Permalänk

CPU kylare (Noctua NH-12P eller NH-U9B?)

Hallå!
Håller på att beställa lite små saker till min gamla burk och har länge funderat på en ny CPU kylare då jag fortfarande har stock kylaren kvar. Det jag undrar då är hur mycket skiljer sig http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2 mot http://www.inet.se/artikel/6308718/noctua-nh-u9b-se2?
Hade bestämt mig för den billigare tidigare men tänkte nu om, det jag vill ha min kylare till är att fixa till lite temps och eventuellt klocka min cpu en liten gnutta då den ligger på ynka 2.67Ghz för tillfället (i5 750) Dela gärna med er utav förslag och erfarenheter!

Jag har i stort sett valt bort allt som har med vatten att göra, har inte behovet av full vattenkylning med allt vad det innebär och ett slutet system för CPUn är jag inte övertygad av då jag läst skräck exempel med läckage och trasiga gfx kort (har ingen budget för nytt gfx kort ännu på några månader)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Större fläktar och fler blad verkar det som.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Hejsan!, jag och min lillebror köpte precis 2stk Noctua NH-U9B SE2. Vi har båda AMD Phenomen II.

Fläkten var lätt att installera, gav oss en sinnessjukt tyst och sval maskin. Ingen av oss har klockat så vi kör på ultra low noise motstånden. Nu vet inte jag hur effekt hungrig i5 är jämfört med Amd proppen men av vad jag förstått så borde du klara dig på Noctua NH-U9B SE2 om du är glad amatör klockare.
Fläkten levereras snyggt förpackad med riktigt bra kylpasta, Noctuna känns som ett bra val!. Mvh

Permalänk
Medlem

Kör på en U9B till min Intel Q9450 och visst kyler det riktigt tyst och bra jämfört med stockkylaren, men även U9B som är den mindre av de två är ganska rejäl och kylförmågan påverkas en hel del av luftflödet i chassit.

Är väldigt nöjd med noctuakylaren, men så här i efterhand skulle jag nog satsat på den större kylaren då denna verkar kyla lite bättre och låta lite mindre; stor är den ju ändå.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian