Få tyst på maskinen - Tyst 120mm-fläkt och ljuddämpande av hårddiskar

Permalänk
Medlem

Få tyst på maskinen - Tyst 120mm-fläkt och ljuddämpande av hårddiskar

I min maskin har jag tre rörliga delar. Processorkylaren Noctua NH-U12P SE2 med 1st 120mm-fläkt, 5V eller 7V (Lägsta spänningen för att få fläkten att snurra), och två Western Digital Caviar Green WD30EZRX 3TB. Passivt kylt grafikkort, SSD-systemdisk och passivt kylt nätaggregat. Chassit är väl ljuddämpat, hårddiskarna är ljuddämpade med egendesignad lösning. Jag hör diskarna spinna upp och sökklickande ljudet men jag hör inte diskarna arbeta med att kopiera data. Jag hör svagt att diskarna snurrar.

Det som är kruxet är processorfläkten som många anser vara en tyst fläkt men det är något jag inte kan hålla med om. Jag hade valt en större processorkylare om det hade fått plats i chassit men det går inte i mitt fall. Mitt chassi är inte tillräckligt brett och mellan nuvarande CPU-kylaren och hårddiskburen är det ett mellanrum på mindre än två centimeter. Jag har fått kapa i grafikkortets kylfläns för att kunna montera CPU-kylaren så jag ville. Fläkten är riktad bak och blåser ut varma luften genom ett väl tilltaget hål.

Finns det någon riktigt tyst 120mm-fläkt? En som är riktigt tyst på 12V men betydligt tystare på 5V eller 7V?

Finns det något bra material som absorberar ljud, dom ljuden jag beskriver ovan, från hårddiskar riktigt bra?

Jag har en Core i7 870-processor men kan tänka mig att klocka ner den, om det skulle vara möjligt eller införskaffa en långsammare och betydligt kallare processor. Tyvärr hittar jag ingen 45W/65W-processor i Quad Core-format. Dual Core hade räckt för det jag gör. Då det är ett socket 1156-system så känns det inte som det är något system att satsa på hårdvaran.

Min tolkning av ljudnivå: Om jag hör datorn låter den för mycket.

Ungefär i samma kategori som audiofiler som kan höra skillnad på vilket ljudkort som används eller bilintresserade som kan höra vilken tillverkare och årsmodell av motoroljan som används.

Permalänk

Nexus Real Silent 120mm är rätt tystgående på 12V och i princip ohörbara på <=7V dock genererar de inte så mycket luftflöde.
Scythe Gentle Typhoon 120mm 500RPM är mycket tystlåten, har högre statiskt tryck än en Nexus på samma RPM.
Dock brukar det mesta av ljudet som genereras komma från turbulens mot fläktgaller när det gäller chassifläktar och turbulens mot kylflänsarna när det gäller CPU-kylare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Noctua nf-p12, flyttar bra och är tyst (inte supertyst, men flyttar mycket luft!)
Fractals 1000rpm fläkt, dödstyst och flyttar bra med luft!

De jag har i min burk, noctua fläktarna kanske låter för mycket om du ska ha helt tyst

Permalänk
Medlem

Gallret. Det kan det vara. Det jag har monterat är rätt grovt. Jag kan testa att plocka bort det för att höra om det blivit någon skillnad. Det hade varit toppen att hitta hitta ett alternativ. Jag hade helst velat ha galler bestående av runda stavar som svetsats ihop, liknande gamla fläktgaller. Ett galler med hål på ca 1,5 till 2-kvadratcentimeter. Jag har letat men hittade inte och monterade då gallret som nu sitter där.

Någon som vet vart sådant kan finnas? Jag vistas för det mesta på sveriges framsida.

Noctua nf-p12 tror jag är den som följer med kylaren jag har och den klassar jag inte som tyst.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att montera bort fläktgallret bak på chassit men det gjorde ingen skillnad. Det är kanske någon form av turbulens som låter i mitt chassi. Hoppas inte.

Jag har kollat lite och funnit dessa fläktar.
Scythe 120mm Gentle Typhoon (500rpm - Tystast och flyttar minst luft av alla)
Scythe 120mm Gentle Typhoon (800rpm - Väldigt lika specifikationer som Slip Stream 500rpm)
Scythe 120mm Slip Stream Fan (500rpm)
Scythe 120mm S-FLEX (800rpm. Låter mindre men flyttar mindre luft än Slip Stream på 800rpm)
Noctua NF-S12B-ULN (500/700 rpm)

Jag förmodar att dessa varvtal kommer från när fläkten går på 12V och kan fås snurra långsammare på 7V.

Det finns alternativ men så låg ljudnivå som möjligt är mitt mål. Finns det någon verkligen tyst 120mm-fläkt där ute som rekommenderas?

Jag behöver inte så mycket luftflöde för chassit är bra designat så frisk luft sugs in i fronten, kyler hårddiskarna och sugs upp till processorn för att sedan ut där bak ur chassit medan det också kyler det passiva nätaggregatet på vägen ut.

Jag föredrar enkelhet så en 500rpm-fläkt kommer nog lättast till hands. Gentle Typhoon kanske räcker. Framtiden får utvisa och vad ni svarar.

Jag följer det jag skrev i första inlägget. "Om jag hör datorn låter den för mycket."

Permalänk
Medlem

Jag har goda erfarenheter av Noctuas nya PWM-fläkt, 120 mm NF-F12-PWM. Jag har tre sådana monterade på en radiator. Kör i 600 rpm. Har möjlighet att sänka hastigheten ytterligare men jag upplever 600 rpm som ljudlöst. Tidigare hade jag tre st Akasa Apache som lät oacceptabelt mycket enligt min mening.
Hårddisken har jag hängt upp i gummiband (egen konstruktion).

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Fläkten jag köpte var en Scythe 120mm Gentle Typhoon 500rpm. Men denna fläkt hade onödig plast vid skruvhålen som jag var tvungen att plocka bort för att kunna montera fläkten med snäppfästerna på processorkylaren. Fläkten snurrar enligt BIOS i 572rpm.

120mm-fläktar snurrar i 500-600rpm verkar klassas som ljudlöst.

Nu är datorn nästan helt ljudlös. Det som jag hör nu är dom två 5400rpm-diskarna snurra. När diskarna arbetar kan jag ana att dom arbetar men hårddiskarnas snurrande ljud låter mer än tuggande ljudet.

Tackar för hjälpen.