Permalänk
Medlem

BF3 + Mobility HD 5850

i5-450M (dual 2,4Ghz (2,66 medan man spelar))
4GB RAM DDR3
Mobility Radeon HD 5850

Primary Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Mobility Radeon HD 5850
Device ID 68A1
Vendor 1002

Subsystem ID 042E
Subsystem Vendor ID 1025

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

BIOS Version 012.020.000.029
BIOS Part Number BR37365.003
BIOS Date 2010/06/07

Memory Size 1024 MB
Memory Type DDR3

Core Clock in MHz 625 MHz
Memory Clock in MHz 800 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 25,6 GByte/s

Spelet flyter från början oavsett grafikinställning, några/dussin minuter senare så får jag fps drop/stuttering oavsett vilket typ av inställning jag har (HIGH eller LOW! Hur kan jag lösa det? Otroligt irriterade då min komps som har sämre setup än jag spelar spelet flytande!!!
OBS! Det finns inga nya drivrutiner att tillgå! Tips/hjälp?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

i5-450M (dual 2,4Ghz (2,66 medan man spelar))
4GB RAM DDR3
Mobility Radeon HD 5850

Primary Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Mobility Radeon HD 5850
Device ID 68A1
Vendor 1002

Subsystem ID 042E
Subsystem Vendor ID 1025

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

BIOS Version 012.020.000.029
BIOS Part Number BR37365.003
BIOS Date 2010/06/07

Memory Size 1024 MB
Memory Type DDR3

Core Clock in MHz 625 MHz
Memory Clock in MHz 800 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 25,6 GByte/s

Spelet flyter från början oavsett grafikinställning, några/dussin minuter senare så får jag fps drop/stuttering oavsett vilket typ av inställning jag har (HIGH eller LOW! Hur kan jag lösa det? Otroligt irriterade då min komps som har sämre setup än jag spelar spelet flytande!!!
OBS! Det finns inga nya drivrutiner att tillgå! Tips/hjälp?

mvh

Kan vara så att det sitter damm i fläkten som kyler processorn vilket gör att den klockar ner sig när den blir för varm. Du kan testa att stresstesta datorn med Prime95 för processorn och Furmark för grafikkortet och kolla tempraturen med Coretemp. Blir datorn varm kommer den antingen stänga av sig eller så ser du i Coretemp vilken klockfrekvens processorn jobbar med och om den kör full hastighet eller inte.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av Särimner:

i5-450M (dual 2,4Ghz (2,66 medan man spelar))
4GB RAM DDR3
Mobility Radeon HD 5850

Primary Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Mobility Radeon HD 5850
Device ID 68A1
Vendor 1002

Subsystem ID 042E
Subsystem Vendor ID 1025

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

BIOS Version 012.020.000.029
BIOS Part Number BR37365.003
BIOS Date 2010/06/07

Memory Size 1024 MB
Memory Type DDR3

Core Clock in MHz 625 MHz
Memory Clock in MHz 800 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 25,6 GByte/s

Spelet flyter från början oavsett grafikinställning, några/dussin minuter senare så får jag fps drop/stuttering oavsett vilket typ av inställning jag har (HIGH eller LOW! Hur kan jag lösa det? Otroligt irriterade då min komps som har sämre setup än jag spelar spelet flytande!!!
OBS! Det finns inga nya drivrutiner att tillgå! Tips/hjälp?

mvh

Jag gissar att det slöa grafikminnet du har (DDR3) kan vara boven i dramat. Synd att du köpte en dator med den sega 5850-versionen. För övrigt så låter high alldeles för högt för ditt kort, low är nog det enda som gäller. Med mitt mobility 5870 GDDR5 så klarar jag medium om jag vill ha det flytande. Vad för drivrutin har du och vad menar du med "ingen ny drivrutin finns att tillgå"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag gissar att det slöa grafikminnet du har (DDR3) kan vara boven i dramat. Synd att du köpte en dator med den sega 5850-versionen. För övrigt så låter high alldeles för högt för ditt kort, low är nog det enda som gäller. Med mitt mobility 5870 GDDR5 så klarar jag medium om jag vill ha det flytande. Vad för drivrutin har du och vad menar du med "ingen ny drivrutin finns att tillgå"?

