Nvidia introducerar 3D Vision 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

På vilket sätt förlorar man halva upplösningen med real d?

Bildskärmar med passiv 3d brukar alternera polarisationen för varje horisontell linje (rad av pixlar). Hälften av linjerna visar då bild för vänster öga, och andra hälften för höger. I praktiken innebär det att man bara får halva upplösningen.

Tittar man enbart med ena ögat så märks det att varannan linje på skärmen är "osynlig", men tittar man med båda ögonen så märks det inte alls lika tydligt.

Personligen föredrar jag helt klart passiv 3d, även om halva upplösningen förloras, då nackdelarna med aktiv 3d är mycket värre (det förbannade flimrandet och de aktiva glasögonen).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

1920x1080 duger på en 22-24 tummare. På 27" ska det vara högre upplösning!

jag håller helt med där ! .. Att sitta en halv meter från en 27 tummare med 1080p , känns bara B ! Bilden blir inte knivskarp över huvudtaget !

bästa bild är mellan 21.5-24 tum ska man högre upp i storlek och använda det som en datorskärm som man sitter en halv meter ifrån så rekommenderas starkt högre upplösning!

Skulle vilja se en 27" med 2560x1600 alternativt 2560x1440 med 120hz, IPS xD.. de kommer nog i framtiden, eller så hoppar dom över direkt till 4k x 2k

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk

Ni som sitter o klagar på att 3D är dåligt, ni har förmodligen bara sett det på bio eller en väldigt dålig 3D tv, det är inte alls överskattat, utan tvärtom, det ger en extra dimension av filmen.
Sen att ni väntar på 3d utan glasögon, då får ni vänta några år till, finns redan i storleksordningen runt 20", men man måste sitta exakt framför tvn samt att det inte är alls lika bra som den med aktiva glasögon, kostar dessutom 30-40 000 kr för den storleken med.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bildskärmar med passiv 3d brukar alternera polarisationen för varje horisontell linje (rad av pixlar). Hälften av linjerna visar då bild för vänster öga, och andra hälften för höger. I praktiken innebär det att man bara får halva upplösningen.

Tittar man enbart med ena ögat så märks det att varannan linje på skärmen är "osynlig", men tittar man med båda ögonen så märks det inte alls lika tydligt.

Personligen föredrar jag helt klart passiv 3d, även om halva upplösningen förloras, då nackdelarna med aktiv 3d är mycket värre (det förbannade flimrandet och de aktiva glasögonen).

Jaha, jag trodde du menade att det var så på bio

Permalänk
Skrivet av baverstam:

fick inte svar.
Om jag hittar en 3d tv som har 120 mhz kan jag då använda den som som skärm för att spela i 3d?
eller fungerar det med andra skärmar som har annat 3dsystem?

Ja! Så länge den är 120 Hz

Permalänk
Testpilot
Skrivet av LinusNeuman:

Ja! Så länge den är 120 Hz

Nej det funkar inte, det finns ingen TV som kan ta emot en högre insignal än 60Hz. Det de kallar 120Hz är namnet på interpolering och är frekvensen internt till displayen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

På bio har man ett aktivt filer framför projektorlinsen som polariserar varannan bildruta åt olika håll, det är inte alls samma som den passiva tekniken som finns på skärmar och TV-apparater då man inte förlorar halva upplösningen.

Samma teknik, olika polarisation och det är som sagt bara en tidsfråga innan det börjar hitta ut. Är lite förvånad att det inte är vanligare bland projektorer faktiskt. Det finns att få tag på men kostar skjortan.
Aktiv kommer hur som helst aldrig slå stort utan kommer förbli för entusiaster. Ska det vara 3D i alla hem måste det vara passivt för folk i allmänhet kommer inte betala så mycket extra för tillbehören.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Zotamedu:

Samma teknik, olika polarisation och det är som sagt bara en tidsfråga innan det börjar hitta ut. Är lite förvånad att det inte är vanligare bland projektorer faktiskt. Det finns att få tag på men kostar skjortan.
Aktiv kommer hur som helst aldrig slå stort utan kommer förbli för entusiaster. Ska det vara 3D i alla hem måste det vara passivt för folk i allmänhet kommer inte betala så mycket extra för tillbehören.

Polarisationen på TV-apparaterna är inte aktivt skiftande som på bio så jag tycker inte riktigt att det är samma teknik. Visst att båda använder polarisation men det finns det massor av saker som gör, exempelvis bygger hela LCD-tekniken på det. Ett aktivt skiftande projektorfilter vet jag inte vad den kostar, jag antar att den är rätt dyr men att den är billigare än att ge samtliga besökare i bion aktiva glasögon så därför har man valt den lösningen. Hemma är det för dyrt att ha ett filter framför hela TV så därför han man den aktiva biten i glasögonen.

