Permalänk

Luft genomströmmning?

Hejsan!

Fått lite hjärnsläpp angående luft genomströmmning i min burk. Har fått hem lite saker bland annat cpu kylare och insåg just att jag inte vet riktigt hur luftgenomströmmningen skall se ut för bästa effekt. Har ritat en liten paint skiss på hur jag tänkt och vill då ha synpunkter på det alternativt rättning!

Det som inte är med på bilden är en sidofläkt som jag tänkt som insug (?) som då blåser rakt på mitt gfx kort som ibland har lite värme problem (måste ställa gfx fläkten på ca 80-90% under belastning för att inte kortet skall bli så varmt)

Pilarna vid cpu kyl ska visa att det är 2 fläktar som blåser åt det håll som de gula pilarna pekar. Modell av cpu kylare om de spelar roll är http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2


EDIT
Ni behöver inte klaga på mina paint skills då jag vet att jag är kass på paint!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut, men personligen hade jag inte brytt mig om att ha någon främre utsugsfläkt i toppen. Med bra fläktar och bra utflöde bak och bak/topp bör utflödet räcka till ändå. Med både botten och sidofläkt plus frontarna in, bör du kunna få till ett bra inflöde och ett lätt övertryck i burken, även med måttliga (läs: tysta) varvtal på infläktarna. Dessutom, en främre utsugsfläkt i toppen riskerar att "sno" svalt luftinflöde framför/till CPU-kylaren. Tycker det är bättre att ha bra utflöde bakom och över den istället.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk

Lånar tråden för en (kanske dum) fråga.
Skall radiatorfläkten på en Vattenkylare (H60, 70 etc etc)
suga in fräsch luft genom radiatorn, eller blåsa ut den gamla (Varma) luften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apmonster:

Lånar tråden för en (kanske dum) fråga.
Skall radiatorfläkten på en Vattenkylare (H60, 70 etc etc)
suga in fräsch luft genom radiatorn, eller blåsa ut den gamla (Varma) luften?

Enligt corsair ska den suga in ny fräsch luft. Detta brukar också ge några grader lägre temp på CPUn kontra utblås.

Nackdelen med insug är att, bortsett från att den skickar in luft som inte blir kall och värmer övriga komponenter, det blir krångligare att få ett bra luftflöde i chassit.

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

Ser rätt bra ut, men personligen hade jag inte brytt mig om att ha någon främre utsugsfläkt i toppen. Med bra fläktar och bra utflöde bak och bak/topp bör utflödet räcka till ändå. Med både botten och sidofläkt plus frontarna in, bör du kunna få till ett bra inflöde och ett lätt övertryck i burken, även med måttliga (läs: tysta) varvtal på infläktarna. Dessutom, en främre utsugsfläkt i toppen riskerar att "sno" svalt luftinflöde framför/till CPU-kylaren. Tycker det är bättre att ha bra utflöde bakom och över den istället.

Tackar för snabbt svar!
Skönt att höra att jag tänkt hyfsat rätt då, tror dock att jag tar en främre utsug i toppen dock med motstånd så den går sakta (kan ju inte dissa en fläkt när man köpt ett gäng nya precis), får experimentera lite med det där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apmonster:

Lånar tråden för en (kanske dum) fråga.
Skall radiatorfläkten på en Vattenkylare (H60, 70 etc etc)
suga in fräsch luft genom radiatorn, eller blåsa ut den gamla (Varma) luften?

insug ger lägre processortemperatur då den kyls med kall luft, men högre på allt annat för att luftflödet störs i chassit. de få extra graderna på processorn kan det vara värt för att få en mer balanserad kylning och sätta det som utsug

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII