Hur får jag ner graderna?

Permalänk
Medlem

Hur får jag ner graderna?

Hejsan gott folk, jag har ett PowerColor Radeon 4890, och oftast så ligger ja runt 45-50 idle, men så helt plötsligt så kan den stiga till 60-70 grader, utan att jag har gjort något, så kan den ligga där i cirka 3-5 minuter, sen så går den ner igen.

Mvh - Rietz

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 3.2GHz @ 3.78GHz | GPU: XFX Radeon 6870 1024MB | RAM: Corsair XSM2 4GB 800MHz | PSU: Corsair AX650 | MB: ASUS M4A79 Deluxe | HDD: Western Digital 250GB | HDD2: Seagate 320GB | Chassi: Antec Nine Hundered.

Permalänk
Medlem

MSI afterburner kan du kontrollera fläkt(arna/en) själv. Kontrollera att du har korrekt drivrutiner också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

1. Allt under 100c för ditt kort är inga problem och inget att oroa sig för.

2. Detta kan hända pga hårdvaruaccelererad flash, troligen så klockar det upp sig för att driva flash om du surfar in på en speciell hemsida med banners och/eller ser ett klipp på youtube.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter flera års användande är kylflänsarna gatanterat fyllda med damm dessutom. Plocka isär och rengör så kommer du få ner temperaturen ordentligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tacksam för svar, men jag har redan rengjort kylarflänsarna o dyl, Satt på ny kylarpasta etc,

Zeuxlarsson; Angående svar "2" så behöver jag inte ens göra de, just nu ligger den på 60c..

Mvh - Rietz

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 3.2GHz @ 3.78GHz | GPU: XFX Radeon 6870 1024MB | RAM: Corsair XSM2 4GB 800MHz | PSU: Corsair AX650 | MB: ASUS M4A79 Deluxe | HDD: Western Digital 250GB | HDD2: Seagate 320GB | Chassi: Antec Nine Hundered.

Permalänk
Skrivet av Rietz:

Tacksam för svar, men jag har redan rengjort kylarflänsarna o dyl, Satt på ny kylarpasta etc,

Zeuxlarsson; Angående svar "2" så behöver jag inte ens göra de, just nu ligger den på 60c..

Mvh - Rietz

60c är inte så mycket för ett 4XXX kort under idle, beroende på omständigheterna.

Permalänk
Medlem

Är de verkligen så dåligt så de blir så höga grader ?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 3.2GHz @ 3.78GHz | GPU: XFX Radeon 6870 1024MB | RAM: Corsair XSM2 4GB 800MHz | PSU: Corsair AX650 | MB: ASUS M4A79 Deluxe | HDD: Western Digital 250GB | HDD2: Seagate 320GB | Chassi: Antec Nine Hundered.

Permalänk
Skrivet av Rietz:

Är de verkligen så dåligt så de blir så höga grader ?

Jag visste inte att grafikkorts värmestandard bestämdes av dig personligen. Grafikkort klarar mycket högre värme än processorer, 45-60c är inte alls varmt.

Permalänk
Medlem

Nej nej, men jag gillar inte de så mycket, alltså att de blir så varmt, för de blir så satans varmt i rummet, och nu på vintarna har mamma o pappa den öppna spisen igång, och den är vägg i vägg med mitt rum, och datorn blir jättevarm, så de blir ju varmt i rummet, så man svettas, men tack.

Mvh - Rietz

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 3.2GHz @ 3.78GHz | GPU: XFX Radeon 6870 1024MB | RAM: Corsair XSM2 4GB 800MHz | PSU: Corsair AX650 | MB: ASUS M4A79 Deluxe | HDD: Western Digital 250GB | HDD2: Seagate 320GB | Chassi: Antec Nine Hundered.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rietz:

Nej nej, men jag gillar inte de så mycket, alltså att de blir så varmt, för de blir så satans varmt i rummet, och nu på vintarna har mamma o pappa den öppna spisen igång, och den är vägg i vägg med mitt rum, och datorn blir jättevarm, så de blir ju varmt i rummet, så man svettas, men tack.

Mvh - Rietz

Själv spelar man med öppet fönster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rietz:

Nej nej, men jag gillar inte de så mycket, alltså att de blir så varmt, för de blir så satans varmt i rummet, och nu på vintarna har mamma o pappa den öppna spisen igång, och den är vägg i vägg med mitt rum, och datorn blir jättevarm, så de blir ju varmt i rummet, så man svettas, men tack.

Mvh - Rietz

Tror ju dock inte att du slutar svettas för att du sänker din gpu några grader

Visa signatur

Citera för svar :)
Fractal Design: Arc: MSI P67A-GD65, Radeon 5770 Cf, Intel i7 2600, 500W psu
Med:Saitket II, Saitek Cyborg 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rietz:

Nej nej, men jag gillar inte de så mycket, alltså att de blir så varmt, för de blir så satans varmt i rummet, och nu på vintarna har mamma o pappa den öppna spisen igång, och den är vägg i vägg med mitt rum, och datorn blir jättevarm, så de blir ju varmt i rummet, så man svettas, men tack.

Mvh - Rietz

Ja men om det är det som är problemet, att du tycker det blir varmt i rummet, lär väl inget av förslagen hjälpa för de syftar ju till att få ner temperaturen på grafikkortet = flytta bort värmen. Och värmen som "flyttas" bort hamnar ju i ditt rum och värmer upp det...

Så det enda du kan göra är ju att "belasta" grafikkortet mindre, vilket jag antar att du inte vill göra, eller skaffa ett mer strömsnålt. (Eller öppna fönstret )

Annars kanske orsaken till att det blir varmt snarare ligger i att nån eldar i en spis...

