Permalänk

komma åt avancerade bios inställningar

Hej, har ett problem med min dator, när jag ska in i bios så finns inga avancerade inställningar med, det enda man kan ändra är vad den ska boota ifrån, hur gör man för att komma åt de mer avancerade inställningarna ?

Mvh Ken

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Vad har du för dator/moderkort då? Med så här lite information kan ingen hjälpa dig.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Datorn är en Acer emachines E642G, behövs mer info är det bara att säga till

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så borde bios vara låst...

Visa signatur

Case Phanteks Evolv X | MB ASUS Crosshair VIII Formula | CPU 5800X3D |
RAM 32GB G.Skill Royal | GPU 6950XT WB | PSU Corsair AX1200i |
Sound DT1990 + Essence III | Fan controll Aquaero 6 XT | Monitor LG 27GR95QE |
Cooling Custom Water |

Permalänk
Medlem

Om du har en märkesdator (Dell, Acer, HP osv) så har dom oftast låst dom avancerade inställningarna i bios för att man inte ska va inne där och fucka upp datorn typ.. Så är det då iallfall för mig x)

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Som sagt, blir nog jäkligt svårt...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Misstänkte något sådant .. Men då borde man ju kunna låsa upp på något sätt?

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av 364Nailhead:

Misstänkte något sådant .. Men då borde man ju kunna låsa upp på något sätt?

Du skulle kunna köpa ett nytt moderkort, har även för mig att man kan flash bios, rätta mig ngn om det är fel

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysk0:

Du skulle kunna köpa ett nytt moderkort, har även för mig att man kan flash bios, rätta mig ngn om det är fel

Flasha bios till vilken då är frågan? Har tillverkaren ett eget moderkort lär det inte vara så lätt.

Att byta moderkort kan bli krångligt och dra med sig en del problem men skulle kunna fungera. Frågan är bara om det är värt det.

Edit: Såg att det var en bärbar. Glöm moderkortsbytet!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

!

Som ovan nämt kan man flasha in nytt bios. Men frågan är finns det ett annat bios till det moderkortet du har ? En annan viktig sak att tänka på är att du måste vara säker på att du flashar rätt bios så det inte går snett.

Visa signatur

M: Gigabyte.G1.Sniper 3 P: i7 2600 non (k) M: 16Gb G: 2x XFX 7970 [/B] SDD 3x 120GB OCZ Octane

Permalänk

Byta moderskort kan bli lite småkrångligt i en bärbar ja, flasha nytt bios måste jag kika lite närmare på. Men det måste ju gå att komma åt inställningarna på något vis ? komma runt "låset" på något sätt... för bakom "låset" så finns ju inställningarna ?

Visa signatur

//364nailhead