AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Glöm inte 4000 serien som sprang cirklar runt Nvidia för ett lägre pris. 4850 var ju överlägset bättre än 9800 och dessutom var det 500 kr billigare. Nvidia fick i vild panik släppa 9800 som var lite högre klockat och dumpa priserna för att ha en chans att hänga med i svängarna.

Kan säga att 6970 presterar sämre än 580 (dock drar 6970 mindre ström och kostar mindre). För mig är valet solklart.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Förstår att folk är besvikna på att bulldozer inte ser ut att leva upp till förväntningarna. Men skrämmande många av fel anledning. Bulldozer behövde inte lyckas för att AMD fanboys skulle bli glada, bulldozer behövde lyckas för att intel skulle tjäna sig lite utmanade.. Skit samma vilken "sida" som är bäst, i slutändan går det ut över konsumenterna om det inte finns konkurrans.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgam:

bulldozer behövde lyckas för att intel skulle tjäna sig lite utmanade.. Skit samma vilken "sida" som är bäst, i slutändan går det ut över konsumenterna om det inte finns konkurrans.

Intel kände sig konkurerade då dem sänkte pris på div CPU som ansås ha likvärdig prestanda som BD men kostade mer än den.
Intel har utrymme för å priskriga vilket dom visat flera ggr, men kommer inte AMD fram med en ny rev som visar fram fötterna så ja vi konsumenter kommer få tugga skosula i närmaste framtid då Intel kan slå av på farten rejält å bara pressa ut förfinade varianter till högre priser.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjarter Ess:

Allotså jag menade inte att dom hade siktet inställt på Win 8. Men att problemet seka vara löst då..

men de testade väl i win8 också var ju inte mycket bättre där?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Vem har sagt det, som är trovärdig?

Internet oraklet.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av yroll:

men de testade väl i win8 också var ju inte mycket bättre där?

Windows 8 är långt ifrån färdigt så det kan nog bli lite bättre när det är färdigt, men visst imponerade verkligen inte bulldozer

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Amd svarar:
http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Man kan ju hoppas att XOP and FMA4 kan ge lite mer fart, hade varit kul om de iaf kunnat få lite försprång i flertrådade applikationer!

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Amd svarar:
http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Man kan ju hoppas att XOP and FMA4 kan ge lite mer fart, hade varit kul om de iaf kunnat få lite försprång i flertrådade applikationer!

Det spelar inte så mycket roll hur snabb en vektor-baserad FMA är, egentligen (FMA4: a = b*c + d) eller för den delen instruktionerna i XOP (mestadels heltalsvektorprylar)

Det är inte allt för många program som kan använda de instruktionerna effektivt, videopacking är en applikation, ja, och bildbehandling, men där är man ofta även bägränsad på grund av minnesbandvidd (speciellt med 8 cores).

Och det är ju bara 4 enheter som kan köra XOP och FMA4 i en bulldozer.

Och varför ska program behöva skrivas om för att bli snabbare med nya CPU:er? Oftast så blir det snabbare, men man kan få det ändå snabbare om man även ger sig in och skriver lite assembler för den specifika CPU:n.

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Beror ju helt på vad recensionen riktar in sig på. Riktas det till gamers så benchar man ju på ett sätt som är relevant till gamers. Ingen gamear är intresserad av att se vad en CPU presterar i 800*600 utan i minst 1080p som är den mest använda upplösningen enligt steam. HardOCP är en sån site tex. Medan tex. anandtech som är ett mer avancerat sweclockers bryr sig om att visa vad en processor klarar i en myriad av olika situationer/program. Och då är ett gaming perspektiv inte så intressant.

Och nästan allas åsikt här på SweClock är ju att om det är en site som är riktad till gamer och siktar in sig på att visa vad man får för FPS i hög upplösning så är det en "oseriös och pinsamt" site och test. Vilket jag tycker är fel.

Och många hoppar på HardOCP för att de testar BF3 beta när Sweclockers gjorde samma sak bara förra veckan fast för grafikkort men ingen tyckte de var oseriös för ett spel som är i beta testas.

Smaken är som baken och det går dubbelt för swelockers medlemmar.

Nja, när man testar ett grafikkort och vill belasta det så mycket det går så höjer man ju upplösningen och grafikkvaliteten i spelet, så att grafikkortet får jobba hårt och det inte finns någon större risk att det är processorn som begränsar prestandan. När man testar en processor, så bör man istället minska upplösningen och grafikkvalitet, så att grafikkortet inte får så mycket att göra och det är större chans att grafikkortet inte begränsar prestandan.
I ett speltest av GPU är det därför lämpligt att ha en så bra processor som möjligt, i ett test i hyfsat hög upplösning och hög grafikkvalitet, men man kan dessutom ha ett test vid sidan av med lägre upplösningar för att indikera vilken prestanda gemene man kan vänta sig.
I ett speltest av CPU, så är det lämpligt att använda sig av ett så bra grafikkort som möjligt och köra med låg upplösning, så att inte grafikkortet begränsar prestandan. Men man kan vid sidan av ha ett test i standardupplösning för att visa vad normalanvändaren har att vänta.

Att testa ett spel som BF3 Beta med olika GPU:er eller CPU:er för att ge ett hum om vilken prestanda olika grafikkort eller CPU:er har i spelet, i en preview/recension av spelet är ju en sak. Det är spelet som recenseras, inte GPU/CPU och man får ta prestandan som fås med FRAPS i multiplayermiljö, helt enkelt för att det inte finns något annat val i den betan. Vill man ha fram något slags prestanda, så får man stå ut med att den är inexakt.

Men att testa CPU:er eller GPU:er och använda sig av ett spel där det inte går att få repeterbara resultat och därmed samma villkor för alla CPU/GPU:er, när det finns alternativ med myycket högre möjlighet för repeterbara resultat, är lite konstigt i mitt tycke.
Skall man ha med spelet så får man betona att prestandan som fås är en ungefärlig indikering om vad spelaren kan få för FPS med aktuell kombination av CPU och GPU i aktuell upplösning, inte så mycket mer.
Att HardOCP sedan endast använder en relativt hög upplösning och hög grafikkvalitet när man testar CPU:er och inte ens har med hur CPU:erna presterar i låga upplösningar, när det inte är GPU och subsystem som bestämmer prestandan, är också knepigt.
Det finns en poäng med att köra i upplösningar och grafikkvalitet som används när man spelar, som en indikering för vad man kan förvänta sig för prestanda i upplösningar och grafikkvaliteter som man faktiskt spelar i. Men då bör man även ha med ett test i låg upplösning, som visar skillnaden mellan processorerna när inte det är grafikkortet och subsystem som bestämmer prestandan. Detta kan dessutom vara intressant för att indikera prestanda när spelet körs med kraftigare grafikkort (som inte begränsar prestanda lika mycket ens i högre upplösningar).

Att endast köra tester i höga upplösningar i spel som är GPU-begränsade relativt tidigt, är tämligen meningslöst, då alla CPU:er kommer att prestera ungefär likadant, eventuella skillnader kommer att bero på mätonogrannhet och subsystem (som minnesbuss, PCI-e buss etc), inte på skillnad i processorkraft.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Amd svarar:
http://blogs.amd.com/play/2011/10/13/our-take-on-amd-fx/

Man kan ju hoppas att XOP and FMA4 kan ge lite mer fart, hade varit kul om de iaf kunnat få lite försprång i flertrådade applikationer!

Jag skrev ett svar men de publicerade aldrig det:

Citat:

Some comments on the results on Battlefield 3:

1) When you buy a CPU the TOTAL performance matters – not just in ONE game/application.
2) 33 against 32 FPS is within the margin of error. I’ve seen test where Intel’s CPU performed better in BF3 also.
3) The current state of BF3 is beta. According to the developers themselves the game will be optimized differently in the retail release.

I also would like to give some constructive criticism:

- Next time make sure the PR department does a better job. The hype was totally unnecessary and turned out a huge disappointment for consumers. Perhaps Bulldozer should have been a server CPU instead?

- Plenty of graphs and statistics were either dishonest or wrong. Don’t underestimate consumers competence. Be honest.

