Permalänk

Överclockning av I5 2500K

Hej!

Har haft min dator i 1 vecka nu och tänkte att det är dags att börja överclocka lite grejer. Har överclockat med hjälp av moderkorts programmet (ASUS SUITE II)
Kan välja mellan att överclocka till "Fast" eller "extreme" så jag tog extreme.
Överclockade från 3300ghz till 4536 ghz samt minnen till 1646 mhz från 1600. Jag har en cooler master HAF X med 5 feta fläktar och en CPU kylare, H80
Det jag undrar är hur mycket är det "normala" tempraturen för CPUn under load (BF3) mina 4 kärnor kommer upp till 35-40 under load, är det bra? Idle ligger de runt 28-32 på alla 4.
Btw, kan det vara skadligt för moderkortet om man har överclockat CPU och GPU, om vi snackar långsiktigt?

Specifikationer:

I5 2500K
Asus P8Z68 V-PRO
MSI GTX 580 Lightning
Corsair vengeance 8gb CL8
Cooler master haf X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesistag:

Hej!

Har haft min dator i 1 vecka nu och tänkte att det är dags att börja överclocka lite grejer. Har överclockat med hjälp av moderkorts programmet (ASUS SUITE II)
Kan välja mellan att överclocka till "Fast" eller "extreme" så jag tog extreme.
Överclockade från 3300ghz till 4536 ghz samt minnen till 1646 mhz från 1600. Jag har en cooler master HAF X med 5 feta fläktar och en CPU kylare, H80
Det jag undrar är hur mycket är det "normala" tempraturen för CPUn under load (BF3) mina 4 kärnor kommer upp till 35-40 under load, är det bra? Idle ligger de runt 28-32 på alla 4.
Btw, kan det vara skadligt för moderkortet om man har överclockat CPU och GPU, om vi snackar långsiktigt?

Specifikationer:

I5 2500K
Asus P8Z68 V-PRO
MSI GTX 580 Lightning
Corsair vengeance 8gb CL8
Cooler master haf X

Hmm skillnaden mellan "fast" och "extreme" är alltså 0,2 :/ (fick 4.33GHz med "fast"). Tempen är klockren, uppemot +60 under load kan man ju börja ta sej en funderare

Och nej inte i ditt fall då du använder dej av ASUS förinställda klockning. Värre om du klockar manuellt å ställer Vcore för högt.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Lär dig överklocka och pressa, du verkar ha fått riktigt bra kisel!

All överklockning sliter mer eller mindre på inblandade komponenter, dock är det inget att snacka om direkt och dina prylar lär vara slängda på tippen innan de går sönder av klockning (om du inte tar i med riktigt höga spänningar)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Lär dig överklocka och pressa, du verkar ha fått riktigt bra kisel!

4,5GHz kan alla få lol, ja tröck endast "fast" (istället för "extreme") och fick 4,33GHz - Är de nåt som är bra är de ASUS UEFI där du kan klocka i windows miljö (istället för BIOS)

Läst att taket för 2500K är 4,9GHz (om du inte är extreme å kör med annan kylning än luft/vatten).

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Du kan köra en processor i upp till 70 grader under längre tider utan att den tar skada. Men man bör väl sikta på att ligga runt 60 grader vid full load och stor överklock. Har för mig att taket ligger på 95 grader Celsius innan proller slår av pga värme.

Permalänk

Aha men då är tempraturerna bra antar jag! Jag kan överclocka mer med autotune, den överclockar för varje procent och allt jag behöver göra är att trycka STOP knappen så stannar jag på den överclockningen, men jag anser 4,5 är nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

4,5GHz kan alla få lol, ja tröck endast "fast" (istället för "extreme") och fick 4,33GHz - Är de nåt som är bra är de ASUS UEFI där du kan klocka i windows miljö (istället för BIOS)

Läst att taket för 2500K är 4,9GHz (om du inte är extreme å kör med annan kylning än luft/vatten).

Ja alla med 2500k kan få 4,5GHz men inte med de temperaturerna.. (nu vet jag ju inte hur TS har mätt eftersom hans load är som min idle, men även om det skulle vara 10 grader varmare så är det fortfarande riktigt svalt..)
Själv hamnar jag på 55-60 grader i BF3 på 4,5GHz med en H80 kylare.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Genesistag:

Hej!

