Permalänk
Medlem

BF3s Helikoptrar - Balans?

Ni som har kört lite helikopter i Battlefield 3 har nog märkt att det är en viss skillnad mellan Ryssarna Havoc och Jänkarnas Viper. Jag tänker inte på utseendet utan på handlingen. Havocen känns mycket tyngre utan att ha något vad jag märkt övertag mot den mycket "snabbare" Vipern. Havocen har också "sämre" cockpit, man ser mycket mindre än vad man gör i Vipern. Det var samma sak i BC2 dock var inte Havocen lika seg där.

Är det någon som vet om det är någon riktigt skillnad mellan helikoptrarna? Har Havocen bytt smidighet mot pansar eller dy? Har sökt runt på nätet utan någon framgång

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Havocen är bra mycket äldre än den relativt nyutvecklade Vipern. Havocen hade sin första flygning 1982 och Vipern 2000.
Havocens vikt när den är fulladdad med vapen o grejor ligger på cirka 10700 kg. Viperns däremot ligger på 8200 kg.

Havocens "cruise-fart" ligger på 270 km/h, Viperns 296 km/h. Havocens maxfart 320 km/h, Viperns 411 km/h.

Havocens standardutförande med vapen är en 30mm Shipunov 2A42 (±110° horisontell räckvidd) med 250 kulor. 16 raketer i olika utföranden alt. anti-tank missiler, värmesökande osv.
Vipern har en 20mm M197, trecylindrig pangare med 750 kulor. Antingen 7 eller 19 70mm raketer och up till 16 missiler.

Lite standardfakta från wikipedia. Tog sin lilla tid att översätta
http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-28#cite_note-JHMS_Mi-28-0 , http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1Z_Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Havocen är bra mycket äldre än den relativt nyutvecklade Vipern. Havocen hade sin första flygning 1982 och Vipern 2000.
Havocens vikt när den är fulladdad med vapen o grejor ligger på cirka 10700 kg. Viperns däremot ligger på 8200 kg.

Havocens "cruise-fart" ligger på 270 km/h, Viperns 296 km/h. Havocens maxfart 320 km/h, Viperns 411 km/h.

Havocens standardutförande med vapen är en 30mm Shipunov 2A42 (±110° horisontell räckvidd) med 250 kulor. 16 raketer i olika utföranden alt. anti-tank missiler, värmesökande osv.
Vipern har en 20mm M197, trecylindrig pangare med 750 kulor. Antingen 7 eller 19 70mm raketer och up till 16 missiler.

Lite standardfakta från wikipedia. Tog sin lilla tid att översätta
http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-28#cite_note-JHMS_Mi-28-0 , http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1Z_Viper

Ett fantastiskt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Havocen är bra mycket äldre än den relativt nyutvecklade Vipern. Havocen hade sin första flygning 1982 och Vipern 2000.
Havocens vikt när den är fulladdad med vapen o grejor ligger på cirka 10700 kg. Viperns däremot ligger på 8200 kg.

Havocens "cruise-fart" ligger på 270 km/h, Viperns 296 km/h. Havocens maxfart 320 km/h, Viperns 411 km/h.

Havocens standardutförande med vapen är en 30mm Shipunov 2A42 (±110° horisontell räckvidd) med 250 kulor. 16 raketer i olika utföranden alt. anti-tank missiler, värmesökande osv.
Vipern har en 20mm M197, trecylindrig pangare med 750 kulor. Antingen 7 eller 19 70mm raketer och up till 16 missiler.

Lite standardfakta från wikipedia. Tog sin lilla tid att översätta
http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-28#cite_note-JHMS_Mi-28-0 , http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1Z_Viper

+1 för den kommentaren=) Vart man bra sugen på att lira BF3 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljungan11:

Havocen är bra mycket äldre än den relativt nyutvecklade Vipern. Havocen hade sin första flygning 1982 och Vipern 2000.
Havocens vikt när den är fulladdad med vapen o grejor ligger på cirka 10700 kg. Viperns däremot ligger på 8200 kg.

Havocens "cruise-fart" ligger på 270 km/h, Viperns 296 km/h. Havocens maxfart 320 km/h, Viperns 411 km/h.

Tack för infon

Men det var ju inte riktigt svar på min fråga. Du punktar ju bara upp en massa NACKDELAR hos Havocen och INGA hos Vipern? Se, detta är vad jag snackar om, Havoc verkar ju vara sämre än Vipern och ingen vet vilken styrkor Havocen har?

