Permalänk

Behöver hjälp med mysterisk kylare.

Hej! Håller på och sätter ihop en ekologisk dator ( mest gamla delar ) men CPU kylaren är en konstig skapelse.

Såhär ser den ut:

Och datorn jag plockat den ur är en gammal HP DX5150 SFF som ser ut såhär:

I det gamla chassit fyllde den sin funktion. Då blåste den ut luften på sidan genom chassit. Men nu i mitt nya m-ATX chassi som är stående blåser den luften rakt in i nätagget..... Man kan skarva och sånt men då kommer den blåsa rakt på det passiva graffekortet.

Så jag har forskat lite kring vilken socket det är och det är en 939 en AMD 3200+.

Kollar man på denna sidan: http://h18000.www1.hp.com/products/quickspecs/12105_div/12105...

Så står det att det är en "Processor Socket - 939 Pin ZIF" vad innebär det?

Kan jag köpa denna kylaren istället: http://www.inet.se/artikel/5321298/arctic-cooling-alpine-64-p...

?

Här är en bild på moderkortet också:

Där är ju bara två fästen till CPU kylaren hur löser man detta?

Snälla hjälp mig!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De två översta bilderna är inte en processorkylare, utan endast en radialfläkt. Under den ska en kylfläns sitta.

Om ditt moderkort ser ut som på bilden så kan du inte montera kylaren från Inet som du länkade till, då moderkortet på bilden saknar ramen runt processorsockeln som kylare vanligtvis monteras i. Vissa kylare kommer dock med sitt eget monteringskit, med egen platta bakom moderkortet. Och en sådan skulle du kunna montera om du får tag på en. Men betydligt lättare känns som att bara återanvända kylflänsen du har, som är byggd för just den monteringsanordningen som nu sitter på moderkortet. Om det inte är något fel på den?

Och "Processor Socket - 939 Pin ZIF" betyder att moderkortet har en processorsockel av ZIF-typ med 939 ben. Dvs att den har plats för en helt vanlig socket 939-processor.

Permalänk
Skrivet av Genesis:

De två översta bilderna är inte en processorkylare, utan endast en radialfläkt. Under den ska en kylfläns sitta.

Om ditt moderkort ser ut som på bilden så kan du inte montera kylaren från Inet som du länkade till, då moderkortet på bilden saknar ramen runt processorsockeln som kylare vanligtvis monteras i. Vissa kylare kommer dock med sitt eget monteringskit, med egen platta bakom moderkortet. Och en sådan skulle du kunna montera om du får tag på en. Men betydligt lättare känns som att bara återanvända kylflänsen du har, som är byggd för just den monteringsanordningen som nu sitter på moderkortet. Om det inte är något fel på den?

Och "Processor Socket - 939 Pin ZIF" betyder att moderkortet har en processorsockel av ZIF-typ med 939 ben. Dvs att den har plats för en helt vanlig socket 939-processor.

Jag som var snurrig igår. Du har helt rätt. Jo visst borde man kunna använda kylflänsen igen och sätta på en fläkt ovanpå den. Kan man använda den kylaren jag länkade till då?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Rekordmedlem

Nä du kan inte montera en kylare på en annan, men kan du visa bilder på det du har, för de normala fästena fattas på bilderna, har du skruvat bort dem eller är det en speciallösnig? det syns 2 skruvar på moderkortsbilden det är de som normalt sett håller fästramen till kylaren. den svarta ramen !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag som var snurrig igår. Du har helt rätt. Jo visst borde man kunna använda kylflänsen igen och sätta på en fläkt ovanpå den. Kan man använda den kylaren jag länkade till då?

Jag hade liknande modell, men tyvärr med en Intel P4 i (annars hade jag kunna sätta på 3-4 gamla standard AMD-kylare som jag har över). Fläkten ser exakt likadan ut dock.

När jag flyttade in den i en midi-tower för att kunna köra mitt gamla Radeon 9550 till gamla spel som gästdator lät jag bara fläkten blåsa rätt upp i nätdelen helt enkelt, men har du som sagt kvar plastramen med fästena så är det bara att köra på den där Alpine-kylaren.

Du kan använda kylflänsen igen, om du vill göra det enkelt, sen bara sätta på en annan liten fläkt som passar i storlek med skruvar rakt ner mellan kylflänsbladen som man gjorde "på den gamla goda tiden" om du har någon liggandes. Se bara till att fläkten blåser in i kylaren.

Borde gå med en 60mm eller 70mm fläkt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Tack för all respons!

Såhär ser hela mojängen ut:

Där är två fästen rakt ner i moderkortet helt enkelt. Detta är till en AMD 3200+. Inga ramar runt om och sånt. Vad tror ni kan det funka?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack för all respons!

