Permalänk
Medlem

Har BF3 dödat min dator?

Hej som de allra flesta har jag spelat en hel del BF3 det senaste och jag sitter på följande maskin:

Moderkort: Sabertooth X58
Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Silver modulär
Processor: Intel Core i7 950, 3.06GHz
Minnen: Corsair 12GB (6x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3
Grafikkort: Gigabyte Nvidia Geforce GTX 570 1280 MB
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Mus: Mionix Naos 5000
Tangentbord: Razer Lycosa

Denna är köpt för lite mindre än ett år sen.

Den har fungerat felfritt fram tills iförrgår då den kraschade mitt i BF3 Multiplayer. (Jag har under lång tid spelat Starcraft 2, gamla hederliga fps shooters, company of heroes etc etc på maskinen utan några som helst problem.) Nu kommer den riktigt jobbiga biten, och det är att den efter den första crashen numera också får helt random "blackscreen" dvs skärmen blir helt svart och datorn startar om sig själv... Ibland kan jag inte ens komma till inloggningen till windows innan den får en ny blackscreen....

Det som slog mig var att det kunde vara den nya drivrutinen så jag avinstallerade hela grafikkortet och ominstallerade drivrutinen 285.62 Windows7 64bitars

Frågan är ju har Battlefield dödat/bränt/slaktat min dator?

Permalänk
Medlem

Detta var ju skrämmande O_O
Jag kan inte hjälpa dig men om man läser forumet så verkar det vara många som får konstiga krasher p.g.a BF3.
Jag får mitt spel denna Måndag. Endast då kan jag själv pröva.

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperaturer?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Läskigt är bara förnamnet

Jag har inte haft möjligheten att se detta men mitt chassi är stort rymligt Cooler Master HAF 922 Mini - E Svart.
Jag har tagit bort eventuellt damm och dessutom öppnat chassit för att få ytterligare...
Stresstestade graffet en stund för att se hur högt jag kom upp, och då hamnade jag som max på 85 grader. (MSI kombustor extreme preset)

Permalänk
Medlem

Kan det möjligen vara så att det blir för varmt i din dator? Jag är inte så insatt men har haft problem med att bärbara datorer startar om sig själva/dör vid överhettning. Eftersom BF3 är ett krävande spel kan det ju ha med det att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av rednosed:

Kan det möjligen vara så att det blir för varmt i din dator? Jag är inte så insatt men har haft problem med att bärbara datorer startar om sig själva/dör vid överhettning. Eftersom BF3 är ett krävande spel kan det ju ha med det att göra

Denna datorn är ju stationär. Chassit har ju bra luftgenomströmning, och det är inte direkt något damm och har dessutom öppnat chassit på sidan och prövat.
Jag hade väl kunnat köpa att BF3 kraschar men nu kraschar den ju ibland innan jag ens kommit in i windows, eller som tidigare på kvällen mitt under en Starcraft 2 match, och det har jag spelat utan några som helst på problem på ultra 4v4 i sen jag införskaffade datorn för ca ett år sedan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Interp:

Hej som de allra flesta har jag spelat en hel del BF3 det senaste och jag sitter på följande maskin:

Moderkort: Sabertooth X58
Nätagg: Corsair HX 750W 80+ Silver modulär
Processor: Intel Core i7 950, 3.06GHz
Minnen: Corsair 12GB (6x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3
Grafikkort: Gigabyte Nvidia Geforce GTX 570 1280 MB
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Mus: Mionix Naos 5000
Tangentbord: Razer Lycosa

Denna är köpt för lite mindre än ett år sen.

Den har fungerat felfritt fram tills iförrgår då den kraschade mitt i BF3 Multiplayer. (Jag har under lång tid spelat Starcraft 2, gamla hederliga fps shooters, company of heroes etc etc på maskinen utan några som helst problem.) Nu kommer den riktigt jobbiga biten, och det är att den efter den första crashen numera också får helt random "blackscreen" dvs skärmen blir helt svart och datorn startar om sig själv... Ibland kan jag inte ens komma till inloggningen till windows innan den får en ny blackscreen....

Det som slog mig var att det kunde vara den nya drivrutinen så jag avinstallerade hela grafikkortet och ominstallerade drivrutinen 285.62 Windows7 64bitars

Frågan är ju har Battlefield dödat/bränt/slaktat min dator?

Både AMD och Nvidia har väldigt buggiga drivrutiner till BF3 tyvärr

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Den nyaste Nividia drivrutiner kan orsaka blåskärmar och krascher för vissa. Jag råkade ut för det med mina GTX 460 SLI.
Installera en äldre drivrutin och återvänd med svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Interp:

Läskigt är bara förnamnet

Jag har inte haft möjligheten att se detta men mitt chassi är stort rymligt Cooler Master HAF 922 Mini - E Svart.
Jag har tagit bort eventuellt damm och dessutom öppnat chassit för att få ytterligare...
Stresstestade graffet en stund för att se hur högt jag kom upp, och då hamnade jag som max på 85 grader. (MSI kombustor extreme preset)

Vet inte riktigt hur det ligger till med Nvidia, men 85 grader är inga problem med AMD iaf.
Hur är det med temperaturen på CPU?