Har haft min dator i 1 vecka nu och tänkte att det är dags att börja överclocka lite grejer. Har överclockat med hjälp av moderkorts programmet (ASUS SUITE II)
Kan välja mellan att överclocka till "Fast" eller "extreme" så jag tog extreme.
Överclockade från 3300ghz till 4536 ghz samt minnen till 1646 mhz från 1600. Jag har en cooler master HAF X med 5 feta fläktar och en CPU kylare, H80
Det jag undrar är hur mycket är det "normala" tempraturen för CPUn under load (BF3) mina 4 kärnor kommer upp till 35-40 under load, är det bra? Idle ligger de runt 28-32 på alla 4.
Btw, kan det vara skadligt för moderkortet om man har överclockat CPU och GPU, om vi snackar långsiktigt?

Specifikationer:

I5 2500K
Asus P8Z68 V-PRO
MSI GTX 580 Lightning
Corsair vengeance 8gb CL8
Cooler master haf X

Det är jävlig bra , normalt kanske det skulle ligga på runt 50-55 i load Vad har du mätt tempen med för program? , och testa vad du får i prime95
Ja det kan alltid vara skadligt med överckling eftersom det sliter mer på komponunterna annars så hade dom juh bara släppt dom så i stock från början men sen så kan man ju diskutera HUR mycket det sliter på dom
och om jag förståt rätt så i ditt fall så sliter nog din överklockade rigg mindre än vad min stock gör nu så allt under 50 grader är lungt
Men testa med prime95 för det låter nästan lite skumt låga temps annars har du en sjuk settupp

Permalänk

Hej!

Jag använder ett program som heter "coretemp" jävligt bra program. Jo men min dator gick för 17k med skärm och tangentbord+mus. Men sen har jag även Coolermaster HAF X med 5 feta fläktar, 1 på 230mm och de andra 3 på 200mm + 1 på 140mm. Men dessutom är det lite svalt i rummet men jag kör programmet när jag kör BF3 på ultra med allt på 1920x1080p

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Lär dig överklocka och pressa, du verkar ha fått riktigt bra kisel!

All överklockning sliter mer eller mindre på inblandade komponenter, dock är det inget att snacka om direkt och dina prylar lär vara slängda på tippen innan de går sönder av klockning (om du inte tar i med riktigt höga spänningar)

Skrivet av snozan:

4,5GHz kan alla få lol, ja tröck endast "fast" (istället för "extreme") och fick 4,33GHz - Är de nåt som är bra är de ASUS UEFI där du kan klocka i windows miljö (istället för BIOS)

Läst att taket för 2500K är 4,9GHz (om du inte är extreme å kör med annan kylning än luft/vatten).

Inte det han menar, menar att om du klockar på riktigt så verkar du ha en jävligt bra kisel för det, du har extremt bra temps, du kan gå upp i 70-80C som max, fast det under stresstest med alla threads påslagna. Load i spel skulle jag väll säga 60-70.
Men skulle inte bli förvånad om du kom upp i 4,9-5.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ja alla med 2500k kan få 4,5GHz men inte med de temperaturerna.. (nu vet jag ju inte hur TS har mätt eftersom hans load är som min idle, men även om det skulle vara 10 grader varmare så är det fortfarande riktigt svalt..)
Själv hamnar jag på 55-60 grader i BF3 på 4,5GHz med en H80 kylare.

|
\/

Skrivet av tyrenberg:

Inte det han menar, menar att om du klockar på riktigt så verkar du ha en jävligt bra kisel för det, du har extremt bra temps, du kan gå upp i 70-80C som max, fast det under stresstest med alla threads påslagna. Load i spel skulle jag väll säga 60-70.
Men skulle inte bli förvånad om du kom upp i 4,9-5.

