GPU-minnet räcker inte till för BF3, frågor

Permalänk
Medlem

GPU-minnet räcker inte till för BF3, frågor

Jag börjar känna mig alltmer frustrerad över det faktum att mina två MSI GTX 560Ti inte kan få BF3 att flyta på ultra - trots att de har mer än nog processorkraft - pga av något så banalt som att de har för lite minne. Värst är tanken på att folk som sitter med ETT kort i ungefär samma prisklass, men som råkar ha mer minne, uppger ha fått liknande prestanda på liknande inställningar.
Jag önskar jag hade haft mer kunskap innan jag köpte korten. Men å andra sidan, då köpet var aktuellt var det ingen som pratade om att 1gb inte skulle räcka till i framtida spel. Frågan är ju huruvida korten kommer hålla om nåt år. Processorkraft finns det säkert gott om men vad spelar det för roll när minnet inte räcker till? Pengar i sjön känns det som just nu, och förbannat irriterande.

Fråga #1:
Kan mängden minne som används i BF3 på nåt sätt komma att optimeras i framtiden genom patchar? Eller är kravet på minnet något som helt enkelt är "låst" och inte går att avlasta?

Fråga #2:
MSI har tydligen släppt ett 560Ti med 2 gb minne, är det möjligt att kombinera ett sådant kort med ett av mina gamla 560Ti med 1 gb minne i SLI? I så fall kanske det skulle vara värt att sälja ett av dem och införskaffa det nya.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Dom kommer förhoppningsvis alltid försöka banta spelet på saker som för eller senare anses vara irrelevanta. Men frågan är på hur mycket, och om det kommer gynna dig.

Jag vet inte hur det funkar med 500-serien, men jag läster för något år sedan att en kille satt på 2x GTX285, med 1GB respektive 2GB minne och det funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jag börjar känna mig alltmer frustrerad över det faktum att mina två MSI GTX 560Ti inte kan få BF3 att flyta på ultra - trots att de har mer än nog processorkraft - pga av något så banalt som att de har för lite minne. Värst är tanken på att folk som sitter med ETT kort i ungefär samma prisklass, men som råkar ha mer minne, uppger ha fått liknande prestanda på liknande inställningar.
Jag önskar jag hade haft mer kunskap innan jag köpte korten. Men å andra sidan, då köpet var aktuellt var det ingen som pratade om att 1gb inte skulle räcka till i framtida spel. Frågan är ju huruvida korten kommer hålla om nåt år. Processorkraft finns det säkert gott om men vad spelar det för roll när minnet inte räcker till? Pengar i sjön känns det som just nu, och förbannat irriterande.

Fråga #1:
Kan mängden minne som används i BF3 på nåt sätt komma att optimeras i framtiden genom patchar? Eller är kravet på minnet något som helt enkelt är "låst" och inte går att avlasta?

Fråga #2:
MSI har tydligen släppt ett 560Ti med 2 gb minne, är det möjligt att kombinera ett sådant kort med ett av mina gamla 560Ti med 1 gb minne i SLI? I så fall kanske det skulle vara värt att sälja ett av dem och införskaffa det nya.

Tacksam för svar!

Har ingen lösning på ditt problem, men tänkte visa lite medlidande. Har samma problem själv, fast med 6850cf. Otroligt frustrerande att man inte visste om detta, då hade man skaffat 1 enkelkort med 2gb istället..:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Jag börjar känna mig alltmer frustrerad över det faktum att mina två MSI GTX 560Ti inte kan få BF3 att flyta på ultra - trots att de har mer än nog processorkraft - pga av något så banalt som att de har för lite minne. Värst är tanken på att folk som sitter med ETT kort i ungefär samma prisklass, men som råkar ha mer minne, uppger ha fått liknande prestanda på liknande inställningar.
Jag önskar jag hade haft mer kunskap innan jag köpte korten. Men å andra sidan, då köpet var aktuellt var det ingen som pratade om att 1gb inte skulle räcka till i framtida spel. Frågan är ju huruvida korten kommer hålla om nåt år. Processorkraft finns det säkert gott om men vad spelar det för roll när minnet inte räcker till? Pengar i sjön känns det som just nu, och förbannat irriterande.

Fråga #1:
Kan mängden minne som används i BF3 på nåt sätt komma att optimeras i framtiden genom patchar? Eller är kravet på minnet något som helt enkelt är "låst" och inte går att avlasta?

Fråga #2:
MSI har tydligen släppt ett 560Ti med 2 gb minne, är det möjligt att kombinera ett sådant kort med ett av mina gamla 560Ti med 1 gb minne i SLI? I så fall kanske det skulle vara värt att sälja ett av dem och införskaffa det nya.

