Permalänk

"BF3 har slutat fungera"

Tjena, Sitter o spelar BF3 lugnt o fridfullt utan problem, sedan fryser hela spelet och ljudet försvinner gradvis, muspekaren dyker upp och inget mer händer. trycker ctrl+alt+del så att spelet tabbas och rutan "Battlefield 3 har slutat fungera" har dykt upp och enda alternativet är att stänga ner programmet. Ibland sker detta även när jag håller på att ladda för att komma in i en server och ibland helt plötsligt när jag sitter o spelar, tidsmässigt kan det variera allt från 2 - 20 min kanske.
Har uppdaterat till senaste GPU drivrutinerna, har ett nvidia GF GTX560ti top.
googlat som fan på det men inte hittat något vettigt resultat, inte något som är specifikt riktat mot ett liknande problem.

Hjälp uppskattas väldigt mycket

Permalänk
Medlem

Händer för mig med, dock bara när jag ska börja spela igen efter ett uppehåll, när jag ska joina en server står det "Playing!" men BF3 kommer inte upp.. Och när jag sedan klickar på ikonen kommer "bf3 har slutat att fungera bla bla"

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Hebbuberg:

Tjena, Sitter o spelar BF3 lugnt o fridfullt utan problem, sedan fryser hela spelet och ljudet försvinner gradvis, muspekaren dyker upp och inget mer händer. trycker ctrl+alt+del så att spelet tabbas och rutan "Battlefield 3 har slutat fungera" har dykt upp och enda alternativet är att stänga ner programmet. Ibland sker detta även när jag håller på att ladda för att komma in i en server och ibland helt plötsligt när jag sitter o spelar, tidsmässigt kan det variera allt från 2 - 20 min kanske.
Har uppdaterat till senaste GPU drivrutinerna, har ett nvidia GF GTX560ti top.
googlat som fan på det men inte hittat något vettigt resultat, inte något som är specifikt riktat mot ett liknande problem.

Hjälp uppskattas väldigt mycket

Jag hade exakt samma problem! Satt och googlade som satan och läste, sen helt plötsligt fick jag för mig att ominstallera BF3, efter det har det funkat klockrent. Kan också tilläggas att jag uppdaterade PB med deras uppdateringsprog, detta gjordes innan ominstallationen av BF3.

Klockade ner grafikkortet lite i MSI Afterburner också, kan ha vart en faktor till att det funkar. Sänkte vcore på kortet samt klocken.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem

Prövade också att ominstallera hela spelet men problemet kvarstår, har också testat många andra "lösningar" som t.ex. att använda tre kärnor istället för fyra, stänga av UAC och att sänka klockhastigheterna, inget har fungerat hittills

Visa signatur

|Xigmatek Asgard| MSI 870A-G54| AM3 AMD Athlon X4 455 3,5 GHz| Radeon HD5770 1GB| 4GB Corsair| Plexgear 500W

Permalänk
Medlem

Det är nå skit med dessa grafikkort och Bf3, vet inte vad det är. Har fått tips om allt från updatera bios/flasha moderkort mm.

Jag kört dock två Gigabyte 560 ti SOC i SLI

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

Ta bort alla eventuella överklockningar

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dice/EA jobbar på en lösning eftersom att det är så otroligt många som har det problemet (även jag)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwir:

Någon som vet om dice/EA jobbar på en lösning eftersom att det är så otroligt många som har det problemet (även jag)?

Här är lite svar från Dice!

http://www.pcgamer.com/2011/10/31/battlefield-3-fixes-connect...

"Hopefully a patch or driver update will resolve the problems without forcing us to dive into our GPU BIOS settings"

Personligen så tänker jag vänta på en patch, så jag inte pillar för mycket.

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem

Min dator frös några ggr i början eller så stängde spelet av sig... Hände helt random flera gånger per dag. Ställde in orginal klock på mina grafikkort. Problemet löst

Permalänk
Medlem

för min del så gör det skillnad på vilken ljudutgång jag använder, med hörlurar så hänger sig spelet så som det händer för dig, kör jag spdif till stereon så går det fint att spela... >_<

Visa signatur

// Claw

Permalänk
Medlem
Skrivet av mock:

Här är lite svar från Dice!

http://www.pcgamer.com/2011/10/31/battlefield-3-fixes-connect...

