Fläktar (2st): http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=490308 Inte de bästa jag vet, men efter jag installerade dom så gick tempen ner en hel del faktist.
Kan inte ha fler fläktar eftersom jag inte har tillräckligt med kontakter (vad det nu heter) på moderkortet
Kablaget är det nog inget fel på

Så ny cpu fläkt då alltså.. Den nya jag kommer köpa kommer även låta mindre? eller tror du det är grafikkortet som låter mest?
Är ganska grön inom detta området som du märker

Permalänk
Medlem

Finns ju molex till fläkt att sätta på nätagget. Borde väl gå att köra rätt många fläktar på en?

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

cpu temp över 70 grader är skadligt, gpu temp över 90-100 är skadligt. så jag skulle först och främst byta processorkylare, det är en ofantlig skillnad mot originalkylaren nästan oavsett vilken du väljer. för grafikkortet är det nog bara att se till så det får tillräckligt med kalluft som gäller, har du massa kablar i vägen? vad har du för fläktar? vad för chassi?

CPU-temp över 70 är inte skadligt. CPU-temp över 90, då ska man nog börja fundera.

TS: Dina temperaturer ser bra ut, beroende på hur snabbt din grafikkortsfläkt snurrar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

CPU-temp över 70 är inte skadligt. CPU-temp över 90, då ska man nog börja fundera.

TS: Dina temperaturer ser bra ut, beroende på hur snabbt din grafikkortsfläkt snurrar.

tjmax brukar vara runt 70 grader iaf på desktops, laptopvarianter däremot brukar vara mellan 90-100 grader. skulle heller inte alls säga att temperaturerna ser bra ut, verkligen inte

edit: oj, såg nu att min intel hade tjmax på 102 grader, kanske var min förra amd som hade 70 grader?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

tjmax brukar vara runt 70 grader iaf på desktops, laptopvarianter däremot brukar vara mellan 90-100 grader. skulle heller inte alls säga att temperaturerna ser bra ut, verkligen inte

edit: oj, såg nu att min intel hade tjmax på 102 grader, kanske var min förra amd som hade 70 grader?

Japp, AMD brukar ha 62 grader max rekommenderad eller något, medan intel har 100

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

!

Jag har också ett geforce 560 ti grafikkort som ligger på ganska hög temp i bf3.
Processorn (quadcore 6600 2,4 ghz) ligger dock på 45-50 grader.

Jag åkte faktiskt en ny fläkt (noctua 120mm för 250 kr) och satte på sidan av chassit för att blåsa på grafikkortet. Fläkten som satt där orginal monterade jag i fronten(där fanns det ingen fläkt orginal).

Nu har jag en fläkt fram (blåser in), 1 fläkt på sidan (den nya Noctuan) (blåser inåt), sen en fläkt på baksidan som blåser utåt. Alltså 3 fläktar förutom processorns egen fläkt och nätaggets fläkt. Dock blev grafikkortets temperatur oförändrad men de känns bättre iallafall

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

Okej då borde jag inte vara orolig då
Men vad är det man ska kolla upp innan man köper cpu fläkt? Så att allt passar menar jag

Skrivet av weyne:

Finns ju molex till fläkt att sätta på nätagget. Borde väl gå att köra rätt många fläktar på en?

Kan man belasta nätagget med typ 2 fläktar till?
Har detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601824

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saldnic:

Okej då borde jag inte vara orolig då
Men vad är det man ska kolla upp innan man köper cpu fläkt? Så att allt passar menar jag

Kan man belasta nätagget med typ 2 fläktar till?
Har detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601824

Jadå, fläktar är inte särskilt krävande, du får dessutom oftast med molex kontakten för att koppla in den direkt till nätagget.

Du har en i7 2600k processor, om inte jag minns fel så har dem en Intel 1155-socket. Så bara hitta en kylare som har kompatibilitet för den socketen

Permalänk
Medlem

Är detta en bra lösning? Corsair H100 Hydro Series CPU Kylare
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635806#info

Jag har ju plats för två fläktar på toppen av chassit. Men är inte dom till för luft UT? känns som det kommer bli obalans eftersom jag har bara en fläkt bak som blåser ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av saldnic:

Är detta en bra lösning? Corsair H100 Hydro Series CPU Kylare
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=635806#info

Jag har ju plats för två fläktar på toppen av chassit. Men är inte dom till för luft UT? känns som det kommer bli obalans eftersom jag har bara en fläkt bak som blåser ut

H100 är bra, kan dock inte med säkerhet säga att radiatorn faktiskt får plats i taket på ditt chassi dock.
Och du kan utan problem kör fläktarna på H100 som utblås istället för insug.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Googlade lite, och jojjomen den ska allt passa 2 st 120mm och 15 mm mellan.
Tror jag slår till på en sådan

Permalänk
Medlem

Jag får liknande temps i BF3. Det är helt sjukt vad det spelet kräver. Hur långt ifrån TJ max ska man ligga för att vara safe?

Permalänk
Medlem

om du vill enkelt sänka temp så sänk grafik inställningar i bf3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferre3:

Jag får liknande temps i BF3. Det är helt sjukt vad det spelet kräver. Hur långt ifrån TJ max ska man ligga för att vara safe?

Handlar det bara om ett par timmar om dan så håll dig under throttle temp som är 93 så är de lugnt.
Ju lägre desto bättre såklart.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.