Tacksam för svar!

1. jorrå, det kan optimeras lite i framtiden

2. det går, men då har du fortfarande 1GB eftersom minnena speglas mellan kortena. så två nya kort med 2GB måste köpas då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraftcore:

1. jorrå, det kan optimeras lite i framtiden

2. det går, men då har du fortfarande 1GB eftersom minnena speglas mellan kortena. så två nya kort med 2GB måste köpas då.

Jag hoppas du har rätt vad gäller optimeringen Ger lite hopp i varje fall.

Så ett kort på 2 gb med ett på 1 gb ger ingen skillnad... finns det verkligen ingen lösning på det här förutom att köpa nya kort?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Tror inte att det har endast med GPU minnet utan är själva grafikkprocessorn. Att du ska kunna köra Ultra med 560Ti även med 2Gb tror jag knappast på. Dock inte för att få bra FPS i alla fall .
Så där ska du nog inte känna någon ånger.

Idag enligt test av SweC så klarar enbart dubbla GTX 580 samt dubbla 6970 (plus högre alternativ) att klara Ultra på allt och få bra FPS. FPS är vad jag vet viktigt för att få bra träffsäkerhet. Sen är det inte speciellt stor skillnad i grafiken på Ultra och High även här refererar jag till SweC tester men även egna.

Så var inte så "Ultrakåta" utan kör med det som känns bra i spelet, även inställningar med medium så blir grafiken enormt bra. Själv kör jag med High på allt för att få FPS som ligger på minium 60 Fps och jag har GTX 580 1,5 gb, funkar väldigt bra.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Excalibur:

Tror inte att det har endast med GPU minnet utan är själva grafikkprocessorn. Att du ska kunna köra Ultra med 560Ti även med 2Gb tror jag knappast på. Dock inte för att få bra FPS i alla fall .
Så där ska du nog inte känna någon ånger.

Idag enligt test av SweC så klarar enbart dubbla GTX 580 samt dubbla 6970 (plus högre alternativ) att klara Ultra på allt och få bra FPS. FPS är vad jag vet viktigt för att få bra träffsäkerhet. Sen är det inte speciellt stor skillnad i grafiken på Ultra och High även här refererar jag till SweC tester men även egna.

Så var inte så "Ultrakåta" utan kör med det som känns bra i spelet, även inställningar med medium så blir grafiken enormt bra. Själv kör jag med High på allt för att få FPS som ligger på minium 60 Fps och jag har GTX 580 1,5 gb, funkar väldigt bra.

Hmm... ja du kanske har rätt, kanske det är typen av grafikprocessor som spelar in.

Det är egentligen inte det att jag tvångsmässigt måste spela på ultra. Frustrationen beror snarare på det faktum att jag har lagt mer pengar på bättre prestanda men LIKVÄL inte får bättre prestanda än de som inte investerat lika mycket, TROTS att jag rent tekniskt sitter på betydligt mer processorkraft och i proportion därför BORDE kunna få ut så mycket mer.

Förresten, är inte 6970 likvärdigt ett 560Ti? Det trodde jag i varje fall...

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Hmm... ja du kanske har rätt, kanske det är typen av grafikprocessor som spelar in.

Det är egentligen inte det att jag tvångsmässigt måste spela på ultra. Frustrationen beror snarare på det faktum att jag har lagt mer pengar på bättre prestanda men LIKVÄL inte får bättre prestanda än de som inte investerat lika mycket, TROTS att jag rent tekniskt sitter på betydligt mer processorkraft och i proportion därför BORDE kunna få ut så mycket mer.

Förresten, är inte 6970 likvärdigt ett 560Ti? Det trodde jag i varje fall...

6970 är nästan likvärdigt med 580(nånstans mellan 570 och 580). 6950 = tämligen likvärdigt med 560Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Hmm... ja du kanske har rätt, kanske det är typen av grafikprocessor som spelar in.

Det är egentligen inte det att jag tvångsmässigt måste spela på ultra. Frustrationen beror snarare på det faktum att jag har lagt mer pengar på bättre prestanda men LIKVÄL inte får bättre prestanda än de som inte investerat lika mycket, TROTS att jag rent tekniskt sitter på betydligt mer processorkraft och i proportion därför BORDE kunna få ut så mycket mer.

Förresten, är inte 6970 likvärdigt ett 560Ti? Det trodde jag i varje fall...