- If you want Bulldozer to succeed; drop prices and fix power consumption. Then it might very well turn out to be an attractive option.

- Release a 32 nm Phenom III X6. It could have been an excellent budget CPU for those who want a cheap rendering PC with potential OC.

Please guys – get a grip! We need AMD for the sake of competition and technology. Just face it: Bulldozer was a huge disappointment, 95% of the reviews were either negative or unenthusiastic. Any company can fail once in a while, just make sure you learn from your mistakes.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Lite tråkigt med dessa resultat. Men ändå, är det inte fler kärnor som gäller för framtiden? Jag menar, i princip inga program har ju stöd för 8 kärnor, vilket kan leda till sämre resultat? :S

Visa signatur

"I'm gonna tolerate and love the SHIT out of you!"

Permalänk
Medlem

Jag vet att många tänker: hur kan man släppa ett sånt skämt? Hade de krymt tillverkningsprocessen hade Phenom X6 krossat bulldozers värsting. Inte nog med det utan det hade säker gått att fixa en phenom X8 med lägre strömförbrukning. Vilket skämt bulldozer är.

Nu vet jag att vissa kan inte föreställa sig att så många människor med så mycket utbildning kan klanta sig så oerhört, så att de fortfarande inbillar sig att bulldozer är bra på något. Men så är det inte. Idioter har ägnat sig åt idioti länge länge.. detta är resultatet.

Ta nu och kolla in videoklipp när det skjuts upp rymdfärjor..... det är riktigt komplext.. där jobbar det riktigt utbildade människor. Det går ibland.. ibland låter det ka-booom!

Sånt är livet, det räcker med lite idioter för att många smarta ska stupa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WierdOfDooM:

Lite tråkigt med dessa resultat. Men ändå, är det inte fler kärnor som gäller för framtiden? Jag menar, i princip inga program har ju stöd för 8 kärnor, vilket kan leda till sämre resultat? :S

Ja, Bulldozer kommer antagligen prestera bättre i framtida mjukvaror.
Men, det kommer många andra processorer också göra.
Och när framtiden väl är här så kommer det finnas ännu bättre saker att köpa.

Jag är inte helt negativt inställd till Bulldozer, i dagsläget känns det som ett dåligt köp för de flesta konsumenter men det finns några ljusglimtar.

1. Jag tror den kan komma att prestera väldigt bra i servermiljöer med fokus på heltalsuträkningarn.
2. Jag tror det kan vara en väldigt bra väg framåt med CPU-fokus på heltal och att utvecklingen kommer flytta över mer och mer flyttalberäkningar till "GPU".

Saker som gör mig skeptisk:
1. Fokus på låg IPC och hög klockfrekvens, det funkade inte med Netburst och jag tror inte det kommer vara vägen framåt för Bulldozer heller.
2. Dess dåliga enkeltrådiga prestanda per watt jämfört med Phenom.

Permalänk
Hedersmedlem

Gammal tråd, men såg idag att Phoronix kört lite tester på Bulldozer i Ubuntu: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_fx8150...

Som tidigare fungerar Bulldozer bäst i flertrådigt, och då ibland riktigt bra. Specifikt för Linux noteras att Bulldozer optimering redan gjort för t ex GCC och att viss om inte fullständiga bidrag gjorts till kärnan.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KimTjik:

Gammal tråd, men såg idag att Phoronix kört lite tester på Bulldozer i Ubuntu: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd_fx8150...

Som tidigare fungerar Bulldozer bäst i flertrådigt, och då ibland riktigt bra. Specifikt för Linux noteras att Bulldozer optimering redan gjort för t ex GCC och att viss om inte fullständiga bidrag gjorts till kärnan.

Undrade först var bencharna var, innan jag så att du länkat till sista sidan.

En sak som jag undrar över, vad gäller Sweclockers test, är att de bara verkar använda 4GB minne, vilket är för lite i många fall.
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

I Phoronix test kör de med 8GB för Bulldozer. Det lite märkliga är att utfallet skiljer sig. Jag undrar t ex över x264 testet; personligen är det av mest intresse för mig, om jag alltså ska finna något där min datoranvändning påverkar CPU:ns beräkningskraft. Hur Bulldozer sedan kan vara så extremt bra i FFmpeg beräkningen är ju också märkligt.