Att datorn bara dör, utan bluescreen, får det att verka som ett temperatur relaterat problem

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Inte ett dug förvånad. Jag valde jag nyss att instaler om B3. Vilket inte går nå videare eftersom när jag tryckt installera så händer ingenting. Årets FAIL rakt igeom om man snackar spel. Ångrar att jag köpt skiten. Samma sak hände när DICE o EA släppte bad company 2. Jävla pottsorkar som jobbar på dom där ställena alltså. Så jävla galen just nu så tror fan jag ska göra allt jag kan för att ha tillbacka mina pengar. Vägrar acceptera det här + att ORIGON eller vad det heter är bara skit det med. Använt Steam i 6år och aldrig haft problem Origon i 4 dagar och man blir knäpp. Som jag sa FAIL!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qtek:

Inte ett dug förvånad. Jag valde jag nyss att instaler om B3. Vilket inte går nå videare eftersom när jag tryckt installera så händer ingenting. Årets FAIL rakt igeom om man snackar spel. Ångrar att jag köpt skiten. Samma sak hände när DICE o EA släppte bad company 2. Jävla pottsorkar som jobbar på dom där ställena alltså. Så jävla galen just nu så tror fan jag ska göra allt jag kan för att ha tillbacka mina pengar. Vägrar acceptera det här + att ORIGON eller vad det heter är bara skit det med. Använt Steam i 6år och aldrig haft problem Origon i 4 dagar och man blir knäpp. Som jag sa FAIL!!!

Installationen startar inte om Origin är igång . . . . . . . . YOU FAIL!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Så nu tog jag bort den nyaste drivisen och installerade den föregående som fungerat tidigare, men efter 5 minuters spelande så kraschade den igen... Nu har jag koden till min "bluescreen". Informationen fick jag av Windows efter omstart...

Problemsignatur: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA800CDF14E0
BCP2: FFFFF8800FF25AE4
BCP3: FFFFFFFFC000009A
BCP4: 0000000000000004
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Någon som vet hur man ska tyda detta...

Permalänk

275.33 är senaste stabila drivrutinen från nvidia. allt över den ger bsod och drivrutiner som slutar svara och alla möjliga fel man kan tänka sig.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Interp:

Så nu tog jag bort den nyaste drivisen och installerade den föregående som fungerat tidigare, men efter 5 minuters spelande så kraschade den igen... Nu har jag koden till min "bluescreen". Informationen fick jag av Windows efter omstart...

Problemsignatur: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA800CDF14E0
BCP2: FFFFF8800FF25AE4
BCP3: FFFFFFFFC000009A
BCP4: 0000000000000004
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Någon som vet hur man ska tyda detta...

Detta har hjälpt mig många gånger Kunde dock inte tyda så mycket http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff559317(v=VS.85).asp...

Även lite överklockning faliure som jag anänder konstant

BSOD codes for overclocking
BSOD Codes for i7 x58 chipset
0x101 = increase vcore
0x124 = increase/decrease QPI/VTT first, if not increase/decrease vcore...have to test to see which one it is
0x0A = unstable RAM/IMC, increase QPI first, if that doesn't work increase vcore
0x1A = Memory management error. It usually means a bad stick of Ram. Test with Memtest or whatever you prefer. Try

raising your Ram voltage
0x1E = increase vcore
0x3B = increase vcore
0x3D = increase vcore
0xD1 = QPI/VTT, increase/decrease as necessary, can also be unstable Ram, raise Ram voltage
0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances
0x50 = RAM timings/Frequency or uncore multi unstable, increase RAM voltage or adjust QPI/VTT, or lower uncore if

you're higher than 2x
0x109 = Not enough or too Much memory voltage
0x116 = Low IOH (NB) voltage, GPU issue (most common when running multi-GPU/overclocking GPU)
0x7E = Corrupted OS file, possibly from overclocking. Run sfc /scannow and chkdsk /r

Permalänk
Skrivet av Interp:

Så nu tog jag bort den nyaste drivisen och installerade den föregående som fungerat tidigare, men efter 5 minuters spelande så kraschade den igen... Nu har jag koden till min "bluescreen". Informationen fick jag av Windows efter omstart...

Problemsignatur: BlueScreen
OS-version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Språkvariant-ID: 1053

Ytterligare information om problemet:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA800CDF14E0
BCP2: FFFFF8800FF25AE4
BCP3: FFFFFFFFC000009A
BCP4: 0000000000000004
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Någon som vet hur man ska tyda detta...

Har använt Windows Debugging Tool tidigare men det är bara bökigt, använd programmet "Whocrashed" så står det vad det är som orsakar din BSOD.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Nu har jag laddat ned whochrashed och svaret jag fick var följande:

On Mon 2011-10-31 02:31:50 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\103111-27877-01.dmp
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0xC38AE4)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA800CDF14E0, 0xFFFFF8800FF25AE4, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\nvlddmkm.sys
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 285.38
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 285.38
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 285.38 , NVIDIA Corporation).
Google query: nvlddmkm.sys NVIDIA Corporation VIDEO_TDR_ERROR

On Mon 2011-10-31 02:31:50 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: dxgkrnl.sys (dxgkrnl!TdrResetFromTimeout+0x214)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA800CDF14E0, 0xFFFFF8800FF25AE4, 0xFFFFFFFFC000009A, 0x4)
Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\dxgkrnl.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: DirectX Graphics Kernel
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system which cannot be identified at this time.

