Priserna på hårddiskar mot extrema höjder

Permalänk

Jag som satt och tänkte trycka på köpknappen för några veckor sedan. Den disk jag köpte sist för 699 kostar idag 2050 på Dustin!
Om det bara beror på översvämningen får man ransonera hårddiskutrymme ett tag. Tur att man har ett antal TB redan.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jo men f4 finns ju för 1200kr så vem köper seagate då:=?

Seagate och Samsung är numera samma firma. Samsung sålde tidigare i år sin mekaniska hårddisktillverkning till Seagate.

Samsung ska i fortsättningen satsa på att tillverka SSD hårddiskar, istället för mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Inte bara läget i Thailand

Inte bara läget i Thailand som påverkar priset. Svenska "Copyswede" vill ju inför extra skatter på hårddiskar.
"Planerna på att privatkopieringsavgifter på hårddiskar skjuts upp - igen. Nu säger Copyswede att avgifterna skjuts upp till 1 september."

http://www.copyswede.se/privatkopiering/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bioper:

Inte bara läget i Thailand som påverkar priset. Svenska "Copyswede" vill ju inför extra skatter på hårddiskar.
"Planerna på att privatkopieringsavgifter på hårddiskar skjuts upp - igen. Nu säger Copyswede att avgifterna skjuts upp till 1 september."

http://www.copyswede.se/privatkopiering/

Det där handlar om EXTERNA.

Permalänk
Medlem

Offerter

Jag har tagit in ett antal offerter med de "gamla" priserna och försöker precis beställa. Enligt avtalslagen är offerter bindande för säljaren, men nånting säger mig att trots detta kommer ingen acceptera priserna man gett mig.

Nån som har förslag på vad man kan göra?

Visa signatur

| Asus P8Z68-V Pro | Intel i7-2600K | Cooler Master Hyper 212+ | Corsair Vengeance 32GB | Sapphire Radeon HD6870 1GB | Corsair AX 750W | Kingston 120GB HyperX | 2x Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design Define R3 Black | Dell UltraSharp U2711 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det där handlar om EXTERNA.

Det sitter väl interna hårddiskar innuti externa med.
Det lär ju bli brist där oxå.
Sen kommer det väl inte att säljas lika många som vanligt innan priserna går ner.
det är väl därför stm copyswed skjuter upp allt ett tag.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Än så länge verkar de flesta ha kvar HDD i lager, men jag tror inte det kommer vara om det är totalt produktionsstopp i ett par månader till.

Gå in på Inet t.ex och kolla lagerstatus för deras samtliga 3.5" SATA HDDs....det börjar redan gapa halvtomt.

En bra artikel på ämnet, var även med i senaste pappers-CS: http://www.idg.se/2.1085/1.412226/total-harddisk-kris

Litar inte på deras lager status de kan lägga till och ta bort hur som helst med lager statusen... detta är bara ett sätt för shoppar att tjäna extra sen om det blir total stopp från alla tillverkare tror jag inte riktigt på de som tillverkar diskarna vill tjäna extra dom med då det är almänt dålig ekonomi i värden, visst spelar vattnet en liten roll men tror de är mycket spel för galleriet för att pressa upp priser, det är bara min personliga åsikt sen att jag sett ett jätte lager med diskar som inte fanns därförut iaf inte så stort spär på min misstanke om att de är tjäna extra som gäller, varför ska dom höja priserna på diskar dom redan köpt in för längesen? De dom beställer hem nytt av de förstår jag om de kanske kostar lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det sitter väl interna hårddiskar innuti externa med.
Det lär ju bli brist där oxå.

Ja, så klart.
Jag tolkade det åt andra hållet som att bioper menade att copyswedes avgift gjorde alla hårddiskar dyrare.

Permalänk
Medlem

2TB WD Elements för 790:- i Webbhallens monter på Gamex i kista.
Behövde ingen men kunde inte låta bli

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv

Om inte annat, så kan du säkert kränga den för en 1000-lapp, AMD_PERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Om inte annat, så kan du säkert kränga den för en 1000-lapp, AMD_PERA

Det kommer tider då den behövs....det var inte länge sedan hårddiskar på 2-300Gb tycktes vara stora

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...