Hjälp med fläktar till Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Hjälp med fläktar till Fractal Design Arc

Hellu!

Efter att ha kollat in denna video http://www.youtube.com/watch?v=U3V4e508HW0
Så blev jag fundersam till om jag har tillräckligt bra luftflöde i min burk. Kommer få kortet i eftermiddag så har inga temps atm, men kan återkomma med det vid behov.
Har ett Fractal design arc, med följande fläkt platser:

Fläktplatser fram
2st 140mm, (1st medföljer)
Fläktplatser bak
1st 120/140mm, (1st medföljer)
Fläktplatser sidan
1st 140/180mm
Fläktplatser topp
3st 120/140mm, (1st medföljer)
Fläktplatser botten
1st 120/140mm

Några tips på vilka fläktar jag ska köpa? och vilka platser jag ska sätta dom i?

Tacksam för all form av hjälp:)

Permalänk
Medlem

Godmorgon Jerka88!
Jag har själv ett Arc, och jag vill tipsa dig om att slänga på en Silverstone Air Penetrator AP181 180mm fläkt på sido-plåten!

Måste vara bland de mest kraftfulla och högkvalitativa fläktar som finns, i alla fall efter mina erfarenheter. De kommer med en switch för Låg/hög varvinställning, men tycker man ändå de låter för mycket så kan man ställa in dem på hög och sedan koppla in dem i en valfri fläktkontroller. Även på lägsta varv så flytar den vidunderligt mycket luft och allt man hör då är ett tyst dovt murrande.

Men i och med den stora mängd luft de flyttar, och att arcen inte har ett luftfilter på sidopanelen, så kan den över tid tyvär damma ner datorn. Men blåser man ur / Dammsuger man datorn med jämmna mellanrum så är det ju inget större problem.

Trycker rikligt med luft över grafikkort, moderkort och processor.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647473

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Använd topp- och bakfläkten som utblås, resten inblås.

Det tror jag ger bästa luftflödet iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Godmorgon Jerka88!
Jag har själv ett Arc, och jag vill tipsa dig om att slänga på en Silverstone Air Penetrator AP181 180mm fläkt på sido-plåten!

Måste vara bland de mest kraftfulla och högkvalitativa fläktar som finns, i alla fall efter mina erfarenheter. De kommer med en switch för Låg/hög varvinställning, men tycker man ändå de låter för mycket så kan man ställa in dem på hög och sedan koppla in dem i en valfri fläktkontroller. Även på lägsta varv så flytar den vidunderligt mycket luft och allt man hör då är ett tyst dovt murrande.

Men i och med den stora mängd luft de flyttar, och att arcen inte har ett luftfilter på sidopanelen, så kan den över tid tyvär damma ner datorn. Men blåser man ur / Dammsuger man datorn med jämmna mellanrum så är det ju inget större problem.

Trycker rikligt med luft över grafikkort, moderkort och processor.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647473

Hej och tack för ditt svar!
Kommer garanterat att bli en sådan ;D
Var den enkel att installera?

Permalänk
Medlem

är det värt och sätta en fläkt i botten på lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

är det värt och sätta en fläkt i botten på lådan?

Nog det som gör mest skillnad med kylning av grafikkort.

Har 2 st 140 mm AP en i övre fronten med HDD buren borta och en i botten även en 180 mm AP i sidan som jag sätter på vid behov.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneJa:

Nog det som gör mest skillnad med kylning av grafikkort.

Har 2 st 140 mm AP en i övre fronten med HDD buren borta och en i botten även en 180 mm AP i sidan som jag sätter på vid behov.

Då kommer det garanterat bli en fläkt i botten oxå:)

Något såhär kommer det bli tror jag..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1064628/flaktar

120mm i botten, 140mm fronten och 180mm sidan.

Det borde räcka o bli över hoppas jag? eller är det smartare och sätta 140mm fläkten på toppen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Hej och tack för ditt svar!
Kommer garanterat att bli en sådan ;D
Var den enkel att installera?

Jajjamen, passar skruvhålen perfekt. Går även att montera med fractals gummistroppar om man känner för det.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Jajjamen, passar skruvhålen perfekt. Går även att montera med fractals gummistroppar om man känner för det.

Använder du nån form av dammfilter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Använder du nån form av dammfilter?

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Trådstartaren i den länkade tråden tipsar om ett tyg som man köper per met på IKEA, billigt som sjutton och hur jökla bra dammfilter-egenskaper som helst. Jag har fäst en ruta sådant med magneter över sidoplåtsfläkten och det fungerar ypperligt även om man ofta får borsta bort det fastnade dammet. Är man händig kan man säkert göra bättre lösningar än magneter, men jag rekomenderar tyget varmt.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk

Tänk bara på att om du har en stor processorkylare som tex Noctua D14 så kommer det inte gå att montera 180mm fläkten i sidan då den slår i kylaren och sidopanelen går inte att stänga.

Visa signatur

Main: FD ARC, OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS, Samsung SpinPoint T166 500GB, MSI P67A-GD55, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART, Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4,3 GHz, ZOTAC GTX 470 1280Mb * 2 SLI, Corsair AX 850W 80+ GOLD, Asus Essence STX + Sennheiser PC360, Allt vattenkylt
Cdon: SWEC1112 Inet: INET

Permalänk
Medlem

Cooler Master Hyper 12 + får i alla fall plats. *nod*

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Eller hm, det kanske bara är för att jag har min kylare i "liggande" ställning så att heatpipe-topparna hamnar över fläkten. Vågar inte garantera att den får plats med alla orienteringar och moderkort.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Är det bäst om fläkten i botten blåser in eller ut?:-P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jerka88:

Är det bäst om fläkten i botten blåser in eller ut?:-P

Skickades från m.sweclockers.com

In, då värme stiger uppåt. Fläktarna i taket och bak blåser ut

Visa signatur

Main: FD ARC, OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS, Samsung SpinPoint T166 500GB, MSI P67A-GD55, Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART, Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4,3 GHz, ZOTAC GTX 470 1280Mb * 2 SLI, Corsair AX 850W 80+ GOLD, Asus Essence STX + Sennheiser PC360, Allt vattenkylt
Cdon: SWEC1112 Inet: INET

Permalänk
Medlem
Skrivet av ski_extreme:

In, då värme stiger uppåt. Fläktarna i taket och bak blåser ut

Okej, tack för ett bra svar!

Permalänk
Medlem

Ju högre CFM och ju lägre Db, desto bättre eller?
Är isåfall http://cdon.se/hemelektronik/xigmatek_crystal_series_led_fan_... ett bra val?