6950 är likvärdigt med 560Ti.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 GEN 3 | Corsair 8GB XMS3 | MSI GTX 770 | Crucial m4 128GB + 500GB Western Digital Caviar Blue | Corsair TX 750W
Kringutrustning: Asus VG248QE | ZOWIE FK1 | Ducky YYY | PureTrak Talent | Audio Technica ATH-AD700 + AntLion ModMic 4.0

Permalänk
Medlem

Med din setup (2xGtx560 1Gb) så har du massor av processorkraft men (förhållandevis) lite GPU-minne. Testa då följande grafikinställningar:
1) Välj Ultra.
2) Välj Custom.
Eftersom du sista hade Ultra, så kommer inställningarna att vara från Ultra i grunden, men nu kan du gå in och ändra på enskilda inställningar.
3) Ställ ner Texture Quality till High. Detta är den inställningen som äter GPU-minne, de andra belastar grafikprocessorn, men drar inte så mycket minne.

Om du fortfarande har problem, så kan du även dra ner skuggeffekterna till High, dessa drar också en del på GPU minnet.

PS detta funkar till min GTX460 SLI 1Gb setup så det borde funka för dig med.

Permalänk

Enligt testet som SweC gjorde så motsvarar GTX 560 Ti SLI ungefär ett GTX 580, dock så har dessa två 560 väldigt lågt lägsta värden för FPS men ca 2 högre än ett 580. dvs. 50 resp. 48 FPS. Detta är testet på ULTRA och 1920x1080. Så det du upplever är detta att FPS kan gå ner enligt detta test till 16 FPS och det är ju inte bra. http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Men som sagt, vill man att det ska gå smidigt så gör det Oldskool skrev i sitt inlägg men även testa själv. Testa med Fraps om du vill vara köra med FPS eller se hur du känner det.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av Stefflo85:

6970 är nästan likvärdigt med 580(nånstans mellan 570 och 580). 6950 = tämligen likvärdigt med 560Ti

Såg visserligen nu på SweC test att 6970 hamnar mellan 560TI och 570 när det gäller högre inställningarna men mer medium så är det mellan 570 och 580.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Jag börjar känna mig alltmer frustrerad över det faktum att mina två MSI GTX 560Ti inte kan få BF3 att flyta på ultra - trots att de har mer än nog processorkraft - pga av något så banalt som att de har för lite minne. Värst är tanken på att folk som sitter med ETT kort i ungefär samma prisklass, men som råkar ha mer minne, uppger ha fått liknande prestanda på liknande inställningar.
Jag önskar jag hade haft mer kunskap innan jag köpte korten. Men å andra sidan, då köpet var aktuellt var det ingen som pratade om att 1gb inte skulle räcka till i framtida spel. Frågan är ju huruvida korten kommer hålla om nåt år. Processorkraft finns det säkert gott om men vad spelar det för roll när minnet inte räcker till? Pengar i sjön känns det som just nu, och förbannat irriterande.

Fråga #1:
Kan mängden minne som används i BF3 på nåt sätt komma att optimeras i framtiden genom patchar? Eller är kravet på minnet något som helt enkelt är "låst" och inte går att avlasta?

Fråga #2:
MSI har tydligen släppt ett 560Ti med 2 gb minne, är det möjligt att kombinera ett sådant kort med ett av mina gamla 560Ti med 1 gb minne i SLI? I så fall kanske det skulle vara värt att sälja ett av dem och införskaffa det nya.

Tacksam för svar!

Jag skriver som jag gjort i så många andra trådar. Inaktivera MSAA, detta ger en väldigt stor prestandaökning medan bildkvalitén blir ytterst lite lidande.
Jag har 1GB minne och kunde inte ens få spelet flytande i medium med MSAA x4. Inaktiverade MSAA och kunde köra upp allt annat på högsta med bra flyt som följd.
Jag kör med 2 st HD5970 och jag vet inte hur dessa står sig mot 560ti, men jag tror nog också att du kommer märka av prestandaökningen.

Så inaktivera MSAA och se om det kan hjälpa dig.

Skrivet av Oldskool:

Med din setup (2xGtx560 1Gb) så har du massor av processorkraft men (förhållandevis) lite GPU-minne. Testa då följande grafikinställningar:
1) Välj Ultra.
2) Välj Custom.
Eftersom du sista hade Ultra, så kommer inställningarna att vara från Ultra i grunden, men nu kan du gå in och ändra på enskilda inställningar.
3) Ställ ner Texture Quality till High. Detta är den inställningen som äter GPU-minne, de andra belastar grafikprocessorn, men drar inte så mycket minne.

