BF3 fryser och går till svart skärm. (Kampanj)

Permalänk
Medlem

BF3 fryser och går till svart skärm. (Kampanj)

Javisst, så ligger det till.
Håller på att spela igenom kampanjen, eller ja. Så gott det går i alla fall.
Spelar väl i en 8 till 10 minuter så blir skärmen svart, är tvungen att stänga ner spelet
genom aktivitetshanteraren.

Asus MAXIMUS IV EXTREME
GTX 580 (SLI) (https://www.inet.se/artikel/5409113/gigabyte-geforce-gtx-580-...)
i7 2600k
16gb DDR3 ram
OCZ SSD Vertex 2 120GB
Antec High Current Pro 1200W
Win7 64-bit

Använder de senaste (så vitt jag vet) rekommenderade drivrutinerna för BF3 (285.62 WHQL)
http://www.sweclockers.com/nyhet/14642-nvidia-publicerar-gefo...
http://www.nvidia.co.uk/object/win7-winvista-64bit-285.62-whq...

Förstår inte vad problemet är men antar att det är drivrutinsrelaterat vilket är rätt så b-aktigt.
Men men, kör som sagt kampanjen just nu och har inte testat ifall detta sker även i multiplayer.

YARR!!!

Permalänk
Avstängd

överklockat?

om inte så byt korten
jag har samma kort och med stock hastigheten så är dom stabila nog för BF3

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Ingenting är överklockat.
Allting är i stock-condition så att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s3ng:

Ingenting är överklockat.
Allting är i stock-condition så att säga.

ok då är det fel på korten
annars provar du att öka volten genom MSI afterburner.
testa 1.05v
funkar det då så är det korten som det ändå är fel på men du kan stå ut med det

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

ok då är det fel på korten
annars provar du att öka volten genom MSI afterburner.
testa 1.05v
funkar det då så är det korten som det ändå är fel på men du kan stå ut med det

Tanken har slagit mig förrut att jag fått måndagsexemplar utav korten, det är
inte första gången detta händer. Rätt besviken blir man, när man pungat ut med
så mycket pengar på grejorna. Alright, håller på att ladda ner afterburner.
Återkommer med resultat! *håller tummarna*

Permalänk
Medlem

Slå av HT ifall du har det på. Det fixade mina laggproblem och har läst om många andra som fixat sina problem med att stänga av HT.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk

pr_ice va klockar du korten till? 1.05 i volt är väl ändå lite om du ska köra en klock upp till 900 mhz? Jag brukar köra på 110. Men hur mycket vågar man gå på egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ng:

Tanken har slagit mig förrut att jag fått måndagsexemplar utav korten, det är
inte första gången detta händer. Rätt besviken blir man, när man pungat ut med
så mycket pengar på grejorna. Alright, håller på att ladda ner afterburner.
Återkommer med resultat! *håller tummarna*

Tänk på att du dödar garantin om du gör det bara

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Tänk på att du dödar garantin om du gör det bara

Hmm, det är väldigt sant.

Såhär ser det ut nu, har inte ändrat på värdena någonting än så länge.

Dock är jag inte ens 100% ifall jag vill överklocka skiten ändå, kanske löser sig
om man pallar dra iväg till Inet och få ett par nya.... Någon dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mathemoto:

pr_ice va klockar du korten till? 1.05 i volt är väl ändå lite om du ska köra en klock upp till 900 mhz? Jag brukar köra på 110. Men hur mycket vågar man gå på egentligen?

det var stock hastigheten jag menade att öka volten på
jag kör med 1.11v men då är det överklockat
1.1v för mig så vart jag kickad till desktop och enda lösningen att stänga ner BF3 var genom aktivitetshanteraren,precis samma som för s3ng
1.11v så löste det sig

1.15 är max
håll koll på tempen bara
fixa ev en egen fläktkurva i afterburner

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Har du senaste drivrutinerna till ljudkortet? Tydligen flera som haft krasher p.g.a. ljudet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det... vet jag faktiskt inte. Vet inte ens vad jag har om jag ska vara ärlig, något Realtek inbyggt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ng:

Det... vet jag faktiskt inte. Vet inte ens vad jag har om jag ska vara ärlig, något Realtek inbyggt i alla fall.

Ladda ner senaste från asus hemsida å testa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Ladda ner senaste från asus hemsida å testa

Lättare sagt än gjort lol, deras "Automatic model detection" grej är ju helt avliden.
Letar just nu i den där man väljer själv vilken model etc man har. Jag har ju Maximus IV Extreme
fast den listar bara "Maximus Extreme". Alltså inte IV. Är det skitsamma?

EDIT:
Ignore that.
Automatic model detection funkar utmärkt, bara IE som var lite för strikt med active-x grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ng:

Lättare sagt än gjort lol, deras "Automatic model detection" grej är ju helt avliden.
Letar just nu i den där man väljer själv vilken model etc man har. Jag har ju Maximus IV Extreme
fast den listar bara "Maximus Extreme". Alltså inte IV. Är det skitsamma?

e det denna du har?

