Permalänk
Medlem

40årig kemisk bensin och kaffefilter

Jag skall byta stockkylarn ifrån min i5 750 mot en artic freezer 7 pro och har forskat lite om rengöring utav gammal pasta. Ett par saker förvirraar mig fortfarande.

Till att rengöra processorn tänkte jag använda lite kemiskt ren bensin vi har hemma. Dock är denna ifrån 70-talet. Den har stått i en sluten behållare i en sval bod. Kan jag använda denna eller finns det risk att den kan brutits ner till orenheter som man inte vill ha på processorn?

Sen är jag osäker på vad alla guider menar att man ska ha kaffefilterna till. Är det bara för att torka upp överflödigt rengöringsmedel mellan och efter man putsat cpu:n med tops eller kan man använda den istället för tops?

Och jag är ledsen om detta tas upp i någon utav alla guider, jag har letat.

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Skrivet av Manyhigh:

Jag skall byta stockkylarn ifrån min i5 750 mot en artic freezer 7 pro och har forskat lite om rengöring utav gammal pasta. Ett par saker förvirraar mig fortfarande.

Till att rengöra processorn tänkte jag använda lite kemiskt ren bensin vi har hemma. Dock är denna ifrån 70-talet. Den har stått i en sluten behållare i en sval bod. Kan jag använda denna eller finns det risk att den kan brutits ner till orenheter som man inte vill ha på processorn?

Sen är jag osäker på vad alla guider menar att man ska ha kaffefilterna till. Är det bara för att torka upp överflödigt rengöringsmedel mellan och efter man putsat cpu:n med tops eller kan man använda den istället för tops?

Och jag är ledsen om detta tas upp i någon utav alla guider, jag har letat.

Med tanke på att en flaska kemiskt ren bensin kostar ca 15 kr ny på ica samt att vanlig bensin i alla fall har ett best före datum skulle jag investerat i en ny flaska.

Om frågan med kaffe filter, jag tolkar det som att man använder det till att "polera" bort resterna från topsen efter man rengjort.

Permalänk
Medlem

Angående ditt kemiskt ren bensin har jag ingen aning.

Men anledningen till kaffefilter är för att det inte dammar/luddar av sig så som vanligt papper eller tops kan göra. Så skippa du tops helt och hållet och kör med kaffefilter eller en putsduk istället.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Din gamla kemiskt rena bensin fungerar säkert fortfarande utmärkt att rengöra CPUn med.

Det som åldras i motorbensin är i första hand tillsatserna.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Med tanke på att en flaska kemiskt ren bensin kostar ca 15 kr ny på ica samt att vanlig bensin i alla fall har ett best före datum skulle jag investerat i en ny flaska.

Om frågan med kaffe filter, jag tolkar det som att man använder det till att "polera" bort resterna från topsen efter man rengjort.

Skrivet av TiasE:

Angående ditt kemiskt ren bensin har jag ingen aning.

Men anledningen till kaffefilter är för att det inte dammar/luddar av sig så som vanligt papper eller tops kan göra. Så skippa du tops helt och hållet och kör med kaffefilter eller en putsduk istället.

Ok, tack för svaren.

Om det är så billigt köper jag nog ny i så fall. Eller kanske kemiskt ren aceton, vilken fungerar bäst?

Och angående putsa med kaffe, ska jag vika den och putsa med en spets eller en plan yta?

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyhigh:

Och angående putsa med kaffe, ska jag vika den och putsa med en spets eller en plan yta?

Vika den så den blir lite tjockare och sedan gnugga med plan yta. Så brukar jag göra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Manyhigh:

Ok, tack för svaren.

Om det är så billigt köper jag nog ny i så fall. Eller kanske kemiskt ren aceton, vilken fungerar bäst?

Och angående putsa med kaffe, ska jag vika den och putsa med en spets eller en plan yta?

Kemiskt ren bensin eller aceton borde inte spela någon roll till att rengöra en cpu, men bensinen biter på lite mer tillsatser än acetonet så hade valt den trots den stora prisskillnaden på 5 kr flaskan!

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälpsamhet, nu känner jag mig säker på vad jag ska göra när grejerna kommer nästa vecka!=)

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P55-CD53 | Intel i5 750@2.667GHz | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | ASUS GTX 560 Ti | Coolermaster 520w | WD Caviar Black 1TB SATA 600 | Maxtor 300Gb SATA 150 | 2x2Gb 1033GHz [OCZ Gold Edition] |

Permalänk
Medlem

och acetonet lämnar rester efter sig
även ren aceton lämnar rester
det gör inte kemiskt ren bensin

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Vika den så den blir lite tjockare och sedan gnugga med plan yta. Så brukar jag göra.

Japp.

Börja med att torka så mycket du kan utan nå kemiskt (bensin osv) och utan att "trycka" för mycket. Du ska inte ta i som att du slipar med sandpapper utan bara tryck lite granna. Sen när det inte går att få bort mer (eller inte går från början om det har torkat för mycket) så tar du te med hårdhanskarna o använder bensin så ska du se att hon blir ren o fin

Lycka till!
mvh

Permalänk
Medlem

T-röd eller Isopropanol, löser upp bra och dunstar mycket snabbare än bensinen tycker jag. En flaska T-röd är också väldigt billig och man kan ha den till att rengöra andra saker som datormusen t.ex. X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX