Permalänk
Medlem

Vilket mätvärde är rätt??

Hej sweclockare

Byggt om burken lite grann, enligt sig men nu boendes i en NZXT H2.
När jag kollar tempen på cpun så får jag olika värden och vet inte riktigt vilket jag skall lita på.
Använder 4 program, detta är värde efter ca 30 min prime:

AMD Overdrive: 72c
Core temp: 62
cpuid HW monitor: 62
open hw montior: 62

Varför visar AMD 10 grader mer än övriga? Vilket värde är det man ska kika på?
Spelare Red Orchestra 2 i 60 min nyss utan probs...

Edit: gjort rent har lagt om kylpasta (riskorn i mitten, Artic 5) 2 ggr med samma resultat. En av fläktarna blåser luft på kylflänsen, den andra suger ut mot en takfläkt som blåser ut.

/E

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av elitesk:

Hej sweclockare

Byggt om burken lite grann, enligt sig men nu boendes i en NZXT H2.
När jag kollar tempen på cpun så får jag olika värden och vet inte riktigt vilket jag skall lita på.
Använder 4 program, detta är värde efter ca 30 min prime:

AMD Overdrive: 72c
Core temp: 62
cpuid HW monitor: 62
open hw montior: 62

Varför visar AMD 10 grader mer än övriga? Vilket värde är det man ska kika på?
Spelare Red Orchestra 2 i 60 min nyss utan probs...

Edit: gjort rent har lagt om kylpasta (riskorn i mitten, Artic 5) 2 ggr med samma resultat. En av fläktarna blåser luft på kylflänsen, den andra suger ut mot en takfläkt som blåser ut.

/E

Vad får du för temperatur i bios? Jämför den med de andra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Vad får du för temperatur i bios? Jämför den med de andra.

Ska låta den svalna i Win till idle temp och jämföra, för jag kan väl inte se maxvärden i bios?
Tycker tempen är hög om AMD Overdrive stämmer? så höga temps hade jag inte i min gamla betydligt mindre låda samt som då hade betydligt mindre antal fläktar monterade (nya har 2 x 120mm in front, 1x120 ut bak & 1x120mm ut topp)

Återkommer

/E

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Medlem

Win ide:

AMD: 41
Övriga: 31

Bios visar CPU 41, System 34

Edit: satte CPU temp warning i bios till 70 men när den nådde det i prime, enligt AMD overdrive, så hände nada

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av elitesk:

Win ide:

AMD: 41
Övriga: 31

Bios visar CPU 41, System 34

Edit: satte CPU temp warning i bios till 70 men när den nådde det i prime, enligt AMD overdrive, så hände nada

Då verkar det som om AMD overdrive visar fel. Men har du cpu kylaren: Noctua NH-U9B SE2 och kör din processor i 3,4 ghz? Hur kan den vara så varm då? Glömt kylpastan eller?

Jag kör med en Cooler master hyper 212+ och håller min AMD Phenom ii x2 555 (upplåst till 4kärnig i 3.6ghz) och den ligger på 45 grader MAX när jag har fläkten inställd till kanske 20-30%

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Vad får du för temperatur i bios? Jämför den med de andra.

Skrivet av simonwellander:

Då verkar det som om AMD overdrive visar fel. Men har du cpu kylaren: Noctua NH-U9B SE2 och kör din processor i 3,4 ghz? Hur kan den vara så jäkla varm då? Glömt kylpastan eller?...

Men AMD och bios visar ju samma? stämmer inte de??

3.4 är stock och som sa jag sa tidigare så har jag lagt om pastan 2ggr enligt riskornsmodellen...fattar inte heller

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av elitesk:

Men AMD och bios visar ju samma? stämmer inte de??

3.4 är stock och som sa jag sa tidigare så har jag lagt om pastan 2ggr enligt riskornsmodellen...fattar inte heller

Amd overdrive verkar ju visa för mycket i load eftersom inte datorn stängde av sig vid 70 grader?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Amd overdrive verkar ju visa för mycket i load eftersom inte datorn stängde av sig vid 70 grader?