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/Maximus_IV...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ignore that.
Automatic model detection funkar utmärkt, bara IE som var lite för strikt med active-x grejer.
Håller på att uppdatera drivrutinerna as we speak.

Permalänk
Skrivet av pg_ice:

det var stock hastigheten jag menade att öka volten på
jag kör med 1.11v men då är det överklockat

Vad ligger du i resten?

Permalänk
Medlem

Fixa det sig med drivers till audio?

Permalänk
Medlem

Att uppdatera drivrutinerna till ljudkortet hjälpte föga, fick inte ens spela i 2 minuter innan det blev svart. ARRGHHH!!!

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, dock med multiplayer och för mig så fryser datorn efter ca 1 minuts spelande. Har provat ställer ner mhz på både minne och gpu (har inte möjlighet att ändra volt) och har fortfarande samma problem.

q9550 3.7ghz
GA-X48-DQ6
XFX 5870
Asus xonar D1 (Ljudkort för dom som inte vet, tror inte det släppts några nya drivrutiner på flera år.)

Permalänk
Medlem

Jag ska testa att köra single-gpu lite och se ifall det hjälper. Funkar det på ena men inte det andra så
har man ju i alla fall lokaliserat problemet.

Permalänk
Medlem

Hmm, det här var intressant.
Testade att köra en clean install utav drivrutinerna (http://www.sweclockers.com/nyhet/14525-nvidia-slapper-geforce...) där jag skippade allt som hade med 3d vision att göra. Sen blev skärmen svart, som den brukar bli när man uppdaterar drivrutiner till grafikkort. Grejen nu var dock att den aldrig kom tillbaka utan den förblev svart, omstart efter omstart. Fortfarande svart.

Drog ut kablaget som går ifrån skärmen till ena kortet och satte det i det andra, hände ingenting.
Startade om med restart knappen på datorn och satte tillbaka kablarna igen. Då kom skärmen till liv igen fast
allting verkade "skaka". Låter konstigt men text, menyer, rader, ikoner, bilder.... Allting skakade/viberade. Gick in på Nvidia-Inställningar och såg att SLI var inaktivt, inget big deal det brukar den vara efter drivrutinsuppdateringar. Ändrade så att SLI kickade igång och var aktivt och då slutade det vibrera/skaka och allt blev normalt igen.

Detta styrker ännu mer min teori om att ena kortet är förlamat från nacken neråt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s3ng:

Detta styrker ännu mer min teori om att ena kortet är förlamat från nacken neråt.

ok då hade man delvis rätt då
påstod ju att båda korten var fel på
testa att kör med ett kort

jag kör 911mhz core 2228mhz mem med 1.11v
modifierad fläktkurva med 68 grader som max temp

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Jag prova sänka skärmens hz till 100 då fick jag spela lite längre innan det blev svart, sen prova jag 60hz spela yterligare några minuter, men det blir svart till slut ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ng:

Hmm, det här var intressant.
Testade att köra en clean install utav drivrutinerna (http://www.sweclockers.com/nyhet/14525-nvidia-slapper-geforce...) där jag skippade allt som hade med 3d vision att göra. Sen blev skärmen svart, som den brukar bli när man uppdaterar drivrutiner till grafikkort. Grejen nu var dock att den aldrig kom tillbaka utan den förblev svart, omstart efter omstart. Fortfarande svart.

Drog ut kablaget som går ifrån skärmen till ena kortet och satte det i det andra, hände ingenting.
Startade om med restart knappen på datorn och satte tillbaka kablarna igen. Då kom skärmen till liv igen fast
allting verkade "skaka". Låter konstigt men text, menyer, rader, ikoner, bilder.... Allting skakade/viberade. Gick in på Nvidia-Inställningar och såg att SLI var inaktivt, inget big deal det brukar den vara efter drivrutinsuppdateringar. Ändrade så att SLI kickade igång och var aktivt och då slutade det vibrera/skaka och allt blev normalt igen.

Detta styrker ännu mer min teori om att ena kortet är förlamat från nacken neråt.

Om det finns möjlighet skulle jag prova o trycka in kortet i en annan dator och kolla om det verkligen är det som är felet, lite små trist att gått igenom ett garanti ärende och inse att det var något annat

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Jag avaktiverade SLI och kör på ett kort nu, funkar hur fint som helst. Kan alt-tabba ut och in genom spelet utan att något händer.

Permalänk
Medlem

Jag och många andra har exakt samma problem, har ett gtx 560 ti och vet inte vad det beror på. Dock så kommer dice släppa en ny patch snart vilket kommer kanske fixa problemen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis fixar det sig för folk, men just nu känns det som att ett utav mina kort är kasst. Meeen, jag väntar nog tills patchen och ser ifall den fixar det, gör den inte det byter jag kortet.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med 2st GTX560 ti .... riktigt störande.

kom ni fram till en lösning?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Tänk på att du dödar garantin om du gör det bara

varför skulle man göra det? HUR kan de se det?

Visa signatur

^^^
@¿@
o