Såhär ser hela mojängen ut:

http://img.compuvest.com/0/753006791-01.jpg

Där är två fästen rakt ner i moderkortet helt enkelt. Detta är till en AMD 3200+. Inga ramar runt om och sånt. Vad tror ni kan det funka?

Testa och se?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Testa och se?

Den på bilden funkar! Men kommer fläkten till denna kylaren att gå på min kylfläns?

Denna fläkten på denna kylflänsen!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Ekologisk? Gjord på hampa?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Den på bilden funkar! Men kommer fläkten till denna kylaren att gå på min kylfläns?

http://www.inet.se/files/img/max/5321298_0.png

Denna fläkten på denna kylflänsen!

http://img.compuvest.com/0/753006791-01.jpg

Aha du menade så! Du kan ju bara spänna/limma fast någon fläkt på kylflänsen, eller?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Den på bilden funkar! Men kommer fläkten till denna kylaren att gå på min kylfläns?

Det ser ut som om de har täckt över de normala hålen för plastram (de fyra vita ringarna) och gjort två specialhål där du monterar den du har.
Då kan du inte använda en vanlig kylare utan att ha plastram, om inte du köper en lite större typ Hyper 212+ men det är lite väl maffigt för en så gammal CPU.

Sen är det onödigt att köpa en hel kylare till när du bara vill ha fläkten. Lättast är som sagt att ha en vanlig fyrkantig fläkt med hål i varje hörn som de brukar ha och smala skruvar som går genom hela ramen och en liten bit in i kylflänsarna.

Som på den här bilden, dock har de satt ett extra fläktgaller för här vilket är onödigt.

Jag skulle tro att du max får plats med en 70mm-fläkt om du skruvar dock. Limma är ju ett alternativ, eller fästa med buntband, då kan man ta en 80mm fläkt vilket är mycket vanligare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leon1:

Ekologisk? Gjord på hampa?

Om du orkar läsa de första åtta orden, så har du nog ork att läsa fyra till.

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Ekologisk? Gjord på hampa?

Hahaha, Nej gjord på gamla delar mest.

Skrivet av Rydisen:

Aha du menade så! Du kan ju bara spänna/limma fast någon fläkt på kylflänsen, eller?

Var hittar jag bara en fläkt då? Har bara fläkten från min stockkylare till X4 620 som är över sen tidigare uppgraderingar.

Så ser den ut:

Skrivet av blackeagle:

Det ser ut som om de har täckt över de normala hålen för plastram (de fyra vita ringarna) och gjort två specialhål där du monterar den du har.
Då kan du inte använda en vanlig kylare utan att ha plastram, om inte du köper en lite större typ Hyper 212+ men det är lite väl maffigt för en så gammal CPU.

Sen är det onödigt att köpa en hel kylare till när du bara vill ha fläkten. Lättast är som sagt att ha en vanlig fyrkantig fläkt med hål i varje hörn som de brukar ha och smala skruvar som går genom hela ramen och en liten bit in i kylflänsarna.

Som på den här bilden, dock har de satt ett extra fläktgaller för här vilket är onödigt.

http://www.computersunlimited.com/images_products/40320_big.j...

Jag skulle tro att du max får plats med en 70mm-fläkt om du skruvar dock. Limma är ju ett alternativ, eller fästa med buntband, då kan man ta en 80mm fläkt vilket är mycket vanligare.

Hmmm japp ser ut som det är så tyvärr. Vet du var man kan hitta en 70mm fläkt? Eller kan man köpa en chassifläkt då och fästa ovanpå kylflänsen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ta vilken fläkt som hellst som får plats, limmar du fast den så brukar det mesta passa, ska du göra en adapter för storlek så ta en petflaska å såga o skär till den passar, fäst med silikon. en riktig bonnmodd, men det funkar bra om man ska göra ett budgetbygge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hahaha, Nej gjord på gamla delar mest.

Hmmm japp ser ut som det är så tyvärr. Vet du var man kan hitta en 70mm fläkt? Eller kan man köpa en chassifläkt då och fästa ovanpå kylflänsen?

Fäst vad för någon fläkt som helst Borde finas några fläktar från de datorerna du har plockat sönder och så?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Fäst vad för någon fläkt som helst Borde finas några fläktar från de datorerna du har plockat sönder och så?

Haha så många har jag inte plockat ner! Har bara den där stockfläkten från min X4 620. Och jag antar att den inte passar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Haha så många har jag inte plockat ner! Har bara den där stockfläkten från min X4 620. Och jag antar att den inte passar?

Allting passar Ska nog gå utmärkt att limma fast den

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Allting passar Ska nog gå utmärkt att limma fast den

Hehe får kolla närmare på det! Tack för all er hjälp.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I