"Hopefully a patch or driver update will resolve the problems without forcing us to dive into our GPU BIOS settings"

Personligen så tänker jag vänta på en patch, så jag inte pillar för mycket.

Det är lite så jag tänker också, inte fan ska jag behöva klocka ner mina kort osv för att dom släpper ett spel som inte kan hantera det.

Man vill ju utnyttja sina kort fullt ut, dock så har problemen återkommit ofta idag. Igår hände det bara en gång, deras patch idag har snarare gjort det sämre :P.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

När ska amd lägga upp stabila 11.10? var inte det idag? får som 99% andra ochså krash 3 av 4 gånger jag försöker joina en server..inget problem i sp dock.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Nu har jag även testat att manuellt installera om punkbuster vilket hade funkat för någon, men spelet crashar i MP igen...

Visa signatur

|Xigmatek Asgard| MSI 870A-G54| AM3 AMD Athlon X4 455 3,5 GHz| Radeon HD5770 1GB| 4GB Corsair| Plexgear 500W

Permalänk
Medlem

Här..

Skrivet av 100mbit:

När ska amd lägga upp stabila 11.10? var inte det idag? får som 99% andra ochså krash 3 av 4 gånger jag försöker joina en server..inget problem i sp dock.

AMD Catalyst 11.10 WHQL
http://www2.ati.com/DriVeRs/11-10_vi...dd_ccc_ocl.exe 7 64bit

http://www2.ati.com/DriVeRs/11-10_vista32_win7_32_dd_ccc_ocl.... 7

Visa signatur

Dyrt skit med skit framför tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Även jag har börjat få dessa problem. Har fungerat bra hela helgen men idag har jag under 2 timmars spelande fått "Battlefield3.exe har slutat att fungera" 3ggr :@

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

fått samma problem, spelet fryses, ctrl alt del och så avsluta, händer rätt ofta nu, ingen aning varför.

Permalänk
Medlem

Samma fel. Händer hela tiden. Inte spelat klart ett enda fullt game.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Min dator kraschar totalt kanske 2 ggr idag och några krascher av bf3.exe också. Jag tänker inte klocka ner mina kort men däremot kommer jag testa att höja vcore lite. ska även en testa att köra webläsaren minimerad. Återkommer med resultat senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Händer på min tjejs dator, som är i stort sett samma som min, bara att hon bara har 1 GTX 560 Ti, och har en i5 2500k istället för i7 som jag. Jag har inte haft några problem på min dator, men med hennes så har de hängt sig inom 10-20 min, och enda vägen ut är ctrl alt del. Kortet är ju överklockat av asus, men eftersom jag har samma kort utan problemet så verkar det skumt att underklockning skulle hjälpa

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Första dagarna kunde jag spela flera timmar utan att skiten kraschade men efter månadsskiftet så kraschar det stup i kvarten och ESN Sonar som är kommunikationsprogrammet slutar fungera så fort man försöker använda det. Kan det vara något med ljuddrivrutinerna som ställer till det?
Verkar även vara problem med servrarna. Sweclockersservern gick ner sig flera gånger här på kvällen så man ledsnade
Nu får DICE fixa till det här så man får lite spelro.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Kan vara för dom gjort spelet betydligt mer minneskrävande. senaste patchen gjorde en minnesläcka och sen dess krascher då och då ofta när jag ska joina.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tackar för alla tips och förslag på vad som kan åtgärdas. Har faktiskt lyckats lösa så jag kan spela utan problem nu, förutom dem krascher som faktiskt beror på BF3 eller Origin.
Mina lösningar: Efter en massa googlande och formateringar hit o dit (dock är nog inte formateringarna den stora lösningen) så har jag kört ett program som hette Memtest, vet inte om jag kan rekomendera just den versionen jag använde, men den meddelade iaf att något av mina Ram minnen hade craschat, hade 4x2gb, 2 nya och 2 gamla. slängde ut dem gamla och voilá nu vill det fungera mer eller mindre felfritt.
Jag tror dock inte att alla ni som har detsamma problem har ram minnen som är kaputt, men ni förlorar inget på att göra ett test iaf.

Vi ses i siktet!