Några tankar?

Permalänk
Proffsmobbare

Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\nvlddmkm.sys

Error: VIDEO_TDR_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\dxgkrnl.sys

Installera om drivrutinerna till grafikkortet, och installera till en stabilare release av DirectX, återkom sedan.
Efter detta hade jag personligen formaterat om datorn, kvarstår det efter det så är det hårvarufel.

Ett råd för framtiden; Aldrig någonsin beta-drivturiner. Aldrig. Någonsin.

Permalänk
Medlem

Jag har avinstallerat grafikkortet och alla dess drivrutiner och ominstallerat med en lite äldre drivrutin som jag upplevde fungerade...

Tyvärr kliade det ju lite i fingrarna och man var tvungen att fixa en beta driver för att köra BF3 betan... :/

Är det bara omformatering som gäller då, och sedan köra den till Inet om det inte funkar?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Interp:

Jag har avinstallerat grafikkortet och alla dess drivrutiner och ominstallerat med en lite äldre drivrutin som jag upplevde fungerade...

Tyvärr kliade det ju lite i fingrarna och man var tvungen att fixa en beta driver för att köra BF3 betan... :/

Är det bara omformatering som gäller då, och sedan köra den till Inet om det inte funkar?

Har du ominstallerat DirectX?

Permalänk
Medlem

Hur och vart gör jag det? DirectX11 sitter väl integrerat i grafikkortsdrivrutiner, eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk

som jag skrev tidigare ligger felet i nvidias drivare. även jag sitter och väntar på stabilare drivare från nvidia. jag har även skrivit till nvidia och påpekat problemet med deras skräp till drivrutiner. något dem såklart inte vill svara på. hela nätet är översvämmat av rapporter om konstiga krasher som deras drivrutiner skapat. jag sitter i samma båt som alla andra. bara vänta på att dem fixar alla sina problem eller köra på 275.33 som är den senast fullt fungerande.

nvidia sitter idag med samma problem som ati hade en gång i tiden. skräp till drivrutiner. dem behöver sluta jaga fps till nya spel och satsa på stabilitet ist. detta är för övrigt något jag tycker fredagspanelen borde ta upp.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Det kan ju dröja evigheter innan en ny stabil drivrutin kommer ut.. blir ju lite trist att sitta och kolla på BF3 ikonen och nvidias hemsida... ^^

Permalänk
Medlem

Om du kör något annat spel och grillar datorn hårt, blir det samma fel då också?

Annars har ju inte BF3 dödat datorn utan då är det bara att BF3 är instabilt för dig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare, fick jag denna crash i Starcraft 2 för ett par timmar sedan, och sen har det hänt att den fått samma problem direkt vid omstarten efter en tidigare krasch...

Nu har jag kört på drivrutinen 275.33 och prövade att köra starcraft 2, den kraschade omedelbart.

Samma felkod som innan Video TDR ERROR...

Då vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på faktiskt :/... Spela BF3 ca 2 dagar sen dog skiten, fint.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man ska gå och lipa en stund nu och skicka in den på service...

Permalänk
Medlem

Du borde kolla temperaturerna på gpu, pcb och minnen på grafikkortet. Även alla andra temps på datorn. Sitter alla fläktar som de ska? Snurrar alla?

Prova med ett minne ett tag för att se om det är något minnesproblem.

Jag kan säga också att jag fick en tokhet dator själv och för första gången så snurrade nättaggsfläkten upp när jag lirade BF3 så krävande är det verkligen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ger ditt nätagg rätt spänning?, man kan få mycket konstiga fel med ett dåligt nätagg!

Permalänk
Medlem

Har kört memtest utan errors, nätagget borde väl rimligen ge rätt spänning då min dator fungerat felfritt i stort sett 1 års tid tills jag installerade BF3 började lira det och uppdaterade till senaste nvidia drivrutinen... Fläktarna är igång för fullt, de är även rena och jag har dessutom plockat av sidan av den, för att få extra mycket luft. Detta har jag dock skrivit innan i tråden.

Permalänk
Skrivet av Interp:

Det kan ju dröja evigheter innan en ny stabil drivrutin kommer ut.. blir ju lite trist att sitta och kolla på BF3 ikonen och nvidias hemsida... ^^

körde du en ren installation på drivaren? välj custom och sen clean installation eller liknande när du installerar drivaren. annars kan det hända att det ligger nyare filer kvar från dem andra drivarna som gör att den krashar.

testa även att kör maskinen 1 timme i prime95 och får du inga blå skärmar där så borde hårdvaran vara helt okej. skriv gärna vad du har för temp på processorn. 85c på grafikkortet är ingen fara.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Japp det gjorde jag, helt ren installation av drivrutinen 275.33!