Ny drivrutin uppdatering!
Men jag är inte den enda som lider av dessa problem, forumen är fullt av folk som sitter på monster PC och de får fruktansvärda fps drop och stuttering

Permalänk
Medlem

Mobility 5850 är väl laptop GPU? Du kan inte förvänta dig att samma prestanda som ett vanligt 5850. Laptop GPUs presterar sämre.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Kan vara så att det sitter damm i fläkten som kyler processorn vilket gör att den klockar ner sig när den blir för varm. Du kan testa att stresstesta datorn med Prime95 för processorn och Furmark för grafikkortet och kolla tempraturen med Coretemp. Blir datorn varm kommer den antingen stänga av sig eller så ser du i Coretemp vilken klockfrekvens processorn jobbar med och om den kör full hastighet eller inte.

Har dammat av den, nej datorn kör på 2,66 hela tiden (inte kan det ske i hemlighet? att det klockar ned i hemlighet?)

Skrivet av Superlight:

Mobility 5850 är väl laptop GPU? Du kan inte förvänta dig att samma prestanda som ett vanligt 5850. Laptop GPUs presterar sämre.

Alldeles riktigt, nej det ska jag inte men det ska flyta på Low utan problem alls! Se vad jag skrev i #1 att jag har en kompis med sämre setup och i3 processor, gissa vad... det flyter på hans laptop!

------------------------------------------------------------------
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1025302-battlefield...

Mobility flyter finfint, kolla!

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Ny drivrutin uppdatering!
Men jag är inte den enda som lider av dessa problem, forumen är fullt av folk som sitter på monster PC och de får fruktansvärda fps drop och stuttering

Om jag omformulerar, vad för version på grafikdrivaren har du? För övrigt så gissar jag att min tidigare bedömning är ganska ackurat.

EDIT:

Skrivet av Särimner:

Har dammat av den, nej datorn kör på 2,66 hela tiden (inte kan det ske i hemlighet? att det klockar ned i hemlighet?)

Alldeles riktigt, nej det ska jag inte men det ska flyta på Low utan problem alls! Se vad jag skrev i #1 att jag har en kompis med sämre setup och i3 processor, gissa vad... det flyter på hans laptop!

------------------------------------------------------------------
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1025302-battlefield...

Mobility flyter finfint, kolla!

Vad för laptop har din kompis?

Permalänk
Medlem

Jag anväder en Acer 3820TG med ett Mobility HD5650.. Allt på low i 1280x720p, snittar ca 35-40 fps.. Har samma processor som dig, dock har jag klockat upp gpu:n till 675mhz från standard 550mhz. Men det ska ju flyta på bra på din dator tycker man!

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om jag omformulerar, vad för version på grafikdrivaren har du? För övrigt så gissar jag att min tidigare bedömning är ganska ackurat.

EDIT:

Vad för laptop har din kompis?

1. Grafikdrivaren? Hur kollar jag upp det?
2. eMachines (vet dock ej modell)

Skrivet av Dedde:

Jag anväder en Acer 3820TG med ett Mobility HD5650.. Allt på low i 1280x720p, snittar ca 35-40 fps.. Har samma processor som dig, dock har jag klockat upp gpu:n till 675mhz från standard 550mhz. Men det ska ju flyta på bra på din dator tycker man!

Precis, det ska!

----------------------------
Upptäckte nu att processorn har "typ" klockat ned sig att den är på 2,40GHz hela tiden medan BF3 är på! Klart Laptopen blir varm men den håller sig stabilt vid runda 50-65 grader. Vet ni hur jag kan enforca det att hålla sig 2,66GHz fullt turbo medan BF3 är igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vet du hur man enforcar processorn att hålla sig vid turbofart hela tiden och inte sänker det automatiskt?