Jag skulle tro att om de kommer överens om en standard för aktiva glasögon kan de gå ner rejält i pris, tekniken i glasögonen är vad jag kan se inte så avancerad egentligen då varje glasöga bara är en enda stor LCD-pixel.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Polarisationen på TV-apparaterna är inte aktivt skiftande som på bio så jag tycker inte riktigt att det är samma teknik. Visst att båda använder polarisation men det finns det massor av saker som gör, exempelvis bygger hela LCD-tekniken på det. Ett aktivt skiftande projektorfilter vet jag inte vad den kostar, jag antar att den är rätt dyr men att den är billigare än att ge samtliga besökare i bion aktiva glasögon så därför har man valt den lösningen. Hemma är det för dyrt att ha ett filter framför hela TV så därför han man den aktiva biten i glasögonen.

Jag skulle tro att om de kommer överens om en standard för aktiva glasögon kan de gå ner rejält i pris, tekniken i glasögonen är vad jag kan se inte så avancerad egentligen då varje glasöga bara är en enda stor LCD-pixel.

Vad gör att du tror att ett aktivit filter är dyrt på en projektor? Bör ju inte vara så där jättemycket dyrare än ett färghjul i en dlpprojje? Och det är inte så dyra vad jag vet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hunden:

Polarisationen på TV-apparaterna är inte aktivt skiftande som på bio så jag tycker inte riktigt att det är samma teknik. Visst att båda använder polarisation men det finns det massor av saker som gör, exempelvis bygger hela LCD-tekniken på det. Ett aktivt skiftande projektorfilter vet jag inte vad den kostar, jag antar att den är rätt dyr men att den är billigare än att ge samtliga besökare i bion aktiva glasögon så därför har man valt den lösningen. Hemma är det för dyrt att ha ett filter framför hela TV så därför han man den aktiva biten i glasögonen.

Jag skulle tro att om de kommer överens om en standard för aktiva glasögon kan de gå ner rejält i pris, tekniken i glasögonen är vad jag kan se inte så avancerad egentligen då varje glasöga bara är en enda stor LCD-pixel.

Ja tekniken i glasögonen är soms agt löjligt enkel och det enda som krävs av protkollet är att de ska skicka en tidskod i 120 Hz något som är trivialt. Det är ju inte så att tillverkarna har lagt ner massa tid och energi på egen teknik som ska skyddas direkt utan det är ju bara för att låsa in till egna produkter. Har man väl lagt flera tusen på ett system för Nvidia är man fast där. Technology lock in...
Som sagt, paneler med högre pixeldensitet är på väg och då finns det inte så mycket till fördelar med aktiva glasögon längre. Hade inte haft något emot en skärm i 4K klassen som kunde köra 1080p i 3D. Högg upplösning för program, HD för film och spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Sitter max en meter ifrån min 40" och surfar i 1080p. Ser inte enskilda pixlar. En film i 720p med hög bitrate ser lika bra ut som 1080p på det avståndet, så jag skulle kunna gå upp till 50" utan problem, för att få ut allt som 1080p erbjuder innan pixlarna blir synliga.

Så 1080p på 27" är inte alls fel om man sitter riktigt nära skärmen.

Med det sagt tycker jag 40" är vansinnigt litet om man sitter tre meter bort från TV:n. Slöseri...

Med högre upplösning får du plats med mer på skärmen. vi snackar datorer nu, inte film ffs!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MooD:

Vad gör att du tror att ett aktivit filter är dyrt på en projektor? Bör ju inte vara så där jättemycket dyrare än ett färghjul i en dlpprojje? Och det är inte så dyra vad jag vet

Om det vore billigt borde det redan finnas på hemmaprojektorer tycker jag. Det används inte ett hjul framför linsen utan nån form av electro-optiskt filter som jag inte riktigt vet hur det funkar, det låter avancerat och därför antar jag att det är dyrt
http://en.wikipedia.org/wiki/ZScreen
Det krävs även att man byter ut projektorduken till en silvervariant för att inte förlora polariseringen så hemma är nog aktiva glasögon fortfarande den bästa lösningen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Har lite svårt att dra egen slutsats.
Behöver man då även en ny emitter
eller är det bara att köpa till de nya glasögonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Om det vore billigt borde det redan finnas på hemmaprojektorer tycker jag. Det används inte ett hjul framför linsen utan nån form av electro-optiskt filter som jag inte riktigt vet hur det funkar, det låter avancerat och därför antar jag att det är dyrt
http://en.wikipedia.org/wiki/ZScreen
Det krävs även att man byter ut projektorduken till en silvervariant för att inte förlora polariseringen så hemma är nog aktiva glasögon fortfarande den bästa lösningen.