Om du fortfarande har problem, så kan du även dra ner skuggeffekterna till High, dessa drar också en del på GPU minnet.

PS detta funkar till min GTX460 SLI 1Gb setup så det borde funka för dig med.

Är det verkligen så? Se mitt inlägg ovan. Nu äter säkert textures mycket minne, men frågan är om inte MSAA äter lika mycket eller mer? Det kändes så för mig åtminstone då jag antog att det var mitt minne som var flaskhalsen och inte processorkraften (2xhd5970 1GB)?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Jag skriver som jag gjort i så många andra trådar. Inaktivera MSAA, detta ger en väldigt stor prestandaökning medan bildkvalitén blir ytterst lite lidande.
Jag har 1GB minne och kunde inte ens få spelet flytande i medium med MSAA x4. Inaktiverade MSAA och kunde köra upp allt annat på högsta med bra flyt som följd.
Jag kör med 2 st HD5970 och jag vet inte hur dessa står sig mot 560ti, men jag tror nog också att du kommer märka av prestandaökningen.

Så inaktivera MSAA och se om det kan hjälpa dig.

Är det verkligen så? Se mitt inlägg ovan. Nu äter säkert textures mycket minne, men frågan är om inte MSAA äter lika mycket eller mer? Det kändes så för mig åtminstone då jag antog att det var mitt minne som var flaskhalsen och inte processorkraften (2xhd5970 1GB)?

Ni har ju båda ganska rätt då MSAA utjämnar alla texturer
Jag kör med noll MSAA och har enormt flyt som följd och märker ingen nämnväörd skillnad på utseendet i full HD upplösning iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Jag börjar känna mig alltmer frustrerad över det faktum att mina två MSI GTX 560Ti inte kan få BF3 att flyta på ultra - trots att de har mer än nog processorkraft - pga av något så banalt som att de har för lite minne. Värst är tanken på att folk som sitter med ETT kort i ungefär samma prisklass, men som råkar ha mer minne, uppger ha fått liknande prestanda på liknande inställningar.
Jag önskar jag hade haft mer kunskap innan jag köpte korten. Men å andra sidan, då köpet var aktuellt var det ingen som pratade om att 1gb inte skulle räcka till i framtida spel. Frågan är ju huruvida korten kommer hålla om nåt år. Processorkraft finns det säkert gott om men vad spelar det för roll när minnet inte räcker till? Pengar i sjön känns det som just nu, och förbannat irriterande.

Fråga #1:
Kan mängden minne som används i BF3 på nåt sätt komma att optimeras i framtiden genom patchar? Eller är kravet på minnet något som helt enkelt är "låst" och inte går att avlasta?

Fråga #2:
MSI har tydligen släppt ett 560Ti med 2 gb minne, är det möjligt att kombinera ett sådant kort med ett av mina gamla 560Ti med 1 gb minne i SLI? I så fall kanske det skulle vara värt att sälja ett av dem och införskaffa det nya.

Tacksam för svar!

Fråga 1:
Ja, antagligen kommer den minska. Lite.

Fråga 2:
VRAM speglas, så det kort med minst minne sätter gränsen. Alltså 1gb. Ingen prestandavinning.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Bra kan någon berätta för mig här jag kör med 560ti SLI satte allting på ultra dubbelkollade också. Tyckte jag fick väldigt bra fps för det. Låg på stabilt 50-55 och inte fasen stängdes spelet ?

Hur ser jag när minnet tar slut förstår inte hur jag ska optimera spelet där riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Excalibur:

Enligt testet som SweC gjorde så motsvarar GTX 560 Ti SLI ungefär ett GTX 580, dock så har dessa två 560 väldigt lågt lägsta värden för FPS men ca 2 högre än ett 580. dvs. 50 resp. 48 FPS. Detta är testet på ULTRA och 1920x1080. Så det du upplever är detta att FPS kan gå ner enligt detta test till 16 FPS och det är ju inte bra. http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Men som sagt, vill man att det ska gå smidigt så gör det Oldskool skrev i sitt inlägg men även testa själv. Testa med Fraps om du vill vara köra med FPS eller se hur du känner det.

560 Ti SLI slår ETT 580 på fingrarna. Det är VRAM som begränsar dem.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag kör ultra i allt utom MSAA som jag slog av helt. Det ger mig 60-120 fps hela tiden på alla maps.

Dock har jag 2st GTX 560 TI SOC. Men du bör kunna spela med riktigt fet grafik om du bara drar ner nån enstaka grej och slår av t.ex MSAA. Den äter minne...