Aha, borde jag ha tänkt på Finns det något annat sätt att försöka verifiera tempen?
I den gamla lådan visade amd+ övriga program samma siffror...underligt.
Borde dessutom vara lägre temp nu iciohmed att det är "kabelfritt" + mera fläktar. eller har jag luftflödet helt fel? endast lagt till 120mm topp utblås, resten satt i från start.

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av elitesk:

Aha, borde jag ha tänkt på Finns det något annat sätt att försöka verifiera tempen?
I den gamla lådan visade amd+ övriga program samma siffror...underligt.
Borde dessutom vara lägre temp nu iciohmed att det är "kabelfritt" + mera fläktar. eller har jag luftflödet helt fel? endast lagt till 120mm topp utblås, resten satt i från start.

Hur fort snurrar fläkten på cpu kylaren? Har du provat o höja den till 100% o se vad du får för resultat (om du inte redan kör den i 100%)

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Tjena den snurrar i auto fart - 1400rpm till 1900 (2st en som blåser på kylaren och den andra som suger ut från kylaren).
Vid load går de upp till max.

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av elitesk:

Tjena den snurrar i auto fart - 1400rpm till 1900 (2st en som blåser på kylaren och den andra som suger ut från kylaren).
Vid load går de upp till max.

Ja det är helt sjukt hur du kan få så höga temperaturer. Som sagt kör jag med en Cooler Master hyper 212+ för 300kr med bara en fläkt, den som följde med och får mycket lägre temperaturer! Något måste vara fel.

Är du säker på att det inte finns några luftbubblor i kylpastan?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Ja det är helt sjukt hur du kan få så höga temperaturer. Som sagt kör jag med en Cooler Master hyper 212+ för 300kr med bara en fläkt, den som följde med och får mycket lägre temperaturer! Något måste vara fel.

Är du säker på att det inte finns några luftbubblor i kylpastan?

Ja du...säg det. Får göra om imorgon antar jag. Använde olika pasta vid tillfällena vilket borde minska den risken (inte gamla heller).

Återkommer!

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av elitesk:

Ja du...säg det. Får göra om imorgon antar jag. Använde olika pasta vid tillfällena vilket borde minska den risken (inte gamla heller).

Återkommer!

Okej lycka till!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Nu har jag gjort om allt igen och får ungefär samma resultat, ca 40 idle och upp över 70 vid full load 30 in (bf3/prime).
Funderar på om jag f*** luftflödet? Så här ser det ut nu (ja vet den suger men ni fattar):

Fram: 2x120mm
Bak: 1x120mm
Topp: 1x140

CPU: 2x120mm konfigurerade enligt bild

Ställer detta till det? tycker tempen är alldeles för hög...

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av elitesk:

Hej igen,

Nu har jag gjort om allt igen och får ungefär samma resultat, ca 40 idle och upp över 70 vid full load 30 in (bf3/prime).
Funderar på om jag f*** luftflödet? Så här ser det ut nu (ja vet den suger men ni fattar):

http://laddauppbilder.se/?di=313199935181

Fram: 2x120mm
Bak: 1x120mm
Topp: 1x140

CPU: 2x120mm konfigurerade enligt bild

Ställer detta till det? tycker tempen är alldeles för hög...

Kan du rotera cpu kylaren 90 grader till vänster? Det skulle nog göra liiite skillnad men inte mycket.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Kan du rotera cpu kylaren 90 grader till vänster? Det skulle nog göra liiite skillnad men inte mycket.

Tyvärr inte, går bara att montera Noctua åt ett håll.

Hade en Noctua NH-U12P SE2 på "lager" som jag satte i eftersom den passar i lådan men ungefär samma resultat.
Funderar på om den extra 140mm topp-fläkten kvaddar luftflödet i lådan (standard är 2x120mm fram & 1x120 i häcken)..?

Tycker ju att jag borde få lägre eller i allafall samma temperaturer som den gamla lådan vilket var runt 29 grader idle och 51 full load efter 2h prime95.
Men det kanske beror på att denna lådan är tätare???