Det kommer tydligen inte ta lång tid heller innan Linux kärnan har fullt stöd för nya bl a nya register i Bulldozer. Om det så är av ren nyfikenhet, så tycks Linux vara möjligheten att snabbast finna ut vad det här är för en pryl.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tycker inte det ser ut att vara övergripande skillnader gentemot Windows-testerna. I vältrådade program presterar FX-8150 bättre än 2500K, men i resten betydligt sämre. Alla lösrykta diskussioner om förbättrad scheduler, ny stepping, moderkort, minne osv. börjar dock allt mer likna:

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Betyder det, Andreas D, att vi därför bör lägga ner allt intresse för vad Bulldozer trots allt har för kapacitet? OK, prestandan generellt är en besvikelse, men jag kommer i alla fall vara fortsatt tekniskt nyfiken.

Att Bulldozer är bättre i flertrådigt kan faktiskt ha större betydelse för *nix plattformar. Det finns alltid diskussioner om program X finns för plattformen och om det i så fall är likvärdigt, men om vi hoppar över den diskussionen kan vi konstatera att tekniker som 64bit och flertrådigt har etablerat sig mer. Varför det inte skulle vara intressant att se vad optimeringar på kärnnivå tillför förstår jag inte riktigt. Förhoppningen är väl ändå att AMD på något sätt lyckas få till det, och då kan ju sådana saker åtminstone ge oss nyfikna en vink om det finns någon potential för förbättring.

Det är inget ifrågasättande av ert test, och än om det inte är särskilt sannolikt att jag köper en Bulldozer, kan jag som tidigare konstatera att min konkreta användning är intressantare än vad Bulldozer presterar i Battlefield och Metro, och vad de andra spelen heter, vilka jag aldrig kommer att äga eller spela (mitt intresse till spel begränsas till Indie spel med lite udda idéer). Samma sak gäller PCMark och Cinebench, för det är oerhört svårt att finna igen prestandavinsterna i användning. Så jag skulle mycket väl kunna välja den döda hästen om jag märkligt nog tar mig fram snabbare på den.

Permalänk
Medlem

En sak i den här debatten ger mig lite déjà vu. Och det är det där med att att bulldozer ska prestera bättre i framtiden tex när win8 kommer eller när program bättre kan utnyttja fler kärnor. Exakt samma resonemang var det när AMD släppte 64bit CPUerna. Alla(nästan) klagade på hur onödigt det var, att det inte finns 64bit program, att det är onödigt med 64bitar osv osv osv. Och idag är det självklart. Känns som AMD varit lite före sin tid igen, eller hur man ska uttrycka det.

edit: glömde ett ord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FANTEN:

Exakt samma resonemang var det när AMD släppte 64bit CPUerna. Alla(nästan) klagade på hur onödigt det var, att det inte finns 64bit program, att det är onödigt med 64bitar osv osv osv. Och idag är det självklart. Känns som AMD varit lite före sin tid igen, eller hur man ska uttrycka det.

Nja, processorerna var det väl inte så många som klagade på (athlon64 presterade bra (särskilt i spel) oavsett vad man körde). Däremot dröjde det länge innan det (i alla fall för normala användare) lönade sig att köra 64-bitars operativsystem och program.

Permalänk
Avstängd

Trist

Toms Hardware har gjort en grundlig effektivitetsanalys. Summan i poäng enligt denna graf.

Hela artikeln.

Dessvärre tror jag inte 2011-plattformen kommer vara mycket bättre än 1366 så det lär dröja till Mars innan vi får se bättre energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Samma sak gäller PCMark och Cinebench, för det är oerhört svårt att finna igen prestandavinsterna i användning.