Ingenting är omöjligt. Jag tror på price skimming. De skulle helt enkelt tjäna mindre slantar på att utveckla något som är billigt, men kanske lite sämre först.

http://en.wikipedia.org/wiki/Price_skimming

Gissa varför vi inte ser högre upplösning på främst datorskärmar? Jo för att de ska ha något att kunna hypa efter 3Dhypen.

Permalänk

120hz/2=60hz

Flimmret då? På Tv-apparater börjar det ju komma andra system än "shutters".
60hz per öga är för lite. Inte konstigt folk får ont i huvudet och blir trötta i ögonen.

Borde dom inte tagit steget till polariserade passiva glasögon?

Jag speccade och byggde en dator för 3D-surround förra året. Men efter att testat shuttereyes på olika system så insåg jag att det är skit.

Vi har ju precis vant oss vid flimmerfria displayer. Både när det gäller Tv och datorskärmar. Nä, ska jag investera i sådana grejer, så får det inte bli nån bildförsämring "what so ever". Man ska ju kunna sitta med grejorna i timmar utan att lida.

Och innan folk börjar protestera, Jo det går bra med 24 hz på bio osv. Men då sitter man och tittar avslappnat, går ej att jämföra när man arbetar med nyttoprogram eller spelar.

Nä jag hinner nog bygga två nya datorer till innan 3Dgrejerna duger.

Tror mer på VR glasögon. Nu finns tekniken för att göra sådana i fullhd och flimmerfritt..... snälla tomten, fixa sådana:).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stance7331:

Har lite svårt att dra egen slutsats.
Behöver man då även en ny emitter
eller är det bara att köpa till de nya glasögonen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tolkar det som att även skärmarna måste bytas för att få den bättre ljusstyrkan med 3Dvision II.

Citat:

Samtidigt lanseras ett gäng nya skärmar som certifierats för 3D Vision och nya 3D Lightboost, den sistnämnda ett läge som förbättrar ljusstyrkan i 3D-läge. Dessutom tillkommer uppdaterade paneler som sägs ge färre problem med skuggbilder (eng. "ghosting") än tidigare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag har 3D Vision V1. För att njuta av 3D Vision V2 Behöver jag bara nya glasögon? Eller behöver jag en ny receiver också?

Som jag har förstått det så behöver du bara köpa glasögon om de redan har en mottagare.

Permalänk
Medlem

är någon av dessa 3d Vision 2? för annars kan jag inte hitta någonting om 3d vision 2 ute på nätet :/

http://www.inet.se/artikel/5408409/nvidia-3d-vision-glasogon

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

är någon av dessa 3d Vision 2? för annars kan jag inte hitta någonting om 3d vision 2 ute på nätet :/

http://www.inet.se/artikel/5408409/nvidia-3d-vision-glasogon

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640550

Gamla modellen

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Gamla modellen

vart hittar man den nya modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

vart hittar man den nya modellen?

Tror det är denna:

http://www.dustinhome.se/nvidia-geforce-3d-vision-v20-wireles...

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

3d är en helt ointressant teknik tills de kommer överens om en gemensam standard som även inbegriper tv och film, att alla gör olika glasögonlösningar är illa och gör att den stora massan undviker 3d totalt eftersom det blir för dyrt och omständigt.

Ointressant vet jag inte. Lirar 3D och det är riktigt kul i single player spel med 3D vision och en Samsung 2233rz. Har precis beställt en Asus VG278H och hoppas på ännu bättre upplevelse.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

nvidia-3d-vision-2-glasogon inte släppta?

Skrivet av Burks:

är någon av dessa 3d Vision 2? för annars kan jag inte hitta någonting om 3d vision 2 ute på nätet :/

http://www.inet.se/artikel/5408409/nvidia-3d-vision-glasogon

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=640550

Vad jag kan se så har ingen av de svenska butikerna släppt 3 D VISION 2. Har beställt från Inet och de skall vara tillgängliga imorgon. När jag tittar på de övriga butikerna så har de senare datum så jag tvivlar på att Inet kommer ha dessa imorgon men vi får se.

http://www.inet.se/artikel/5408520/nvidia-3d-vision-2-glasogo...
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:4365804

Permalänk
Medlem

Kan jag använda Dom nya 3D vision glasögonen till min "gamla" Benq Xl2410t skärm ?

Detta borde la funka ?

Visa signatur

I7 2600K @4450 16gb @1666 ,Gainward Good 2* Gtx 580 Sli , Corsair AX850w , Nzxt H2, Benq XL2410T