Permalänk
Skrivet av Särimner:

1. Grafikdrivaren? Hur kollar jag upp det?
2. eMachines (vet dock ej modell)

Precis, det ska!

----------------------------
Upptäckte nu att processorn har "typ" klockat ned sig att den är på 2,40GHz hela tiden medan BF3 är på! Klart Laptopen blir varm men den håller sig stabilt vid runda 50-65 grader. Vet ni hur jag kan enforca det att hålla sig 2,66GHz fullt turbo medan BF3 är igång?

1. Högerklicka på skrivbordet, gå in på catalyst control center och kolla under mjukvaru-fliken, där bör version stå.

2. Jag omformulerar, vad för grafikkort har han i sin dator?

Skrivet av Särimner:

Vet du hur man enforcar processorn att hålla sig vid turbofart hela tiden och inte sänker det automatiskt?

3. Att tvinga processorn till att köra i max hastighet kan möjligtvis göras i BIOS igenom att slå av energispar, dock tror jag den är låst.

Permalänk
Medlem

http://data.fuskbugg.se/skalman02/a7ff3828_swec.png

Gick direkt till 2,66Ghz när jag kryssade för rutan i övervakaren, månne fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Högerklicka på skrivbordet, gå in på catalyst control center och kolla under mjukvaru-fliken, där bör version stå.

2. Jag omformulerar, vad för grafikkort har han i sin dator?

.

---------------------------------------------
Primary Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Mobility Radeon HD 5850
Device ID 68A1
Vendor 1002

Subsystem ID 042E
Subsystem Vendor ID 1025

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

BIOS Version 012.020.000.029
BIOS Part Number BR37365.003
BIOS Date 2010/06/07

Memory Size 1024 MB
Memory Type DDR3

Core Clock in MHz 625 MHz
Memory Clock in MHz 800 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 25,6 GByte/s
-------------------------------------------
Driver Packaging Version 8.713.3.2-100412a-098971C-Acer
Provider ATI Technologies Inc.
2D Driver Version 8.01.01.1010
2D Driver File Path /REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/ControlSet001/Control/CLASS/{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}/0001
Direct3D Version 8.14.10.0735
OpenGL Version 6.14.10.9712
Catalyst™ Control Center Version 2010.0412.1409.23514
--------------------------------------------------

http://data.fuskbugg.se/skalman02/a7ff3828_swec.png

Permalänk
Medlem

Blir frustrerad, när jag inte spelar är det på 2,66 och så fort jag startar nått spel så sjunker det till 2,4!

argh

Permalänk
Skrivet av Särimner:

---------------------------------------------
Primary Adapter
Graphics Card Manufacturer Powered by ATI
Graphics Chipset ATI Mobility Radeon HD 5850
Device ID 68A1
Vendor 1002

Subsystem ID 042E
Subsystem Vendor ID 1025

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0
Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

BIOS Version 012.020.000.029
BIOS Part Number BR37365.003
BIOS Date 2010/06/07

Memory Size 1024 MB
Memory Type DDR3

Core Clock in MHz 625 MHz
Memory Clock in MHz 800 MHz
Total Memory Bandwidth in GByte/s 25,6 GByte/s
-------------------------------------------
Driver Packaging Version 8.713.3.2-100412a-098971C-Acer
Provider ATI Technologies Inc.
2D Driver Version 8.01.01.1010
2D Driver File Path /REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/ControlSet001/Control/CLASS/{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}/0001
Direct3D Version 8.14.10.0735
OpenGL Version 6.14.10.9712
Catalyst™ Control Center Version 2010.0412.1409.23514
--------------------------------------------------

http://data.fuskbugg.se/skalman02/a7ff3828_swec.png

Som det ser ut så är din drivrutin av version 10.4 (våren 2010) och således väldigt gammal. Avinstallera ATI catalyst och allt som hör därtill från kontrollpanelen och ladda ner ATI catalyst 11.10 preview 3.