Precis

55 grader för automatisk överklockning till 4,5 GHz är bra. Kan inte vara mycket volt på den och då har ändå programmet pangat på onödigt mycket volt förmodligen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Offtopic, men jag satte i min nya 2500k idag och det saknades delar till min h80 som jag fått så jag satte in stockkylaren och ligger runt 40 C i idle men vid vilken temperatur börjar cpun ta skada? Ska nämligen lira bf3 snart.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm01:

Offtopic, men jag satte i min nya 2500k idag och det saknades delar till min h80 som jag fått så jag satte in stockkylaren och ligger runt 40 C i idle men vid vilken temperatur börjar cpun ta skada? Ska nämligen lira bf3 snart.

Långvarigt bruk i 90+ är inte å rekommendera iaf (CPU börjar throttla vid 92-93)
Men försök hålla dig under 80, helst under 70.
Får man fråga vad som saknades dock? Är ju inte direkt många delar till den kylaren, backplate, pump och 2 fläktar. Verkar svårt att missa något

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Långvarigt bruk i 90+ är inte å rekommendera iaf (CPU börjar throttla vid 92-93)
Men försök hålla dig under 80, helst under 70.
Får man fråga vad som saknades dock? Är ju inte direkt många delar till den kylaren, backplate, pump och 2 fläktar. Verkar svårt att missa något

Monteringshållarna för intel saknades, låg bara amd i förpackningen.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla med er experter för jag har också använt mig av just asus autoöverklockning. Körde extreme och fick ca 4.5ghz. Ni som använt detta program, ligger eran klock på 4,5 hela tiden eller hoppar den lite upp och ner?

Ska man köra med detta program eller tycker ni att man ska köra manuellt?

Jag har även slagit på switcharna på moderkortet, epu och en till.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Tänkte kolla med er experter för jag har också använt mig av just asus autoöverklockning. Körde extreme och fick ca 4.5ghz. Ni som använt detta program, ligger eran klock på 4,5 hela tiden eller hoppar den lite upp och ner?

Ska man köra med detta program eller tycker ni att man ska köra manuellt?

Jag har även slagit på switcharna på moderkortet, epu och en till.

Den ska hoppa lite upp och ner, när den är idle ska den klocka ner till 1.6GHz och vid full belastning ska den klocka upp till överklockningsvärdet, i ditt fall 4,5GHz.

Det är helt klart att föredra att klocka manuellt då du kan få ut lägre spänning och därmed lägre värme än du får med autoklockningen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesistag:

Hej!

Har haft min dator i 1 vecka nu och tänkte att det är dags att börja överclocka lite grejer. Har överclockat med hjälp av moderkorts programmet (ASUS SUITE II)
Kan välja mellan att överclocka till "Fast" eller "extreme" så jag tog extreme.
Överclockade från 3300ghz till 4536 ghz samt minnen till 1646 mhz från 1600. Jag har en cooler master HAF X med 5 feta fläktar och en CPU kylare, H80
Det jag undrar är hur mycket är det "normala" tempraturen för CPUn under load (BF3) mina 4 kärnor kommer upp till 35-40 under load, är det bra? Idle ligger de runt 28-32 på alla 4.
Btw, kan det vara skadligt för moderkortet om man har överclockat CPU och GPU, om vi snackar långsiktigt?

Specifikationer:

I5 2500K
Asus P8Z68 V-PRO
MSI GTX 580 Lightning
Corsair vengeance 8gb CL8
Cooler master haf X

H80 kylare är ganska bra men inte så bra.
4536Mhz och 35-40c i load verkar inte rimligt, men kör prime95 starta stresstest, och mät med coretemp
så får du nog högre temp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesistag:

Hej!

Har haft min dator i 1 vecka nu och tänkte att det är dags att börja överclocka lite grejer. Har överclockat med hjälp av moderkorts programmet (ASUS SUITE II)
Kan välja mellan att överclocka till "Fast" eller "extreme" så jag tog extreme.
Överclockade från 3300ghz till 4536 ghz samt minnen till 1646 mhz från 1600. Jag har en cooler master HAF X med 5 feta fläktar och en CPU kylare, H80
Det jag undrar är hur mycket är det "normala" tempraturen för CPUn under load (BF3) mina 4 kärnor kommer upp till 35-40 under load, är det bra? Idle ligger de runt 28-32 på alla 4.
Btw, kan det vara skadligt för moderkortet om man har överclockat CPU och GPU, om vi snackar långsiktigt?