Cinebench representerar ju final rendering av en komplex scen gjord i 3d-animeringsprogrammet Cinema 4D. Den benchmarken gör dvs. inte random crap bara för att tänja några gränser, utan poängen är ju att ju fortare det går i Cinebench för en processor, desto smidigare blir det att använda Cinema 4D. Speciellt final rendering kan ta lång tid och då kan man mycket väl tänka sig att köpa det bästa.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Cinebench representerar ju final rendering av en komplex scen gjord i 3d-animeringsprogrammet Cinema 4D. Den benchmarken gör dvs. inte random crap bara för att tänja några gränser, utan poängen är ju att ju fortare det går i Cinebench för en processor, desto smidigare blir det att använda Cinema 4D. Speciellt final rendering kan ta lång tid och då kan man mycket väl tänka sig att köpa det bästa.

Precis och det är väl lite av det mina inlägg handlat om även innan detta: om du är beroende/använder en specifik tillämpning så görs valet av CPU därefter. Om du därför använder Cinema 4D, perfekt då är det ju klart enklare att välja hårdvara utifrån den ganska tunga användningen och Cinebench sätter fingret på det du vill veta. Gör du inte det, kan det vara svårt att finna igen hur Cinebench förbättrar din användning, eller hur?

Permalänk
Avstängd

det skall bli intressant att se ifall amd kommer med ny stepping eller om de lägger ned det hela och istället släpper piledriver direkt efter. man bör nog inte förvänta sig några nämnvärda ipc förbättringar av ny stepping men däremot så bör man förvänta sig betydligt lägre watt vid en given frekvens. fx 81** b0 på 4ghz fick 5.66 i cinebench och då det har gått ca 9 månader sedan dess så hade man helt klart hoppats på större prestandaförbättringar.

ifall de bara fixar strömförbrukningen så kan nog bulldozer bli rätt intressant faktiskt.

Permalänk

Bulldozer får samma poäng som min sempron 140 3,5ghz i enkel tråd i cinebench
Får en 1 poäng med sempyn

FX 8150 4,2ghz: 1,03p
FX 8120 4ghz: 0,97p

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Känner spontant att vissa tester som rör fps i spel där det skiljer lixom 5-10 fps är helt ointresanta,pga dagens cpuer är så pass snabba att i spel måste du ha ett bra grafikkort för att glänsa.

Lyft då fram saker som bd kan göra bättre eller sämre, inte några speltester där cpun inte ens använder hela sin styrka.

Rätta mig mer än gärna om jag har fel, men bd lanserades mot entusiaster? En entusiast för mig är inte någon som sitter och mäter fps i bf3, en entusiast är en person som behöver maxxa sin cpu för att uppnå sin task så fort som möjligt.

Jag är inte det minsta insatt i vad som presterar bäst bd eller 2600k i entusiast miljö, men varken 2600k eller 8150 är enbart menat för gamers.(om ens för gamers)

Sitter själv mycket i visual studio med flera project öppna samtidigt, samtidigt som jag komprimerar en film eller konverterar en annan. För mig ser Bd mycket lovande ut, och att den dessutom presterar grymt i spel är inte en nackdel.

EJ FANBOI!! min första cpu en amd sempron 3100+ nu har jag en q8200 och är nu sugen på en amd igen för de verkar ha grymma moderkort.

Permalänk
Medlem

AMD skulle behöva pula med lite SOC och annat småkrafs,
och under tiden utveckla den sjukaste processor dom kan åstadkomma, givetvis med fria händer,
och när dom är redo släppa Tsarbomben.
Som förövrigt lär smälla rakt i INTEL.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Vilken jädra blast to the past att läsa den här recensionen och kommentarerna!

Vid den här tiden dammsög jag nätet för alla rykten kring Bulldozers prestanda och minns det som att mycket pekade tidigt på att det var någon sorts magplask, men jag fortsatte hoppas in i det sista att det inte skulle stämma och att den här nya processorserien skulle bli AMD:s lyft. Otroligt (och tur för oss användare) att de ändå lyckades återhämta sig efter det här praktfiaskot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

AMD skulle behöva pula med lite SOC och annat småkrafs,
och under tiden utveckla den sjukaste processor dom kan åstadkomma, givetvis med fria händer,
och när dom är redo släppa Tsarbomben.
Som förövrigt lär smälla rakt i INTEL.

Klärovojant!