Går tillbaka till gamla lådan snart

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av elitesk:

Tyvärr inte, går bara att montera Noctua åt ett håll.

Hade en Noctua NH-U12P SE2 på "lager" som jag satte i eftersom den passar i lådan men ungefär samma resultat.
Funderar på om den extra 140mm topp-fläkten kvaddar luftflödet i lådan (standard är 2x120mm fram & 1x120 i häcken)..?

Tycker ju att jag borde få lägre eller i allafall samma temperaturer som den gamla lådan vilket var runt 29 grader idle och 51 full load efter 2h prime95.
Men det kanske beror på att denna lådan är tätare???

Går tillbaka till gamla lådan snart

Vad är det för chassi du har?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Vad är det för chassi du har?

NZXT H2

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

Ok borde inte vara några problem med det.

Hur hög är volten på processorn?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Ok borde inte vara några problem med det.

Hur hög är volten på processorn?

Allt är standard clock, inte ändrat på något. En sak är konstig dock och det är diffen mellan AMD overdrive/Bios och övriga mätprogram. Varför visar de 10 grader mindre? Satte BIOS temp warning på 60 grader nu, ställde in chassifläktarna (kopplat ur den extra 140mm jag satte in i topp) på minimum och har nu kört prime i 15 min. AMD visar nästan 69 grader och övriga då 59. Nada, zip, delnollo har hänt ännu...inget pip inget abrupt nedstäng etc vilket då kanske tyder att det är som du säger tidigare - bios/AMD visar fel?

Ska läsa manualen men vad skall hända när man har BIOS temp warning på, ska den stänga ner eller pipa eller was?

Edit: CPU VID är 1.4250

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Medlem

amd overdrive visar väl gpu inte cpu?

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

Overdrive visar även cpu:

Detta är efter ca 20min Prime med alla fläktar på max.

Hittade även detta, någon som hört talas om det?

"The reason is that the BIOS and temp 1 on speedfan are getting their readings from a temp sencer behind the cpu on the motherboard wich is usually out +10 degrees and what your probaly reading (25c) is the core temp witch is the actual cpu temp."

Någon som vet om AMD Overdrive häntar sina värden från core eller sensor?

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av MrP*:

amd overdrive visar väl gpu inte cpu?

Finns AMD Overdrive till att klocka processorn och se temperaturer med också.

Skrivet av elitesk:

Ska läsa manualen men vad skall hända när man har BIOS temp warning på, ska den stänga ner eller pipa eller was?

Vet inte riktigt, men tycker den borde starta om sig eller liknande, eller iallafall varna på något sätt så det är märkbart.

Men prova detta:

Ladda ner EasyTune6 här: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3894#o... och när du gått in på sidan klickar du på downloads och letar efter easytune6. Temperaturerna i EasyTune 6 borde vara pålitliga.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Finns AMD Overdrive till att klocka processorn och se temperaturer med också.

Vet inte riktigt, men tycker den borde starta om sig eller liknande, eller iallafall varna på något sätt så det är märkbart.

Men prova detta:

Ladda ner EasyTune6 här: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3894#o... och när du gått in på sidan klickar du på downloads och letar efter easytune6. Temperaturerna i EasyTune 6 borde vara pålitliga.

EDIT: Du ska inte titta på CPU Core tempen!! De brukar visa fel på AMD processorer. I Hwmonitor får du titta på TMPIN2 helt enkelt.
Core temp visar inte rätt heller, eftersom den också utgår från kärnans temp.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Prime95 efter 20 min:

Så, vad ska man lita på egentligen?

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Medlem

Körde samma igen fast nu med fläktarna på min (hör knappt burken) och den når 57 grader efter ca 20 min enligt ET6.
Känns som om jag e safe eller?

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Skrivet av elitesk:

Körde samma igen fast nu med fläktarna på min (hör knappt burken) och den når 57 grader efter ca 20 min enligt ET6.
Känns som om jag e safe eller?

Tycker fortfarande 57 grader låter mycket men EasyTune verkar ju visa lite mer rimliga siffror iallfall

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50