Nya drivrutiner ger ofta en bra prestandaskjuts, speciellt med tanke på att dina är 1,5 år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Som det ser ut så är din drivrutin av version 10.4 (våren 2010) och således väldigt gammal. Avinstallera ATI catalyst och allt som hör därtill från kontrollpanelen och ladda ner ATI catalyst 11.10 preview 3.

Nya drivrutiner ger ofta en bra prestandaskjuts, speciellt med tanke på att dina är 1,5 år gamla.

Förlåt att jag besvärar dig så mycket, men jag hittar ej ATI catalyst dvs kan ej avinstallera! Jag är inte helt 0 gällande datorer, lär mig snabbt.
Kan det vara så att idiotAcer blockerat möjligheten till att avinstallera?

Dock tror jag att Acer har blockerat möjligheterna att uppdatera grafikrutinerna... Eftersom jag har försökt med tidigare olika rutinuppdateringar men det säger att det inte hittar eller att det är inte kompitabelt pga återförsäljaren Acer, kontaktade dem men de har inga nya än skiten de dumpade med laptopen då den releasades!

alltigom alltså Acer har gjort något att grafikkortet ska bli ett "korttidsbrukvara" och särdeles bör det vara möjligt att deleta Acers funktioner och på det vägen bruteforca sig in och uppdatera?

Återkommer med rapport från uppdateringen

Permalänk
Medlem

Hej det är jag igen, via annan laptop! Uppdaterade, verkade som att det fungerade åtminstone eftersom min dators skärm gick helt plötsligt till 620x800 sen blinkade det till sen så är det bara svart skärm nu. Alla lampor blinkar som det ska men förövrigt är skärmen död!

Ska jag trycka på stänga av knappen och starta om datorn?

Finns det någon chatfunktion här så man kan få hjälp omgående?

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Förlåt att jag besvärar dig så mycket, men jag hittar ej ATI catalyst dvs kan ej avinstallera! Jag är inte helt 0 gällande datorer, lär mig snabbt.
Kan det vara så att idiotAcer blockerat möjligheten till att avinstallera?

Dock tror jag att Acer har blockerat möjligheterna att uppdatera grafikrutinerna... Eftersom jag har försökt med tidigare olika rutinuppdateringar men det säger att det inte hittar eller att det är inte kompitabelt pga återförsäljaren Acer, kontaktade dem men de har inga nya än skiten de dumpade med laptopen då den releasades!

alltigom alltså Acer har gjort något att grafikkortet ska bli ett "korttidsbrukvara" och särdeles bör det vara möjligt att deleta Acers funktioner och på det vägen bruteforca sig in och uppdatera?

Återkommer med rapport från uppdateringen

Ladda ner driversweeper och ta bort allt som har med ati/amd att göra. Detta bör lösa dina problem, starta om datorn och installera sen den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ladda ner driversweeper och ta bort allt som har med ati/amd att göra. Detta bör lösa dina problem, starta om datorn och installera sen den nya.

Rebootade, skärmen fungerar! Går segt utav helsicke att starta datorn!

Funderar på att göra systemåterställning, sen driversweeper och göra om stegen. Men jag ska vänta och se hur den mår!

EDIT: Ska prova BF3 nu..

Permalänk
Medlem

Laptopen fungerar bra, BF3 fick bättre fps!

Dock kom denna nyhet http://www.sweclockers.com/nyhet/14668-amd-rullar-ut-catalyst...

Är den en ännu bättre drivrutin att ha?

mvh

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Laptopen fungerar bra, BF3 fick bättre fps!

Dock kom denna nyhet http://www.sweclockers.com/nyhet/14668-amd-rullar-ut-catalyst...

Är den en ännu bättre drivrutin att ha?

mvh

Ja den ska vara bättre eftersom det är den officiella versionen, jag har själv just installerat den. Däremot så lär du inte märka någon skillnad mellan preview 3 och officiella.