Men jag håller med dig om att visst känns det surt att man ska faila på minnet när man har, som i mitt fall riktigt fet clockade fungerande nice kort.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

Oj, tack för alla svar!

Skrivet av Oldskool:

Med din setup (2xGtx560 1Gb) så har du massor av processorkraft men (förhållandevis) lite GPU-minne. Testa då följande grafikinställningar:
1) Välj Ultra.
2) Välj Custom.
Eftersom du sista hade Ultra, så kommer inställningarna att vara från Ultra i grunden, men nu kan du gå in och ändra på enskilda inställningar.
3) Ställ ner Texture Quality till High. Detta är den inställningen som äter GPU-minne, de andra belastar grafikprocessorn, men drar inte så mycket minne.

Om du fortfarande har problem, så kan du även dra ner skuggeffekterna till High, dessa drar också en del på GPU minnet.

PS detta funkar till min GTX460 SLI 1Gb setup så det borde funka för dig med.

Det jag har kommit fram till är att det är deferred aa som äter klart mest resurser. Med andra ord kan jag spela med i princip allting på ultra, inklusive texturer, förutom aa och få fps som sällan går under 50-55 under normala strider.
Men det är konstigt att vissa kan spela med höga texturer och skuggor men andra inte...

Jag har dock ett annat bekymmer: jag får snabba, ganska sporadiska "hack" i bilduppdateringen, och det känns som att bilden blir laggig i kanske en halv sekund. Jag vet inte vad det kan hänga ihop med men jag tror det händer främst när jag byter område, typ om jag går in i eller ut ur en byggnad. Grejen är att jag får det mer eller mindre på alla grafikinställningar vare sig det är high, medium eller low. Enligt fps-mätaren i MSI afterburner ser det ut som att fpsen snabbt hoppar från 60 till typ 59.1 och sedan tillbaka till 60 när det händer. Väldigt störande.
Kan det vara något knasigt med någon inställning i Windows? I nvidia control panel kanske? Jag har senaste drivrutinerna. Och det är inte pga av hyperthreading, jag har en i5.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Finns det inga konkreta siffror på hur mycket VRAM som används i normalfall med MSAA avstängt? Jag kör också allt på ULTRA i 1920x1080 men med MSAA off och tycker det funkar fint, dock känns det som att minnet ändå tar slut och det sker någon laddning ibland, väldigt sällan men ändå.

EDIT: enligt swec testet drar ju spelet 1156MB med allt på HIGH och då är ju MSAA av men även textures sänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Finns det inga konkreta siffror på hur mycket VRAM som används i normalfall med MSAA avstängt? Jag kör också allt på ULTRA i 1920x1080 men med MSAA off och tycker det funkar fint, dock känns det som att minnet ändå tar slut och det sker någon laddning ibland, väldigt sällan men ändå.

EDIT: enligt swec testet drar ju spelet 1.1GB med allt på HIGH så...

Jag tror det är den "laddningen" jag upplever. Kolla min föregående post.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Har samma problem själv med mina 560ti. Funderar på att sälja dom billigt och köpa ett par med 2gb alternativt vänta på "den nya" 560ti, när nu den kommer och köpa den med 2gb. Svårt detta

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Spelar ni förresten med vsync av eller på? Slår jag av vsync får jag ganska höga fps på ultra, ofta över 60, men jag upplever ändå att bilduppdateringen är ganska ojämn.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Finns det något utöver inställningarna i spelet man kan ändra på för att få bättre prestanda? Jag tänker på inställningar i BIOS eller i Nvidias kontrollpanel och liknande... t.ex. tredubbel buffring och maximalt förrenderade bildrutor, kan såna grejer vara värda att mixtra med?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

ultra är bara e-penis förlängare..high är ju "max" igentligen standard...så kan du inte lira på ultra är inte hela världen..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Känns ändå som att spelet kräver 2GB kort och minst 8GB RAM om man vill köra på High med lite MSAA.
Det är inte många % ledigt kvar av mina 6GB när spelet är igång.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

ultra är bara e-penis förlängare..high är ju "max" igentligen standard...så kan du inte lira på ultra är inte hela världen..

Läs inläggen.

Tror jag lyckades få bukt med det där hacket. Jag slog på triple buffering och det verkar ha försvunnit! Testade dock bara ett par matcher på en server så det ska bli intressant att testa vidare när jag får mera tid senare.
Är det förresten någon som vet vad triple buffering egentligen gör?

En annan sak: jag upplever att banorna är lite "disiga", eller dimmiga, vilket gör det lite svårt att se på långt avstånd. Är det så för alla eller är det någon inställning som kontrollerar detta?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.