En jag har kommit på under dagen är att Havocen är lite stabilare i luften, alltså en bättre platform om man fokuserar mer på att gunnern ska göra hela jobbet än att piloten delar bördan.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Tack för infon

Men det var ju inte riktigt svar på min fråga. Du punktar ju bara upp en massa NACKDELAR hos Havocen och INGA hos Vipern? Se, detta är vad jag snackar om, Havoc verkar ju vara sämre än Vipern och ingen vet vilken styrkor Havocen har?

En jag har kommit på under dagen är att Havocen är lite stabilare i luften, alltså en bättre platform om man fokuserar mer på att gunnern ska göra hela jobbet än att piloten delar bördan.

Allt är relativt. Om man jämför Havocen och Vipern så är ju Vipern helt enkelt bättre. Sen om dessa specs inte är fullt lika realistiska i spelet battlefield 3 kan jag tyvärr inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Tack för infon

Men det var ju inte riktigt svar på min fråga. Du punktar ju bara upp en massa NACKDELAR hos Havocen och INGA hos Vipern?

Eftersom helikoptrarna finns på riktigt och den ena är bra mycket nya än den andra så är detta inte en konstig grej som jag ser det.

Måste alla styrkors vapen vara exakt balanserade? Var finns realismen i det?

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Nu har jag knappt flygit helikopter men det känns som dem spawnar väldigt snabbt, man hinner knappt skjuta ner motståndarns helikopter innan den spawnat och är uppe i luften igen, speciellt på banan med tunneln.
Tycker alla fordon spawnar lite väl fort, så var det inte i BF2142 som jag spelat mest iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Eftersom helikoptrarna finns på riktigt och den ena är bra mycket nya än den andra så är detta inte en konstig grej som jag ser det.

Måste alla styrkors vapen vara exakt balanserade? Var finns realismen i det?

Balans väger betydligt tyngre än realism alla gånger. Var ligger spelglädjen i att alla har fullt flygplan med guidade missiler, guidade bomber, Air-to-Air-raketer som når över hela kartan 10 gånger över, och diverse förskräckligt bra utrustning så att man kan döda en fiende var och den en befinner sig inom fen sekunder? Hur kul är det då för alla andra, som tvingas pina sig med att som skyttesoldat bli konstant skjuten av en helikopter, som med sin värmekamera och sina 16 hellfire-missiler kan skjuta ner en oavsett om man sitter i en luftvärnskanon, stridsvagn eller går till fots i ett hus? "Det är ju så på riktigt" - ja, men realism i måttliga mängder min vän. Nej är det inte kul att spela så är det skit samma om det är realistiskt. I rätt mängd kan dock realismen i sig vara ett mervärde.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ljungan11:

Havocen är bra mycket äldre än den relativt nyutvecklade Vipern. Havocen hade sin första flygning 1982 och Vipern 2000.
Havocens vikt när den är fulladdad med vapen o grejor ligger på cirka 10700 kg. Viperns däremot ligger på 8200 kg.

Havocens "cruise-fart" ligger på 270 km/h, Viperns 296 km/h. Havocens maxfart 320 km/h, Viperns 411 km/h.

Havocens standardutförande med vapen är en 30mm Shipunov 2A42 (±110° horisontell räckvidd) med 250 kulor. 16 raketer i olika utföranden alt. anti-tank missiler, värmesökande osv.
Vipern har en 20mm M197, trecylindrig pangare med 750 kulor. Antingen 7 eller 19 70mm raketer och up till 16 missiler.

Lite standardfakta från wikipedia. Tog sin lilla tid att översätta
http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-28#cite_note-JHMS_Mi-28-0 , http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1Z_Viper

Lirar inte Battlefield själv men grymt svar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeeWee90:

Eftersom helikoptrarna finns på riktigt och den ena är bra mycket nya än den andra så är detta inte en konstig grej som jag ser det.

Måste alla styrkors vapen vara exakt balanserade? Var finns realismen i det?

Men du måste väl förstå att om ett lag har den bättre helikoptern med viss marginal så är ju det en otrolig obalans på banor som Caspian Border och Operation Firestorm?

Det funkar ju inte riktigt om te.x T90 gör 20% mer dmg än Abrams utan att Abrams har någon annan föredel för att jämna ut det hela.

Min fråga är ju om Havoc har något som Vipern inte har (mer HP/armor/dmg) vadsom. Det är ju inte så att jag vill att båda ska vara lika på pricken, det hade varit jätterolig för gameplayens skull om te.x Vipern hade mindre missiler än Havoc som tribut för sin goda manöverduglighet . När jag läser alla dessa svar så förankras verkligen min teori om obalans

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Lirar nästan endast helikoptern i BF3 och jag måste säga att det är en lättnad när man får lira med Vipern, den är helt sjukt lätt i jämförelse med Havocen.
Förövrigt känns Havocen som en isoleringscell i jämförelse med Vipern.