Permalänk
Medlem

Du kan undervolta, de har ja gjort på mitt grafikkort och jag kan köra stabbilt me 100+ på coreclock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrote:

Tror ju dock inte att du slutar svettas för att du sänker din gpu några grader

Haha, korrekt, men nej, tycker bara att de blir duktigt varmt i rummet pga grafikkortet, och inte annars :P, men får väl bli en ny kylare, ngt tips ngn ?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 3.2GHz @ 3.78GHz | GPU: XFX Radeon 6870 1024MB | RAM: Corsair XSM2 4GB 800MHz | PSU: Corsair AX650 | MB: ASUS M4A79 Deluxe | HDD: Western Digital 250GB | HDD2: Seagate 320GB | Chassi: Antec Nine Hundered.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rietz:

Haha, korrekt, men nej, tycker bara att de blir duktigt varmt i rummet pga grafikkortet, och inte annars :P, men får väl bli en ny kylare, ngt tips ngn ?

Nej nej, men jag gillar inte de så mycket, alltså att de blir så varmt, för de blir så satans varmt i rummet, och nu på vintarna har mamma o pappa den öppna spisen igång, och den är vägg i vägg med mitt rum, och datorn blir jättevarm, så de blir ju varmt i rummet, så man svettas, men tack.

Mvh - Rietz

Nu är jag ingen expert på detta men jag vet att datorn producerar värme i och med att det är en värmekälla (annars vore inte komponenterna varma) men nu tror jag inte att det är en så stark värmekälla att den skulle kunna agera, vilket du får det att låta som, ett element.

Om så, köp fläktar som kyler datorn. Bra kallt luftflöde = låg värme.

Om du ska köpa en ny kylare, sök efter en Noctua eller Cooler Master. Kör på en NH-D14, CPU ligger på 23 grader C.

Skrivet av Rietz:

Är de verkligen så dåligt så de blir så höga grader ?

Som tidigare nämnt at ZeuxLarsson så är 60c inte alls mycket. I ditt bios finns en inställning som säger att vid 100 c stänger datorn av sig, det är när du överstiger denna värme som de verkliga problemen kan uppstå. Under är det helt normalt. Min GPU (xfx GTS 250) blir 84 c under hård belastning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Nu är jag ingen expert på detta men jag vet att datorn producerar värme i och med att det är en värmekälla (annars vore inte komponenterna varma) men nu tror jag inte att det är en så stark värmekälla att den skulle kunna agera, vilket du får det att låta som, ett element.

Om så, köp fläktar som kyler datorn. Bra kallt luftflöde = låg värme.

Om du ska köpa en ny kylare, sök efter en Noctua eller Cooler Master. Kör på en NH-D14, CPU ligger på 23 grader C.

Hej, och tack, men får jag fråga var du fick CPU ifrån ? :s

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II x4 3.2GHz @ 3.78GHz | GPU: XFX Radeon 6870 1024MB | RAM: Corsair XSM2 4GB 800MHz | PSU: Corsair AX650 | MB: ASUS M4A79 Deluxe | HDD: Western Digital 250GB | HDD2: Seagate 320GB | Chassi: Antec Nine Hundered.

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Nu är jag ingen expert på detta men jag vet att datorn producerar värme i och med att det är en värmekälla (annars vore inte komponenterna varma) men nu tror jag inte att det är en så stark värmekälla att den skulle kunna agera, vilket du får det att låta som, ett element.

Om så, köp fläktar som kyler datorn. Bra kallt luftflöde = låg värme.

Om du ska köpa en ny kylare, sök efter en Noctua eller Cooler Master. Kör på en NH-D14, CPU ligger på 23 grader C.

Som tidigare nämnt at ZeuxLarsson så är 60c inte alls mycket. I ditt bios finns en inställning som säger att vid 100 c stänger datorn av sig, det är när du överstiger denna värme som de verkliga problemen kan uppstå. Under är det helt normalt. Min GPU (xfx GTS 250) blir 84 c under hård belastning.

1. Det är GPU vi talar om, inte CPU. En ledtråd du bör märkt är att vi är i ATI avdelningen på grafikforumet och att vi talar om just ett grafikkort.

2. BIOS har ingen failsafe temperatur för grafikkort men denna miss lägger jag på att du trodde vi talade om CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rietz:

Hej, och tack, men får jag fråga var du fick CPU ifrån ? :s

sin fantasi

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rietz:

Haha, korrekt, men nej, tycker bara att de blir duktigt varmt i rummet pga grafikkortet, och inte annars :P, men får väl bli en ny kylare, ngt tips ngn ?

Ny kylare har ingen som helst inverkan på värmeutvecklingen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

1. Det är GPU vi talar om, inte CPU. En ledtråd du bör märkt är att vi är i ATI avdelningen på grafikforumet och att vi talar om just ett grafikkort.

2. BIOS har ingen failsafe temperatur för grafikkort men denna miss lägger jag på att du trodde vi talade om CPU.

Sant, men oavsett finns det ju onekligen ingen komponent i datorn som inte producerar värme, med "i datorn" avser jag att tala om det som är monterat i chassit.
När jag gick in på CPU menade jag att det är en faktor att ta in att man kan kyla den från den värme han anmärker. Sedan grafikkortet är självklart ännu en komponent man bör kyla och igen, jag använder enbart mitt Nvidia kort som exempel för att bevisa att jag har ett grafikkort som drivs i min dator på hög värme utan större komplikationer.

Skrivet av Hardware guy:

Ny kylare har ingen som helst inverkan på värmeutvecklingen.

Vad baserar du denna fakta på? Desto bättre kylare desto lägre temperatur.
Däremot finns det flera faktorer att ta in när man talar om värmeutveckling i datorn och inte enbart kylare för CPU utan
även för GPU och om man vill göra ett överdrivet jobb även PSU'n.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40