Specifikationer:

I5 2500K
Asus P8Z68 V-PRO
MSI GTX 580 Lightning
Corsair vengeance 8gb CL8
Cooler master haf X

H80 kylare är ganska bra men inte så bra.
4536Mhz och 35-40c i load verkar inte rimligt, men kör prime95 starta stresstest, och mät med coretemp
så får du nog högre temp.
håll ett öga på vcore också, över 1.38 bör du inte gå

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Överklockade min I5 2500k till 4,5 och spelade BF3. Gick ut kikade på värmen, låg på 80+. Detta med stockkylarn , så bf3 hettar upp rätt bra...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Tänkte kolla med er experter för jag har också använt mig av just asus autoöverklockning. Körde extreme och fick ca 4.5ghz. Ni som använt detta program, ligger eran klock på 4,5 hela tiden eller hoppar den lite upp och ner?

Ska man köra med detta program eller tycker ni att man ska köra manuellt?

Jag har även slagit på switcharna på moderkortet, epu och en till.

Den hoppar upp och ner Fega lite å tröck endast "Fast" (4,33GHz), väntar nåt år på å trycka "extreme", man vill ju inte äta upp allt godis direkt

Känns ju märkligt att de endast skiljer 0,2GHz mellan fast och extreme

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Överklockade min I5 2500k till 4,5 och spelade BF3. Gick ut kikade på värmen, låg på 80+. Detta med stockkylarn , så bf3 hettar upp rätt bra...

Du, då är du 10 grader över vad intel har som rek.

http://ark.intel.com/products/52210/Intel-Core-i5-2500K-Proce...) TCASE - 72.6°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Överklockade min I5 2500k till 4,5 och spelade BF3. Gick ut kikade på värmen, låg på 80+. Detta med stockkylarn , så bf3 hettar upp rätt bra...

Vadå BF3 hettar rätt bra? 100% load och 100% load är ju alltid samma? Sen om BF3 inte använder 100% är det ju bara skumt...

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Skrivet av inkui:

Vadå BF3 hettar rätt bra? 100% load och 100% load är ju alltid samma? Sen om BF3 inte använder 100% är det ju bara skumt...

Varför skulle bf3 använda 100% load , med vilken cpu?^
Han har 10 grader varmare än om cpu ska vara i 100% load villket han inte har mätt med , och bf3 loadar inte 100% , kör prime95 och vem vet kanske du är upp i 90 grader efter 2 timmar .....

kör prime95 , klocka ner så du inte stiger över 70grader , du kommer inte ångra dig

Permalänk

Har klockat i5 2500k med AI suite II till "Fast" (4,33GHz) ..körde Prime95 i 16 timmar och maxade 51 grader..måste va helt ok?

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Har klockat i5 2500k med AI suite II till "Fast" (4,33GHz) ..körde Prime95 i 16 timmar och maxade 51 grader..måste va helt ok?

Helt okeej , du skulle nog kunna gå på 4,5/4,6 utan större temphöjning

Permalänk
Skrivet av Pettson27:

Helt okeej , du skulle nog kunna gå på 4,5/4,6 utan större temphöjning

Testade nyss på "extreme" med det ville inte processorn va med på..fick gå tillbaka till "fast"

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Testade nyss på "extreme" med det ville inte processorn va med på..fick gå tillbaka till "fast"

OKeej då kommer du få behöva ställa in volten manuellt för att komma upp ditt

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

Har klockat i5 2500k med AI suite II till "Fast" (4,33GHz) ..körde Prime95 i 16 timmar och maxade 51 grader..måste va helt ok?

Måste fråga vilken kylare du har...låt riktigt bra, dags att shoppa lite.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Måste fråga vilken kylare du har...låt riktigt bra, dags att shoppa lite.

Jag kör med Noctua NH-D14 CPU-kylare i ett SilverStone Fortress FT02B som har 3st 18cm/1st 12cm fläktar.

Permalänk
Medlem

som han skriver är det ju i BF3 och min temp är 50 i bf3 på min sb 2500k i 4,3 allt på auto och i fulload 2h är den 65 på en kärna 62 på dem andra, med noctua d14

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf